logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 

SPRAWOZDANIE Z AUDYTU

 

 Nazwa zadania audytowego: Ocena stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemów zarządzania jakością (ISO).

 Nr zadania audytowego: 2/2005

 Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola

 Zespół audytorów i nr up.:

Piotr Wąsaty – koordynator zadania, nr up. 3/2005

Marek Żywicki – inspektor RAW, nr up. 4/2005

 

 

Wykonał: Marek Żywicki

 

Zatwierdził: Radosław Stanek

 

 

Data i podpis: 12.10.2005r.

 

Data i podpis: 12.10.2005r.

 

 

STRESZCZENIE

 Głównym celem wdrożenia systemów zarządzania jakością zgodnych z normą ISO-9001:2000 jest usprawnienie organizacji. Wdrażanie systemu zarządzania jakością wymaga przeprowadzenia prac przygotowawczych, polegających głównie na identyfikacji procesów zachodzących w jednostce, którym następnie należy przypisać odpowiednie procedury. Konstrukcja prac w tej kolejności zapewnia utrzymanie wysokiego poziomu organizacji i umożliwia utrzymanie certyfikacji.

Należy podkreślić, iż certyfikacja zarządzania jakością w urzędzie miasta nie jest obowiązkiem prawnym, a jej uzyskanie jest indywidualną decyzją zarządu miasta. Idea wdrożenia systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001:2000 w Urzędzie Miasta Opola powstała w 2003 r. W dniu 3 listopada 2003r. Naczelnik Wydziału Organizacyjnego utworzyła zespół w składzie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), któremu poleciła zebranie informacji dotyczących:

a) doświadczeń innych urzędów w zakresie certyfikacji

b) opracowanie projektu Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie wyboru podmiotu wdrażającego zarządzanie jakością i certyfikującego.

Prace zespołu zakończyły się zebraniem ofert firm certyfikujących.*

Prezydent Miasta Opole w zarządzeniu nr OR.II-0152-40/2003 w sprawie wdrożenia w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą IS*O 9001:2000 z dnia 31 grudnia 2003 r. polecił opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania jakością w latach 2004 – 2005. Następnie, zarządzeniem nr OR.I-0152-6/2004 z dnia 3 lutego 2004r. Prezydent Miasta powołał Pełnomocnika ds. przygotowania, opracowania, wdrożenia i utrzymania w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością. W dniu 7 maja 2004r. Pełnomocnik ds. ISO powołała następujące zespoły robocze:

1.   organizacyjny

2.   celu i misji

3.   ds. księgi jakości

4.   ds koordynacji procedur międzywydziałowych

5.   ds oceny ofert,

które wykonały prace wstępne i formalne.

         W związku z powyższym zespół audytowy dokonał oceny stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemu zarządzania jakością, pod kątem wymagań stawianych przez normę PN-EN ISO 9001:2001 – polskiego odpowiednika międzynarodowej normy ISO 9001:2000. Przeprowadzono między innymi:

·       analizę organizacji Urzędu Miasta Opola z uwzględnieniem organizacji pracy w poszczególnych komórkach organizacyjnych;

·       wywiady z osobami będącymi odpowiedzialnymi za systemy zarządzania w podobnych pod względem wielkości budżetu i ilości zatrudnionych osób urzędach (dwa urzędy);

·       przegląd istniejących procedur w poszczególnych wydziałach;

·       analizę merytorycznej wiedzy kierownictwa i pracowników z zakresu zarządzania jakością

·       wstępną analizę potencjalnych utrudnień w bieżącej pracy w komórkach organizacyjnych;

·       analizę i ocenę ścieżki certyfikacji;

·       analizę ofert firm konsultingowych zajmujących się przygotowaniem do certyfikacji systemu zarządzania, z uwzględnieniem kosztów tych usług.

W tym celu zespół audytowy zastosował:

·       kwestionariusz samooceny, który został skierowany do wszystkich kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta.

·       kwestionariusz kontroli wewnętrznej, w którym pytania skierowano do Pełnomocnika ds. wdrożenia ISO w Urzędzie Miasta Opola – Sekretarza Miasta

W obu kwestionariuszach pytania zostały sformułowane pod kątem wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001.

         W wyniku przeprowadzonych podczas przedmiotowego audytu badań i analiz zespół audytowy stwierdził, że stan przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemu zarządzania jakością wskazuje na niski stopień dostosowania do wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001. Biorąc powyższe pod uwagę oraz dużą praco- i czasochłonność prac przygotowawczych, optymalną ścieżką certyfikacji jest ścieżka z udziałem zewnętrznej firmy konsultingowej. Przyjęcie takiego rozwiązania rozpatrywane było także przez zespół powołany przez Naczelnika Wydziału OR. Dodatkowo za tą propozycją przemawia neutralność opinii firmy konsultingowej, która swoim profesjonalizmem i doświadczeniem wdrażania zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001 w sektorze samorządowym, może zapewnić skuteczne i terminowe  wprowadzenie zarządzania jakością.

 I.    CEL

 Celem niniejszego audytu jest ocena stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia i utrzymania systemu zarządzania jakością, wskazanie możliwych ścieżek certyfikacji oraz wskazanie szacunkowego kosztu wdrożenia systemu zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001.

II. ZAKRES

 Podmiotowy:

audyt został przeprowadzony w pionie Sekretarza Miasta - Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola.

 Przedmiotowy:

              procedury i wyposażenie techniczne Urzędu Miasta Opola, zgodnie z normą PN-EN ISO 9001:2001.

 III.            OBIEKTY AUDYTU 

1.   Ocena zgodności systemu zarządzania Urzędem Miasta Opola z zasadami wynikającymi z normy PN-EN ISO 9001:2001, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi klientów i infrastruktury technicznej;

2.   Analiza i ocena wyboru ścieżki certyfikacji;

3.   Oszacowanie kosztów wdrożenia systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001:2001.

IV.ANALIZA RYZYKA

        Wymienione obiekty audytu pokrywają się z obszarami ryzyk zdefiniowanych na podstawie profesjonalnej wiedzy audytora, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:

·       ze stanem dostosowania:

➢    systemu zarządzania w Urzędzie Miasta

➢    wewnętrznych dokumentów Urzędu Miasta

➢    jakości obsługi klienta

➢    infrastruktury Urzędu Miasta

do wymagań określonych normą ISO; niski poziom  dostosowania wymienionych elementów mógłby skutkować czaso- i pracochłonnością czynności przygotowania i wdrożenia systemu zarządzania jakością, a co za tym idzie poniesieniem dodatkowych kosztów (OBIEKT 1);

·       wyborem najbardziej optymalnego dla Urzędu Miasta Opola sposobu przygotowania i wdrożenia systemu zarządzania jakością, uwzględniając doświadczenia innych urzędów w tym zakresie (OBIEKT 2);

·       poniesieniem nadmiernych wydatków w stosunku do uzyskanych efektów posiadania certyfikatu ISO (OBIEKT 3).

 

Obiekty audytu

Jednostka Audyto-wana

Kategorie ryzyk

 

Istotność

Jakość zarządza– nia

Kontrola wew.

Czynniki zewn.

Opera- cyjne

 

0,20

0,20

0,25

0,15

0,20

 

1

2

3

4

5

6

7

8

Obiekt 1

 

 

2

4

4

 

 

1

3

73,8

Obiekt 2

 

 

4

3

3

2

2

 

 

71,3

Obiekt 3

 

 

4

3

3

3

3

 

 

80,0

 

 

         Z powyższej tabeli wynika, iż największym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 3 dotyczący oszacowania wielkości kosztów wynikających z wdrożenia systemu zarządzania jakością. Wysokim ryzykiem charakteryzuje się również obiekt 1 dotyczący oceny zgodności systemu zarządzania Urzędem Miasta z wymogami normy ISO. Poziom dostosowania aktualnego systemu zarządzania, wewnętrznych aktów prawnych oraz infrastruktury Urzędu Miasta determinuje zakres pracochłonności i jednocześnie poziom kosztów do poniesienia przy wdrażaniu systemu zarządzania jakością. W związku z tym, że obiekt 2 charakteryzuje się nieznacznie mniejszym ryzykiem został także poddany audytowi. Dotyczy on oceny wyboru ścieżki certyfikacji. Możliwość wyboru sprowadza się głównie do dwóch ścieżek certyfikacji:

1.   indywidualnego przygotowania Urzędu Miasta Opola do audytu certyfikującego,

2.   wykorzystania do tego celu podmiotu zewnętrznego, specjalizującego się w przygotowaniu do audytu certyfikującego.

         Zatem ocena wyboru ścieżki certyfikacji z indywidualnego punktu widzenia (Urzędu Miasta Opola) ma istotne znaczenie i została poddana analizie.

         W ramach poszczególnych obiektów audytu zidentyfikowano następujące ryzyka:

Obiekt 1 – ryzyko konieczności intensywnych prac przygotowawczych mających na celu dostosowanie systemu zarządzania w Urzędzie Miasta do wymogów normy PN-EN ISO 9001:2001, przez co proces certyfikacji może się wydłużyć i zwiększyć koszty wdrożenia systemu; ryzyko niskiej jakości obsługi klientów, co może skutkować koniecznością przeprowadzenia wielu szkoleń z tego zakresu; ryzyko niskiego poziomu wyposażenia technicznego, które może uniemożliwiać sprawne przeprowadzenie procesu wdrażania normy ISO, a w konsekwencji spowodować przesunięcie terminu certyfikacji.

Obiekt 2 – ryzyko wyboru nieefektywnej ścieżki certyfikacji, skutkującej opóźnieniem we wdrożeniu systemu.

Obiekt 3 – ryzyko powstania różnicy pomiędzy środkami zarezerwowanymi w budżecie miasta a kosztami koniecznymi do poniesienia.

 V.  METODYKA

 1.    testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanych systemów oraz 

 potwierdzenie istnienia kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:

·       zapoznanie się z dokumentami służbowymi,

·       uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki w    

      oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej, oraz kwestionariuszu samooceny,

·       obserwację wykonywanych działań,

2.   testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:

·       porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia utrudnień, mających 

         wpływ na wdrażanie systemu zarządzania jakością;

·       sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną;

3.   testy rzeczywiste wydajności (efektywności) – identyfikacja jakości obsługi klientów, poprzez analizę ilości skarg i stanu infrastuktury, posiadania przez pracowników ukończonych kursów obsługi klienta

 VI.             TERMIN

 Zadanie audytowe przeprowadzono w okresie od 08.06. - 19.07.2005 r. oraz od 16.09. - 30.09.2005r.*

KRYTERIA OGÓLNE

         Wprowadzenie systemu zarządzania jakością polega na dostosowaniu organizacji do wymagań stawianych przez normę. W zakresie zarządzania jakością obowiązują normy z serii 9001. Funkcjonująca w Europie norma ISO 9001:2000 (Quality management systems – Requirements) została ogłoszona 15 grudnia 2000 roku. Polskim odpowiednikiem jest norma PN-EN ISO 9001:2001 (Systemy zarządzania jakością – Wymagania), którą wydano w 2001 r. i nadal obowiązuje. Treść normy PN-EN ISO 9001:2001 jest przedrukiem angielskiej wersji normy ISO 9001:2000 i jest wydana jako identyczna z wprowadzoną normą obowiązującą w Europie (aa: 87-157/2/BZ/5). Zatem podstawowym kryterium w przedmiotowym zadaniu audytowym jest treść cytowanej normy.

         Decyzję o wdrażaniu zarządzania jakością podjął Prezydent Miasta Opola - zarządzeniem nr OR.II-0152-40/2003 z dnia 31 grudnia 2003 r. W sprawie wdrożenia w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000. W zarządzeniu Prezydent polecił opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania jakością w latach 2004 - 2005. W dniu 3 lutego 2004 r.  Prezydent Miasta Opola zarządzeniem nr OR.I-0152-6/2004 W sprawie powołania Pełnomocnika ds. przygotowania, opracowania, wdrożenia i utrzymania w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000 powołał na Pełnomocnika Sekretarza Miasta Opola. Cytowane wyżej zarządzenia Prezydenta stanowią kolejne kryteria w przedmiotowym audycie.

 VIII.USTALENIA

 1.     Obiekt 1

 Ocena zgodności systemu zarządzania Urzędem Miasta Opola z zasadami wynikającymi z normy PN-EN ISO 9001:2001, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi klientów i infrastruktury technicznej.

 1.1.        Kryteria szczegółowe

    Pierwszym krokiem prowadzącym do doskonalenia zarządzania każdą instytucją jest wdrożenie sprawnej organizacji. Przejawem doskonalenia organizacji jest wprowadzenie i stosowanie systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001. Źródło wymagań stanowi treść cytowanej normy, a w szczególności następujące punkty:

1.   Punkt 1.1 a) i b) – organizacja wykazuje zdolność do ciągłego dostarczania wyrobu spełniającego wymagania klienta  i wymagania mających zastosowanie przepisów i dąży do zwiększenia zadowolenia klienta przez skuteczne stosowanie systemu, łącznie z procesami ciągłego doskonalenia  systemu i zapewnienia zgodności z wymaganiami klienta i wymaganiami mającymi zastosowanie przepisów.

2.   Punkt 4.1 – Wymagania ogólne. Organizacja powinna:

·       zidentyfikować procesy w systemie zarządzania jakością i ich zastosowanie w organizacji

·       określić sekwencję tych procesów i ich wzajemne oddziaływanie

·       określić kryteria zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania tych procesów

·       monitorować, mierzyć i analizować te procesy

3.   Punkt 4.2 Wymagania dotyczące dokumentacji, która powinna zawierać:

·       udokumentowane deklaracje polityki jakości i celów dotyczących jakości

·       księgę jakości (pkt 4.2.2)

·       udokumentowane procedury (pkt4.2.3)

·       dokumenty do skutecznego planowania, przebiegu i nadzorowania procesów (pkt 4.2.4)

4.   Punkt 5 - Odpowiedzialność kierownictwa. Kierownictwo organizacji w wykonywaniu swoich obowiązków powinno charakteryzować się:

·       zaangażowaniem (pkt 5.1)

·       orientacją na klienta (pkt 5.2)

·       zapewnieniem polityki jakości (pkt 5.3)

·       skutecznością w planowaniu celów jakości, systemu zarządzania jakością (pkt 5.4)

·       odpowiedzialnością i odpowiednimi umiejętnościami, zapewniając wewnętrzną komunikację szczególnie w zakresie zarządzania jakością (pkt 5.5)

·       zapewnieniem dokonywania planowych przeglądów systemu zarządzania, uwzględniając możliwość doskonalenia organizacji w miarę potrzeb (pkt 5.6)

5.   punkt 6 - Zarządzanie zasobami. Organizacja powinna zapewnić:

·       kompetencje personelu, szkolenia, odpowiednią świadomość istoty i ważności celów jakości (pkt 6.2)

·       odpowiednią infrastrukturę: przestrzeń do pracy i związane z nią instalacje, wyposażenie w sprzęt i oprogramowanie, łączność (pkt 6.3)

6.   Punkt 7  - Realizacja wyrobu.

·       Organizacja powinna zaplanować i opracować procesy potrzebne do realizacji wyrobu (pkt 7.1)

·       organizacja powinna określić wymagania dotyczące wyrobu (biorąc pod uwagę wymagania ustawowe i innych przepisów, klienta i własne), zapewnić przegląd wymagań wyrobu oraz dokumentować fakt przeglądu, zapewnić komunikację z klientem poprzez informację o wyrobie, możliwość zadawania pytań i otrzymywania wyjaśnień, zapewnienie możliwości reklamacji) (pkt7.2)

·       organizacja powinna planować i nadzorować, weryfikować oraz dokumentować projektowanie i rozwój wyrobu (pkt 7.3)

·       organizacja powinna nadzorować dostarczanie usługi, dokumentować proces, sprawować pieczę nad własnością klienta, w czasie gdy znajduje się ona pod nadzorem organizacji (pkt 7.5)

7.   Punkt 8  - Pomiary, analiza i doskonalenie.

·       organizacja powinna zaplanować i wdrożyć procesy monitorowania, pomiaru, analizy i doskonalenia  wykazania zgodności wyrobu, systemu zarządzania jakością i ciągłego doskonalenia tego systemu (pkt 8.1)

·       organizacja powinna działać w celu utrzymywania wymagań jakościowych, między innymi poprzez: oddziaływanie na zadowolenie klienta, przeprowadzanie kontrolnych audytów zgodności systemu zarządzania i wyrobu, określenie sposobu postępowania z wyrobem niezgodnym w formie osobnej procedury (pkt 8.2 i 8.3)

·       organizacja powinna ciągle doskonalić system zarządzania także poprzez:

a)   utrzymywanie działań eliminujących przyczyny niezgodności

b)   określenie działań zapobiegawczych występowaniu niezgodności, tworząc osobną procedurę.

 1.2.             Ustalenie stanu faktycznego

    Zespół audytowy dokonał przeglądu przebiegu prac związanych z wdrażaniem zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001. Dokonano przeglądu posiadanej przez Wydział Organizacyjny dokumentacji oraz przeprowadzono rozmowy z pracownikiem Wydziału Organizacyjnego. W dniu 14.09.2005r. wpłynęło pismo Naczelnika Wydziału Organizacyjnego (OR), w którym przekazano dodatkowe informacje (aa: 421/2B/5). W oparciu o wyżej wymienione dokumenty i informacje ustalono następującą historię prac związanych z wdrażaniem ISO w Urzędzie Miasta Opola:

