logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 
 
 
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
 
 
Nazwa zadania audytowego: Efektywność gospodarki sprzętem komputerowym
Nr zadania audytowego: 4/2007
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola – Wydział I
Zespół audytorów i nr up.:
Marek Żywicki – koordynator zadania audytowego, nr up. 7/2007
Łukasz Nowak – asystent audytora, nr up. 8/2007
 
Wykonał: Marek Żywicki
 
Zatwierdził: Radosław Stanek
 
 
Data i podpis: ..............................
 
Data i podpis: ..............................
 
 
 
 
STRESZCZENIE
 
 
        Zadanie audytowe pn. Efektywność gospodarki sprzętem komputerowym” zostało przeprowadzone w Wydziale Informatyki (I). Wydział I funkcjonuje w strukturze Urzędu Miasta Opola jako odrębna komórka organizacyjna, w pionie Sekretarza Miasta Opola. Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola Wydział Informatyki dzieli się na referaty:
1.             Utrzymania Systemów i Zarządzania Infrastrukturą (USiZI),
2.             Administrowania i Bezpieczeństwa (AiB),
3.             Projektów i Wdrożeń (PiW).
W trakcie przeprowadzania audytu w Wydziale zatrudnionych było 13 pracowników, funkcjonowało ponad 500 komputerów.
         Przeprowadzone badania przez audytorów wykazały, że w Wydziale I opracowano wewnętrzne procedury regulujące gospodarowanie sprzętem komputerowym. W wyniku czynności inwentaryzacyjnych została stworzona baza sprzętu, która umożliwia uzyskiwania informacji zarządczych, m.in. w zakresie ilości, konfiguracji i miejsca użytkowania sprzętu komputerowego oraz wskazuje aktualnego użytkownika. Badania audytorów nie wykazały rozbieżności pomiędzy danymi ewidencyjnymi a stanem faktycznym. W związku z tym, że wewnętrzne uregulowania nie zostały wdrożone formalnie, mimo że funkcjonują w praktyce, audytorzy rekomendują formalne ich wprowadzenie w życie. Uwaga niniejsza nie stanowi jako takiego uchybienia a wydane zalecenie ma charakter doradczy i powinno przyczynić się doskonaleniu procesu gospodarowania infrastrukturą komputerową przy jednoczesnym niwelowaniu ryzyka narażenia się na zarzut braku czy nieskutecznej gospodarki częścią majątku gminnego.
 
 
I.    CEL
 
Celem niniejszego audytu była ocena funkcjonowania systemu gospodarki sprzętem komputerowym w Urzędzie Miasta Opola.
 
 
II.ZAKRES
 
Podmiotowy:
audyt został przeprowadzony w Wydziale I;
 
Przedmiotowy:
Ocena realizacjizadań w zakresie gospodarowania sprzętem komputerowym z uwzględnieniem efektywności w tym obszarze
 
 
III.            OBIEKTY AUDYTU
 
  1. Analiza konstrukcji systemu gospodarki sprzętem komputerowym
  2. Ocena efektywności zarządzania infrastrukturą komputerową
 
 
IV.             ANALIZA RYZYKA
 
         Wymienione obiekty audytu zostały ustalone na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
1)            brakiem i/lub nieskuteczną organizacją zarządzania zasobem komputerowym,
2)            brakiem i/lub nieskutecznym podziałem zadań i kompetencji w konstrukcji gospodarki sprzętem komputerowym,
3)            brakiem, lub niedokładną inwentaryzacją posiadanego sprzętu,
4)            nieefektywnym nadzorem nad procesem gospodarowania sprzętem komputerowym i materiałami eksploatacyjnymi,
5)            brakiem lub nieskuteczną gospodarką sprzętem starszym i wyeksploatowanym,
6)            brakiem lub nieprawidłowym zarządzaniem potrzebami w zakresie zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
7)            brakiem nadzoru w obszarze efektywności wykorzystania posiadanej infrastruktury sprzętowej,
 
 
Obiekty audytu
Jednostka Audyto-wana
Kategorie ryzyk
Końcowa ocena ryzyka
Istotność
Jakość zarządza– nia
Kontrola wew.
Czynniki zewn.
Opera- cyjne
0,20
0,20
0,25
0,15
0,20
1
2
3
4
5
6
7
8
Obiekt 1
 
I
3
3
3
2
2
71,3%
Obiekt 2
 
I
3
4
4
2
3
82,5%
 
 
         W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że obiekty charakteryzują się różnym poziomem ryzyka. Wyższym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 2 (odpowiednio 82,5%), nieco niższym obiekt 3 (71,3%). Audytorzy stwierdzają, że na materializację ryzyk w obu obiektach największy wpływ mają czynniki istotności, jakości zarządzania i kontroli wewnętrznej. Prawidłowa realizacja zadań w ramach wytypowanych obiektów związana jest ze skutecznym doborem kadr, wysoką jakością pracy, posiadanych kwalifikacji i umiejętności. Audytorzy w analizie ryzyka zwrócili także uwagę na fakt, iż sprawne funkcjonowanie sprzętu komputerowego zapewnia efektywne działanie każdej komórki organizacyjnej Urzędu Miasta, stąd przyznano wysoką punktację w kategorii jakość zarządzania i kontrola wewnętrzna.
W badaniach audytowych, wytypowane w analizie ryzyka obiekty należy traktować łącznie. Biorąc pod uwagę badany system i dostępne zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy poddali audytowi oba ww. obiekty.
 
 
METODYKA
 
1.      testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanych systemów oraz 
 potwierdzenie istnienie kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·            zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
·            uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki w oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej,
·            obserwację wykonywanych działań,
2.      testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·            porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub kontrowersyjnych, wymagających wyjaśnienia,
·            rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników,
·            sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną;
3.      testy rzeczywiste wydajności (efektywności) – identyfikacja kompletności, dokładności i ważności informacji zawartych w dokumentach służbowych.
 
 
VI.TERMIN
 
Zadanie audytowe przeprowadzano w okresie styczeń – marzec 2008r.
 
 
VII.KRYTERIA OGÓLNE
Gospodarowanie należy definiować jako zarządzanie zasobami i środkami w celu zaspokojenia określonych potrzeb. Działalność ta polega na porównywaniu korzyści oraz kosztów i jest połączona z wyborem najlepszej dostępnej możliwości. Zespół audytorów przyjął w przedmiotowym zadaniu tę definicję jako podstawowe kryterium. Skuteczne zarządzanie sprzętem komputerowym wymaga wiedzy w zakresie stanu i konfiguracji stacji roboczych, serwerów i drukarek. Podstawowym narzędziem oceny stanu i jakości posiadanego sprzętu komputerowego jest rzetelnie prowadzona ewidencja oraz bieżąca inwentaryzacja ilościowa i jakościowa. Uzyskanie tej wiedzy umożliwi sprawne administrowanie siecią i zestawami komputerowymi, pomoże również w wykrywaniu anomalii konfiguracji poszczególnych komputerów, oraz w weryfikacji możliwości uruchamiania poszczególnych aplikacji na posiadanym sprzęcie. Ponadto rezultaty przeprowadzenia audytu sprzętu komputerowego mogą być wykorzystane przez działy finansowe, oraz administracyjne w celu weryfikacji standardowych informacji inwentaryzacyjnych oraz określania potrzeb sprzętowych w celu optymalizacji zasobów i oprogramowania.
 
VIII. KRYTERIA I USTALENIA
 
 
1.                  Obiekt 1 - Analiza konstrukcji systemu gospodarki sprzętem komputerowym
 
1.1. Kryteria
Audytorzy w zakresie gospodarki sprzętem nie stwierdzili kryteriów bezpośrednio w obowiązujących przepisach prawa. Zgodnie z art. 4 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U.05.249.2104 ze zm.) Miasto (gmina) jest jednostką sektora finansów publicznych. W związku z tym funkcjonowanie Urzędu Miasta odbywać się winno w oparciu o przepisy tego aktu prawnego w zakresie wszystkich przekrojów działalności. Obligatoryjnym jest zatem stosowanie zasady celowości i oszczędności, oraz uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów (art. 35 ust. 1). W związku z tym audytorzy przyjęli, że gospodarowanie zasobem komputerowym wino odbywać się zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów o finansach publicznych.
Naczelnik Wydziału I opracował procedury wewnętrzne, które nie zostały formalnie wprowadzone. Jednak w praktyce przedmiotowe procedury zostały  wdrożone w formie testów ich przydatności i skuteczności. W związku z tym audytorzy przyjęli za kryteria poniższe ustalenia zawarte w następujących procedurach (odrębnie dla każdej z nich):
1)     instrukcja przyjęcia nowego sprzętu:
a)       zakupiony sprzęt odbiera pracownik Wydziału I wystawiając protokół dostawy – załącznik nr 1 do OT;
b)       pracownik Wydziału I przyjmuje sprzęt do magazynu, wystawiając Dokument przyjęcia;
c)       pracownik Wydziału I wystawia druk OT – przyjęcie środka trwałego i przekazuje go do sekretariatu w celu dalszego przekazania do Wydziału Finansowo – Księgowego;
2)     Instrukcja przemieszczenie sprzętu między magazynami – pracownik Wydziału I przekazuje sprzęt pomiędzy magazynami i wystawia dokument Przesunięcie międzymagazynowe, określając magazyny;
3)     Instrukcja serwis zewnętrzny sprzętu – pracownik Wydziału I wydaje sprzęt serwisantowi i sporządza dokument Przesunięcie międzymagazynowe (z magazynu na zewnątrz); przyjmując sprzęt po naprawie – Przesunięcie międzymagazynowe (z serwisu do magazynu);
4)     Instrukcja serwis wewnętrzny sprzętu – pracownik Wydziału I przyjmując sprzęt wystawia dwa dokumenty: Dokument przyjęcia i przesunięcie międzymagazynowe (Magazyn główny – serwis Pl. Wolności), pracownik Wydziału I wydając sprzęt wystawia dwa dokumenty: przesunięcie międzymagazynowe (serwis Pl. Wolności – magazyn główny) i Dokument wydania
5)     Instrukcja zmiana lokalizacji sprzętu:
a)       Ze zmianą użytkownika – pracownik Wydziału I wystawia dwa dokumenty: przyjęcie sprzętu od użytkownika oraz wydanie sprzętu użytkownikowi;
b)       Bez zmiany użytkownika – pracownik Wydziału I przenosi sprzęt bez wystawiania dokumentu; w programie Subiekt zmienia się grupę użytkownika (lokalizację sprzętu); jednocześnie dokonuje się zmiany miejsca lokalizacji w bazie pn. inwentaryzacja;
6)     Instrukcja przyjęcie sprzętu od użytkownika – pracownik Wydziału I odbiera sprzęt i wystawia Dokument przyjęcia i przenosi sprzęt do magazynu;
7)     Instrukcja wydanie sprzętu użytkownikowi – pracownik Wydziału I przekazuje sprzęt oraz wystawia Dokument wydania;
 
1.2. Stan faktyczny
     i.          W celu uzyskania informacji dotyczących organizacji systemu gospodarki sprzętem komputerowym oraz zakresu kontroli wewnętrznej audytorzy przeprowadzili wywiad z audytowanymi, który został udokumentowany w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi audytorzy uzyskali następujące ustalenia:
·       przygotowane zostały wewnętrzne procedury dotyczące funkcjonowania Wydziału; aktualnie są testowane w praktyce a następnie zostaną formalnie wdrożone;
·       wewnętrzne procedury normują obszar gospodarki sprzętem komputerowym; należą do nich następujące procedury:
1. zakup nowego sprzętu,
2. wydanie sprzętu użytkownikowi,
3. przyjęcie sprzętu od użytkownika,
4. zmiana lokalizacji sprzętu,
5. przemieszczenia międzymagazynowe sprzętu,
6. serwis i naprawy sprzętu,
7. likwidacja sprzętu,
8. spis sprzętu,
·       inwentaryzacja sprzętu komputerowego jest przeprowadzana na polecenie Prezydenta Miasta w ramach inwentaryzacji środków trwałych; w skład zespołów inwentaryzacyjnych wchodzą pracownicy Wydziału I; inwentaryzację przeprowadza się w okresie co dwa lata. Rezultaty prac – protokoły i materiały pomocnicze – gromadzone są przez Przewodniczącego – (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
·       na polecenie naczelnika Wydziału I pracownicy przeprowadzają spis sprzętu komputerowego;
·       Wydział I prowadzi bazę danych inwentaryzacja w programie komputerowym SUBIEKT; baza ta obejmuje cały sprzęt komputerowy; istnieje możliwość filtrowania bazy w podziałach na poszczególne rodzaje sprzętu; obowiązek prowadzenia przedmiotowej ewidencji naczelnik Wydziału I powierzył pracownikowi Referatu USiZI;
·       sprzęt, który nie jest aktualnie wykorzystywany, przechowywany jest w magazynach:  w ratuszu – parter oraz schron, na ul. Budowlanych;
·       Wydział I nie prowadził badań w zakresie poziomu wykorzystania sprzętu, np. czy sprzęt wykorzystywany jest adekwatnie do jego możliwości, czy sprzęt spełnia oczekiwania użytkowników i potrzeb wynikających z realizowanych zadań; niemniej na bieżąco zbierane są uwagi użytkowników na temat pracy sprzętu; w przypadku awarii, bądź dodatkowych potrzeb sprzętowych Wydział I przyjmuje zgłoszenia, które następnie w miarę posiadanych możliwości realizuje (np. wymiana myszy kulkowych na optyczne, zwiększanie pamięci do komputerów); nie opracowano w tym zakresie wewnętrznych uregulowań; potrzeby sprzętowe są weryfikowane przez zadania wykonywane na poszczególnych stanowiskach pracy. Wymagania sprzętowe określa system operacyjny i instalowane oprogramowanie. Przetargami na zakup sprzętu zajmuje się (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)); w przypadku zaistnienia konieczności wymiany sprzętu, pracownik WI w oparciu o posiadaną wiedzę zawodową decyduje o zakupie sprzętu zastępczego.
·       Wydział I nie przeprowadzał kontroli i inwigilacji pracowników w zakresie sposobu wykorzystywania sprzętu przez użytkowników;
·       Oprogramowanie zainstalowane na poszczególnych komputerach jest spisywane podczas spisu sprzętu komputerowego; inwentaryzacja oprogramowania jest przeprowadzana przez komisję inwentaryzacyjną
·       Wydział posiada ewidencję wykorzystywanego oprogramowania; przedmiotowy spis nosi nazwę „spis licencji i oprogramowania”; oprogramowanie znajdujące się na sprzęcie wycofanym z użycia jest przechowywane w szafie w pok. 37 – wymontowane z komputerów dyski twarde;
·       Dodatkowo naczelnik Wydziału I poinformował, że:
a)   system gospodarki sprzętem komputerowym jest w trakcie testów funkcjonalności i przydatności praktycznej. Ponieważ nie ma oprogramowania, które uwzględniałoby wprowadzaną ideę zarządzania sprzętem, testuje się koncepcję dwóch baz danych – jedna stworzona przez pracowników WI wykorzystująca MySQL i druga program Subiekt GT firmy Insert wykorzystująca Microsoft SQL Server. Po przejściu fazy testów praktycznych, naniesieniu potrzebnych korekt Naczelnik Wydziału I wprowadzi zarządzenie regulujące gospodarkę sprzętem komputerowym.
b)   Test koncepcji polega na tym, że wyliczone są informacje o sprzęcie, które są zbierane, spisane instrukcje postępowania, określone są dokumenty, które się wystawia; w codziennej praktyce sprawdza się czy wdrożenie procedur nie utrudnia pracy, nie wydłuża czasu realizacji zadań, powoduje narastanie ilości drukowanego papieru i generuje nadmiar informacji zbieranych, które nie są później wykorzystywane. Ramy czasowe nie są określone. Naczelnik Wydziału I poinformował, że po zakończeniu testów zapadnie decyzja czy wystarczy zmodyfikować założenia przyjęte na początku, czy trzeba od początku podejść do tematu. Sprawa jest na bieżąco realizowana gdyż docelowo ma udzielić odpowiedzi na temat lokalizacji sprzętu i jego stanu.
    ii.          W celu potwierdzenia uzyskanych informacji od naczelnika Wydziału I opisanych powyżej, zespół audytorów przeprowadził test przeglądowy polegający na identyfikacji i analizie zapisów poszczególnych procedur. W wyniku badania audytorzy uzyskali następujące rezultaty:
a)        Wydział I opracował następujące procedury wewnętrzne - instrukcje:
1.   przyjęcia nowego sprzętu,
2.   wydanie sprzętu użytkownikowi,
3.   przyjęcie sprzętu od użytkownika,
4. zmiana lokalizacji sprzętu (w tym ze zmianą użytkownika, bez zmiany użytkownika ze zmianą wydziału, bez zmiany użytkownika bez zmiany wydziału
5.   przemieszczenie sprzętu między magazynami,
6.   serwis wewnętrzny sprzętu,
7.   serwis zewnętrzny sprzętu ,
8.   likwidacja sprzętu,
9.   spis sprzętu i oprogramowania komputerowego ( w tym Instrukcja spisu sprzętu komputerowego, Instrukcja generowania raportu AIDA na komputerach PC/laptopach/serwerach, Instrukcja generowania raportu AIDA na komputerach, w których występują błędy, Instrukcja generowania raportu podsumowującego dla danej lokalizacji - pokoju);
10. procedurę wystawiania dokumentów.
b)        wszystkie wyżej wymienione procedury zgromadzono w programie MindMapper i udostępniono pracownikom Wydziału I. Konstrukcja oprogramowania umożliwia  pracownikom Wydziału I dostęp zarówno do treści instrukcji, jak i do bazy dokumentów, jakie winny być generowane przy realizacji opisanych procesów. Dodatkowo użytkownicy programu mają możliwość wypełniania a następnie drukowania utworzonych dokumentów, zgodnie z postanowieniami procedur;
c)        w ocenie audytorów, wymienione procedury w podpunkcie a) regulują proces gospodarki sprzętem komputerowym, umożliwiają identyfikację miejsca użytkowania (przechowywania) konkretnego sprzętu oraz dostęp do historii ewentualnych przemieszczeń; audytorzy pozytywnie ocenili zarówno fakt istnienia wewnętrznych uregulowań, jak i ich zakres tematyczny.
 iii.          Audytorzy przeprowadzili test rzeczywisty mający na celu stwierdzenie, czy postanowienia opisane w wewnętrznych uregulowaniach są faktycznie stosowane w praktyce. Badanie polegało na analizie wybranej wyrywkowo dokumentacji dotyczącej poszczególnych procedur pod kątem zgodności z procedurą oraz prawidłowości dokumentowania procesu opisanego w procedurze. W wyniku badania audytorzy uzyskali następujące wyniki, kolejno dla niżej wymienionych procedur:
a)       Instrukcja przyjęcia nowego sprzętu;
 Dostawa następującego sprzętu:
·         Konsola Broadrack 17KVN Wenus moduł IP kable, nr inwentarzowy 3226/2007;
·         Notebook HP 8710p 17” WIN XP PROF. Docking Station, nr inwentarzowy 3227/K/2007;
·         Serwer plików THECUS N5200 + 5 HDD Seagate 750 GB SATA, nr inwentarzowy 3229/SR/2007;
·         Serwer THECUS 1U450 rack + 4 HDD Seagate 750GB SATA;
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Protokół dostawy
T
2
Dokument przyjęcia
T
3
Druk OT
T
 
b)       Instrukcja przemieszczenie sprzętu między magazynami;
Przesunięcie międzymagazynowe nr 93/MAG/2007 z dnia 5.12.2007, następującego sprzętu:
·       Drukarka HP LaserJet 1100, nr inwentarzowy 707/D/99;
·       Drukarka HP LaserJet 1100, nr inwentarzowy 1416/D/02;
·       Skaner Pustek OpticPro 1248 U, nr inwentarzowy 1200/SK/01;
·       Skaner HP ScanJet 5590, nr inwentarzowy 3030/SK/2006;
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Przesunięcie międzymagazynowe
T
 
c)       Instrukcja serwis zewnętrzny sprzętu;
Przekazanie do serwisu zewnętrznego drukarki sieciowej OKI B6300, nr inwentarzowy 1929/D/2005 – Przesunięcie międzymagazynowe z magazynu głównego do serwisu zewnętrznego 44/MAG/2007 z dnia 14.06.2007r.
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Przesunięcie międzymagazynowe
T
 
Odbiór z serwisu zewnętrznego komputera PC NTT System , nr inwentarzowy 1773/K/04 – Przesunięcie międzymagazynowe z serwisu zewnętrznego do magazynu głównego 6/SZ/2007 z dnia 18.09.2007r.
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Przesunięcie międzymagazynowe
T
 
d)       Instrukcja serwis wewnętrzny sprzętu;
Przekazanie sprzętu (monitor Belinea, nr inwentarzowy 1545/M/03 oraz komputer PC NTT System nr inwentarzowy 1512/K/03) do serwisu - od użytkownika do Wydziału I – dokument przyjęcia 6/MAG/2007 z dnia 19.04.2007 oraz przesunięcie międzymagazynowe 6/MAG/2007 z magazynu głównego do serwisu Plac Wolności (wewnętrznego).
Zwrot sprzętu (drukarka HP LaserJet 1300 nr inwentarzowy 1688/D/04) z serwisu wewnętrznego do magazynu głównego – przesunięcie międzymagazynowe 1/SPW/2007 z dnia 28.06.2007 oraz dokument wydania użytkownikowi 1655/MAG/2007 z dnia 28.06.2007r.
 
 
 
 
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Dokument przyjęcia
T
2
Przesunięcie międzymagazynowe – przyjęcie sprzętu
T
3
Przesunięcie międzymagazynowe – zwrot sprzętu
T
4
Dokument wydania
T
 
 
e)       Instrukcja zmiana lokalizacji sprzętu:
·       Ze zmianą użytkownika – przyjęcie od użytkownika i wydanie innemu użytkownikowi Notebook’a ACER TM6463WLMi, nr inwentarzowy 3134/K/2007 – dokument przyjęcia 117/MAG/2007 z dnia 26.09.2007 oraz dokument wydania 1735/MAG/2007 z dnia 5.12.2007r.
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Dokument przyjęcia
T
2
Dokument wydania
T
 
·       Bez zmiany użytkownika – pracownik Wydziału I nie generuje wydruków; w aplikacji Subiekt dokonuje zmiany grupy użytkownika – wydruki ekranów aplikacji Subiekt – przesunięcie zestawu komputerowego użytkownika –(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))z grupy – Urząd Stanu Cywilnego do grupy Wydział Finansowo – Księgowy.
 
f)         Instrukcja przyjęcie sprzętu od użytkownika;
Przyjęcie od użytkownika skanera Pustek OpticPro 1248 U, nr inwentarzowy 1200/SK/01 – dokument przyjęcia 118/MAG/2007 z dnia 27.09.2007r. oraz przesunięcie międzymagazynowe (z magazynu głównego na magazyn Ratusz Parter) 93/MAG/207 z dnia 5.12.2007r.
 
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Dokument przyjęcia
T
2
Przesunięcie międzymagazynowe
T
 
 
g)       Instrukcja wydanie sprzętu użytkownikowi;
Na wniosek kierownika komórki organizacyjnej (wniosek o zainstalowanie sprzętu komputerowego), po akceptacji naczelnika Wydziału I, pracownik Wydziału I przekazuje sprzęt wskazanemu użytkownikowi – dokument wydania sprzętu 1715/MAG/2007 z dnia 18.09.2007r.:
·       Komputer PC NTT System, nr inwentarzowy 1773/K/04;
·       Monitor NEC LCD 1701, nr inwentarzowy 1585/M/03;
·       Drukarka HP LaserJet 1100 780/D/99;
 
Lp.
Wymagany dokument
Wynik testu –
T – dokument prawidłowy
N – brak dokumentu/ dokument nieprawidłowy
1
Dokument wydania
T
 
 
1.3. Analiza
Przeprowadzone przez audytorów badania wykazały, że obszar gospodarki sprzętem komputerowym został wprowadzony do zadań Wydziału I. System gospodarki sprzętem komputerowym został poddany analizie (diagnozie) i w jej wyniku opracowano procedury wewnętrzne. W 2007r. opracowano wewnętrzne uregulowania oraz wdrożono ich postanowienia w życie. W przedmiotowych uregulowaniach określono podział kompetencji oraz organizację gospodarki sprzętem komputerowym. Wdrożenie wewnętrznych procedur w Wydziale I nastąpiło w formie testowej. Celem wdrożenia w formie testowej przedmiotowych unormowań było dostosowania zawartych w procedurach uregulowań do sytuacji w praktyce. Audytorzy pozytywnie ocenili fakt opracowania procedur. W wyniku analizy przedmiotowych procedur zespół audytorów stwierdził, że postanowienia zawarte w nich identyfikują poszczególne procesy gospodarki sprzętem komputerowym, regulują sposoby postępowania w tych procesach oraz dodatkowo zapewniają identyfikację miejsca użytkowania oraz użytkownika sprzętu, a przez to umożliwiają zarządzanie poszczególnymi urządzeniami. Audytorzy stwierdzili, że okres wdrażania testowego trwa nadal a jego zakończenie nie zostało określone. W związku z tym audytorzy ocenili, że okres wdrażania testowego przedmiotowych procedur jest wystarczający do ich formalnego wdrożenia i należy dążyć do zakończenia testów a procedury wdrożyć w sposób formalny. Formalne wdrożenie (np. w formie zarządzenia wewnętrznego naczelnika wydziału) umożliwi sprawne i efektywne zarządzanie sprzętem komputerowym w Urzędzie. Dodatkowo ułatwi podejmowanie decyzji w zakresie potrzeb sprzętowych, zapewni szybką reakcję w sytuacjach ewentualnych awarii. Zmniejszy ryzyko narażenia się na zarzut niegospodarności. Formalne wdrożenie procedur ujednolici sposób postępowania a pracownikom ułatwi wykonywanie czynności, dyscyplinująco oddziałowując na sposób wykonywania obowiązków przez pracowników. Natomiast Kierownictwu Wydziału I umożliwi bieżący nadzór i kontrolę badanego przez audytorów obszaru.
1.4. Rekomendacje
A. Podjąć działania doprowadzające do zakończenia prowadzenia prac testowych w celu jak najszybszego formalnego wdrożenia procedur gospodarki sprzętem komputerowym.
 
 
 
 
 
 
2.                  Obiekt 2 - Ocena efektywności zarządzania infrastrukturą komputerową.
 
2.1. Kryteria
W analizie przedmiotowego obiektu za kryterium audytorzy przyjęli efektywność definiowaną jako rezultat podjętych działań, opisywany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów. Prowadzenie efektywnej gospodarki sprzętem komputerowym wymaga odpowiedniego poziomu wiedzy w zakresie ilości, jakości, przeznaczenia sprzętu komputerowego oraz miejsca użytkowania i użytkowników poszczególnych konfiguracji sprzętowych. W związku z tym audytorzy przyjęli za kryteria następujące elementy efektywności:
·         inwentaryzacja sprzętu komputerowego w celu opracowania ewidencji;
·         istnienie odpowiedniej ewidencji sprzętu komputerowego w wyniku inwentaryzacji;
·         zgodność danych ewidencyjnych ze stanem faktycznym w aspekcie miejsca użytkowania sprzętu oraz identyfikacji użytkownika i użytkowanej przez niego konfiguracji sprzętu.
 
2.2. Stan faktyczny
Zgodnie z opisanymi w pkcie 2.1 kryteriami audytorzy przeprowadzili następujące badania:
        i.            Na podstawie wywiadu przeprowadzonego z Naczelnikiem Wydziału I, udokumentowanym w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej, audytorzy ustalili, że inwentaryzacja została przeprowadzona trzykrotnie, we wszystkich przypadkach na zlecenie Naczelnika Wydziału. Pierwsza w październiku 2006r., druga w marcu 2007r. oraz trzecia w okresie grudzień 2007r. - styczeń 2008r. Spis użytkowanych w Urzędzie Miasta elementów sprzętu komputerowego miał miedzy innymi na celu przygotowanie danych, stanowiących podstawę do wprowadzenia ich do bazy – ewidencji sprzętu komputerowego oraz bieżącą kontrolę stanu ilościowego i jakościowego sprzętu komputerowego użytkowanego w Urzędzie Miasta Opola. Inwentaryzację przeprowadzali pracownicy Wydziału I. Na potwierdzenie dokonania spisu sprzętu pracownicy Wydziału I generowali wydruk dla każdego pomieszczenia, w którym znajdował się sprzęt komputerowy. Następnie na podstawie tych informacji grupowano sprzęt w ramach poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu. Rezultaty powyższych spisów sprzętu (wydruki) były archiwizowane i są przechowywane w odrębnym segregatorze w sekretariacie Wydziału I.
 
       ii.            Dla potrzeb efektywnego gospodarowania sprzętem komputerowym w Wydziale I prowadzi się 2 bazy danych:
·         baza wewnętrzna Wydziału I pod nazwą INWENTARYZACJA, dostępna przez intranet;
·         baza w programie SUBIEKT, która umożliwia ewidencjonowanie sprzętu komputerowego wraz z historią przemieszczeń; dodatkowo generowane mogą być wydruki w celu pisemnego potwierdzania przemieszczeń sprzętu (np. druk przyjęcie sprzętu, wydanie sprzętu, przemieszczenie międzymagazynowe);
Prowadzenie obydwu baz umożliwia uzyskiwanie kompletnej informacji na temat lokalizacji sprzętu (baza INWENTARYZACJA), użytkownika i wykorzystywanego zestawu sprzętu komputerowego (SUBIEKT) oraz historii przemieszczeń i przypisania sprzętu do użytkownika (SUBIEKT).
Program SUBIEKT został zakupiony w celu prowadzenia skutecznej ewidencji sprzętu komputerowego. Użytkowana wersja oprogramowania opracowała firma INSERT z Wrocławia (v. 1.12). Dostęp do programu posiadają naczelnik Wydziału I oraz pracownicy Referatu Utrzymania Systemów i Zarządzania Infrastrukturą. Każdy użytkownik posiada login oraz hasło dostępowe. Audytorzy przeprowadzili test przeglądowy istnienia i funkcjonowania obu wymienionych wyżej baz danych. Pracownik Wydziału I dokonał prezentacji podczas której przeprowadzono następujące badania sprawdzające:
·         rodzaju sprzętu komputerowego w pomieszczeniach: nr 320 w budynku na pl. Wolności (Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa), nr 24 w ratuszu (Wydział Finansowo – Księgowy), nr 114 i 119 w budynku przy ul. Sienkiewicza (Wydział Oświaty);
·         konfiguracji sprzętu przypisanego użytkownikowi – wybrano wyrywkowo po 2 osoby z komórek organizacyjnych w każdym budynku Urzędu (ratusz  -(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), pl. Wolności -(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), ul. Żeromskiego -(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), ul. Sienkiewicza -(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), ul. Budowlanych -(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), ul. Sempołowskiej -(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)));
·         historii przemieszczeń komputera PC NTT System, nr inwentarzowy 1511/K/03 :
a)       10.04.2007r. PW 1/MAG/2007 – przyjęcie sprzętu;
b)       12.04.2007r. WZ 998/MAG/2007 – wydanie użytkownikowi –(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198));
c)       4.07.2007r. PZ 72/MAG/2007 – przyjęcie od użytkownika –(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198));
d)       4.07.2007r. MM 59/MAG/2007, 11.07.2007r. MM 23/37M/2007, 11.07.2007r. MM 66/MAG/2007, 24.07.2007r. MM 9/23M/2007, 24.07.2007r. MM 71/MAG/2007, 26.07.2007r. MM 11/MP/2007 – przesunięcia międzymagazynowe;
e)       26.07.2007r. WZ 1671/MAG/2007 – wydanie sprzętu użytkownikowi –(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
 Na podstawie przeprowadzonej prezentacji audytorzy potwierdzili istnienie obu baz ewidencyjnych oraz ich funkcjonowanie w wyżej opisanych przekrojach.
     iii.            Audytorzy przeprowadzili test rzeczywisty (wydajności) mający na celu potwierdzenia zgodności danych pochodzących z baz ewidencyjnych Wydziału I ze stanem faktycznym. Badanie polegało na porównaniu dwóch źródeł: ewidencji sprzętu komputerowego prowadzonej przez Wydział I oraz stanu rzeczywistego. Zespół audytorów na podstawie listy osób zatrudnionych w Urzędzie Miasta Opola wyłonił metodą statystyczną (losową) próbę użytkowników sprzętu komputerowego. Wyłonienie próby nastąpiło z zachowaniem niżej wymienionych parametrów:
·       Poziom ufności – 90%,
·       Poziom precyzji 2%,
·       Dopuszczalny poziom błędu – 3%,
·       Wielkość populacji – 510 zatrudnionych (zgodnie z danymi przekazanymi przez Referat Kadr w Wydziale Organizacyjnym),
·       Wielkość wylosowanej próby – 81.
Następnie pracownik Wydziału I wygenerował z ewidencji wydruki: stan sprzętu wykorzystywanego przez wylosowanego użytkownika (81 szt.). W dalszej kolejności audytor wraz z pracownikiem Wydziału I porównali dane ewidencyjne (wydruki z ewidencji) ze stanem faktycznym – miejsce użytkowania poszczególnego sprzętu oraz użytkownika.
W wyniku przeprowadzonego badania audytorzy stwierdzili zgodność danych ewidencyjnych ze stanem w rzeczywistości w każdym badanym przypadku. W związku z tym, że badanie odbyło się na reprezentatywnej próbie audytorzy wydali pozytywna ocenę obszarowi poddanemu badaniom.
 
2.3. Analiza
W ocenie audytorów na skuteczne zarządzanie infrastrukturą komputerową winny składać się następujące elementy:
  • właściwe i systematyczne wykonywana inwentaryzacja sprzętu komputerowego,
  • pełna ewidencja posiadanego sprzętu,
  • kompletna informacja o miejscu użytkowania i użytkownikach poszczególnych urządzeń.
Badania przeprowadzone przez audytorów potwierdziły, że dysponowanie i zarządzanie sprzętem komputerowym zostało uznane za istotny element w ramach czynności realizowanych w Wydziale I. Utworzona baza sprzętu umożliwia uzyskanie informacji zarządczych (ilość, rodzaj, miejsce użytkowania, użytkownik sprzętu). Przeprowadzane badania inwentaryzacyjne przez pracowników Wydziału I są przeprowadzane i są skuteczne w zakresie zgodności danych ewidencyjnych z danymi rzeczywistymi. W związku z powyższym audytorzy wydali pozytywną ocenę badanemu obszarowi i nie sprecyzowali rekomendacji.
 
2.4. Rekomendacje
Audytorzy nie wydali rekomendacji
 
 
 
 
IX. UWAGI I WNIOSKI
                                                      
             Na podstawie opisanych w niniejszym sprawozdaniu ustaleń oraz analizy przyczyn i skutków uchybień rekomenduje się wykonanie następujących działań zmierzających do eliminowania w przyszłości stwierdzonych uchybień:
 
A. Podjąć działania doprowadzające do zakończenia prowadzenia prac testowych w celu jak najszybszego formalnego wdrożenia procedur gospodarki sprzętem komputerowym.
 
 
Pouczenie:
 
  • Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r . w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz.U.06.112.765) audytor wewnętrzny po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń (lub ich braku), przekazuje po jednym egzemplarzu sprawozdania kierownikowi jednostki (Prezydent Miasta) oraz kierownikowi komórki (Naczelnik Wydziału I), w której jest przeprowadzane zadanie. Kierownik komórki, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, może zgłosić na piśmie kierownikowi jednostki swoje stanowisko do przedstawionego sprawozdania. (Dz.U.06.112.765) audytor wewnętrzny po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń (lub ich braku), przekazuje po jednym egzemplarzu sprawozdania kierownikowi jednostki (Prezydent Miasta) oraz kierownikowi komórki (Naczelnik Wydziału I), w której jest przeprowadzane zadanie.
  • Zgodnie z § 24 Kierownik jednostki, podejmując na podstawie sprawozdania działania mające na celu usunięcie uchybień lub wprowadzenie usprawnień, wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zaleceń zawartych w sprawozdaniu i wskazuje termin ich realizacji oraz informuje o tym audytora wewnętrznego.
  • Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego nie zostaną podjęte działania mające na celu usunięcie uchybień, kierownik jednostki informuje o tym Ministra Finansów oraz audytora wewnętrznego, uzasadniając brak podjęcia działań (art. 56, ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; Dz.U.05.249.2104).
 
 
   
 
 
 
 
 
Wykonano w 4 egzemplarzach, które otrzymują:
1)      Egz. Nr 1 – Prezydent Miasta
2)      Egz. nr 2 - Sekretarz Miasta
3)      Egz. nr 3- Naczelnik Wydziału I
4)      Egz. Nr 4 – a/a
 

Załączniki do pobrania: 2008-08-21 11:52:16 - Tabela nr 3 (46.50 kB)

Ilość odwiedzin: 6051
Nazwa dokumentu: sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Marek Żywicki, Łukasz Nowak
Osoba, która odpowiada za treść: Marek Żywicki, Łukasz Nowak
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2008-08-21 11:45:46
Data udostępnienia informacji: 2008-08-21 11:45:46
Data ostatniej aktualizacji: 2008-08-21 11:54:35

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner