i. Audytorzy przeprowadzili testy przeglądowe mające na celu diagnozę organizacji komórki organizacyjnej odpowiedzialnej w Urzędzie Miasta Opola za przygotowywanie, przeprowadzanie i rozstrzyganie postępowań skutkujących udzieleniem zamówienia publicznego. W wyniku przeprowadzonych badań – wywiadów z audytowanymi oraz analizy dokumentacji służbowej – audytorzy poczynili następujące ustalenia:
1) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dostawy, usługi i roboty budowlane zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, na podstawie wniosków z wydziałów i miejskich jednostek organizacyjnych przypisane zostało Referatowi PiZP w Wydziale Inwestycji Miejskich;
2) obowiązki służbowe pracowników Referatu PiZP zakomunikowane zostały w odrębnych opisach stanowisk, osobno dla każdego pracownika, jednak zakres zadań jest taki sam dla wszystkich pracowników; Referatem kieruje kierownik, również posiadający odrębny opis stanowiska; zgodnie z opisami stanowisk do zakresu zadań pracowników referatu PiZP należy m.in.:
· terminowe i prawidłowe wdrażanie procedury związanej z zamówieniami publicznymi na dostawy, usługi i roboty budowlane,
· przygotowywanie wymaganych dokumentów do procedury o udzielenie zamówienia publicznego,
· sporządzanie SIWZ zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, aktami wykonawczymi do ustawy oraz przepisami praw miejscowego;
· sporządzanie i publikowanie ogłoszeń związanych o mających się odbyć zamówieniach publicznych;
· prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) w celu legalnej realizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz aktów wykonawczych do ustawy opracowano w Referacie PiZP i wdrożono wewnętrzne procedury, normujące tryb postępowania w udzielaniu zamówień publicznych; należą do nich następujące uregulowania w sprawie:
a) trybu postępowania przygotowującego zamówienia publiczne na roboty budowlane, dostawy i usługi udzielane przez Prezydenta Miasta Opola (zarządzenie nr OR.I-0151-53/07 Prezydenta Miasta Opola z dnia 16 stycznia 2007r. ze zm.); przedmiotowy przepis reguluje m.in. następujące kwestie:
· W przypadku gdy wartość zamówienia przekracza:
· 14000 euro (poprzednio do 11 czerwca 2007r. 6000 euro) wydziały Urzędu Miasta składają w Referacie PiZP pisemny wniosek o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
· 60000 euro miejskie jednostki składają w Referacie PiZP pisemny wniosek o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
· 20000 euro miejskie spółki zarządzające mieniem komunalnym składają w Referacie PiZP pisemny wniosek o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
· Referat PiZP sprawdza złożony wniosek pod względem formalno – prawnym, przedkłada Prezydentowi lub upoważnionemu Zastępcy Prezydenta propozycję zastosowania trybu;
· Przygotowuje treść ogłoszenia o zamówieniu lub zaproszenia do składania ofert i wszczyna postępowanie poprzez opublikowanie ogłoszenia w trybie zgodnym z przepisami;
· Opracowuje SIWZ, którą zatwierdza Prezydent lub upoważniony Zastępca Prezydenta;
· Prezydent lub upoważniony Zastępca Prezydenta zatwierdza skład komisji przetargowej;
· Referat PiZP przekazuje informację o wyniku postępowania wnioskującej komórce organizacyjnej;
· Wnioskujące komórki organizacyjne po zawarciu stosownych umów, przekazują ich kopie do Referatu PiZP.
b) Regulaminu pracy komisji ds. zamówień publicznych powołanej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania do udzielenia zamówienia publicznego, oceny złożonych ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty (zarządzenia nr OR.I-0151-312/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 31 maja 2004r.); Regulamin określa m.in.:
· Każdorazowo na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta powoływana będzie komisja przetargowa do przygotowania i przeprowadzenia określonych czynności w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartościach przekraczających w złotych 6000 euro (punkt 2);
· Członkami komisji przetargowej mogą być pracownicy zamawiającego lub pracownicy podległych Urzędowi Miasta jednostek organizacyjnych (punkt 5);
· Wszystkie osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązane sa do złożenia oświadczeń o braku lub istnieniu okoliczności do wyłączenia z postępowania, o którym mowa w art. 17 ustawy Prawo zamówień publicznych (punkt 7);
· Pracami komisji przetargowej kieruje przewodniczący (punkt 9);
· Do zadań komisji należy m.in. (punkt 10):
- Opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ);
- Otwarcie ofert i sporządzenie odpowiedniej części protokołu i odpowiednich druków ZP;
- Dokonanie oceny złożonych ofert i wybór najkorzystniejszej;
- Członkowie komisji przetargowej poprawiają w tekście oferty oczywiste omyłki pisarskie i rachunkowe zgodnie z art.87 ustawy Prawo zamówień publicznych;
- Wyniki postępowania o udzielenie zamówienia publicznego podaje się do publicznej wiadomości i niezwłocznie powiadamia na piśmie oferentów;
ii. W wyniku analizy ww. uregulowań wewnętrznych zespół audytorów stwierdził, że dokumenty są zgodne z przepisami prawa powszechnego, normują sposób i tryb postępowania w sposób wystarczający do sprawnego przeprowadzania postępowań. W trakcie badań audytorzy zwrócili uwagę na dwie formalne nieścisłości w treści Regulaminu pracy komisji ds. zamówień publicznych powołanej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania do udzielenia zamówienia publicznego, oceny złożonych ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty. Mimo zmiany przepisów dotyczących kwot, do wysokości których ustawy Prawo zamówień publicznych się nie stosuje (art. 4 punkt 8), zgodnie z art. 19 ust.1, utrzymano zapis punktu 2 o powoływaniu każdorazowo komisji przetargowej przy postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartości przekraczających równowartość w złotych 6000 euro. W punkcie 12 Regulaminu pracy przedmiotowej komisji określono, że członkowie komisji poprawiają w tekście oferty oczywiste omyłki pisarskie i rachunkowe zgodnie z art. 87 ustawy PZP. W ocenie audytorów zapis przedmiotowego punktu należy rozszerzyć o wskazanie równocześnie art. 88 ustawy PZP, ponieważ treść art. 87 daje zamawiającemu delegację do poprawiania w tekście oferty oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, natomiast tryb ich nanoszenia ustawodawca określił w art.88 ustawy PZP.
iii. W związku z powoływaniem komisji ds. zamówień publicznych do przygotowania i przeprowadzenia postępowania do udzielenia zamówienia publicznego, oceny złożonych ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty każdorazowo dla odrębnego zamówienia spełniającego kryteria art. 4 punkt 8 i 19 ust. 1 i 2 ustawy PZP oraz punktu 2 podpunkt a) Regulaminu komisji audytorzy przeprowadzili test rzeczywisty polegający na potwierdzeniu zgodności z ww. przepisami powoływania komisji przetargowej. W tym celu dokonano doboru próby do badania w sposób wyrywkowy. Zespołowi audytorów udostępniono rejestr zrealizowanych zamówień publicznych, który Referat PiZP prowadzi elektronicznie w podziale na:
- Roboty budowlane (86 postępowań),
- Dostawy (18 postępowań),
- Usługi (59 postępowań).
Do badania wytypowano, uwzględniając profesjonalną wiedzę audytorów, łącznie z 3 ww. podrejestrów 40 postępowań (ze 163), co stanowiło 24,5% populacji. Audytorzy badaniem objęli takie elementy jak:
a) fakt powołania komisji w formie zarządzenia Prezydenta Miasta Opola (punkt 11 Trybu postępowania przygotowującego zamówienie publiczne na roboty budowlane, dostawy i usługi udzielane przez Prezydenta Miasta Opola oraz punkt 2 Regulaminu komisji ds. zamówień publicznych powołanej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania do udzielenia zamówienia publicznego, oceny złożonych ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty);
b) minimalny skład ilościowy komisji (minimum 3 osobowy – art. 21 ust. 2 ustawy PZP oraz punkt 4 Regulaminu komisji ds. zamówień publicznych powołanej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania do udzielenia zamówienia publicznego, oceny złożonych ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty);
c) wskazanie każdorazowo przy powołaniu komisji przewodniczącego (punkt 9 Regulaminu…);
d) złożenie przez osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności, których mowa w art. 17 ustawy PZP – druk ZP 11 – oświadczenie kierownika zamawiającego/pracownika zamawiającego, któremu kierownik zamawiającego powierzył wykonanie zastrzeżonych dla siebie czynność/członka komisji przetargowej/biegłego/innej osoby wykonującej czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia (załącznik nr 3 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 października 2007 w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, Dz.U.07.202.1463);
W wyniku przeprowadzonego badania audytorzu nie stwierdzili uchybień w zakresie zgodności z wymienionymi wyżej kryteriami w postępowaniach objętych testem. We wszystkich postępowaniach powołano co najmniej 3 osobową komisję przetargową w drodze zarządzenia Prezydenta Miasta, wskazano jej przewodniczącego, a członkowie i upoważniony Zastępca Prezydenta złożyli wymagane oświadczenia.
|