ZARZĄDZENIE NR OR.I-0151-291/2005
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 7 czerwca 2005 r.
w sprawie wprowadzenia i stosowania regulaminu udzielania zamówień publicznych
Na podstawie art. 33 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam Regulamin udzielania zamówień publicznych w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia i zobowiązuje się do jego stosowania wydziały Lokalowy, Oświaty oraz Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta Opola a także Miejski Zarząd Dróg w Opolu.
§ 2
Za wykonanie zarządzenia odpowiedzialny jest Zespół Nadzoru nad Zamówieniami Publicznymi, który podlega bezpośrednio Naczelnikowi Wydziału Inwestycji Miejskich zwany dalej Zespołem Nadzoru.
§ 3
W stosunku do Wydziału Lokalowego, Ochrony Środowiska, Wydziału Oświaty i MZD traci moc zarządzenie nr OR.I – 0151-316/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 31 maja 2004 r. w sprawie trybu postępowania przygotowującego zamówienia publiczne na roboty budowlane, dostawy i usługi udzielane przez Prezydenta Miasta Opola.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prezydent Miasta
Ryszard Zembaczyński
Załącznik do
zarządzenia nr OR.I-0151-291/2005
Prezydenta Miasta Opola
z dnia 7 czerwca 2005 r.
REGULAMIN
udzielania zamówień publicznych
§ 1
Regulamin niniejszy określa zasady udzielania zamówień publicznych przez Wydział Oświaty, Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa, Wydział Lokalowy Urzędu Miasta Opola oraz Miejski Zarząd Dróg, zwanych dalej organizatorami postępowania, zasady powoływania i organizacji prac komisji, zasady zatwierdzania protokołów opracowywanych w związku z udzieleniem zamówienia publicznego oraz reguły sporządzania rejestrów zamówień publicznych oraz rocznych sprawozdań z udzielonych zamówień.
§ 2
-
Wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, wydziały, referaty Urzędu Miasta Opola lub miejskie jednostki organizacyjne o których mowa w § 1, zwane dalej organizatorami postępowania winny faktycznie posiadać lub mieć pisemnie zagwarantowane środki przeznaczone na sfinansowanie tego zamówienia.
-
W przypadku zamówień, których przedmiotem są roboty budowlane, warunkiem koniecznym pozwalającym na wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia jest posiadanie przez podmioty o których mowa w ust. 1 aktualnej i sporządzonej zgodnie z prawem dokumentacji technicznej oraz niezbędnych kosztorysów. Jeżeli przedmiotem zamówienia jest jednorazowe zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, wymagane jest posiadanie programu funkcjonalno-użytkowego wskazującego przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe
i funkcjonalne.
-
Przedmiot zamówienia, jego wartość, techniczne warunki udzielenia zamówienia oraz warunki wymagane od wykonawcy określają wydziały i referaty Urzędu Miasta Opola oraz miejskie jednostki organizacyjne.
§ 3
-
Wydziały i referaty Urzędu Miasta Opola oraz miejskie jednostki organizacyjne zobowiązane są do każdorazowego określenia, z należytą starannością, szacunkowej wartości zamówienia, wyliczanej netto tj.: bez podatku od towarów i usług (VAT) w walucie euro w oparciu o zasady obliczania wartości zamówienia określone w ustawie – Prawo zamówień publicznych.
-
Przeliczenia wartości, o której mowa w ust. 1 dokonuje się w oparciu o średni kurs złotego
w stosunku do euro, ogłaszany raz na dwa lata przez Prezesa Rady Ministrów.
§ 4
-
Każdorazowo wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wymaga opinii
w sprawie wyboru trybu udzielenia zamówienia, wydanej przez Zespół Nadzoru nad Zamówieniami Publicznymi. Opinia w sprawie wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego nie jest wymagana w przypadkach zastrzeżonych do kompetencji Prezesa UZP.
-
O opinię w sprawie wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego zwraca się organizator postępowania.
-
Wniosek o opinię w sprawie wyboru trybu udzielenia zamówienia winien być dodatkowo zaopatrzony w podpis Naczelnika wydziału, kierownika referatu lub dyrektora jednostki
w dyspozycji której pozostają środki na realizację zamówienia.
-
Opinia w sprawie wyboru trybu zamówienia publicznego oraz pozostałe dokumenty niezbędne do udzielenia zamówienia, winny być opatrzone pieczęcią wydziału, referatu lub miejskiej jednostki organizacyjnej w dyspozycji których pozostają środki przeznaczone na realizację zamówienia. Zasada powyższa dotyczy również protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia, dokumentacji podstawowych czynności oraz ich załączników. Ponadto opinia musi być parafowana przez radcę prawnego.
-
W przypadku unieważnienia postępowania, wszczęcie nowej procedury wymaga uzyskania ponownej opinii w sprawie wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego.
-
Warunkiem uzyskania opinii Zespołu Nadzoru w sprawie wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego jest złożenie wniosku do zatwierdzenia w sprawie wyboru trybu i sporządzonych dokumentów, które stanowią:
-
dla przetargu ograniczonego i nieograniczonego:
-
ogłoszenie o przetargu;
-
specyfikacja istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami/ zaproszenie do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym/ zaproszenia do składania ofert oraz specyfikacja istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami;
-
wzór umowy;
-
projekt zarządzenia powołującego komisję przetargową;
-
dla negocjacji:
-
ogłoszenie o negocjacjach;
-
zaproszenie do udziału w negocjacjach;
-
specyfikacja istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami;
-
wzór umowy;
-
zaproszenie do składania ofert;
-
projekt zarządzenia powołującego komisję przetargową;
-
dla zapytania o cenę:
-
dla zamówienia z wolnej ręki:
W przypadku stwierdzenia w formularzu w sprawie wyboru trybu zamówienia publicznego braków, błędów lub nieścisłości wniosek ten zostanie zwrócony organizatorowi postępowania przez wyznaczonego do współpracy pracownika Zespołu Nadzoru.
-
W przypadku stwierdzenia uchybień w dokumentach o których mowa w ust. 6 zostaną one zwrócone organizatorowi postępowania. Po poprawieniu, uzupełnieniu, lub uściśleniu dokumentów organizator postępowania powinien niezwłocznie złożyć te dokumenty w Zespole Nadzoru, celem uzyskania ponownej opinii.
-
Zespół Nadzoru udzieli negatywnej opinii w sprawie wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego w następujących przypadkach:
-
gdy z przedstawionych w uzasadnieniu okoliczności wynikać będzie, że nie są spełnione przesłanki dopuszczające możliwość zastosowania proponowanego trybu,
-
zaproponowany tryb jest ustawowo zakazany dla danego rodzaju zamówienia,
-
organizator postępowania nie dysponuje lub nie ma zagwarantowanych środków na sfinansowanie zamówienia.
-
organizator postępowania nie dysponuje, sporządzoną zgodnie z prawem aktualną dokumentacją techniczną, kosztorysami lub programem funkcjonalno-użytkowym niezbędnym do przeprowadzenia postępowania.
-
gdy właściwym do udzielenia zgody jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
-
przemawiają za tym inne, szczególne okoliczności sprawy.
§ 5
-
Dokumenty niezbędne do przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego przygotowuje organizator postępowania w oparciu o wzory opracowane i udostępnione przez Zespół Nadzoru.
-
Wszelkie zmiany i modyfikacje wspomnianych dokumentów wymagają uzgodnienia
z Zespołem Nadzoru.
-
Zespół Nadzoru zapewni wydziałom i referatom Urzędu Miasta Opola oraz jednostkom organizacyjnym dostęp do wzorów dokumentów (dostępnych w wersji elektronicznej w intranecie) wymienionych w § 4 ust. 6 niniejszego regulaminu oraz wzorów druków i formularzy, których obowiązek stosowania nakładają stosowne przepisy.
§ 6
-
Ogłoszenie o postępowaniu organizator postępowania zamieszcza na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Opola.
-
Ogłoszenie o postępowaniu i o udzieleniu zamówienia organizator postępowania zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych.
-
Organizator postępowania ponadto zobowiązany jest zamieścić ogłoszenie o postępowaniu w Opolskim Biuletynie Informacji Publicznej.
-
W przypadkach o których mowa w ustawie Prawo Zamówień Publicznych organizator postępowania zobowiązany jest poprzez Zespół Nadzoru zamieścić ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich za pośrednictwem Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich a także w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim gdy zachodzi obowiązek publikacji.
§ 7
Na wydziale i referacie Urzędu Miasta Opola lub jednostce organizacyjnej w dyspozycji której pozostają środki przeznaczone na sfinansowanie zamówienia spoczywa obowiązek należytego przechowania i zabezpieczenia złożonych ofert oraz protokołu z postępowania wraz
z załącznikami w sposób uniemożliwiający dostęp osób niepowołanych.
§ 8
W przypadku wszystkich trybów postępowania, których wartość przekracza 60 000 Euro wyboru wykonawców dokonuje się komisyjnie. W pozostałych przypadkach można powołać komisję przetargową.
