SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
|
Nazwa zadania audytowego: Ocena stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemów zarządzania jakością (ISO).
Nr zadania audytowego: 2/2005
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola
Zespół audytorów i nr up.:
Piotr Wąsaty – koordynator zadania, nr up. 3/2005
Marek Żywicki – inspektor RAW, nr up. 4/2005
|
Wykonał: Marek Żywicki
Zatwierdził: Radosław Stanek
|
Data i podpis: 12.10.2005r.
Data i podpis: 12.10.2005r.
|
STRESZCZENIE
Głównym celem wdrożenia systemów zarządzania jakością zgodnych z normą ISO-9001:2000 jest usprawnienie organizacji. Wdrażanie systemu zarządzania jakością wymaga przeprowadzenia prac przygotowawczych, polegających głównie na identyfikacji procesów zachodzących w jednostce, którym następnie należy przypisać odpowiednie procedury. Konstrukcja prac w tej kolejności zapewnia utrzymanie wysokiego poziomu organizacji i umożliwia utrzymanie certyfikacji.
Należy podkreślić, iż certyfikacja zarządzania jakością w urzędzie miasta nie jest obowiązkiem prawnym, a jej uzyskanie jest indywidualną decyzją zarządu miasta. Idea wdrożenia systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001:2000 w Urzędzie Miasta Opola powstała w 2003 r. W dniu 3 listopada 2003r. Naczelnik Wydziału Organizacyjnego utworzyła zespół w składzie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), któremu poleciła zebranie informacji dotyczących:
a) doświadczeń innych urzędów w zakresie certyfikacji
b) opracowanie projektu Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie wyboru podmiotu wdrażającego zarządzanie jakością i certyfikującego.
Prace zespołu zakończyły się zebraniem ofert firm certyfikujących.*
Prezydent Miasta Opole w zarządzeniu nr OR.II-0152-40/2003 w sprawie wdrożenia w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą IS*O 9001:2000 z dnia 31 grudnia 2003 r. polecił opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania jakością w latach 2004 – 2005. Następnie, zarządzeniem nr OR.I-0152-6/2004 z dnia 3 lutego 2004r. Prezydent Miasta powołał Pełnomocnika ds. przygotowania, opracowania, wdrożenia i utrzymania w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością. W dniu 7 maja 2004r. Pełnomocnik ds. ISO powołała następujące zespoły robocze:
1. organizacyjny
2. celu i misji
3. ds. księgi jakości
4. ds koordynacji procedur międzywydziałowych
5. ds oceny ofert,
które wykonały prace wstępne i formalne.
W związku z powyższym zespół audytowy dokonał oceny stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemu zarządzania jakością, pod kątem wymagań stawianych przez normę PN-EN ISO 9001:2001 – polskiego odpowiednika międzynarodowej normy ISO 9001:2000. Przeprowadzono między innymi:
· analizę organizacji Urzędu Miasta Opola z uwzględnieniem organizacji pracy w poszczególnych komórkach organizacyjnych;
· wywiady z osobami będącymi odpowiedzialnymi za systemy zarządzania w podobnych pod względem wielkości budżetu i ilości zatrudnionych osób urzędach (dwa urzędy);
· przegląd istniejących procedur w poszczególnych wydziałach;
· analizę merytorycznej wiedzy kierownictwa i pracowników z zakresu zarządzania jakością
· wstępną analizę potencjalnych utrudnień w bieżącej pracy w komórkach organizacyjnych;
· analizę i ocenę ścieżki certyfikacji;
· analizę ofert firm konsultingowych zajmujących się przygotowaniem do certyfikacji systemu zarządzania, z uwzględnieniem kosztów tych usług.
W tym celu zespół audytowy zastosował:
· kwestionariusz samooceny, który został skierowany do wszystkich kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta.
· kwestionariusz kontroli wewnętrznej, w którym pytania skierowano do Pełnomocnika ds. wdrożenia ISO w Urzędzie Miasta Opola – Sekretarza Miasta
W obu kwestionariuszach pytania zostały sformułowane pod kątem wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001.
