logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 
 
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
 
 
Nazwa zadania audytowego: Wykonywanie obowiązków organu zarządzającego drogami publicznymi
Nr zadania audytowego: 6/2007
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola – Wydział Inżynierii Miejskiej
Zespół audytorów i nr up.:
Marek Żywicki – koordynator zadania audytowego, nr up. 11/2007
Łukasz Nowak – asystent audytora, nr up. 12/2007
 
Wykonał: Marek Żywicki
 
Zatwierdził: Radosław Stanek
 
 
Data i podpis: ..............................
 
Data i podpis: ..............................
 
 
 
STRESZCZENIE
 
        Zadanie audytowe pn. Wykonywanie obowiązków organu zarządzającego drogami publicznymi” zostało przeprowadzone w Wydziale Inżynierii Miejskiej (Inż.M). Wydział Inż.M funkcjonuje w strukturze Urzędu Miasta Opola jako odrębna komórka organizacyjna, w pionie Zastępcy Prezydenta Miasta Opola. Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola Wydział Inżynierii Miejskiej dzieli się na referaty:
1)     Dróg i Higieny Komunalnej (DiHK),
2)     Uzbrojenia Technicznego.
Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola do obowiązków Wydziału w zakresie przedmiotowym niniejszego zadania audytowego należy:
·            prowadzenie spraw związanych z pełnieniem przez Prezydenta funkcji organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych,
·            prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do kategorii dróg gminnych oraz opiniowaniem przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich,
·            wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów ponadnormatywnych na czas określony i nieokreślony,
·            prowadzenie spraw związanych z usuwaniem z drogi pojazdów bez tablic rejestracyjnych, których stan wskazuje na to, że nie są używane,
·            wydawanie zezwoleń na wykorzystywanie dróg w sposób szczególny,
·            wydawanie uzgodnień w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na organizację procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym,
·            weryfikacja dokumentów rozliczeniowych związanych z realizacją przez Miejski Zarząd Dróg w Opolu projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
Zadania wymienione powyżej realizowane są przez Referat Dróg i Higieny Komunalnej.
Wyniki analizy ryzyka w procesie planowania zadań audytowych na rok 2007 wskazały wysoką punktację w obszarze obowiązków Wydziału Inżynierii Miejskiej. Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 2005r. o drogach publicznych (Dz.U.07.19.115) zarządcą drogi jest Prezydent Miasta Opola (art. 19). Na podstawie art. 21 cytowanej ustawy Prezydent Miasta Opola przekazał swoje obowiązki w przedmiotowym zakresie jednostce organizacyjnej będącej zarządem dróg – Miejskiemu Zarządowi Dróg. Zespół audytowy, uwzględniając wyniki analizy ryzyka w procesie planowania audytu (wskazanie obszaru przypisanemu Wydziałowi Inż.M) ocenił, że szczególnym rodzajem zarządzania drogami publicznymi jest obszar zarządzania ruchem na tych drogach. Obowiązki organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych są realizowane przez Referat Dróg i Higieny Komunalnej Wydziału Inż.M. W związku z tym audytorzy poddali badaniu ten obszar funkcjonowania Wydziału Inżynierii Miejskiej.
W wyniku przeprowadzonych badań audytorzy stwierdzili, że obowiązki zarządzania ruchem na drogach publicznych są realizowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W związku z niestwierdzeniem uchybień w badanym obszarze audytorzy pozytywnie ocenili legalność i skuteczność wykonywania obowiązków przypisanych Prezydentowi jako organowi zarządzającemu ruchem na drogach publicznych i nie wydali rekomendacji.
        
I.    CEL
 
Celem niniejszego audytu była ocena legalności wykonywania obowiązków w zakresie zarządzania ruchem na drogach publicznych
 
II.ZAKRES
 
Podmiotowy:
audyt został przeprowadzony w Wydziale Inż.M;
 
Przedmiotowy:
Ocena realizacjizadań w zakresie zarządzania ruchem na drogach publicznych
 
III.            OBIEKT AUDYTU
 
  1. Analiza i ocena wykonywania obowiązków organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych.
 
IV.             ANALIZA RYZYKA
 
         Wskazany obiekt audytu został ustalony na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Zespół audytowy, uwzględniając wyniki analizy ryzyka w procesie planowania audytu (wskazanie obszaru przypisanemu Wydziałowi Inż.M) wyłonił ww. obiekt, którego zakres tematyczny jest zbieżny z realizowanym zadaniem audytowym.
Zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
  1. brakiem i/lub nieskutecznym podziałem zadań i kompetencji w Wydziale Inż.M,
  2. brakiem i/lub nieskutecznym realizowaniem wewnętrznych procedur regulujących wykonywanie obowiązków dotyczących zarządzania ruchem na drogach publicznych,
  3. nieefektywnym wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów,
  4. brakiem lub nieskuteczną kontrolą wewnętrzną,
 
Obiekty audytu
Jednostka Audyto-wana
Kategorie ryzyk
Końcowa ocena ryzyka
Istotność
Jakość zarządza– nia
Kontrola wew.
Czynniki zewn.
Opera- cyjne
0,20
0,20
0,25
0,15
0,20
1
2
3
4
5
6
7
8
Obiekt 1
 
Inż.M
3
4
3
3
2
75,0%
 
W wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka najwyższą punktację przypisano kategorii jakość zarządzania. Audytorzy stoją na stanowisku, że materializacja ryzyk w tej kategorii niesie największe ryzyko w zakresie szczególnie związanym z bezpieczeństwem i zapewnieniem płynności ruchu drogowego. Stąd wynika potrzeba wysokiej kultury zarządzania i wysokiego poziomu wiedzy fachowej pracowników. W analizie audytorzy wysoko ocenili ryzyka związane z kategoriami istotności, kontroli wewnętrznej oraz wpływ czynników zewnętrznych na badany system (wartość punktowa na poziomie 3).
Biorąc pod uwagę badany system i dostępne zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy postanowili poddać audytowi ww. obiekt.
 
METODYKA
 
1.      testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanych systemów oraz 
 potwierdzenie istnienie kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·            zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
·            uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki w oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej,
·            obserwację wykonywanych działań,
2.      testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·            porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub kontrowersyjnych, wymagających wyjaśnienia,
·            rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników,
·            sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną;
3.      testy rzeczywiste wydajności (efektywności) – identyfikacja kompletności, dokładności i ważności informacji zawartych w dokumentach służbowych.
VI.TERMIN
 
Zadanie audytowe przeprowadzano w okresie marzec – maj 2008r.
 
VII.KRYTERIA OGÓLNE
 
Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U.07.19.115) drogi powiatowe i gminne stanowią własność samorządu (art. 2a). Zarządcą drogi (art. 19) jest organ jednostki samorządu terytorialnego – Prezydent Miasta Opola. Zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli ruchu drogowego uregulowane zostały w ustawie z dnia 20 czerwca 2007r. o ruchu drogowym (Dz.U.05.108.908 j.t.). Zgodnie z art. 10 cytowanej ustawy, na drogach powiatowych i gminnych zarządza ruchem starosta a na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych – Prezydent Miasta. Na podstawie art. 10 ust.12 Minister Infrastruktury wydał w dniu 23 września 2003r. rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz.U.03.177.1729). Przedmiotowe zarządzenie określa w sposób szczegółowy warunki zarządzania na drogach publicznych, a zwłaszcza działania w zakresie wprowadzania oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Zgodnie z zakresem przedmiotowym niniejszego zadania audytowego, przepisy wymienionego wyżej rozporządzenia Ministra Infrastruktury, zespół audytorów uznał za kryteria i zastosował je w swoich badaniach.
 
 
VIII. KRYTERIA I USTALENIA
 
 
1.                  Obiekt 1 - Analiza i ocena wykonywania obowiązków organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych.
 
 
1.1. Kryteria
     i.          Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz.U.03.177.1729) działania zarządzania ruchem realizowane są m.in. przez:
1) podejmowanie czynności organizacyjno-technicznych, w szczególności:
a) sporządzanie projektów organizacji ruchu,
b) przedstawianie projektów organizacji ruchu do zatwierdzenia,
c) rozpatrywanie projektów organizacji ruchu,
d) zatwierdzanie organizacji ruchu,
e) przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,
f) nadzór nad zgodnością istniejącej organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacją ruchu,
g) nadzór i analizę istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,
h) nadzór nad zarządzaniem ruchem;
2) obsługę systemów sterowania ruchem, sterowanie ruchem za pomocą znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów;
3) wprowadzanie tymczasowych zakazów lub ograniczeń w ruchu w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2. Działania, o których mowa wyżej, realizują, odpowiednio do kompetencji, organ zarządzający ruchem, zarząd drogi, organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem, Policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe.
    ii.     Zgodnie z § 3 organ zarządzający ruchem:
a)       rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu;
b)       opracowuje lub zleca do opracowania projekty organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu;
c)       zatwierdza organizacje ruchu na podstawie złożonych projektów;
d)       przekazuje zatwierdzone organizacje ruchu do realizacji;
e)       przechowuje projekty organizacji ruchu i prowadzi ich ewidencję;
f)         opiniuje geometrię drogi w projektach budowlanych;
g)       prowadzi kontrolę prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu;
h)       współpracuje w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami.
 iii.     Podstawą wprowadzenia organizacji ruchu na nowo wybudowanej drodze lub jej zmiany na drodze istniejącej jest zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem (§ 4). Projekt organizacji ruchu powinien zawierać (§ 5):
a)       Plan orientacyjny w skali od 1:10000 do 1:25000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
b)       Plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000 (w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ może dopuścić projekt w skali 1:2000) zawierający:
·       lokalizację istniejących, projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu; dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu;
·       parametry geometrii drogi;
c)       program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi - w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
d)       zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji - w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementów mające wpływ na ruch drogowy;
e)       opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym - opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
f)         przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu - w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze;
g)       nazwisko i podpis projektanta;
W przypadku robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności, organ zarządzający ruchem może dopuścić wprowadzanie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego zawierającego:
·           opis techniczny zawierający charakterystykę robót;
·           powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
·           sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze; w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
 iv.     Organizację ruchu zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi (§ 6); do przedstawionego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu winny być dołączone następujące opinie (§ 7):
·       Komendanta Policji;
·       Zarządu drogi.
   v.     W celu szczegółowego rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organ zarządzający ruchem może m.in. (§ 8) powołać komisję, w skład której wchodzą przedstawiciel Policji oraz przedstawiciel zarządu drogi.
 vi.     Organ zarządzający ruchem prowadzi ewidencje zatwierdzonych projektów organizacji ruchu (§ 9). Ewidencja winna zawierać następujące elementy:
  • numer kolejny projektu;
  • numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy;
  • jednostkę składającą projekt organizacji ruchu;
  • charakter organizacji ruchu (stała, czasowa);
  • datę zatwierdzenia projektu;
  • termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu;
  • rzeczywisty termin wprowadzenia nowej lub zmiany istniejącej organizacji ruchu;
  • przewidywany termin przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu - w przypadku czasowych zmian organizacji ruchu.
vii.     Jeżeli organizacja ruchu ma charakter stały, organ zarządzający ruchem, w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu (§ 12). Niezależnie od tej kontroli organ zarządzający ruchem przeprowadza co najmniej raz na 6 miesięcy kontrolę prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
viii.     Uchwała nr 2564/2000 Zarządu Miasta Opola z dnia 30 marca 2000r. w sprawie powołania Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
 ix.     Zarządzenie wewnętrzne nr Inż.M.-0147/2/2004 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzenia kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach publicznych na terenie miasta Opola.
   x.     Zarządzenie wewnętrzne Nr Inż.M-0147/2/2006 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 28 września 2006r. w sprawie organizacji pracy Wydziału.
1.2. Stan faktyczny
     i.          W celu uzyskania informacji dotyczących organizacji systemu zarządzania ruchem na drogach publicznych oraz zakresu kontroli wewnętrznej audytorzy przeprowadzili wywiad z audytowanymi, który został udokumentowany w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej. W wyniku przeprowadzonego wywiadu audytorzy uzyskali następujące odpowiedzi:
a)   do zakresu działania Referatu Dróg i Higieny Komunalnej w Wydziale Inżynierii Miejskiej należy m.in.:
·       prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do kategorii dróg gminnych oraz opiniowaniem przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich – przy realizacji tych zagadnień obowiązuje procedura związana z przedkładaniem projektów uchwał Radzie Miasta Opola;
·       prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do kategorii dróg gminnych oraz opiniowaniem przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich – przy realizacji tych zagadnień obowiązuje procedura związana z przedkładaniem projektów uchwał Radzie Miasta Opola;
·       prowadzenie spraw związanych z pełnieniem przez Prezydenta funkcji organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych. Zakres tych prac uregulowany jest następującymi dokumentami:
-      uchwałą Nr 2564/2000 Zarządu Miasta Opola z dnia 30 marca 2000 r. w sprawie powołania Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
-      Zarządzeniem wewnętrznym nr Inż.M.-0147/2/2004 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzania kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach publicznych na terenie miasta Opola;
-      Informacją w sprawie rozpatrywania i zatwierdzania projektów organizacji ruchu;
b)       Organizacja pracy Wydziału Inżynierii Miejskiej uregulowana jest Zarządzeniem Wewnętrznym Nr Inż.M-0147/2/2006 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 28 września 2006 r. Podział obowiązków pracowników wynika z opisów stanowisk pracy oraz stałych zadań dodatkowych;
c)       Liczba pracowników realizujących zadania z zakresu inżynierii ruchu jest niewystarczająca. Konieczne byłoby zatrudnienie jednej osoby. Wskazany byłby nowy podział zakresu czynności pracowników, który porządkowałby prowadzenie czynności związanych ze stałą i czasową organizacją ruchu. Osoba prowadząca stałe organizacje ruchu odpowiedzialna byłaby za cały obszar tego zagadnienia: rozpatrywanie projektów stałej organizacji ruchu, w tym sygnalizacji świetlnych, analizę bezpieczeństwa ruchu, cykliczne kontrole oznakowania, ewidencję oznakowania, analizę wniosków w zakresie stałej organizacji ruchu. Osoba odpowiedzialna za czasową organizację ruchu zajmowałaby się rozpatrywaniem czasowych projektów organizacji ruchu i prowadzeniem ewidencji tych projektów. Obecnie ewidencję projektów wykonuje osoba w ramach zadań dodatkowych, a część czasowych projektów organizacji ruchu rozpatruje osoba zatrudniona na stanowisku ds. rozliczeń i analiz drogowych, której zakres obowiązków powinien odpowiadać nazwie tego stanowiska. Wszystkie osoby zajmujące się inżynierią ruchu wykonują zadania dodatkowe, poza zadaniami wynikającymi z opisów stanowisk pracy;
d)       Projekty do zatwierdzenia mogą przedstawiać podmioty wyszczególnione w § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Projekty muszą zawierać elementy określone w § 5 ust. 1 powyższego rozporządzenia. Informacja dotycząca opracowania projektów organizacji ruchu została opracowana w Wydziale i jest przekazywana zainteresowanym projektantom. W uzasadnionych przypadkach, organ zarządzający ruchem, w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu lub/i organizacji ruchu, zleca opracowanie projektów organizacji ruchu stosując procedury obowiązujące w Urzędzie;
e)       Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) ”Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych oraz na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu i w mieście stołecznym Warszawie”. Wojewoda Opolski przeprowadza okresowe kontrole. Ostatnia kontrola była przeprowadzona w terminie od 10.03-21.03.2008r. Do organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem należą zadania określone w § 3 ust. 2. Do organu zarządzającego ruchem należy przeprowadzenie kontroli organizacji ruchu mającej charakter stały, w terminie do 14 dni, od dnia wprowadzenia tej organizacji. Kontrole takie są przeprowadzane przez pracowników Wydziału Inżynierii Miejskiej. Zadanie to nie jest definiowane jako czynność nadzoru;
f)         Tryb kontroli uregulowany jest Zarządzeniem wewnętrznym nr Inż.M.-0147/2/2004 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzania kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach publicznych na terenie miasta Opola. Częstotliwość określona jest w § 12 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem;
g)       Nie wystąpiły przypadki usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych;
h)       Uzgodnienia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na organizację procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym wydawane są na wniosek zainteresowanych podmiotów. Na Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego uzgadniana jest trasa pielgrzymki, procesji itp. oraz sposób zabezpieczenia jej uczestników. W uzasadnionych przypadkach, pomocy organizatorom w zapewnieniu bezpieczeństwa udziela Policja;
i)          Największym utrudnieniem mającym wpływ na pracę i obsługę interesantów jest brak odpowiednich warunków lokalowych:
·       brak miejsca do konsultacji projektów z ich autorami, - w okresie wiosenno - letnim zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniach;
·       w pokoju przechodnim – nr 108, w którym przyjmowana jest korespondencja, pracują trzy osoby. Warunki pracy nie sprzyjają skupieniu na wykonywanej pracy.
    ii.          Do obowiązków organu zarządzającego ruchem należy zatwierdzanie organizacji ruchu (§ 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem). Fakt zatwierdzenia organizacji ruchu jest dokumentowany na pierwszej stronie przedłożonego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu poprzez odciśnięcie specjalnie do tego celu wykonanej pieczątki.
Audytorzy pozytywnie ocenili stosowanie ww. pieczątki. Treść pieczęci identyfikuje i rozróżnia poszczególne zatwierdzenie, wskazuje podstawy prawne, rodzaj organizacji (stała/czasowa) oraz umożliwia identyfikację osób zatwierdzających. Upoważnienie do podpisywania – zatwierdzania organizacji ruchu w Urzędzie Miasta posiada Naczelnik Wydziału Inż.M oraz Kierownik Referatu Dróg i Higieny Komunalnej w Wydziale Inż.M. Audytorzy podczas badań każdorazowo potwierdzili właściwość osoby zatwierdzającej projekt organizacji ruchu (por. pkt iv. str. 17 oraz pkt vi. str.19).
 iii.          Audytorzy przeprowadzili test rzeczywisty mający na celu stwierdzenie, czy realizowane są obowiązki organu zarządzającego ruchem określone w § 3.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. (Dz.U.03.177.1729) w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem. Zgodnie z cytowanym przepisem Wydział Inż.M m.in. rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu, zatwierdza organizacje ruchu oraz opiniuje geometrię drogi w projektach budowlanych. Audytorzy ustalili, że wyrażenie opinii w zakresie geometrii drogi jest dokonywane w formie postanowienia. Audytorzy przeprowadzili badanie polegające na analizie dokumentacji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu w zakresie wydania opinii dotyczącej geometrii drogi. Badaniu poddano 11 (z 31 - 35,5%) wybranych wyrywkowo, następujących postanowień:
·       Postanowienie InżM.rdh-5544-1-7/07 z dnia 7.05.2007r.;
·       Postanowienie InżM.rdh-5544-1-4-2/07 z dnia 2.05.2007r.;
·       Postanowienie InżM-rdh-5544-1-3/07 z dnia 22.02.2007r.;
·       Postanowienie InżM-rdh-5544-1-1/07 z dnia 19.01.2007r.;
·       Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-31/07/08 z dnia 10.01.2008r.;
·       Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-30/07 z dnia 31.12.2007r.;
·       Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-28/07 z dnia 11.12.2007r.;
·       Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-27/07 z dnia 20.11.2007r.;
·       Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-26/07 z dnia 7.11.2007r.;
·       Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-21/07 z dnia 29.08.2007r.;
·       Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-16/07 z dnia 20.07.2007r.
W wyniku przeprowadzonego badania audytorzy nie stwierdzili uchybień w procesie opiniowania geometrii dróg, co ocenili pozytywnie.
 iv.          Zgodnie z § 3.1.7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. (Dz.U.03.177.1729) w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem organ zarządzający ruchem zobowiązany jest do przeprowadzania kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu. Przedmiotową kontrolę organ powinien przeprowadzać co najmniej raz na 6 miesięcy (§ 12.5). W celu skutecznej realizacji ww. obowiązku, Naczelnik Wydziału Inż.M opracował i wdrożył wewnętrzne zasady wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzenia tych kontroli - załącznik do zarządzenia nr Inż.M.-0147/2/2004 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzenia kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach publicznych na terenie miasta Opola. Naczelnik w cytowanym wewnętrznym uregulowaniu określił zarówno zasady wykonywania i dokumentowania kontroli, jak i zasady likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości. Badanie polegało na ustaleniu czy przedmiotowe kontrole są wykonywane, dokumentowane a ustalenia omawiane podczas posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa  Ruchu Drogowego - zgodnie z cytowanym wewnętrznym zarządzeniem Naczelnika Wydziały Inż.M. Badanie polegało na analizie dokumentacji przekazanej przez Kierownika Referatu Dróg i Higieny Komunalnej. Badaniu poddano przeprowadzone kontrole w roku 2007, na podstawie następujących dokumentów:
              I.              Kontroli przeprowadzonej w dniach 21 - 27 marca 2007r.:
a)        Protokół z kontroli prawidłowości zastosowania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich drogach publicznych na terenie miasta Opola (dotyczy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych) przeprowadzonej w dniach 21 – 27 marca 2007r. z dnia 27.03.2007r.;
b)        Korespondencja do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu (MZD) nr Inż.M.-RDH-5510-4/46/07 z dnia 27.03.2007r. zawierająca stwierdzone nieprawidłowości oraz zalecenia wraz ze wskazaniem terminu usunięcia nieprawidłowości (16.04.2007r.);
c)        Korespondencja MZD (odpowiedź na zalecenia) informująca o wykonaniu zaleceń – MZD-TE-10/40/07/NA-2184 z dnia 15.04.2007r.;
d)        Protokół z posiedzenia Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nr 11/2007 z dnia 27.03.2007r. (poz. 16 protokołu – omówienie ustaleń kontroli);
           II.              Kontroli przeprowadzonej w dniach 20 – 27 września 2007r.:
a)        Protokół z kontroli prawidłowości zastosowania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich drogach publicznych na terenie miasta Opola (dotyczy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych) przeprowadzonej w dniach 20 – 27 września 2007r. z dnia 28.09.2007r.;
b)        Korespondencja do MZD nr Inż.M.RDH-5510-4-153/07 z dnia 28.09.2007r. zawierająca stwierdzone nieprawidłowości oraz zalecenia wraz ze wskazaniem terminu usunięcia nieprawidłowości (15.10.2007r.);
c)        Korespondencja MZD (odpowiedź na zalecenia) informująca o usunięciu nieprawidłowości – MZD-TE-10/39/07/NA-6053 z dnia 2.10.2007r. oraz MZD-TE-10/39/07/NA-6988 z dnia 15.10.2007r.;
d)        Protokół z posiedzenia Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nr 37/2007 z dnia 28.09.2007r. (poz. 17 protokołu – omówienie ustaleń kontroli);
 iv.          Zgodnie z § 12.3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. (Dz.U.03.177.1729) w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem, w przypadku jeśli organizacja ruchu ma charakter stały organ zarządzający ruchem zobowiązany jest do kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu organizacji ruchu w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu. Audytorzy przeprowadzili badanie mające na celu stwierdzenie czy przedmiotowe kontrole są realizowane przez Wydział Inż.M. Badanie przeprowadzono na wyrywkowo wybranej próbie 4 (z 7 – co stanowiło 57,14%) stałych organizacji ruchu zatwierdzonych w 2007r. Badaniu poddano następujące wprowadzone stałe organizacje ruchu:
a)        1/2007 - Sosnkowskiego – Szarych Szeregów – stacja paliw LOTOS, zatwierdzenie nr 2/6/1/S/07 z dnia 9.01.2007r.; protokół na okoliczność zakończenia robót z dnia 23.07.2007r., współudział pracownika Referatu DiHK;
b)        4/2007 - obwodnica północna, skrzyżowanie z ul. Częstochowską (rezygnacja z przejazdu dla rowerów), zatwierdzenie nr 2/35/4/S/07 z dnia 7.02.2007r.; protokół odbioru robót z dnia 19.02.2007r., współudział pracownika Referatu DiHK;
c)        12/2007 – ul. Partyzancka, zatwierdzenie nr 2/231/12/S/07 z dnia 9.07.2007r.; protokół kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z wprowadzenia stałej organizacji ruchu z dnia 24.07.2007r.;
d)        25/2007 – ul. Damrota, zatwierdzenie nr 2/362/25/S/07 z dnia 3.10.2007r.; protokół odbioru robót z dnia 12.03.2008r., współudział pracownika Referatu DiHK;
W wyniku przeprowadzonych badań audytorzy stwierdzili, że obowiązki organu zarządzającego ruchem na drogach w zakresie przeprowadzania kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu organizacji ruchu w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu są realizowane w praktyce w obowiązujących terminach.
   v.          Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem organ zarządzający zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji projektów zatwierdzonych organizacji ruchu. Ewidencje winny zawierać następujące elementy:
a)        Numer kolejny projektu;
b)        Numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy;
c)        Jednostkę składającą projekt organizacji ruchu;
d)        Charakter organizacji ruchu (stała, czasowa);
e)        Datę zatwierdzenia projektu;
f)         Termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu;
g)        Rzeczywisty termin wprowadzenia nowej lub zmiany istniejącej organizacji ruchu;
h)        Przewidywany termin przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu – w przypadku czasowych zmian organizacji ruchu.
Audytorzy przeprowadzili test rzeczywisty mający na celu stwierdzenie istnienia i prowadzenia przedmiotowych ewidencji przez Referat DiHK. Kierownik Referatu DiHK poinformowała audytorów, że prowadzone są ewidencje w wymaganym przepisami układzie zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej. Ewidencje te są prowadzone odrębnie dla projektów zatwierdzonych stałych i czasowych organizacji ruchu drogowego. Jednocześnie udostępniono audytorom wersję papierową ewidencji oraz pliki elektroniczne w komputerze pracownika Referatu DiHK. Na tej podstawie audytorzy stwierdzili fakt prowadzenia ewidencji oraz wymagane elementy.
 vi.          Zgodnie z § 5 i 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
a)       plan orientacyjny w skali od 1:10000 do 1:25000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
b)       plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000;
c)       program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi;
d)       zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji (w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne);
e)       opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze;
f)         przewidywany termin wprowadzenia organizacji ruchu;
g)       nazwisko i podpis projektanta,
oraz winien być składany do zatwierdzenia przez organ zarządzający ruchem na drogach publicznych w co najmniej dwóch egzemplarzach. Dodatkowo dokumentacja projektu powinna posiadać dołączone opinie odpowiedniego do kategorii drogi komendanta Policji oraz zarządu drogi (w przypadku miasta Opola – MZD).
W celu stwierdzenia czy organ zarządzający ruchem zgodnie z wymienionymi wyżej przepisami zatwierdza projekty organizacji ruchu, zespół audytorów przeprowadził test rzeczywisty. Badanie zostało przeprowadzone odrębnie dla stałej i czasowej organizacji ruchu. Audytorzy ustalili, że w 2007r. zatwierdzono 31 stałych projektów organizacji ruchu oraz 387 czasowych organizacji ruchu. Badaniu poddano wszystkie stałe projekty, natomiast w przypadku czasowych projektów organizacji ruchu dobrano w sposób losowy reprezentatywną próbę do badań składającą się z 81 elementów, przy zachowaniu następujących parametrów badania próbkowego:
·            poziom ufności na poziomie 90%;
·            poziom precyzji na poziomie 2%;
·            poziom błędu na poziomie 3%;
Wyniki badań audytorzy zamieścili w tabelach, stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszego sprawozdania. W rezultacie badania audytorzy stwierdzili, że wszystkie badane projekty, zarówno stałe, jak i czasowe organizacji ruchu, zawierały wszystkie wymagane przepisami elementy. Badany obszar uzyskał pozytywną ocenę audytorów.
 
1.3. Analiza
Przeprowadzone przez audytorów badania wykazały, że obszar wykonywania obowiązków organu zarządzającego drogami publicznymi funkcjonuje sprawnie. Wyniki badań potwierdziły legalność wykonywanych obowiązków w stosunku do obowiązujących w tym zakresie przepisów. Mimo stosunkowo szczegółowego określenia obowiązków organu zarządzającego ruchem w przepisach wykonawczych w Wydziale Inż.M opracowano i wdrożono wewnętrzne procedury regulujące podział zadań i kompetencji. Przedstawiona dokumentacja zespołowi audytorów była prowadzona rzetelnie, w sposób uporządkowany, przez co audytorzy pozytywnie ocenili dostępność materiału do kontroli. W związku z niestwierdzeniem uchybień w badanym obszarze audytorzy nie wydali rekomendacji.
W toku realizacji audytu audytorzy zostali poinformowani przez Naczelnika Wydziału Inż.M o utrudnieniach w pracy, dotyczące obsady kadrowej oraz lokalowej. Z uwagi na zakres przedmiotowy zadania audytowego audytorzy nie przeprowadzili w tym zakresie badań. W związku z tym, że przedmiotowe problemy zgłoszone zostały przez kolejnego kierownika komórki audytowanej, audytorzy postanowili ująć te obszary w procesie planowania audytów na rok 2009 oraz uwzględnią podczas programowania kolejnych zadań w roku bieżącym.
 
1.4. Rekomendacje
Audytorzy nie wydali rekomendacji
 
 
 
 
IX. UWAGI I WNIOSKI
                                                      
             Na podstawie opisanych w niniejszym sprawozdaniu ustaleń, analizy przyczyn i skutków oraz w związku z niestwierdzeniem błędów systemowych i formalnych audytorzy nie wydali rekomendacji.
 
Wykonano w 3 egzemplarzach, które otrzymują:
1)      Egz. nr  1- Prezydent Miasta Opola
2)      Egz. nr 2 - Naczelnik Wydziału Inż.M
3)      Egz. nr 3 – a/a
 

Ilość odwiedzin: 6220
Nazwa dokumentu: sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Marek Żywicki, Łukasz Nowak
Osoba, która odpowiada za treść: Marek Żywicki, Łukasz Nowak
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2008-08-21 13:12:26
Data udostępnienia informacji: 2008-08-21 13:12:26
Data ostatniej aktualizacji: 2008-08-21 13:15:28

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner