ZARZĄDZENIE NR OR.I- 0151 -338/2005
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 11 lipca 2005 r.
w sprawie założeń budowy projektu budżetu miasta Opola na 2006 rok
Na podstawie § 2 ust. 1 uchwały Nr XVII/136/03 Rady Miasta Opola z dnia
21 sierpnia 2003 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta Opola – Prezydent Miasta Opola postanawia:
§ 1
Przyjąć założenia budowy projektu budżetu miasta Opola na 2006 rok.
§ 2
Projekt założeń stanowi integralną część niniejszego zarządzenia.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Z up. Prezydenta Miasta
Arkadiusz Karbowiak
Z-ca Prezydenta Miasta
Załącznik
do Zarządzenia Nr OR.I - 0151-338/2005
Prezydenta Miasta Opola
z dnia 11 lipca 2005 r.
1. Planowane wskaźniki ekonomiczne
1) Przyjęte założenia do projektu ustawy budżetowej państwa na 2006 r.
Na posiedzeniu w dniu 14 czerwca 2005 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy budżetowej na rok 2006 wraz z informacją o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych na 2006 r.
Podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi, przyjętymi przy konstrukcji założeń do ustawy budżetowej państwa były m.in.:
- dynamika PKB (w porównaniu do p.w. 2005 r.) 104,0 %
- dynamika wskaźnika cen towarów i usług
konsumpcyjnych - średnioroczna 101,5%
- dynamika cen produkcji sprzedanej
przemysłu - średnioroczna 101,7%
2) Przyjęte wskaźniki budowy projektu budżetu miasta Opola na 2006 r.
Przy pracach planistycznych należy kierować się podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi przyjętymi przy opracowaniu założeń do projektu ustawy budżetowej państwa na 2006 r. podanych w punkcie 1, tj.:
dot. wynagrodzeń i pochodnych wzrost maksymalny o 101,5%
2. Metodologia budowy projektów budżetu jednostek organizacyjnych miasta
a) Punktem wyjścia budowy projektu planu budżetu jednostki org. na 2006 r. jest przewidywane wykonanie za 2005 r. stanowiące wielkości planu jedn. org. po zmianach na 2005r. w momencie sporządzania tego projektu,
b) Złożone projekty są propozycjami jednostki organizacyjnej i mogą być zmienione w trakcie dalszych prac planistycznych,
c) Przyjęte wielkości w poszczególnych pozycjach projektu muszą mieć uzasadnienie ekonomicznie i należy wykazać sposób wyliczenia każdej ujętej kwoty, tak po stronie dochodów jak i wydatków,
d) Służby finansowe będą prowadzić odpowiedni nadzór i analizy kształtowania się wydatków, w tym wydatków płacowych, egzekwując stosowne informacje od składających plany.
e) Przy opracowaniu projektu budżetu należy ująć także problematykę mienia komunalnego.
f) Dla uzasadnienia przyznania kwot dotacji dla jednostek org. prowadzonych jako instytucje kultury, wymagana będzie od nich szczegółowa dokumentacja planistyczna, tak jak w stosunku do pozostałych jednostek organizacyjnych.
g) Przy konstruowaniu projektu budżetu, należy brać pod uwagę ustalenia wynikające z uchwalonych:
-
strategii rozwoju miasta Opola – Stolicy Polskiej Piosenki na lata 2004-2015,
-
strategii integracji i polityko społecznej dla miasta Opola na lata 2004-2015,
-
wieloletniego programu inwestycyjnego,
-
programu rozwoju miasta na lata 2004 -2008.
3. Sposób wyznaczania wielkości wydatków bieżących, w tym płacowych oraz wydatków inwestycyjnych
Przy ustalaniu powyższych wydatków w projektach planów na 2006 r. należy kierować się następującymi zasadami:
a) wydatki bieżące
Wysokość ogólnych wydatków bieżących (bez wynagrodzeń i pochodnych) ustala się w oparciu o ich przewidywane wykonanie za 2005 rok i nie mogą one przekroczyć przyjętego wskaźnika wzrostu o 1,5%. Ograniczenie to nie dotyczy zadań wynikających z programów przyjętych przez Radę Miasta, z przedstawionych programów do zatwierdzenia do końca roku budżetowego, a także wynikających z wdrażanej reformy finansów publicznych. Propozycje przewyższające powyższy wskaźnik muszą być przez wnioskodawcę w sposób szczegółowy uzasadnione.
Wysokość wydatków bieżących przeznaczonych na wynagrodzenia i pochodne, ustala się w oparciu o ich przewidywane wykonanie za 2006 rok i nie mogą one przekroczyć przyjętego wskaźnika wzrostu o 1,5%.
Miesiąc wprowadzenia podwyżek wynagrodzeń pracowników należy zaplanować zgodnie z corocznymi terminami, jakie stosowano w danej jednostce organizacyjnej.
Dopuszcza się możliwość występowania przypadków, iż indywidualna kwota podwyżki wynagrodzenia pracownika może przewyższać wskaźnik podany wyżej, lecz może to być dokonane tylko w ramach łącznej kwoty, jaką ustalono w planie dla jednostki.
W przypadku zmian dokonanych w zatrudnieniu w 2005 r., ustalenie wielkości wydatków w zakresie wynagrodzeń i pochodnych na 2006 r. będzie wynikać z odpowiedniego ich przeliczenia w skali roku i przyjętego wskaźnika wzrostu na 2006 r.
b) wydatki remontowe i inwestycyjne
Przy zgłaszaniu zadań dotyczących remontów i inwestycji należy przedłożyć pełną informację o zakresie stanu przygotowań do ich realizacji (opracowany projekt techniczny, posiadane zezwolenia itp.), a także uzasadnienie ekonomiczne tych zadań. Priorytetowe są zadania wynikające z Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz zadania planowane do realizacji wynikające z Programu Rozwoju Miasta Opola.
4. Założenia do uchwał okołobudżetowych
Przy wstępnych opracowaniach uchwał okołobudżetowych należy kierować się następującymi zasadami:
a) Opłaty za dostawę wody z sieci wodociągowej oraz wprowadzenie ścieków komunalnych do urządzeń kanalizacyjnych miasta Opola
Przy proponowaniu wstępnych wysokości powyższych opłat, należy przyjąć wzrost tych opłat w przedziale od 0% do 1,5%, a więc maksymalnie do wysokości odpowiadającej założonej średniorocznej inflacji na 2006 r.
W przypadku opłat za ścieki ze zbiorników wybieranych, stawki będą regulowane indywidualnie na innych zasadach.
b) Ustalenie cen na usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego
Przy propozycji zmian wysokości cen biletów, należy przyjąć wstępnie ich wzrost w przedziale od 2,5% do 5,0%.
c) Ustalenie wysokości stawek podatkowych w ramach podatków i opłat lokalnych
Przy ustalaniu propozycji wysokości stawek podatkowych w ramach podatków i opłat lokalnych, należy zastosować wskaźniki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych z okresu pierwszych trzech kwartałów roku poprzedniego, ogłaszane przez Prezesa GUS oraz wytycznymi Ministra Finansów.
5. Konsultacje społeczne
O przyjętych założeniach budowy projektu budżetu miasta Opola na 2006 r. należy poinformować mieszkańców miasta, poprzez wywieszenie zarządzenia na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta oraz jego umieszczenie na stronie internetowej miasta.