W wyniku przeprowadzonych podczas przedmiotowego audytu badań i analiz zespół audytowy stwierdził, że stan przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemu zarządzania jakością wskazuje na niski stopień dostosowania do wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001. Biorąc powyższe pod uwagę oraz dużą praco- i czasochłonność prac przygotowawczych, optymalną ścieżką certyfikacji jest ścieżka z udziałem zewnętrznej firmy konsultingowej. Przyjęcie takiego rozwiązania rozpatrywane było także przez zespół powołany przez Naczelnika Wydziału OR. Dodatkowo za tą propozycją przemawia neutralność opinii firmy konsultingowej, która swoim profesjonalizmem i doświadczeniem wdrażania zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001 w sektorze samorządowym, może zapewnić skuteczne i terminowe wprowadzenie zarządzania jakością.
I. CEL
Celem niniejszego audytu jest ocena stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia i utrzymania systemu zarządzania jakością, wskazanie możliwych ścieżek certyfikacji oraz wskazanie szacunkowego kosztu wdrożenia systemu zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001.
II. ZAKRES
Podmiotowy:
audyt został przeprowadzony w pionie Sekretarza Miasta - Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola.
Przedmiotowy:
procedury i wyposażenie techniczne Urzędu Miasta Opola, zgodnie z normą PN-EN ISO 9001:2001.
III. OBIEKTY AUDYTU
1. Ocena zgodności systemu zarządzania Urzędem Miasta Opola z zasadami wynikającymi z normy PN-EN ISO 9001:2001, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi klientów i infrastruktury technicznej;
2. Analiza i ocena wyboru ścieżki certyfikacji;
3. Oszacowanie kosztów wdrożenia systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001:2001.
IV.ANALIZA RYZYKA
Wymienione obiekty audytu pokrywają się z obszarami ryzyk zdefiniowanych na podstawie profesjonalnej wiedzy audytora, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
· ze stanem dostosowania:
➢ systemu zarządzania w Urzędzie Miasta
➢ wewnętrznych dokumentów Urzędu Miasta
➢ jakości obsługi klienta
➢ infrastruktury Urzędu Miasta
do wymagań określonych normą ISO; niski poziom dostosowania wymienionych elementów mógłby skutkować czaso- i pracochłonnością czynności przygotowania i wdrożenia systemu zarządzania jakością, a co za tym idzie poniesieniem dodatkowych kosztów (OBIEKT 1);
· wyborem najbardziej optymalnego dla Urzędu Miasta Opola sposobu przygotowania i wdrożenia systemu zarządzania jakością, uwzględniając doświadczenia innych urzędów w tym zakresie (OBIEKT 2);
· poniesieniem nadmiernych wydatków w stosunku do uzyskanych efektów posiadania certyfikatu ISO (OBIEKT 3).
Obiekty audytu |
Jednostka Audyto-wana |
Kategorie ryzyk |
|
Istotność |
Jakość zarządza– nia |
Kontrola wew. |
Czynniki zewn. |
Opera- cyjne |
|
0,20 |
0,20 |
0,25 |
0,15 |
0,20 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Obiekt 1
|
|
2 |
4 |
4 |
1 |
3 |
73,8 |
Obiekt 2
|
|
4 |
3 |
3 |
2 |
2 |
71,3 |
Obiekt 3
|
|
4 |
3 |
3 |
3 |
3 |
80,0 |
Z powyższej tabeli wynika, iż największym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 3 dotyczący oszacowania wielkości kosztów wynikających z wdrożenia systemu zarządzania jakością. Wysokim ryzykiem charakteryzuje się również obiekt 1 dotyczący oceny zgodności systemu zarządzania Urzędem Miasta z wymogami normy ISO. Poziom dostosowania aktualnego systemu zarządzania, wewnętrznych aktów prawnych oraz infrastruktury Urzędu Miasta determinuje zakres pracochłonności i jednocześnie poziom kosztów do poniesienia przy wdrażaniu systemu zarządzania jakością. W związku z tym, że obiekt 2 charakteryzuje się nieznacznie mniejszym ryzykiem został także poddany audytowi. Dotyczy on oceny wyboru ścieżki certyfikacji. Możliwość wyboru sprowadza się głównie do dwóch ścieżek certyfikacji:
1. indywidualnego przygotowania Urzędu Miasta Opola do audytu certyfikującego,
2. wykorzystania do tego celu podmiotu zewnętrznego, specjalizującego się w przygotowaniu do audytu certyfikującego.
Zatem ocena wyboru ścieżki certyfikacji z indywidualnego punktu widzenia (Urzędu Miasta Opola) ma istotne znaczenie i została poddana analizie.
W ramach poszczególnych obiektów audytu zidentyfikowano następujące ryzyka:
Obiekt 1 – ryzyko konieczności intensywnych prac przygotowawczych mających na celu dostosowanie systemu zarządzania w Urzędzie Miasta do wymogów normy PN-EN ISO 9001:2001, przez co proces certyfikacji może się wydłużyć i zwiększyć koszty wdrożenia systemu; ryzyko niskiej jakości obsługi klientów, co może skutkować koniecznością przeprowadzenia wielu szkoleń z tego zakresu; ryzyko niskiego poziomu wyposażenia technicznego, które może uniemożliwiać sprawne przeprowadzenie procesu wdrażania normy ISO, a w konsekwencji spowodować przesunięcie terminu certyfikacji.
Obiekt 2 – ryzyko wyboru nieefektywnej ścieżki certyfikacji, skutkującej opóźnieniem we wdrożeniu systemu.
Obiekt 3 – ryzyko powstania różnicy pomiędzy środkami zarezerwowanymi w budżecie miasta a kosztami koniecznymi do poniesienia.
V. METODYKA
1. testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanych systemów oraz
potwierdzenie istnienia kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:
· zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
· uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki w
oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej, oraz kwestionariuszu samooceny,
· obserwację wykonywanych działań,
2. testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:
· porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia utrudnień, mających
wpływ na wdrażanie systemu zarządzania jakością;
· sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną;
3. testy rzeczywiste wydajności (efektywności) – identyfikacja jakości obsługi klientów, poprzez analizę ilości skarg i stanu infrastuktury, posiadania przez pracowników ukończonych kursów obsługi klienta
VI. TERMIN
Zadanie audytowe przeprowadzono w okresie od 08.06. - 19.07.2005 r. oraz od 16.09. - 30.09.2005r.*
KRYTERIA OGÓLNE
Wprowadzenie systemu zarządzania jakością polega na dostosowaniu organizacji do wymagań stawianych przez normę. W zakresie zarządzania jakością obowiązują normy z serii 9001. Funkcjonująca w Europie norma ISO 9001:2000 (Quality management systems – Requirements) została ogłoszona 15 grudnia 2000 roku. Polskim odpowiednikiem jest norma PN-EN ISO 9001:2001 (Systemy zarządzania jakością – Wymagania), którą wydano w 2001 r. i nadal obowiązuje. Treść normy PN-EN ISO 9001:2001 jest przedrukiem angielskiej wersji normy ISO 9001:2000 i jest wydana jako identyczna z wprowadzoną normą obowiązującą w Europie (aa: 87-157/2/BZ/5). Zatem podstawowym kryterium w przedmiotowym zadaniu audytowym jest treść cytowanej normy.
Decyzję o wdrażaniu zarządzania jakością podjął Prezydent Miasta Opola - zarządzeniem nr OR.II-0152-40/2003 z dnia 31 grudnia 2003 r. W sprawie wdrożenia w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000. W zarządzeniu Prezydent polecił opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania jakością w latach 2004 - 2005. W dniu 3 lutego 2004 r. Prezydent Miasta Opola zarządzeniem nr OR.I-0152-6/2004 W sprawie powołania Pełnomocnika ds. przygotowania, opracowania, wdrożenia i utrzymania w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000 powołał na Pełnomocnika Sekretarza Miasta Opola. Cytowane wyżej zarządzenia Prezydenta stanowią kolejne kryteria w przedmiotowym audycie.
VIII.USTALENIA
1. Obiekt 1
Ocena zgodności systemu zarządzania Urzędem Miasta Opola z zasadami wynikającymi z normy PN-EN ISO 9001:2001, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi klientów i infrastruktury technicznej.
1.1. Kryteria szczegółowe
Pierwszym krokiem prowadzącym do doskonalenia zarządzania każdą instytucją jest wdrożenie sprawnej organizacji. Przejawem doskonalenia organizacji jest wprowadzenie i stosowanie systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001. Źródło wymagań stanowi treść cytowanej normy, a w szczególności następujące punkty:
1. Punkt 1.1 a) i b) – organizacja wykazuje zdolność do ciągłego dostarczania wyrobu spełniającego wymagania klienta i wymagania mających zastosowanie przepisów i dąży do zwiększenia zadowolenia klienta przez skuteczne stosowanie systemu, łącznie z procesami ciągłego doskonalenia systemu i zapewnienia zgodności z wymaganiami klienta i wymaganiami mającymi zastosowanie przepisów.
2. Punkt 4.1 – Wymagania ogólne. Organizacja powinna:
· zidentyfikować procesy w systemie zarządzania jakością i ich zastosowanie w organizacji
· określić sekwencję tych procesów i ich wzajemne oddziaływanie
· określić kryteria zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania tych procesów
· monitorować, mierzyć i analizować te procesy
3. Punkt 4.2 Wymagania dotyczące dokumentacji, która powinna zawierać:
· udokumentowane deklaracje polityki jakości i celów dotyczących jakości
· księgę jakości (pkt 4.2.2)
· udokumentowane procedury (pkt4.2.3)
· dokumenty do skutecznego planowania, przebiegu i nadzorowania procesów (pkt 4.2.4)
4. Punkt 5 - Odpowiedzialność kierownictwa. Kierownictwo organizacji w wykonywaniu swoich obowiązków powinno charakteryzować się:
· zaangażowaniem (pkt 5.1)
· orientacją na klienta (pkt 5.2)
· zapewnieniem polityki jakości (pkt 5.3)
· skutecznością w planowaniu celów jakości, systemu zarządzania jakością (pkt 5.4)
· odpowiedzialnością i odpowiednimi umiejętnościami, zapewniając wewnętrzną komunikację szczególnie w zakresie zarządzania jakością (pkt 5.5)
· zapewnieniem dokonywania planowych przeglądów systemu zarządzania, uwzględniając możliwość doskonalenia organizacji w miarę potrzeb (pkt 5.6)
5. punkt 6 - Zarządzanie zasobami. Organizacja powinna zapewnić:
· kompetencje personelu, szkolenia, odpowiednią świadomość istoty i ważności celów jakości (pkt 6.2)
· odpowiednią infrastrukturę: przestrzeń do pracy i związane z nią instalacje, wyposażenie w sprzęt i oprogramowanie, łączność (pkt 6.3)
6. Punkt 7 - Realizacja wyrobu.
· Organizacja powinna zaplanować i opracować procesy potrzebne do realizacji wyrobu (pkt 7.1)
· organizacja powinna określić wymagania dotyczące wyrobu (biorąc pod uwagę wymagania ustawowe i innych przepisów, klienta i własne), zapewnić przegląd wymagań wyrobu oraz dokumentować fakt przeglądu, zapewnić komunikację z klientem poprzez informację o wyrobie, możliwość zadawania pytań i otrzymywania wyjaśnień, zapewnienie możliwości reklamacji) (pkt7.2)
· organizacja powinna planować i nadzorować, weryfikować oraz dokumentować projektowanie i rozwój wyrobu (pkt 7.3)
· organizacja powinna nadzorować dostarczanie usługi, dokumentować proces, sprawować pieczę nad własnością klienta, w czasie gdy znajduje się ona pod nadzorem organizacji (pkt 7.5)
7. Punkt 8 - Pomiary, analiza i doskonalenie.
· organizacja powinna zaplanować i wdrożyć procesy monitorowania, pomiaru, analizy i doskonalenia wykazania zgodności wyrobu, systemu zarządzania jakością i ciągłego doskonalenia tego systemu (pkt 8.1)
· organizacja powinna działać w celu utrzymywania wymagań jakościowych, między innymi poprzez: oddziaływanie na zadowolenie klienta, przeprowadzanie kontrolnych audytów zgodności systemu zarządzania i wyrobu, określenie sposobu postępowania z wyrobem niezgodnym w formie osobnej procedury (pkt 8.2 i 8.3)
· organizacja powinna ciągle doskonalić system zarządzania także poprzez:
a) utrzymywanie działań eliminujących przyczyny niezgodności
b) określenie działań zapobiegawczych występowaniu niezgodności, tworząc osobną procedurę.
1.2. Ustalenie stanu faktycznego
Zespół audytowy dokonał przeglądu przebiegu prac związanych z wdrażaniem zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001. Dokonano przeglądu posiadanej przez Wydział Organizacyjny dokumentacji oraz przeprowadzono rozmowy z pracownikiem Wydziału Organizacyjnego. W dniu 14.09.2005r. wpłynęło pismo Naczelnika Wydziału Organizacyjnego (OR), w którym przekazano dodatkowe informacje (aa: 421/2B/5). W oparciu o wyżej wymienione dokumenty i informacje ustalono następującą historię prac związanych z wdrażaniem ISO w Urzędzie Miasta Opola:
1. w dniu 3.11.2003r. Naczelnik Wydziału OR powołała trzyosobowy zespół, w składzie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), który otrzymał następujące zadania:
· przeprowadzenie analizy w zakresie doświadczeń innych, porównywalnych urzędów (termin do dnia 14.11.04r.) w zakresie:
a) metod wprowadzania ISO,
b) przygotowania SIWZ do zamówienia publicznego na przygotowanie urzędu do wdrażania ISO;
· sporządzenie harmonogramu prac nad wdrożeniem w Urzędzie zarządzania jakością ISO, obejmującego cały proces łącznie z certyfikacją (termin do dnia 21.11.04r.);
· opracowanie wniosku do Referatu Przetargów i Zamówień Publicznych (PZP) w zakresie wyłonienia podmiotu przygotowującego do ISO (termin do dnia 30.11.04r.);
· opracowanie przy udziale Referatu PZP Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) (termin do dnia 5.12.04r.).
W celu potwierdzenia powyższych informacji przeprowadzono wywiad z Panem (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), udokumentowany w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej (aa: 424-425/2/B/5). W wyniku wywiadu stwierdzono, co następuje:
a) naczelnik Wydziału OR wydał w dniu 3.11.2003r. pisemne polecenie służbowe (aa: 426-429/2/B/5), które zostało skierowane do:
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
b) zakres prac w/w zespołu obejmował analizę doświadczeń porównywalnych urzędów posiadających certyfikat, określenie harmonogramu działań, opracowanie wniosku i projektu SIWZ wyboru konsultanta
c) faktycznie zespół zebrał oferty od firm wdrażających ISO, które są w posiadaniu Pana (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
d) prace zespołu zostały zakończone w kwietniu 2004r.*
2. Zarządzenie nr OR.II-0152-40/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 31 grudnia 2003r. w sprawie wdrożenia w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000 (aa: 59/2/B/5).
3. Zarządzenie nr OR.I-0152-6/2004 Prezydenta miasta Opola z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie powołania Pełnomocnika ds. przygotowania, opracowania, wdrożenia i utrzymania w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000.(aa: 60/2/B/5)
4. Pismo Sekretarz Miasta OR.I-0115-23/2004 z dnia 2 lutego 2004 r. skierowane do naczelników i kierowników samodzielnych referatów z prośbą o wyznaczenie osoby/osób z każdej komórki organizacyjnej do prac w zespole ds. przygotowania i wdrożenia systemu zarządzania jakością w Urzędzie Miasta Opola. Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że naczelnicy wydziałów i kierownicy samodzielnych referatów zaproponowali łącznie 30 osób. (aa: 61-62/2/B/5)
5. Pismo OR.I-0115-38/2004 Naczelnika Wydziału Organizacyjnego do Sekretarza Miasta z dnia 10 marca 2004 r. określające 26-osobowy zespół roboczy oraz zawierające wniosek o zebranie się zespołu i ustalenie harmonogramu prac.(aa: 63-64/2/B/5)
6. Lista uczestników zespołu z dnia 31.03.2004 r. pn. Zespół roboczy do pracowania zasad systemu zarządzania jakością określający 32-osobowy zespół roboczy (bez znaku i podpisu).(aa: 65-66/2/B/5)
7. Pismo OR.I-0151-54/2004 Sekretarz Miasta z dnia 26 kwietnia 2004 r. do członków zespołu roboczego o dacie pierwszego spotkania – spotkanie wyznaczono na dzień 7 maja 2004 r.(aa: 67/2/B/5)
8. Protokół z zebrania zespołu roboczego z dnia 10 maja 2004 r. Podczas zebrania Sekretarz Miasta podzieliła zespół na następujące podzespoły (aa: 68-72/2/B/5):
· organizacyjny
· celu i misji – polityka jakości
· ds. księgi jakości
· ds. koordynacji procedur międzywydziałowych
· ds. oceny ofert
8. Pismo EiPR.J.P.0114-5/2004 podzespołu organizacyjnego z dnia 12 maja 2004 r. z propozycją planu działania zespołu procedur w okresie 7.05. do 29.06.2004 r. (aa:73/2/B/5):
· 7-28.05.2004 r. - zebranie procedur z urzędów posiadających ISO
· 28.05.-4.06.2004 r. - ustalenie wzorca procedury stanowiskowej dla Urzędu Miasta Opola
· 7-14.06.2004 r. - przekazanie wzorca procedur do wydziałów Urzędu Miasta z prośbą o napisanie procedur każdego działania na poszczególnych stanowiskach pracy
· 14-18.06.2004 r. - przekazanie informacji dotyczących procedur międzywydziałowych do podzespołu procedur międzywydziałowych
· 29.06.2004 r. - spotkanie całości zespołu w celu dokonania pierwszej analizy przeprowadzonych działań i ich korekta.
9. Protokół z posiedzenia podzespołu ds. Księgi jakości z dnia 15 czerwca 2004 r., w którym określono konieczną zawartość księgi jakości, w której treść powinna objąć następujące elementy (aa: 74-75/2/B/5):
· politykę jakości
· schemat organizacyjny
· opis zakresu zarządzania jakością (zakres obowiązywania systemu w schemacie organizacyjnym Księgi jakości)
· dokument przedstawiający procesy oraz ich wzajemne oddziaływanie
· ogólny opis uregulowań zgodnych z wymogami normy ISO, w przypadku gdy istnieje inny dokument przedstawiający pełną realizację danego wymagania
· pełny opis uregulowań dotyczących praktycznego spełnienia każdego z wymagań normy, w przypadku gdy nie ustanowiono odrębnego dokumentu przedstawiającego praktyczną realizację tego wymagania
10. Pismo OR.I-0115-99/2004 Naczelnika Wydziału Organizacyjnego z dnia 2 sierpnia 2004 r. do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 100.000 zł. W budżecie miasta Opola na rok 2005 na pokrycie kosztów prac związanych z przygotowaniem i wdrożeniem systemu zarządzania jakością ISO w Urzędzie Miasta Opola.(aa: 76/2/B/5)
11. Z informacji przekazanych przez pracownika Wydziału Organizacyjnego podinspektora (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) wynika, że w dalszym okresie prace nad przygotowaniem do wdrożenia systemu zarządzania jakością w Urzędzie zostały wstrzymane. Za powód wstrzymania podano brak funduszy. Fakt braku środków finansowych na certyfikację urzędu został potwierdzony na podstawie dokumentów Referatu Planowania, Analiz i Sprawozdawczości. Na str. 22 dokumentu pn. Zbiorcza analiza materiałów planistycznych do projektu budżetu miasta Opola na 2005 r. z września 2004 r. (aa: 478-485/2/B/5) zestawiono nieuwzględnione wnioski w projekcie budżetu, wśród których znajduje się wniosek Wydziału OR z dnia 2.08.2004 r., dotyczący zabezpieczenia środków na pokrycie kosztów wdrożenia zarządzania jakością.*
Analiza powyższych faktów wskazała, że:
a) rozpatrywano współudział firmy zewnętrznej w procesie przygotowania Urzędu Miasta do certyfikacji. Prace w tym zakresie przeprowadził zespół powołany przez Naczelnika OR przed powołaniem zespołu przez Pełnomocnika ds. ISO (10 maja 2004r.)*
b) powołany przez Pełnomocnika w dniu 10 maja 2004r. zespół roboczy po wykonaniu wstępnych i formalnych prac zaprzestał podejmowania działań.
Wdrożenie zarządzania jakością zgodną z normą PN-EN- ISO 9001:2001 wymaga dostosowania organizacji do zasad opisanych w treści normy. W związku z powyższym zespół audytowy poddał analizie wymagania normy pod kątem wdrożenia ich w życie w Urzędzie Miasta Opola. W tym celu sporządzono kwestionariusz samooceny (aa: 19-24/2/B/5). Kwestionariusz został skierowany do wszystkich kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta (naczelnicy wydziałów, biur, kierownicy samodzielnych referatów, Przewodniczący Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, Miejski Rzecznik Konsumentów). Kwestionariusz umieszczono w lokalnym intranecie Urzędu Miasta z jednoczesnym rozesłaniem informacji pocztą elektroniczną na adresy e-mail wydziałowe, lub kierowników komórek organizacyjnych, lub pracowników z prośbą o zwrotne odesłanie wiadomości na dowód jej otrzymania.
Wybór elektronicznej formy komunikowania się z kierownikami średniego szczebla (przekazanie do wypełnienia kwestionariusza samooceny) miał na celu sprawdzenie, czy uległa zmianie skuteczność wykorzystania poczty elektronicznej od okresu realizowania audytu nr 4/2004 (po 6 miesiącach). W trakcie realizowania zadania nr 4/2004 test skuteczności wykorzystania poczty elektronicznej wyniósł niewiele ponad 50 %. W przypadku przedmiotowego audytu potwierdziła się niska skuteczność wykorzystania poczty elektronicznej, która wyniosła 52 %. Na tej podstawie można stwierdzić, że sytuacja w przedmiocie wykorzystania elektronicznej wymiany informacji nie uległa poprawie. Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku audytu 4/2004 w teście próba wynosiła 128 adresatów, w przypadku przedmiotowego 25 adresatów.
W związku z otrzymaniem 13 potwierdzeń odbioru e-maiĺa (52 %) (na 25 adresów mailowych, do których przesłano wiadomość) (aa: 38/2/B/5), w dniu 23.06.2005 r. przeprowadzono rozmowy telefoniczne z naczelnikami lub pracownikami wydziałów, z których potwierdzenie odbioru lub zwrotny mail nie dotarł. Rozmowy przeprowadzono z następującymi osobami:
1. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Budżetu;
2. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – która przekazała informację Pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Zastępcy Skarbnika;
3. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii;
4. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Referat Informatyki;
5. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Inżynierii Miejskiej;
6. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Komunikacji;
7. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Kultury, Sportu i Turystyki;
8. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Lokalowy;
9. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Oświaty;
10. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Polityki Społecznej;
11. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Gospodarki i Promocji Miasta;
Nie skontaktowano się z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów – przebywała na zwolnieniu chorobowym do 30.06.2005 r., a w dniu 01.07.2005 r. na urlopie.
Z uwagi na brak technicznych możliwości Przewodnicząca Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności otrzymała wersję papierową kwestionariusza. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego nie posiada własnego adresu e-mail, w związku z tym w rozmowie telefonicznej wskazano adres strony intranetowej, na której umieszczono kwestionariusz.
W dniach 29 i 30 czerwca br. przeprowadzono rozmowy ponaglające z niżej wymienionymi osobami, uzyskując następujące wyjaśnienia (aa: 332/2/B5):
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Budżetu – kwestionariusz nie został wypełniony, naczelnik sporządzi go najszybciej w miarę możliwości;
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Zastępca Skarbnika, Wydział Finansowo-Księgowy – kwestionariusz niewypełniony z powodu zbiegu innych pilnych spraw;
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Kultury, Sportu i Turystyki – kwestionariusz niewypełniony, naczelnik przekaże go w terminie do dnia 4.07.2005 r.;
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Lokalowy – naczelnik wydziału nieobecny – kwestionariusz zostanie przekazany w dniu 1.07.2005 r.;
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii – naczelnik poinformowała, że kwestionariusz zostanie przekazany w dniu 30.06.2005r.;
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Architektury i Urbanistyki – naczelnik poinformowała, że kwestionariusz zostanie przekazany do 30.06.2005 r.
Mimo powyższego ponaglenia kwestionariusze samooceny nie zostały dostarczone przez następujących naczelników:
· P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Budżetu
· P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Finansowo – Księgowy
· P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Kultury, Sportu i Turystyki (dostarczony w dniu 8.07.2005r., nie ujęty w zbiorczym zestawieniu)
· P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Miejski Rzecznik Konsumentów.
Otrzymane zwrotnie odpowiedzi zostały zebrane w kwestionariuszu zbiorczym, zamieszczonym poniżej:
Tabela nr 1 Zbiorczy Kwestionariusz samooceny
KWESTIONARIUSZ SAMOOCENY - ZBIORCZY
Nazwa zadania audytowego: Ocena stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemów zarządzania jakością (ISO)
nr zadania audytowego: 2/2005
Jednostka audytowana: Urząd Miasta Opola
|
Wykonał(a): Marek Żywicki
Zatwierdził(a): Piotr Wąsaty
|
Data i podpis: ..................................
Data i podpis: .................................. |
Lp |
Zagadnienie
|
TAK |
NIE |
Uwagi |
1.
|
Czy w wydziale/referacie istnieją i funkcjonują pisemne procedury postępowania?
(Jeśli TAK, proszę wymienić nazwy procedur funkcjonujących w wydziale/referacie.)
|
18 |
7 |
W ramach odpowiedzi TAK wyróżniono:
1. Procedury postępowania na poszczególnych stanowiskach pracy (AG, SO)
2. procedury kontroli wewnętrznej (BSM, KM, OŚ, PS, USC, SO)
3. procedury związane z wydatkowaniem środków (BSM, EiPR, OŚR)
4. procedury obiegu dokumentów w wydziale (AG, PS, SO, L)
5. Procedury związane z zakresem obowiązków poszczególnych komórek organizacyjnych:
· postępowania w Referacie Informatyki
· nagradzania uczniów, nauczycieli i dyrektorów placówek oświatowych (OŚ)
· przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych (PS)
· postępowania w sytuacjach zagrożeń nadzwyczajnych (ZKOLiSO)
· orzekania o niepełnosprawności, przyznawania ulg i uprawnień, wydawania legitymacji niepełnosprawnego (ZO)
· przygotowania do sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych oraz działek do sprzedaży (GNGiK, NSP)
|
2.
|
Czy w procesie opracowywania procedur uwzględniono:
|
|
|
1. wymagania wynikające z aktów prawnych:
(TAK/NIE): TAK 22 / 3 brak odpowiedzi
2. umiejętności i kwalifikacje pracowników oraz wyposażenie techniczne
(TAK/NIE): TAK 20 / NIE 2 / 3 brak odpowiedzi
3. możliwość monitorowania, kontroli i weryfikacji procesu pracy
(TAK/NIE): TAK 20 / NIE 2 / 3 brak odpowiedzi
4. wymagania zgłoszone przez klienta (np. w formie skarg, wniosków, innych pism)
(TAK/NIE): TAK 9 / NIE 13 / 3 brak odpowiedzi
|
3.
|
Czy istnieją obszary pracy, które nie są uregulowane w pisemnych procedurach?
(Jeśli TAK, proszę wskazać te obszary)
|
13 |
12 |
Obszary nie uregulowane w procedurach według poszczególnych komórek organizacyjnych:
1. AG
· wydatkowanie do wysokości 6 000 Euro
· utrzymanie budynków
2. I – likwidacja sprzętu informatycznego
3. OŚ
· powierzenie stanowiska dyrektora poza konkursem
· ocena pracy dyrektora
· kontrola obowiązku kształcenia do 18 roku życia
4. OR – nabór pracownika na istniejący wakat
5. PS - nadzór nad jednostkami organizacyjnymi oraz ZOZami
6. ZO – raportowanie z realizacji zadań zespołów orzekających
7. SO – postępowanie z drukami ścisłego zarachowania
8. GNGiK
· ustalanie opłat adiacenckich
· nadanie i zmiana nazwy ulic i numeru porządkowego nieruchomości
· uzyskiwanie decyzji podziału, rozgraniczenia nieruchomości
· prowadzenie ochrony znaków geodezyjnych
|
4.
|
Czy w latach 2004 - 2005 przeprowadzane były badania poziomu obsługi (satysfakcji) klienta?
(Jeśli TAK, proszą podać daty, wyniki i podmiot dokonujący badania)
|
2
|
23
|
Odpowiedzi TAK:
· Biuro Spraw Międzynarodowych – liczne podziękowania, listy gratulacyjne
· Wydział Inwestycji Miejskich – badanie w trakcie zadania audytowego 2/2004
|
5.
|
Czy w funkcjonujących w wydziale/referacie procedurach każdorazowo określono osobę odpowiedzialną za ich wykonanie? |
12 |
13 |
|
6.
|
Czy w wydziale/referacie utrzymuje się zapisy dotyczące zmian, aktualizacji procedur? (np. pod wpływem zmian w ustawach) |
15 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
Czy którykolwiek z pracowników brał udział w szkoleniu, kursie, studiach z zakresu zarządzania jakością?
(Jeśli TAK, proszę podać imię, nazwisko pracownika, nazwę podmiotu szkolącego i datę szkolenia)
|
4 |
21 |
1.
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (Biuro Spraw Międzynarodowych) – (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wrocław, 2-3.12.2004 r.
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (Biuro Spraw Międzynarodowych) – RIO Opole 1.02.2005 r.;
2.
· (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju) – (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) Katowice, 1.12.2003 r.
Ilość odwiedzin: | 10098 | Nazwa dokumentu: | Sprawozdanie | Podmiot udostępniający: | Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu | Osoba, która wytworzyła informację: | Piotr Wąsaty, Marek Żywicki | Osoba, która odpowiada za treść: | Piotr Wąsaty, Marek Żywicki | Osoba, która wprowadzała dane: | Agnieszka Lisiecka | Data wytworzenia informacji: | 2006-01-19 13:58:56 | Data udostępnienia informacji: | 2006-01-19 13:58:56 | Data ostatniej aktualizacji: | 2006-01-19 14:03:51 |
Wersja do wydruku... Rejestr zmian...
|