§ 9
Komisję przetargową powołuje i określa jej regulamin Prezydent Miasta lub upoważniona przez niego osoba w drodze zarządzenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 10
Komisję powołuje się niezwłocznie po spełnieniu wszystkich przesłanek pozwalających na wszczęcie procedury udzielenia zamówienia publicznego, zgodnie z §§ 2 i 3 niniejszego regulaminu.
§ 11
Projekt zarządzenia o którym mowa w § 9 przygotowuje wydział/referat Urzędu Miasta Opola lub jednostka organizacyjna w dyspozycji której pozostają środki na sfinansowanie zamówienia.
§ 12
-
W skład komisji wchodzą minimum trzy osoby, które reprezentują:
-
Komisja pracuje zgodnie z regulaminem o którym mowa w § 9.
§ 13
-
Wybór oferty najkorzystniejszej lub propozycję unieważnienia postępowania zatwierdza Prezydent Miasta lub upoważniona przez niego osoba.
-
Protokół i załączniki do protokołu podpisują członkowie komisji i Naczelnik Wydziału/Kierownik Referatu/ Dyrektor Jednostki.
§ 14
-
Wydziały i Referaty Urzędu Miasta oraz miejskie jednostki organizacyjne prowadzą bieżący rejestr wszystkich zamówień publicznych dokonywanych przez nie w ciągu roku budżetowego.
-
Rejestr o którym mowa w ust. 1 winien być przechowywany w wydziale, referacie lub miejskiej jednostce organizacyjnej przez okres 4 lat.
-
Rejestr należy prowadzić według schematu przedstawionego w załączniku nr 2 do niniejszego regulaminu w wersji papierowej i elektronicznej (w arkuszu kalkulacyjnym) umożliwiającej przenoszenie danych w celu archiwizacji na CD-ROM-ach.
§ 15
-
Naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów oraz dyrektorzy miejskich jednostek organizacyjnych w terminie do 1 lutego przekazują do Referatu PZP rejestr o którym mowa w § 14 za rok poprzedni.
-
Zespół Nadzoru sporządza terminie do 1 marca przekazuje Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych na podstawie informacji uzyskanych od referatów/wydziałów/jednostek organizacyjnych.
-
Wzór sprawozdania o którym mowa w ust. 2 określa załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielanych zamówieniach publicznych oraz jego wzoru.
§ 16
-
Kierując się potrzebą zapewnienia ciągłości dostaw i usług Naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów oraz Dyrektorzy miejskich jednostek organizacyjnych zobowiązani są podjąć niezbędne kroki zapewniające kontynuację realizacji zadań stanowiących przedmiot rzeczonej umowy w następujących terminach:
-
nie później niż na 12 tygodni przed upływem terminu na który została zawarta umowa w przypadku, gdy wartość przedmiotu zamówienia przekracza 60 000 Euro,
-
nie później niż na 6 tygodni w przypadku gdy wartość przedmiotu zamówienia nie przekracza 60 000 Euro.
-
Naczelnicy wydziałów i kierownicy referatów Urzędu Miasta Opola oraz Dyrektorzy miejskich jednostek organizacyjnych zobowiązani są w terminie dwóch tygodni od zatwierdzenia przez Radę Miasta planów rzeczowo-finansowych na następny rok przekazać do Zespołu Nadzoru PLAN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH na następny rok zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszego regulaminu.
-
Na podstawie otrzymanych PLANÓW ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Zespół Nadzoru przekazuje ogłoszenie informacyjne na temat planowanych zamówień w ciągu następnych 12 miesięcy na zasadach i w terminach przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
-
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz wydanych do niej aktów wykonawczych.
Załącznik nr 1 do Regulaminu udzielania zamówień
ZARZĄDZENIE NR OR. /2005
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia
w sprawie powołania i regulaminu komisji przetargowej na zadanie pn.
.......................................................................................................................
Na podstawie art. 19, art. 20 oraz art. 21 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych postanawiam:
§ 1
Powołuję Komisję Przetargową w składzie :
-
-
-
-
-
w celu przygotowania i przeprowadzenia przedmiotowego postępowania
w tym dokonania oceny czy wykonawcy spełniają wymagane warunki,
- oceny złożonych ofert
§ 2
-
Komisja działa w oparciu o niniejsze Zarządzenie.
-
Komisja rozpoczyna działalność z dniem powołania ......................................
1.2. Komisją obowiązują przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo Zamówień
Publicznych ( Dz. U. Nr 19, poz. 177 ) zwane dalej ,,ustawą