1. w dniu 3.11.2003r. Naczelnik Wydziału OR powołała trzyosobowy zespół, w składzie: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), który otrzymał następujące zadania:

·       przeprowadzenie analizy w zakresie doświadczeń innych, porównywalnych urzędów (termin do dnia 14.11.04r.) w zakresie:

a) metod wprowadzania ISO,

b) przygotowania SIWZ do zamówienia publicznego na przygotowanie urzędu do wdrażania ISO;

·       sporządzenie harmonogramu prac nad wdrożeniem w Urzędzie zarządzania jakością ISO, obejmującego cały proces łącznie z certyfikacją (termin do dnia 21.11.04r.);

·       opracowanie wniosku do Referatu Przetargów i Zamówień Publicznych (PZP) w zakresie wyłonienia podmiotu przygotowującego do ISO (termin do dnia 30.11.04r.);

·       opracowanie przy udziale Referatu PZP Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) (termin do dnia 5.12.04r.).

W celu potwierdzenia powyższych informacji przeprowadzono wywiad z Panem (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), udokumentowany w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej (aa: 424-425/2/B/5). W wyniku wywiadu stwierdzono, co następuje:

a) naczelnik Wydziału OR wydał w dniu 3.11.2003r. pisemne polecenie służbowe (aa: 426-429/2/B/5), które zostało skierowane do:

·  (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))

·  (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))

·  (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))

b) zakres prac w/w zespołu obejmował analizę doświadczeń porównywalnych urzędów posiadających certyfikat, określenie harmonogramu działań, opracowanie wniosku i projektu SIWZ wyboru konsultanta

c) faktycznie zespół zebrał oferty od firm wdrażających ISO, które są w posiadaniu Pana (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))

d) prace zespołu zostały zakończone w kwietniu 2004r.*

2.   Zarządzenie nr OR.II-0152-40/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 31 grudnia 2003r. w sprawie wdrożenia w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000 (aa: 59/2/B/5).

3.   Zarządzenie nr OR.I-0152-6/2004 Prezydenta miasta Opola z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie powołania Pełnomocnika ds. przygotowania, opracowania, wdrożenia i utrzymania w Urzędzie Miasta Opola systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000.(aa: 60/2/B/5)

4.   Pismo Sekretarz Miasta OR.I-0115-23/2004 z dnia 2 lutego 2004 r. skierowane do naczelników i kierowników samodzielnych referatów z prośbą o wyznaczenie osoby/osób z każdej komórki organizacyjnej do prac w zespole ds. przygotowania i wdrożenia systemu zarządzania jakością w Urzędzie Miasta Opola. Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że naczelnicy wydziałów i kierownicy samodzielnych referatów zaproponowali łącznie 30 osób. (aa: 61-62/2/B/5)

5.   Pismo OR.I-0115-38/2004 Naczelnika Wydziału Organizacyjnego do Sekretarza Miasta z dnia 10 marca 2004 r. określające 26-osobowy zespół roboczy oraz zawierające wniosek o zebranie się zespołu i ustalenie harmonogramu prac.(aa: 63-64/2/B/5)

6.   Lista uczestników zespołu z dnia 31.03.2004 r. pn. Zespół roboczy do pracowania zasad systemu zarządzania jakością  określający 32-osobowy zespół roboczy (bez znaku i podpisu).(aa: 65-66/2/B/5)

7.   Pismo OR.I-0151-54/2004 Sekretarz Miasta z dnia 26 kwietnia 2004  r. do członków zespołu roboczego o dacie pierwszego spotkania – spotkanie wyznaczono na dzień 7 maja 2004 r.(aa: 67/2/B/5)

8.   Protokół z zebrania zespołu roboczego z dnia 10 maja 2004 r. Podczas zebrania Sekretarz Miasta podzieliła zespół na następujące podzespoły (aa: 68-72/2/B/5):

·       organizacyjny

·       celu i misji – polityka jakości

·       ds. księgi jakości

·       ds. koordynacji procedur międzywydziałowych

·       ds. oceny ofert

8.   Pismo EiPR.J.P.0114-5/2004 podzespołu organizacyjnego z dnia 12 maja 2004 r. z propozycją  planu działania zespołu procedur w okresie 7.05. do 29.06.2004 r. (aa:73/2/B/5):

·       7-28.05.2004 r. - zebranie procedur z urzędów posiadających ISO

·       28.05.-4.06.2004 r. - ustalenie wzorca procedury stanowiskowej dla Urzędu Miasta Opola

·       7-14.06.2004 r. - przekazanie wzorca procedur do wydziałów Urzędu Miasta z prośbą o napisanie procedur każdego działania na poszczególnych stanowiskach pracy

·       14-18.06.2004 r. - przekazanie informacji dotyczących procedur międzywydziałowych do podzespołu procedur międzywydziałowych

·       29.06.2004 r. - spotkanie całości zespołu w celu dokonania pierwszej analizy przeprowadzonych działań i ich korekta.

9.   Protokół z posiedzenia podzespołu ds. Księgi jakości z dnia 15 czerwca 2004 r., w którym określono konieczną zawartość księgi jakości, w której treść powinna objąć następujące elementy (aa: 74-75/2/B/5):

·       politykę jakości

·       schemat organizacyjny

·       opis zakresu zarządzania jakością (zakres obowiązywania systemu w schemacie organizacyjnym Księgi jakości)

·       dokument przedstawiający procesy oraz ich wzajemne oddziaływanie

·       ogólny opis uregulowań zgodnych z wymogami normy ISO, w przypadku gdy istnieje inny dokument przedstawiający pełną realizację danego wymagania

·       pełny opis uregulowań dotyczących praktycznego spełnienia każdego z wymagań normy, w przypadku gdy nie ustanowiono odrębnego dokumentu przedstawiającego praktyczną realizację tego wymagania

10.             Pismo OR.I-0115-99/2004 Naczelnika Wydziału Organizacyjnego z dnia 2 sierpnia 2004 r. do Prezydenta Miasta Opola z wnioskiem o zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 100.000 zł. W budżecie miasta Opola na rok 2005 na pokrycie kosztów prac związanych z przygotowaniem i wdrożeniem systemu zarządzania jakością ISO w Urzędzie Miasta Opola.(aa: 76/2/B/5)

11.          Z informacji przekazanych przez pracownika Wydziału Organizacyjnego podinspektora (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) wynika, że w dalszym okresie prace nad przygotowaniem do wdrożenia systemu zarządzania jakością w Urzędzie zostały wstrzymane. Za powód wstrzymania podano brak funduszy. Fakt braku środków finansowych na certyfikację urzędu został potwierdzony na podstawie dokumentów Referatu Planowania, Analiz i Sprawozdawczości. Na str. 22 dokumentu pn. Zbiorcza analiza materiałów planistycznych do projektu budżetu miasta Opola na 2005 r. z września 2004 r. (aa: 478-485/2/B/5) zestawiono nieuwzględnione wnioski w projekcie budżetu, wśród których znajduje się wniosek Wydziału OR z dnia 2.08.2004 r., dotyczący zabezpieczenia środków na pokrycie kosztów wdrożenia zarządzania jakością.*

Analiza powyższych faktów wskazała, że:

a) rozpatrywano współudział firmy zewnętrznej w procesie przygotowania Urzędu Miasta do certyfikacji. Prace w tym zakresie przeprowadził zespół powołany przez Naczelnika OR przed powołaniem zespołu przez Pełnomocnika ds. ISO (10 maja 2004r.)*

b)  powołany przez Pełnomocnika w dniu 10 maja 2004r. zespół roboczy po wykonaniu wstępnych i formalnych prac zaprzestał podejmowania działań.

         Wdrożenie zarządzania jakością zgodną z normą PN-EN- ISO 9001:2001 wymaga dostosowania organizacji do zasad opisanych w treści normy. W związku z powyższym zespół audytowy poddał analizie wymagania normy pod kątem wdrożenia ich w życie w Urzędzie Miasta Opola. W tym celu sporządzono kwestionariusz samooceny (aa: 19-24/2/B/5). Kwestionariusz został skierowany do wszystkich kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta (naczelnicy wydziałów, biur, kierownicy samodzielnych referatów, Przewodniczący Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, Miejski Rzecznik Konsumentów).  Kwestionariusz umieszczono w lokalnym intranecie Urzędu Miasta z jednoczesnym rozesłaniem informacji pocztą elektroniczną na adresy e-mail wydziałowe, lub kierowników komórek organizacyjnych, lub pracowników z prośbą o zwrotne odesłanie wiadomości na dowód jej otrzymania.

         Wybór elektronicznej formy komunikowania się  z kierownikami średniego szczebla (przekazanie do wypełnienia kwestionariusza samooceny) miał na celu sprawdzenie, czy uległa zmianie skuteczność wykorzystania poczty elektronicznej od okresu realizowania audytu nr 4/2004 (po 6 miesiącach). W trakcie realizowania zadania nr 4/2004 test skuteczności wykorzystania poczty elektronicznej wyniósł niewiele ponad 50 %. W przypadku przedmiotowego audytu potwierdziła się niska skuteczność wykorzystania poczty elektronicznej, która wyniosła 52 %. Na tej podstawie można stwierdzić, że sytuacja w przedmiocie wykorzystania elektronicznej wymiany informacji nie uległa poprawie. Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku audytu 4/2004 w teście próba wynosiła 128 adresatów, w przypadku przedmiotowego 25 adresatów.

         W związku z otrzymaniem 13 potwierdzeń odbioru e-maiĺa (52 %) (na 25 adresów mailowych, do których przesłano wiadomość) (aa: 38/2/B/5), w dniu 23.06.2005 r. przeprowadzono rozmowy telefoniczne z naczelnikami lub pracownikami wydziałów, z których potwierdzenie odbioru lub zwrotny mail nie dotarł. Rozmowy przeprowadzono z następującymi osobami:

1.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Budżetu;

2.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – która przekazała informację Pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Zastępcy Skarbnika;

3.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii;

4.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Referat Informatyki;

5.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Inżynierii Miejskiej;

6.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Komunikacji;

7.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Kultury, Sportu i Turystyki;

8.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Lokalowy;

9.   (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Oświaty;

10.             (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Polityki Społecznej;

11.             (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Gospodarki i Promocji Miasta;

Nie skontaktowano się z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów – przebywała na zwolnieniu chorobowym do 30.06.2005 r., a w dniu 01.07.2005 r. na urlopie.

Z uwagi na brak technicznych możliwości Przewodnicząca Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności otrzymała wersję papierową kwestionariusza. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego nie posiada własnego adresu e-mail, w związku z tym w rozmowie telefonicznej wskazano adres strony intranetowej, na której umieszczono kwestionariusz.

         W dniach 29 i 30 czerwca br. przeprowadzono rozmowy ponaglające z niżej wymienionymi osobami, uzyskując następujące wyjaśnienia (aa: 332/2/B5):

·                (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Budżetu – kwestionariusz nie został wypełniony, naczelnik sporządzi go najszybciej w miarę możliwości;

·                (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Zastępca Skarbnika, Wydział Finansowo-Księgowy – kwestionariusz niewypełniony z powodu zbiegu innych pilnych spraw;

·                (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Kultury, Sportu i Turystyki – kwestionariusz niewypełniony, naczelnik przekaże go w terminie do dnia 4.07.2005 r.;

·                (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Lokalowy – naczelnik wydziału nieobecny – kwestionariusz zostanie przekazany w dniu 1.07.2005 r.;

·                (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii – naczelnik poinformowała, że kwestionariusz zostanie przekazany w dniu 30.06.2005r.;

·                (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Architektury i Urbanistyki – naczelnik poinformowała, że kwestionariusz zostanie przekazany do 30.06.2005 r.

Mimo powyższego ponaglenia kwestionariusze samooceny nie zostały dostarczone przez następujących naczelników:

·       P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Budżetu

·       P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Finansowo – Księgowy

·       P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wydział Kultury, Sportu i Turystyki (dostarczony w dniu 8.07.2005r., nie ujęty w zbiorczym zestawieniu)

·       P. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Miejski Rzecznik Konsumentów.

Otrzymane zwrotnie odpowiedzi zostały zebrane w kwestionariuszu zbiorczym, zamieszczonym poniżej:

 

Tabela nr 1 Zbiorczy Kwestionariusz samooceny

KWESTIONARIUSZ SAMOOCENY - ZBIORCZY

Nazwa zadania audytowego: Ocena stanu przygotowania Urzędu Miasta Opola do wdrożenia systemów zarządzania jakością (ISO)

nr zadania audytowego: 2/2005

Jednostka audytowana: Urząd Miasta Opola

 

 

Wykonał(a): Marek Żywicki

 

Zatwierdził(a): Piotr Wąsaty

 

 

Data i podpis: ..................................

 

Data i podpis: ..................................

Lp

Zagadnienie

 

TAK

NIE

Uwagi

1.

 

Czy w wydziale/referacie istnieją i funkcjonują pisemne procedury postępowania?

(Jeśli TAK, proszę wymienić nazwy procedur funkcjonujących w wydziale/referacie.)

 

 

18

 

7

W ramach odpowiedzi TAK wyróżniono:

1.    Procedury postępowania na poszczególnych stanowiskach pracy (AG, SO)

2.    procedury kontroli wewnętrznej (BSM, KM, OŚ, PS, USC, SO)

3.    procedury związane z wydatkowaniem środków (BSM, EiPR, OŚR)

4.    procedury obiegu dokumentów w wydziale (AG, PS, SO, L)

5.    Procedury związane z zakresem obowiązków poszczególnych komórek organizacyjnych:

·       postępowania w Referacie Informatyki

·       nagradzania uczniów, nauczycieli i dyrektorów placówek oświatowych (OŚ)

·       przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych (PS)

·       postępowania w sytuacjach zagrożeń nadzwyczajnych (ZKOLiSO)

·       orzekania o niepełnosprawności, przyznawania ulg i uprawnień, wydawania legitymacji niepełnosprawnego (ZO)

·       przygotowania do sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych oraz działek do sprzedaży (GNGiK, NSP)

 

2.

 

Czy w procesie opracowywania procedur uwzględniono:

 

 

 

1.    wymagania wynikające z aktów prawnych:

(TAK/NIE): TAK 22 / 3 brak odpowiedzi

 

2.    umiejętności i kwalifikacje pracowników oraz wyposażenie techniczne

(TAK/NIE): TAK 20 / NIE 2 / 3 brak odpowiedzi

 

3.    możliwość monitorowania, kontroli i weryfikacji procesu pracy

(TAK/NIE): TAK 20 / NIE 2 / 3 brak odpowiedzi  

 

4.    wymagania zgłoszone przez klienta (np. w formie skarg, wniosków, innych pism)

(TAK/NIE): TAK 9 / NIE 13 / 3 brak odpowiedzi

 

3.

 

Czy istnieją obszary pracy, które nie są uregulowane w pisemnych procedurach?

(Jeśli TAK, proszę wskazać te obszary)

 

 

 

13

 

12

Obszary nie uregulowane w procedurach według poszczególnych komórek organizacyjnych:

1.   AG

·       wydatkowanie do wysokości 6 000 Euro

·       utrzymanie budynków

2.   I – likwidacja sprzętu informatycznego

3.   OŚ

·       powierzenie stanowiska dyrektora poza konkursem

·       ocena pracy dyrektora

·       kontrola obowiązku kształcenia do 18 roku życia

4.   OR – nabór pracownika na istniejący wakat

5.   PS - nadzór nad jednostkami organizacyjnymi oraz ZOZami

6.   ZO – raportowanie z realizacji zadań zespołów orzekających

7.   SO – postępowanie z drukami ścisłego zarachowania

8.   GNGiK

·       ustalanie opłat adiacenckich

·       nadanie i zmiana nazwy ulic i numeru porządkowego nieruchomości

·       uzyskiwanie decyzji podziału, rozgraniczenia nieruchomości

·       prowadzenie ochrony znaków geodezyjnych

 

4.

 

Czy w latach 2004 - 2005 przeprowadzane były badania poziomu obsługi (satysfakcji) klienta?

(Jeśli TAK, proszą podać daty, wyniki i podmiot dokonujący badania)

 

 

2

 

 

23

 

Odpowiedzi TAK:

·       Biuro Spraw Międzynarodowych – liczne podziękowania, listy gratulacyjne

·       Wydział Inwestycji Miejskich – badanie w trakcie zadania audytowego 2/2004

 

5.

 

Czy w funkcjonujących w wydziale/referacie procedurach każdorazowo określono osobę odpowiedzialną za ich wykonanie?

 

12

 

13

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

Czy w wydziale/referacie utrzymuje się zapisy dotyczące zmian, aktualizacji procedur? (np. pod wpływem zmian w ustawach)

 

15

 

10

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

Czy którykolwiek z pracowników brał udział w szkoleniu, kursie, studiach z zakresu zarządzania jakością?

(Jeśli TAK, proszę podać imię, nazwisko pracownika, nazwę podmiotu szkolącego i datę szkolenia)

 

 

4

 

21

1.     

·        (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (Biuro Spraw Międzynarodowych) – (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – Wrocław, 2-3.12.2004 r.

·        (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (Biuro Spraw Międzynarodowych) – RIO Opole 1.02.2005 r.;

2.     

·        (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju) – (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) Katowice, 1.12.2003 r.

Ilość odwiedzin: 10098
Nazwa dokumentu: Sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki
Osoba, która odpowiada za treść: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2006-01-19 13:58:56
Data udostępnienia informacji: 2006-01-19 13:58:56
Data ostatniej aktualizacji: 2006-01-19 14:03:51

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner