i. W celu uzyskania informacji dotyczących organizacji systemu zarządzania ruchem na drogach publicznych oraz zakresu kontroli wewnętrznej audytorzy przeprowadzili wywiad z audytowanymi, który został udokumentowany w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej. W wyniku przeprowadzonego wywiadu audytorzy uzyskali następujące odpowiedzi:
a) do zakresu działania Referatu Dróg i Higieny Komunalnej w Wydziale Inżynierii Miejskiej należy m.in.:
· prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do kategorii dróg gminnych oraz opiniowaniem przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich – przy realizacji tych zagadnień obowiązuje procedura związana z przedkładaniem projektów uchwał Radzie Miasta Opola;
· prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do kategorii dróg gminnych oraz opiniowaniem przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich – przy realizacji tych zagadnień obowiązuje procedura związana z przedkładaniem projektów uchwał Radzie Miasta Opola;
· prowadzenie spraw związanych z pełnieniem przez Prezydenta funkcji organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych. Zakres tych prac uregulowany jest następującymi dokumentami:
- uchwałą Nr 2564/2000 Zarządu Miasta Opola z dnia 30 marca 2000 r. w sprawie powołania Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
- Zarządzeniem wewnętrznym nr Inż.M.-0147/2/2004 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzania kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach publicznych na terenie miasta Opola;
- Informacją w sprawie rozpatrywania i zatwierdzania projektów organizacji ruchu;
b) Organizacja pracy Wydziału Inżynierii Miejskiej uregulowana jest Zarządzeniem Wewnętrznym Nr Inż.M-0147/2/2006 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 28 września 2006 r. Podział obowiązków pracowników wynika z opisów stanowisk pracy oraz stałych zadań dodatkowych;
c) Liczba pracowników realizujących zadania z zakresu inżynierii ruchu jest niewystarczająca. Konieczne byłoby zatrudnienie jednej osoby. Wskazany byłby nowy podział zakresu czynności pracowników, który porządkowałby prowadzenie czynności związanych ze stałą i czasową organizacją ruchu. Osoba prowadząca stałe organizacje ruchu odpowiedzialna byłaby za cały obszar tego zagadnienia: rozpatrywanie projektów stałej organizacji ruchu, w tym sygnalizacji świetlnych, analizę bezpieczeństwa ruchu, cykliczne kontrole oznakowania, ewidencję oznakowania, analizę wniosków w zakresie stałej organizacji ruchu. Osoba odpowiedzialna za czasową organizację ruchu zajmowałaby się rozpatrywaniem czasowych projektów organizacji ruchu i prowadzeniem ewidencji tych projektów. Obecnie ewidencję projektów wykonuje osoba w ramach zadań dodatkowych, a część czasowych projektów organizacji ruchu rozpatruje osoba zatrudniona na stanowisku ds. rozliczeń i analiz drogowych, której zakres obowiązków powinien odpowiadać nazwie tego stanowiska. Wszystkie osoby zajmujące się inżynierią ruchu wykonują zadania dodatkowe, poza zadaniami wynikającymi z opisów stanowisk pracy;
d) Projekty do zatwierdzenia mogą przedstawiać podmioty wyszczególnione w § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Projekty muszą zawierać elementy określone w § 5 ust. 1 powyższego rozporządzenia. Informacja dotycząca opracowania projektów organizacji ruchu została opracowana w Wydziale i jest przekazywana zainteresowanym projektantom. W uzasadnionych przypadkach, organ zarządzający ruchem, w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu lub/i organizacji ruchu, zleca opracowanie projektów organizacji ruchu stosując procedury obowiązujące w Urzędzie;
e) Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) ”Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych oraz na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu i w mieście stołecznym Warszawie”. Wojewoda Opolski przeprowadza okresowe kontrole. Ostatnia kontrola była przeprowadzona w terminie od 10.03-21.03.2008r. Do organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem należą zadania określone w § 3 ust. 2. Do organu zarządzającego ruchem należy przeprowadzenie kontroli organizacji ruchu mającej charakter stały, w terminie do 14 dni, od dnia wprowadzenia tej organizacji. Kontrole takie są przeprowadzane przez pracowników Wydziału Inżynierii Miejskiej. Zadanie to nie jest definiowane jako czynność nadzoru;
f) Tryb kontroli uregulowany jest Zarządzeniem wewnętrznym nr Inż.M.-0147/2/2004 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzania kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach publicznych na terenie miasta Opola. Częstotliwość określona jest w § 12 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem;
g) Nie wystąpiły przypadki usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych;
h) Uzgodnienia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na organizację procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym wydawane są na wniosek zainteresowanych podmiotów. Na Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego uzgadniana jest trasa pielgrzymki, procesji itp. oraz sposób zabezpieczenia jej uczestników. W uzasadnionych przypadkach, pomocy organizatorom w zapewnieniu bezpieczeństwa udziela Policja;
i) Największym utrudnieniem mającym wpływ na pracę i obsługę interesantów jest brak odpowiednich warunków lokalowych:
· brak miejsca do konsultacji projektów z ich autorami, - w okresie wiosenno - letnim zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniach;
· w pokoju przechodnim – nr 108, w którym przyjmowana jest korespondencja, pracują trzy osoby. Warunki pracy nie sprzyjają skupieniu na wykonywanej pracy.
ii. Do obowiązków organu zarządzającego ruchem należy zatwierdzanie organizacji ruchu (§ 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem). Fakt zatwierdzenia organizacji ruchu jest dokumentowany na pierwszej stronie przedłożonego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu poprzez odciśnięcie specjalnie do tego celu wykonanej pieczątki.
Audytorzy pozytywnie ocenili stosowanie ww. pieczątki. Treść pieczęci identyfikuje i rozróżnia poszczególne zatwierdzenie, wskazuje podstawy prawne, rodzaj organizacji (stała/czasowa) oraz umożliwia identyfikację osób zatwierdzających. Upoważnienie do podpisywania – zatwierdzania organizacji ruchu w Urzędzie Miasta posiada Naczelnik Wydziału Inż.M oraz Kierownik Referatu Dróg i Higieny Komunalnej w Wydziale Inż.M. Audytorzy podczas badań każdorazowo potwierdzili właściwość osoby zatwierdzającej projekt organizacji ruchu (por. pkt iv. str. 17 oraz pkt vi. str.19).
iii. Audytorzy przeprowadzili test rzeczywisty mający na celu stwierdzenie, czy realizowane są obowiązki organu zarządzającego ruchem określone w § 3.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. (Dz.U.03.177.1729) w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem. Zgodnie z cytowanym przepisem Wydział Inż.M m.in. rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu, zatwierdza organizacje ruchu oraz opiniuje geometrię drogi w projektach budowlanych. Audytorzy ustalili, że wyrażenie opinii w zakresie geometrii drogi jest dokonywane w formie postanowienia. Audytorzy przeprowadzili badanie polegające na analizie dokumentacji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu w zakresie wydania opinii dotyczącej geometrii drogi. Badaniu poddano 11 (z 31 - 35,5%) wybranych wyrywkowo, następujących postanowień:
· Postanowienie InżM.rdh-5544-1-7/07 z dnia 7.05.2007r.;
· Postanowienie InżM.rdh-5544-1-4-2/07 z dnia 2.05.2007r.;
· Postanowienie InżM-rdh-5544-1-3/07 z dnia 22.02.2007r.;
· Postanowienie InżM-rdh-5544-1-1/07 z dnia 19.01.2007r.;
· Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-31/07/08 z dnia 10.01.2008r.;
· Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-30/07 z dnia 31.12.2007r.;
· Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-28/07 z dnia 11.12.2007r.;
· Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-27/07 z dnia 20.11.2007r.;
· Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-26/07 z dnia 7.11.2007r.;
· Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-21/07 z dnia 29.08.2007r.;
· Postanowienie Inż.M.RDH-5544-1-16/07 z dnia 20.07.2007r.
W wyniku przeprowadzonego badania audytorzy nie stwierdzili uchybień w procesie opiniowania geometrii dróg, co ocenili pozytywnie.
iv. Zgodnie z § 3.1.7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. (Dz.U.03.177.1729) w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem organ zarządzający ruchem zobowiązany jest do przeprowadzania kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu. Przedmiotową kontrolę organ powinien przeprowadzać co najmniej raz na 6 miesięcy (§ 12.5). W celu skutecznej realizacji ww. obowiązku, Naczelnik Wydziału Inż.M opracował i wdrożył wewnętrzne zasady wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzenia tych kontroli - załącznik do zarządzenia nr Inż.M.-0147/2/2004 Naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania i dokumentowania ustaleń z przeprowadzenia kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach publicznych na terenie miasta Opola. Naczelnik w cytowanym wewnętrznym uregulowaniu określił zarówno zasady wykonywania i dokumentowania kontroli, jak i zasady likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości. Badanie polegało na ustaleniu czy przedmiotowe kontrole są wykonywane, dokumentowane a ustalenia omawiane podczas posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - zgodnie z cytowanym wewnętrznym zarządzeniem Naczelnika Wydziały Inż.M. Badanie polegało na analizie dokumentacji przekazanej przez Kierownika Referatu Dróg i Higieny Komunalnej. Badaniu poddano przeprowadzone kontrole w roku 2007, na podstawie następujących dokumentów:
I. Kontroli przeprowadzonej w dniach 21 - 27 marca 2007r.:
a) Protokół z kontroli prawidłowości zastosowania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich drogach publicznych na terenie miasta Opola (dotyczy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych) przeprowadzonej w dniach 21 – 27 marca 2007r. z dnia 27.03.2007r.;
b) Korespondencja do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu (MZD) nr Inż.M.-RDH-5510-4/46/07 z dnia 27.03.2007r. zawierająca stwierdzone nieprawidłowości oraz zalecenia wraz ze wskazaniem terminu usunięcia nieprawidłowości (16.04.2007r.);
c) Korespondencja MZD (odpowiedź na zalecenia) informująca o wykonaniu zaleceń – MZD-TE-10/40/07/NA-2184 z dnia 15.04.2007r.;
d) Protokół z posiedzenia Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nr 11/2007 z dnia 27.03.2007r. (poz. 16 protokołu – omówienie ustaleń kontroli);
II. Kontroli przeprowadzonej w dniach 20 – 27 września 2007r.:
a) Protokół z kontroli prawidłowości zastosowania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich drogach publicznych na terenie miasta Opola (dotyczy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych) przeprowadzonej w dniach 20 – 27 września 2007r. z dnia 28.09.2007r.;
b) Korespondencja do MZD nr Inż.M.RDH-5510-4-153/07 z dnia 28.09.2007r. zawierająca stwierdzone nieprawidłowości oraz zalecenia wraz ze wskazaniem terminu usunięcia nieprawidłowości (15.10.2007r.);
c) Korespondencja MZD (odpowiedź na zalecenia) informująca o usunięciu nieprawidłowości – MZD-TE-10/39/07/NA-6053 z dnia 2.10.2007r. oraz MZD-TE-10/39/07/NA-6988 z dnia 15.10.2007r.;
d) Protokół z posiedzenia Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nr 37/2007 z dnia 28.09.2007r. (poz. 17 protokołu – omówienie ustaleń kontroli);
iv. Zgodnie z § 12.3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. (Dz.U.03.177.1729) w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem, w przypadku jeśli organizacja ruchu ma charakter stały organ zarządzający ruchem zobowiązany jest do kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu organizacji ruchu w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu. Audytorzy przeprowadzili badanie mające na celu stwierdzenie czy przedmiotowe kontrole są realizowane przez Wydział Inż.M. Badanie przeprowadzono na wyrywkowo wybranej próbie 4 (z 7 – co stanowiło 57,14%) stałych organizacji ruchu zatwierdzonych w 2007r. Badaniu poddano następujące wprowadzone stałe organizacje ruchu:
a) 1/2007 - Sosnkowskiego – Szarych Szeregów – stacja paliw LOTOS, zatwierdzenie nr 2/6/1/S/07 z dnia 9.01.2007r.; protokół na okoliczność zakończenia robót z dnia 23.07.2007r., współudział pracownika Referatu DiHK;
b) 4/2007 - obwodnica północna, skrzyżowanie z ul. Częstochowską (rezygnacja z przejazdu dla rowerów), zatwierdzenie nr 2/35/4/S/07 z dnia 7.02.2007r.; protokół odbioru robót z dnia 19.02.2007r., współudział pracownika Referatu DiHK;
c) 12/2007 – ul. Partyzancka, zatwierdzenie nr 2/231/12/S/07 z dnia 9.07.2007r.; protokół kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z wprowadzenia stałej organizacji ruchu z dnia 24.07.2007r.;
d) 25/2007 – ul. Damrota, zatwierdzenie nr 2/362/25/S/07 z dnia 3.10.2007r.; protokół odbioru robót z dnia 12.03.2008r., współudział pracownika Referatu DiHK;
W wyniku przeprowadzonych badań audytorzy stwierdzili, że obowiązki organu zarządzającego ruchem na drogach w zakresie przeprowadzania kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu organizacji ruchu w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu są realizowane w praktyce w obowiązujących terminach.
v. Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem organ zarządzający zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji projektów zatwierdzonych organizacji ruchu. Ewidencje winny zawierać następujące elementy:
a) Numer kolejny projektu;
b) Numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy;
c) Jednostkę składającą projekt organizacji ruchu;
d) Charakter organizacji ruchu (stała, czasowa);
e) Datę zatwierdzenia projektu;
f) Termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu;
g) Rzeczywisty termin wprowadzenia nowej lub zmiany istniejącej organizacji ruchu;
h) Przewidywany termin przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu – w przypadku czasowych zmian organizacji ruchu.
Audytorzy przeprowadzili test rzeczywisty mający na celu stwierdzenie istnienia i prowadzenia przedmiotowych ewidencji przez Referat DiHK. Kierownik Referatu DiHK poinformowała audytorów, że prowadzone są ewidencje w wymaganym przepisami układzie zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej. Ewidencje te są prowadzone odrębnie dla projektów zatwierdzonych stałych i czasowych organizacji ruchu drogowego. Jednocześnie udostępniono audytorom wersję papierową ewidencji oraz pliki elektroniczne w komputerze pracownika Referatu DiHK. Na tej podstawie audytorzy stwierdzili fakt prowadzenia ewidencji oraz wymagane elementy.
vi. Zgodnie z § 5 i 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
a) plan orientacyjny w skali od 1:10000 do 1:25000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
b) plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000;
c) program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi;
d) zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji (w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne);
e) opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze;
f) przewidywany termin wprowadzenia organizacji ruchu;
g) nazwisko i podpis projektanta,
oraz winien być składany do zatwierdzenia przez organ zarządzający ruchem na drogach publicznych w co najmniej dwóch egzemplarzach. Dodatkowo dokumentacja projektu powinna posiadać dołączone opinie odpowiedniego do kategorii drogi komendanta Policji oraz zarządu drogi (w przypadku miasta Opola – MZD).
W celu stwierdzenia czy organ zarządzający ruchem zgodnie z wymienionymi wyżej przepisami zatwierdza projekty organizacji ruchu, zespół audytorów przeprowadził test rzeczywisty. Badanie zostało przeprowadzone odrębnie dla stałej i czasowej organizacji ruchu. Audytorzy ustalili, że w 2007r. zatwierdzono 31 stałych projektów organizacji ruchu oraz 387 czasowych organizacji ruchu. Badaniu poddano wszystkie stałe projekty, natomiast w przypadku czasowych projektów organizacji ruchu dobrano w sposób losowy reprezentatywną próbę do badań składającą się z 81 elementów, przy zachowaniu następujących parametrów badania próbkowego:
· poziom ufności na poziomie 90%;
· poziom precyzji na poziomie 2%;
· poziom błędu na poziomie 3%;
Wyniki badań audytorzy zamieścili w tabelach, stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszego sprawozdania. W rezultacie badania audytorzy stwierdzili, że wszystkie badane projekty, zarówno stałe, jak i czasowe organizacji ruchu, zawierały wszystkie wymagane przepisami elementy. Badany obszar uzyskał pozytywną ocenę audytorów.
|