SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
|
Nazwa zadania audytowego: Ocena systemu gospodarki nieruchomościami
Nr zadania audytowego: 2/2007
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola, Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii (GNGiK)
Zespół audytorów i nr up.:
Marek Żywicki, nr up. 1/2007
Olga Sima, nr up. 2/2007
|
Wykonał: Marek Żywicki,
Zatwierdził: Radosław Stanek
|
Data i podpis: ..............................
Data i podpis: ..............................
|
STRESZCZENIE
Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii (GNGiK) wykonuje m.in. zadania gospodarowania nieruchomościami gminnymi i powiatowymi, w szczególności zbywanie i nabywanie nieruchomości, przekazywanie w użytkowanie wieczyste, w użytkowanie, w trwały zarząd, w dzierżawę lub użyczenie.
Zespół audytowy przeprowadził kilkanaście badań i testów (wywiady z audytowanymi dokumentowane w kwestionariuszach kontroli wewnętrznej, testy przeglądowe, zgodności i rzeczywiste). Wyniki badań wykazały, że funkcjonowanie badanego systemu jest zgodne z obowiązującymi przepisami, a audytorzy nie stwierdzili uchybień w zakresie legalności. Na podstawie uzyskanych wyników audytorzy stwierdzili, że konstrukcja wewnętrznych uregulowań Naczelnika Wydziału GNGiK nie jest sprzeczna z przepisami obowiązującymi w tym zakresie a ich postanowienia realizowane są w praktyce. Stwierdzono nieliczne uchybienia formalne, które nie miały wpływu na prawidłowość funkcjonowania obszaru poddanego audytowi.
Badania audytorów wykazały niski poziom funkcjonalności i wyposażenia pomieszczeń pracy, w których obsługuje się klientów, co negatywnie wpływa na oceną jakości obsługi i może narażać na obniżenie efektywności pracy i utratę reputacji Urzędu w tym zakresie.
I. CEL
Celem niniejszego audytu była ocena funkcjonowania systemu gospodarki nieruchomościami w Urzędzie Miasta Opola.
II. ZAKRES:
· Podmiotowy:
audyt został przeprowadzony w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i
Kartografii.
· Przedmiotowy:
realizacjazadań w zakresie gospodarowania nieruchomościami wynikające z Ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta.
III. OBIEKTY AUDYTU
- Legalność prowadzenia ewidencji nieruchomości.
- Prawidłowość i efektywność przeprowadzania procesów zbywania nieruchomości.
IV. ANALIZA RYZYKA
Wymienione obiekty audytu zostały ustalone na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
· brakiem, lub niezgodnym z przepisami prowadzeniem ewidencji nieruchomości,
· nieprawidłowością w obszarze organizacji przetargów na zbycie nieruchomości,
· niezgodnym z przepisami przebiegiem procesu przekazywania nieruchomości w trwały zarząd;
· nieprawidłowym przeprowadzaniem procesów sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzatargowej na rzecz najemców czy użytkowników wieczystych;
· niezgodnym z przepisani przebiegiem wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości.
Obiekty audytu
|
Jednostka Audyto-wana
|
Kategorie ryzyk
|
Końcowa ocena ryzyka
|
Istotność
|
Jakość zarządza– nia
|
Kontrola wew.
|
Czynniki zewn.
|
Opera- cyjne
|
0,20
|
0,20
|
0,25
|
0,15
|
0,20
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Obiekt 1
|
|
3
|
3
|
4
|
3
|
2
|
76,25%
|
Obiekt 2
|
|
4
|
3
|
4
|
2
|
3
|
82,50 %
|
W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że obiekty charakteryzują się różnym poziomem ryzyka. Wyższym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 2 (82,50%), nieco niższym obiekt 1 (76,25%). Audytorzy stwierdzają, że na materializację ryzyk w obu obiektach największy wpływ mają czynniki istotności, jakości zarządzania i kontroli wewnętrznej. Prawidłowe funkcjonowanie obiektów związane jest ze skutecznym doborem kadr, wykonywaniem przez nich obowiązków, posiadanych kwalifikacji i cech osobowościowych. Audytorzy w analizie ryzyka zwrócili także uwagę na fakt, iż Wydział GNGiK należy do komórek organizacyjnych, które bezpośrednio obsługują klientów, stąd przyznano wysoką punktację w kategorii kontrola wewnętrzna.
W badaniach audytowych należy zatem traktować obiekty łącznie. Biorąc pod uwagę badany system i dostępne zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy postanowili poddać audytowi ww. obiekty.
Metodyka:
1. Testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanego systemu i jego podsystemów oraz potwierdzenie istnienia (lub nie) kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:
a) zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
b) uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki
w oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej.
2. Testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:
a) porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub kontrowersyjnych, wymagających wyjaśnienia;
b) rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników;
c) sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną.
3. Testy rzeczywiste wydajności (efektywności) – identyfikacja kompletności, dokładności i ważności informacji zawartych w dokumentach służbowych.
V. TERMIN
Zadanie audytowe przeprowadzono w okresie od 25.06.- 26.07.2007 r.
VI. USTALENIA
1. Obiekt 1
Legalność prowadzenia ewidencji nieruchomości.
1.1. Kryteria szczegółowe
1.1.1. Zgodnie z art. 180 ustawy o finansach publicznych jednostka samorządu terytorialnego opracowuje informację o stanie mienia komunalnego, stanowiącego załącznik do projektu budżetu.
1.1.2. Jednostki samorządu terytorialnego gospodarują nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki (art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami – Dz.U.04.261.2603).
Na podstawie art. 20 ustawy o gospodarce nieruchomościami tworzy się m.in. gminne i powiatowe zasoby nieruchomości.
Zgodnie z art. 24 cytowanej ustawy, do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy. Gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust.1, pkt 1, w tym na ewidencjonowaniu nieruchomości.
Podstawą tworzenia gminnych zasobów nieruchomości są studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin uchwalane na podstawie przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 24 ust. 3).
1.2. Ustalenie stanu faktycznego
Celem badań w przedmiotowym obiekcie było ustalenie, czy ustawowy obowiązek dotyczący ewidencjonowania zasobu nieruchomości jest realizowany oraz w przypadku jego prowadzenia – prawidłowość i legalność jego konstrukcji.
W związku z powyższym, audytorzy przeprowadzili testy przeglądowe - zapoznali się z obowiązującymi w tym zakresie aktami prawnymi, dokumentami służbowymi, przeprowadzili wywiad z audytowanym, który został udokumentowany w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej (KKW) oraz z ustaleniami kontroli:
· Delegatury NIK w Opolu, przeprowadzonej w 2005r. w zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa;
· Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu, przeprowadzonej w 2006r., w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami komunalnymi.
W wyniku analizy dokumentacji zespół audytorów ustalił następujące fakty:
i. W Wydziale GNGiK prowadzone są następujące rejestry (zgodnie z zarządzeniem wewnętrznym nr 1/2006 Naczelnika Wydziału GNGiK, załącznik nr2):
a) Rejestr sprzedanych mieszkań w małych domach mieszkalnych;
b) Rejestr sprzedanych mieszkań w budynkach wielomieszkaniowych;
c) Rejestr sprzedanych/zwróconych garaży;
d) Rejestr sprzedanych lokali użytkowych;
e) Rejestr nabytych gruntów do gminnego zasobu nieruchomości;
f) Rejestr nieruchomości przejmowanych w drodze zasiedzenia;
g) Rejestr nieruchomości przejmowanych w drodze komunalizacji na wniosek;
h) Rejestr zmian nieruchomości;
i) Rejestr sprzedanych gruntów;
j) Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – działki budowlane;
k) Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – małe i duże domy mieszkalne;
l) Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – Spółdzielnie Mieszkaniowe;
m) Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – garaże i inne obiekty usługowe;
n) Rejestr – wykaz dzierżawców;
o) Rejestr nieruchomości oddanych w trwały zarząd;
p) Rejestr innych osób prawnych;
q) Rejestr darowizn;
r) Rejestr wydanych decyzji dot. opłat adiacenckich;
s) Rejestr cen i wartości nieruchomości;
t) Ewidencja gruntów i budynków.
ii. Wyniki kontroli Delegatury NIK w Opolu wykazały m.in., że w Urzędzie Miasta Opola nie była prowadzona odrębna ewidencja nieruchomości Skarbu Państwa; w związku z tym zalecono podjęcie działań zmierzających do usprawnienia czynności związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa poprzez prowadzenie i aktualizowanie na bieżąco zestawień nieruchomości Skarbu Państwa dla potrzeb gospodarowania i rozliczania należnych korzyści Skarbu Państwa i Gminy Opole;
iii. Wyniki kontroli RIO w Opolu wykazały m.in. nieprowadzenie przez Gminę Opole ewidencji gminnego zasobu nieruchomości dla Miasta Opola; w związku z tym zalecono aby zaprowadzić ewidencję gminnego zasobu nieruchomości dla Miasta Opola;
iv. Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie określa na czym ma polegać ewidencjonowanie nieruchomości oraz nie określa sposobu tworzenia i prowadzenia ewidencji nieruchomości; nie określa także zakresu informacji koniecznej zawartości przedmiotowej ewidencji;
v. W oparciu o ustalenia kontroli Wydziału KWiA 24/06, kontroli zewnętrznych NIK i RIO oraz audytorzy ustalili, że w treści Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola nie określeno komórki organizacyjnej zobowiązanej do utworzenia i prowadzenia ewidencji gminnego zasobu nieruchomości;
vi. W wykazie ewidencji i rejestrów prowadzonych w Urzędzie Miasta Opola (załącznik do regulaminu Organizacyjnego) nie stwierdzono ewidencji gminnego zasobu nieruchomości;
vii. W okresie grudzień 2006r. – luty 2007r. przeprowadzona została kontrola przez zespół pracowników Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu w przedmiotowym zakresie; na podstawie wniosków pokontrolnych z cytowanej kontroli (wystąpienie pokontrolne z dnia 21.06.2007r., KWiA-I-0913/17/1/06) zespół audytowy stwierdził następujące ustalenia z kontroli:
a) W Urzędzie Miasta nie był realizowany obowiązek ewidencjonowania gminnego zasobu nieruchomości (zgodnie z art. 23 ustawy o gospodarce nieruchomościami);
b) W wewnętrznych uregulowaniach Urzędu Miasta nie wskazano komórki organizacyjnej, merytorycznie odpowiedzialnej za ewidencjonowanie gminnego zasobu nieruchomości;
c) Nieujęcie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości w wykazie ewidencji obowiązujących w Urzędzie Miasta Opola; w związku z tym Prezydent Miasta wydał zalecenia mające na celu usunięcie przedmiotowego uchybienia. W wystąpieniu pokontrolnym wydano zalecenia następującej treści:
W uzgodnieniu ze Skarbnikiem Miasta Opola niezwłocznie podjąć skoordynowane i skuteczne działania mające na celu:
- wskazanie w Regulaminie Organizacyjnym wydziału realizującego zadania
w zakresie ewidencjonowania gminnego zasobu nieruchomości,
- wyjaśnienie i wyeliminowanie wszystkich rozbieżności i nieprawidłowości
w ewidencjonowaniu nieruchomości,
- uregulowanie stanu prawnego nieruchomości,
- zapewnienie, aby realizowane zadania dotyczące ewidencjonowania nieruchomości gminnych, wykazywania ich w urządzeniach księgowych, sporządzania informacji o stanie mienia komunalnego tworzyły system spójny, umożliwiający porównywanie danych zawartych w tych ewidencjach i informacjach oraz dający pełną i rzetelną wiedzę o gminnym zasobie nieruchomości.
Jednocześnie Prezydent Miasta określił termin wykonania cytowanych wyżej zaleceń w nieprzekraczalnym terminie do 31 grudnia 2007r.
W związku z powyższym zespół audytowy przeprowadził analizę sytuacji, uwzględniając analizę ryzyka. W analizie uwzględniono następujące fakty:
· Przeprowadzenie w ostatnim okresie 3 kontroli przedmiotowego obszaru (NIK-2005, RIO-2006, WKWiA-2006/07)
· Stwierdzenie przez zespoły kontrolne brak ewidencji gminnego zasobu nieruchomości;
· Stosunkowo krótki okres jaki upłynął od zakończenia ostatniej z kontroli – czerwiec br.
W wyniku przeprowadzonej analizy, zespół audytowy postanowił o wyłączeniu ze swoich badań obszaru związanego z ewidencją zasobu nieruchomości w Urzędzie. Podczas narady otwierającej przedmiotowe zadanie audytowe poinformowano przedstawicieli jednostki audytowanej oraz Zastępcę Prezydenta Miasta o takiej decyzji audytorów.
1.3. Analiza przyczyn i skutków uchybień
W związku z opisana sytuacją w punkcie 1.2 niniejszego sprawozdania, zespół audytowy nie dokonał analizy przyczyn i skutków uchybień. Jednocześnie przedmiotowy obszar został ujęty w analizie ryzyka trakcie prac nad planem audytu wewnętrznego Urzędu Miasta Opola na rok 2008.
1.4. Rekomendacje:
Zespół audytorów nie wydał rekomendacji.
2. Obiekt 2
Prawidłowość i efektywność przeprowadzania procesów zbywania nieruchomości.
2.1. Kryteria szczegółowe
2.1.1. Sprzedaż nieruchomości lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej (art. 28 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Zgodnie z art. 32 nieruchomość gruntową oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu. W przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym i prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu przysługuje m.in. osobie, która jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony (art. 34 ust.1 pkt 3).
2.1.2. Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania przetargów związanych ze zbyciem nieruchomości został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości – Dz.U.04.207.2108.
2.1.3. Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii opracował i wdrożył w 2006r. wewnętrzne procedury dotyczące funkcjonowania wydziału w zakresie gospodarki nieruchomościami. Zgodnie z zarządzeniem nr 1/2006 z dnia 12 czerwca 2006r. Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii w sprawie organizacji pracy Wydziału (zm. Zarządzeniem wewnętrznym nr GNGiK.0147-3/06 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii z dnia 27 września 2006 r.) obowiązują następujące procedury:
- Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 3 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
- Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców – Załącznik Nr 4 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 25 kwietnia 2006 r.,
- Procedura przygotowania działek budowlanych do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 5 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
- Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych – Załącznik Nr 6 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
- Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych – Załącznik Nr 7 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
- Procedura wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości - Załącznik Nr 8 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.
Zgodnie z cytowanym zarządzeniem wewnętrznym Naczelnika Wydziału GNGiK pracą Wydziału kieruje Naczelnik Wydziału, który koordynuje i nadzoruje realizację zadań z pomocą:
a) Zastępcy Naczelnika, który jednoczesnie pełni funkcję Geodety Miejskiego i w zakresie wykonywanych działań podlega bezpośrednio Prezydentowi Miasta;
b) Kierowników Referatów, w zakresie gospodarki nieruchomościami
2.2. Ustalenie stanu faktycznego
2.2.1. W ramach przedmiotowego audytu, zespół audytowy przeprowadził badania mające na celu stwierdzenie organizacji pracy wydziału. W tym celu dokonano analizy obowiązujących przepisów wewnętrznych (por. pkt 2.1.3) oraz przeprowadzono wywiad z Naczelnikiem Wydziału, udokumentowanym w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej. W wyniku tych badań zespół audytowi ustalił:
- Wydział GNGiK dzieli się na referaty:
- W zakresie gospodarki nieruchomościami:
a) Gospodarki Gruntami
b) Prywatyzacji
· W zakresie geodezji i kartografii:
a) Ewidencji Gruntów i Budynków
b) Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
- Szczegółowy wykaz zadań w podziale na referaty:
· Referat Gospodarki Gruntami realizuje m.in. następujące zadania:
a) Prowadzenie gminnego zasobu nieruchomości;
b) Prowadzenie powiatowego zasobu nieruchomości;
c) Prowadzenie postępowania w zakresie gospodarowania nieruchomościami gminnymi i powiatowymi, w szczególności zbywanie lub nabywanie nieruchomości, przekazywanie w trwały zarząd lub użyczenie, a także przejmowanie zbędnych nieruchomości;
d) Zamiana nieruchomości gminnych i powiatowych;
e) Przekazywanie i przejmowanie w formie darowizny nieruchomości gminnych i powiatowych;
f) Dzierżawa i użyczanie nieruchomości gminnych i powiatowych w szczególności pod kioskami, pawilonami i parkingami;
g) Wykonywanie prawa pierwokupu
h) Przekazywanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i przejmowanie nieruchomości od Skarbu Państwa;
i) Oddawanie w trwały zarząd i wygaśnięcie trwałego zarządu nieruchomości gminnych i powiatowych, dla komunalnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej;
j) Sprzedaż gruntów bezprzetargowo na rzecz dzierżawców posiadających 10 – letnie umowy dzierżawy;
k) Ustanawianie służebności gruntowych;
· Referat Prywatyzacji realizuje m.in. następujące zadania:
a) Sprzedaż lokali mieszkalnych w domach wielomieszkaniowych oraz w malych domach mieszkalnych na rzecz najemców i w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu;
b) Sprzedaż lokali użytkowych na rzecz najemców lub wolnych w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w wieczyste użytkowanie gruntu;
c) Sprzedaż budynków na rzecz najemców lub wolnych w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w wieczyste użytkowanie gruntu;
d) Sprzedaż lub oddanie garaży najemcom wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntów;
e) Sprzedaż na własność lub oddanie w użytkowanie wieczyste działek budowlanych w drodze przetargu;
f) Sprzedaż na własność gruntów gminnych na rzecz użytkownikow wieczystych;
g) Przekazywanie nieruchomości na własność, w użytkowanie wieczyste lub uzytkowanie na rzecz innych osób prawnych;
h) Przejmowanie nieruchomości w drodze komunalizacji na wniosek gminy;
i) Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego osób fizycznych ustanowionego na gruntach gminnych w prawo własności;
j) Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego osób prawnych ustanowionego na gruntach gminnych w prawo własności;
· Referat Ewidencji Gruntów i Budynków realizuje m.in. następujące zadania:
a) Prowadzenie i aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków;
b) Modernizacja operatu ewidencji gruntów i budynków;
c) Prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości
d) Podziały i scalenia nieruchomości;
· Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, w tym m.in.:
a) Gromadzenie i prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
b) Udostępnianie map i informacji z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
c) Zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej
d) Ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych
e) Prowadzenie powiatowej bazy danych wchodzącej w skład krajowego systemu informacji o terenie w zakresie danych obligatoryjnych części kartograficznej operatu ewidencji gruntów i budynków i mapy zasadniczej;
f) Rozgraniczenia nieruchomości.
- Zasady kontroli wewnętrznej zostały określone w odrębnym zarządzeniu wewnętrznym Nr GNGiK.0147-2/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii z dnia 12 czerwca 2006r.
- Na podstawie uzyskanych odpowiedzi podczas wywiadu z audytowanym, dokumentowanym w KKW, zespół audytowy ustalił:
a) W wydziale pracuje łącznie 27 osób na 26,5 etatu;
b) Funkcjonujące procedury wewnętrzne nie określają każdorazowo osobę odpowiedzialną za zadanie; procedury odwołują się do stanowisk pracy;
c) W latach 2006 i I kwartale 2007r. przeprowadzono następujące ilości transakcji, kolejno w zależności od jej typu:
Ø kupna-sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków w drodze przetargu – 2006 -11, 2007 – 1;
Ø kupna-sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków w drodze bezprzetargowej – 2006 -320, 2007 – 65;
Ø kupna-sprzedaży działek budowlanych w drodze przetargu – 2006 – 11, 2007 – 4;
Ø kupna-sprzedaży działek w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych – 2006 -7, 2007 – 4;
Ø kupna-sprzedaży nieruchomości gruntowych w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych – 2006 -112, 2007 – 27;
Ø wykup gruntów do gminnego zasobu nieruchomości – 2006 – 58, 2007 – 5;
d) w bieżącej pracy wykorzystywane są następujące programy komputerowe:
Ø SIGID – ewidencja użytkowników wieczystych;
Ø SIT – System Informacji o Terenie;
Ø EGB 2000 – część opisowa gruntów i budynków;
Ø Przeglądarka intranetowa do programu EGB 2000;
Ø GEO – INFO V – część kartograficzna ewidencji gruntów i budynków;
Ø OŚRODEK – program do rejestrowania zgłoszeń i zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
Ø OSNOWA – rejestracja osnowy geodezyjnej;
2.2.2. Zespół audytowy przeprowadził badanie w ramach testów przeglądowych w przedmiotowym audycie dotyczące analizy wewnętrznych procedur funkcjonujących w Wydziale GNGiK. Badanie zostało przeprowadzone w dniu 18 lipca 2007r. Celem badania była analiza dokumentów pod kątem poprawności i zgodności wewnętrznych procedur z obowiązującymi aktami prawa powszechnego oraz innymi wewnętrznymi uregulowaniami funkcjonującymi w Urzędzie Miasta Opola. Analizie poddano następujące dokumenty:
a) Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 3 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
b) Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców – Załącznik Nr 4 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
c) Procedura przygotowania działek budowlanych do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 5 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
d) Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych – Załącznik Nr 6 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
e) Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych – Załącznik Nr 7 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
f) Procedura wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości - Załącznik Nr 8 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.
W wyniku badania audytorzy ustalili, co następuje:
i. Przedmiotowe dokumenty stanowią wewnętrzne uregulowania wykonywania poszczególnych zadań WGNGiK;
ii. Dokumenty regulują proces postępowania przygotowawczego w ramach zadań poszczególnych referatów, tj. postanowienia ogólne, czynności techniczne rejestracji wniosku oraz tryb postępowania opisujący proces czynności do wykonania;
iii. Proces przyjmowania, dekretowania, jak również przekazywania wniosków odpowiednim osobom (Naczelnikowi WGNGiK, Kierownikom odpowiednich referatów, pracownikowi merytorycznemu) jest precyzyjnie opisany;
iv. W przypadku każdej z wyżej wymienionych procedur, tryb postępowania przygotowawczego, jak również zakres wymaganej dokumentacji został szczegółowo określony;
v. Jako osobę odpowiedzialną i wykonującą poszczególne czynności postępowania przygotowawczego (zlecanie innym wydziałom, jednostkom sporządzenia/przygotowania wymaganych dokumentów, gromadzenie dokumentów, zlecania innym jednostkom wykonania wskazanych działań, przekazywania dokumentów, itd.) wskazano „pracownika merytorycznego”; nie określono imiennie ani stanowiskowo pracownika.
Na podstawie dokonanej analizy zespół audytowy stwierdził, iż przedmiotowe dokumenty w sposób precyzyjny i jasny organizują realizację poszczególnych transakcji. Analiza zawartych postanowień w procedurach nie wykazała sprzeczności z przepisami prawa i wewnętrznymi uregulowaniami Urzędu Miasta. Niemniej zespół audytowy zwrócił uwagę na brak przypisania poszczególnych czynności do konkretnych stanowisk (osób). Poddane analizie wewnętrzne uregulowania zawierają w swej treści mechanizmy kontroli wewnętrznej. W opinii audytorów poziom tych kontroli zapewnienia w stopniu zadowalającym prawidłowe i zgodne z przepisami realizowanie zadań określonych w wewnętrznych procedurach. Niemniej zespół audytowy zaleca dokonanie weryfikacji treści procedur pod kątem skuteczności mechanizmów kontrolnych w obecnej sytuacji prawnej, organizacyjnej i kadrowej.
2.2.3. Zgodnie z przedmiotowym zakresem badanego obiektu, zespół audytowy przeprowadził badania – testy rzeczywiste – legalności postępowania w zakresie funkcjonujących procedur w Wydziale GNGiK.
- Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu pod kątem wykonywania procedury przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze przetargu stanowiącej Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
· skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży i przekazanie jej do Wydziału Inwestycji Miejskich, Referatu Przetargów i Zamówień Publicznych,
· po rozstrzygnięciu przetargu i przekazaniu przez Wydział Inwestycji Miejskich protokołu z przetargu zawarcie z nabywającym umowy kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego,
b) czynności techniczne:
· rejestracja przygotowanego przez Wydział Lokalowy wniosku w Dzienniku korespondencji,
· przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK - za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
· rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
· ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
· wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
· wystąpienie do Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zaopiniowanie sprzedaży lokalu w budynku zabytkowym,
· opracowanie projektu podziału nieruchomości,
· wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
· zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny nieruchomości,
· opracowanie i przedłożenie prezydentowi Miasta informacji w sprawie sprzedaży nieruchomości w celu ustalenia przez Prezydenta ceny wywoławczej oraz formy przetargu i podpisania wykazu o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży,
· wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
· przekazanie pełnej dokumentacji do Wydziału Inwestycji Miejskich,
· po wyłonieniu nabywcy i przekazaniu przez Wydział Inwestycji Miejskich protokołu z przetargu, zawiadomienie nabywcy o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży,
· zawarcie umowy kupna-sprzedaży,
· powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø zlecenie wykonania wyceny;
Ø powiadomienie nabywcy o miejscu i dacie zawarcia umowy;
Ø Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Lokalowego (L), Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badaniu poddano wszystkie tego typu transakcje z okresu 2006 r. oraz I kwartału 2007 r. – łącznie 12 pozycji. W rezultacie badania audytorzy stwierdzili, że proces sprzedaży przebiegał zgodnie z zapisami obowiązującej procedury, poza brakami dekretacji na wniosku strony:
1) Naczelnika wydziału – 2/12 przypadków;
2) Kierownika Referatu Prywatyzacji – 10/12 przypadków.
Powyższe braki formalne nie miały jednak wpływu na prawidłowość postępowania i nie miały znaczącego wpływu na ocenę badanego obszaru.
ii. Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej pod kątem wykonywania procedury przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców stanowiącej Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
› skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego, użytkowego wraz z przynależnym gruntem.
b) czynności techniczne:
· rejestracja przesłanego za pośrednictwem zarządcy nieruchomości wniosku najemcy o kupno lokalu mieszkalnego lub użytkowego, do wniosku zarządca załącza aktualną umowę najmu, zaświadczenie o samodzielności lokalu, uproszczoną inwentaryzację kondygnacji, na której jest usytuowany i oznaczony lokal oraz kondygnacji, na której oznaczone są pomieszczenia przynależne,
· przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK-za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
· rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
· ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
· wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
· wystąpienie do Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zaopiniowanie sprzedaży lokalu w budynku zabytkowym,
· opracowanie projektu podziału nieruchomości,
· wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
· zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny nieruchomości,
· opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta wykazu o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży,
· wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
· po przesłaniu przez najemcę oświadczenia o formie zapłaty, przygotowanie protokołu uzgodnień określającego warunki sprzedaży i przekazanie do podpisania Prezydentowi Miasta,
· wezwanie najemcy do podpisania protokołu,
· zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży w terminie wyznaczonym przez nabywcę, nie przekraczającym jednak terminu ważności wyceny,
· powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø zlecenie wykonania wyceny;
Ø oświadczenie najemcy o formie zapłaty;
Ø Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Lokalowego (L), Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badanie zostało przeprowadzone na wybranej próbie 60 z 385 transakcji kupna – sprzedaży (320 w 2006r. oraz 65 w 2007r.). Badana próba stanowiła 15,6% populacji. W wyniku badania audytorzy stwierdzili, iż wszystkie spośród przebadanych akt posiadają:
- umowę najmu na czas nieokreślony,
- wycenę nieruchomości dokonana przez rzeczoznawcę majątkowego noszącą nazwę operatu szacunkowego,
- oświadczenie najemcy o formie zapłaty za wykup mieszkania,
- akceptację Prezydenta Miasta sprzedaży nieruchomości,
- powiadomienie o zawartej transakcji kupna – sprzedaży wydziały Lokalowy, Budżetu i Finansowo – Księgowy.
Audytorzy stwierdzili, że dekretowanie wniosku następuje zgodnie z procedurą. Najemca składa wniosek o sprzedaż lokali u zarządcy nieruchomości, który następnie jest przekazywany z aktualną umową najmu, zaświadczeniem o samodzielności lokalu, uproszczoną inwentaryzacją kondygnacji. Audytorzy ustalili także, iż jedna teczka dotycząca sprzedaży nieruchomości zawierała opinię wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa o przeznaczeniu przedmiotowej nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. W pozostałych sprawach znajdowało się zaświadczenie UAB o samodzielności lokalu, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami.
- Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu pod kątem wykonywania procedury przygotowania działek budowlanych do sprzedaży w drodze przetargu stanowiącej Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
· skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży w drodze przetargu działek budowlanych;
b) czynności techniczne:
· rejestracja przesłanego wniosku strony zainteresowanej kupnem działki budowlanej lub polecenia Prezydenta Miasta przez pracownika obsługi kancelaryjnej w Dzienniku korespondencji,
· przekazanie do dekretacji naczelnikowi WGNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji WGNGiK - za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
· rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt;
c) postępowanie przygotowawcze:
· ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
· wystąpienie o odpis z rejestru gruntów do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków,
· wystąpienie do Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
· wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego i wytycznych zabudowy,
· wystąpienie do Sądu Rejonowego Wydziału VI Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej obejmujący przygotowaną do sprzedaży nieruchomości,
· zlecenie jednostce wykonawstwa geodezyjnego opracowania projektu podziału nieruchomości,
· wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
· zlecenie rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny działki,
· opracowanie (w oparciu o zgromadzona dokumentację) i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta informacji w sprawie sprzedaży nieruchomości w celu ustalenia przez Prezydenta Miasta ceny wywoławczej oraz formy przetargu,
· wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
· przekazanie pełnej dokumentacji (kopii) dotyczącej nieruchomości do Wydziału Inwestycji Miejskich – Referatu Przetargów i Zamówień Publicznych,
· wyłonienie w drodze przetargu nabywcy i przekazanie przez Wydział Inwestycji Miejskich protokołu z przetargu,
· zawiadomienie nabywcy o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży, najpóźniej w terminie 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu,
· zawarcie notarialnej umowy kupna-sprzedaży,
· powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø zlecenie wykonania wyceny;
Ø dołączenie do akt odpisu księgi wieczystej;
Ø akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Lokalowego (L), Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badaniu poddano wszystkie tego typu transakcje z okresu 2006 r. oraz I kwartału 2007 r. – łącznie 15 pozycji. W rezultacie badania audytorzy stwierdzili, że proces sprzedaży przebiegał zgodnie z zapisami obowiązującej procedury, poza nielicznymi brakami formalnymi, dotyczącymi nie zawiadomienia Wydziału L o zawartej transakcji (7 z 15 przypadków).
Powyższe braki formalne nie miały jednak wpływu na prawidłowość postępowania i nie miały znaczącego wpływu na ocenę badanego obszaru.
iv. Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej pod kątem wykonywania procedury przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych stanowiącej Załącznik Nr 7 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
› skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży działek gruntu na rzecz użytkowników wieczystych.
b) czynności techniczne:
· rejestracja wniosku użytkownika wieczystego zainteresowanego nabyciem prawa użytkowania wieczystego gruntu na własność w Dzienniku korespondencji,
· przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK-za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
· rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
· wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
· zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny działki. Rzeczoznawca majątkowy określa wartość prawa własności i wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu,
· opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta wykazu o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego,
· wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
· obliczenie ceny sprzedaży działki,
· powiadomienie nabywcy o cenie,
· po zaakceptowaniu ceny działki przez nabywcę, przygotowanie protokołu uzgodnień,
· zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży,
· powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø zlecenie wykonania wyceny;
Ø Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badanie zostało przeprowadzone na wybranej próbie 35 z 139 transakcji kupna – sprzedaży (112 w 2006r. oraz 27 w 2007r.). Badana próba stanowiła 25,2% populacji. W wyniku badania audytorzy stwierdzili, iż wszystkie spośród przebadanych akt posiadają:
- Potwierdzenie użytkowania wieczystego,
- wycenę nieruchomości dokonana przez rzeczoznawcę majątkowego noszącą nazwę operatu szacunkowego,
- akceptację Prezydenta Miasta,
- powiadomienie o zawartej transakcji wydziału Budżetu i Finansowo – Księgowego.
Audytorzy stwierdzili, że dekretowanie wniosku następuje zgodnie z procedurą. Stwierdzono 4 przypadki braku dekretu Naczelnika Wydziału. W dokumentacji każdej badanej sprawy znajdowała się opinia wydziału UAB o objęciu nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, operat szacunkowy oraz akceptację Prezydenta Miasta. We wszystkich badanych teczkach audytorzy stwierdzili zawiadomienia wydziału B oraz pisma – wnioski o wystawienie faktury VAT do FK (zgodnie z § 3 pkt 9 procedury przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych).
Stwierdzone powyżej nieliczne braki formalne dotyczące braku dekretu Naczelnika Wydziału nie miały wpływu na prawidłowość przeprowadzania postępowań.
- Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej pod kątem wykonywania procedury przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych stanowiącej Załącznik Nr 6 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
› skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży działek nie spełniających wymogów działki budowlanej, na poszerzenie nieruchomości już posiadanych.
b) czynności techniczne:
· rejestracja wniosku strony zainteresowanej kupnem działki w Dzienniku korespondencji,
· przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK-za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
· rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
· ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
· wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
· wystąpienie do Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
· wystąpienie do Sądu Rejonowego Wydziału VI Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej obejmujący przygotowywaną do sprzedaży nieruchomość,
· opracowanie projektu podziału nieruchomości,
· wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
· zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny działki,
· opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta wykazu o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży w drodze bezprzetargowej,
· wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
· powiadomienie nabywcy o cenie,
· po zaakceptowaniu ceny działki przez nabywcę, przygotowanie protokołu uzgodnień,
· zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży,
· powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się Wydziału z obowiązującej procedury.
W tym celu został przygotowany arkusz, w którym wyszczególniono poszczególne obligatoryjne elementy:
Ø potwierdzenie możliwości poszerzenia nieruchomości;
Ø dekretacja Naczelnika Wydziału GNGiK i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø odpis z ksiąg wieczystych;
Ø powiadomienie nabywcy o cenie;
Ø akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø Powiadomienie o transakcji wydziału L, B i FK.
W 2006 r. oraz w pierwszym kwartale 2007 r. miasto Opole sprzedało 11 działek w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości. W związku z taką liczbą transakcji audytorzy dokonali przeglądu wszystkich teczek przedmiotowych nieruchomości. Każda teczka posiadała:
- potwierdzenie możliwości poszerzenia nieruchomości o wnioskowany grunt,
- dekretację wniosku o sprzedaż działki przez Naczelnika GNGiK oraz Kierownika RP,
- opinię UAB o przeznaczeniu nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
- odpis z ksiąg wieczystych nieruchomości,
- powiadomienie nabywcy o proponowanej przez miasto cenie nieruchomości,
- akceptację Prezydenta Miasta sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej,
Procedura nakłada na GNGiK obowiązek powiadomienia o zawartej transakcji Wydziały Lokalowy, Budżetu i Finansowo-Księgowy. Jedynie w 3 przypadkach poinformowano przedmiotowe wydziały, w 1 przypadku wydział Budżetu. Natomiast w 6 sprawach powiadomiono wydziały Budżetu i Finansowo-Księgowy nie uwzględniając Lokalowego.
- Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania w sprawie wykupu gruntu do gminnego zasobu nieruchomości pod kątem wykonywania procedury wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości Załącznik Nr 8 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
› skompletowanie dokumentacji niezbędnej do wykupu gruntów do gminnego zasobu.
b) czynności techniczne:
· rejestracja wniosku strony zainteresowanej wykupem lub polecenia Prezydenta w Dzienniku Korespondencyjnym,
· przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Gospodarki Gruntami-za potwierdzeniem w Dzienniku Korespondencji,
· rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
· ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
· wystąpienie o odpis z rejestru gruntów do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków,
· wystąpienie do Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
· wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
· wystąpienie o opinię do Wydziału Inżynierii Miejskiej, w przypadku nieruchomości pod drogę,
· wystąpienie do Sądu Rejonowego w Opolu VI Wydział Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej,
· zlecenie jednostce wykonawstwa geodezyjnego opracowanie projektu podziału nieruchomości, w przypadku, gdy wniosek o wykup obejmuje część nieruchomości gruntowej,
· wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
· zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny nieruchomości,
· prowadzenie negocjacji w sprawie ceny i warunków transakcji wykupu,
· opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta informację w sprawie wykupu nieruchomości w celu akceptacji warunków transakcji przez Prezydenta,
· uzyskanie oświadczenie Skarbnika o posiadanych środkach przeznaczonych na wykup,
· zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży,
· przygotowanie polecenia wypłaty za nabytą nieruchomość,
· powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy, a w przypadku wykupu gruntu pod drogę Wydział Inżynierii Miejskiej i Miejski Zarząd Dróg,
· w przypadku braku zgody na zbycie nieruchomości na cele publiczne wystąpienie z wnioskiem do Referatu Gospodarki Nieruchomościami Skarbu Państwa o wywłaszczenie nieruchomości.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Gospodarki Gruntami;
Ø uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø odpis księgi wieczystej;
Ø oświadczenie Skarbnika Miasta o zabezpieczeniu srodków na wykup
Ø Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badanie zostało przeprowadzone na wszystkich transakcji wykupu w latach 2006 (58 wykupów) oraz I kwartału 2007 (5 wykupów). W wyniku badania audytorzy stwierdzili, iż wszystkie spośród przebadanych akt posiadają:
- Potwierdzenie użytkowania wieczystego,
- wycenę nieruchomości dokonana przez rzeczoznawcę majątkowego noszącą nazwę operatu szacunkowego,
- akceptację Prezydenta Miasta,
- powiadomienie o zawartej transakcji wydziału Budżetu i Finansowo – Księgowego.
Audytorzy stwierdzili, że transakcje wykupu są prawidłowo udokumentowane (zgodnie z procedurą) poza nielicznymi przypadkami braku dekretu Naczelnika Wydziału (2 przypadki) oraz Kierownika Referatu Gospodarki Gruntami (4 przypadki). W dokumentacji każdej badanej sprawy znajdowały się wymagane (wymienione wyżej) dokumenty. Stwierdzone nieliczne braki formalne nie miały wpływu na prawidłowość przeprowadzania postępowań.
2.2.4. W toku audytu zespół audytowy przeprowadził badanie mające na celu uzyskanie informacji o sposobie obsługi klienta. Badanie polegało na wizji lokalnej pomieszczeń, w których odbywa się obsługa klientów. Na podstawie przeprowadzonej wizji audytorzy i wywiadu z pracownikami Wydziału GNGiK, uzyskali następujące wyniki:
- wydział zorganizował system informacji dla potencjalnych klientów – umieścił następujące tablice informacyjne:
- na I piętrze - „Gospodarka nieruchomościami” (2 tablice);
- na II piętrze – „MODGiK”;
- na III piętrze – „Geodezja i Kartografia”;
- opracowano wewnętrzne druki ułatwiające obsługę i jednolitość w dokumentacji;
- do kontaktu z klientami wykorzystuje się łącznie 15 linii telefonicznych;
- wydział jest zlokalizowany na 3 kondygnacjach budynku przy pl. Wolności 7/8;
- zajmuje łącznie 14 pokoi, kolejno na piętrach:
· I – 8 pokoi – Referaty Gospodarki Gruntami oraz Prywatyzacji, z czego w 7 odbywa się obsługa stron; w każdym pokoi pracuje od 3 do 4 osób
· II – 2 pokoje – MODGiK;
· III – 4 pokoje – Referat Ewidencji Gruntów i Budynków; wydzielono jeden pokój do obsługi stron, gdzie pracuje jedna osoba; z informacji przekazanych przez Naczelnika Wydziału GNGiK wydzielone stanowisko obsługi pracuje jednak w ograniczonym zakresie i dotyczy to części opisowej ewidencji gruntów i budynków;
- w 6 pokojach (z 7), w których odbywa się obsługa klientów na I piętrze umieszczono odrębny stół oraz krzesło; w pozostałym pokoju (nr 102 - 3 osobowym), ze względu na znikomą powierzchnię nie ma możliwości umieszczenia miejsca dla klienta;
- ze względu na zachowanie tajemnicy klienci obsługiwani są pojedynczo, a dla oczekujących zapewniono miejsce siedzące oraz stolik na korytarzu (2 miejsca siedzące na 7 pokoi, w których załatwiane są sprawy stron);
- z informacji uzyskanych przez Naczelnika Wydziału GNGiK wynika, że istnieją sytuacje kiedy w jednym pomieszczeniu obsługuje się łącznie dwie i więcej osób, co jest spowodowane pracą w jednym pokoju osób zajmujących się odmiennymi sprawami;
- stan wyposażenia pokoi (biurka, krzesła, szafy) zostały ocenione przez audytorów na niskim poziomie, wymagającym zmiany; meble biurowe wykazują wysoki stopień zużycia, co może niekorzystnie wpływać na reputację wydziału w ocenie klientów;
- w ocenie audytowanych ilośc drukarek jest niewystarczajaca, co utrudnia sprawną obsługę obywateli;
- dodatkowo Naczelnik Wydziału poinformowała, że obecnie jest przeprowadzany remont na I piętrze. Remontowana jest prawa strona skrzydła, co w efekcie doprowadzi do zmniejszenia powierzchni pokoi (finalnie powierzchnia jaką będzie zajmował wydział zmniejszy się). Fakt zmniejszenia powierzchni pracy oraz planowane zatrudnienie dodatkowych dwóch osób, doprowadzi do dalszego pogorszenia warunków pracy i obsługi obywatela. Zmiany w obowiązujących przepisach skutkują znacznym zwiększaniu ilości wykonywanych zadań, które dodatkowo będą wymuszać kolejne zwiększeniezatrudnienia.
2.2.5. Naczelnik Wydziału GNGiK przekazała audytorom informację (udokumentowaną podczas wywiadu w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej), że z uwagi na realizację zadań na podstawie różnych aktów prawa oraz wielkość wydziału, wskazane jest rozdzielenie Wydziału na Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Wydział Geodezji i Kartografii, co usprawni pracę i ułatwi nadzór nad całością prowadzonych spraw. Jednocześnie Naczelnik Wydziału zaproponowała zasilić Wydział dodatkowymi etatami w referatach zajmujących się gospodarowaniem nieruchomościami ze względu na wzmożony ruch inwestycyjny. W wyniku badań zespół audytorów potwierdził, że Referat Ewidencji Gruntów i Budynków oraz Miejski Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje swoje zadania stosując przepisy innego aktu prawnego niż Referaty Gospodarki Gruntami i Prywatyzacji. Zakres obowiązków Wydziału w obecnej konstrukcji organizacyjnej jest szeroki i wymagający specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności wśród pracowników. W związku z poruszeniem przez Naczelnika Wydziału GNGiK potrzeby rozdziału Wydziału na dwa odrębne, w opinii audytorów, ocena tego stanu wymaga odrębnego przeanalizowania i wykracza poza zakres przedmiotowego zadania audytowego. Wobec powyższego audytorzy przyjęli tę informację jako obszar ryzyka w Urzędzie Miasta Opola, dotyczący także i innych komórek organizacyjnych, który będzie poddany wnikliwej analizie podczas prac audytorskich w ramach kolejnych zadań audytowych oraz w procesie planowania na najbliższe lata.
2.3. Analiza przyczyn i skutków uchybień
Przeprowadzone przez audytorów badania wykazały, że system gospodarki nieruchomościami funkcjonuje w Urzędzie Miasta zgodnie z przepisami obowiązującymi w badanym obszarze. Wewnętrzne procedury opracowane i wdrożone przez Naczelnika Wydziału GNGiK precyzyjnie opisują przebieg procesów związanych z obrotem nieruchomościami a ich treść nie jest w sprzeczności z przepisami powszechnymi. Przeprowadzone badania wykazały, że Wydział realizuje swoje zadania w sposób legalny i rzetelny. Stwierdzone przez audytorów uchybienia miały charakter formalny i incydentalny a ich wystąpienie w niewielkim stopniu wpływało na obniżenie oceny zrealizowanych w Wydziale GNGiK transakcji w obrocie nieruchomościami. Audytorzy wysoko ocenili zarówno fakt istnienia wewnętrznych procedur, jak i ich funkcjonowanie w praktyce. W opinii audytorów stwierdzone uchybienia formalne w dokumentowaniu postępowań objętych badaniem, nie wynikają z przyczyn systemowych a jedynie z braku w tych przypadkach pełnej rzetelności w wykonywaniu pracy, na co audytorzy zalecają zwrócić uwagę i zwiększyć poziom kontroli funkcjonalnej. W związku z tym zespół audytowy rekomenduje wzmocnienie mechanizmów kontroli wewnętrznej w celu wyeliminowania występowania uchybień w przyszłości. Audytorzy rekomendują rewizję zapisów wewnętrznych procedur w celu aktualizacji ich do bieżących wymogów prawnych i aktualnego podziału zadań i sytuacji kadrowej w Wydziale.
W toku audytu audytorzy poddali badaniu jakość obsługi klientów w Wydziale GNGiK, jako elementu mającego bezpośredni wpływ na ocenę efektywności funkcjonowania oraz na reputację. Materializacja ryzyka związanego z utratą reputacji będzie skutkować na ocenę funkcjonowania Urzędu Miasta jako całości. Ustalenia audytorów w tym zakresie wskazują na stosunkowo wysokie ryzyko narażenia się na zarzut braku odpowiedniego poziomu obsługi ze względu na niską funkcjonalność pomieszczeń i jakość sprzętu w pokojach, w których odbywa się obsługa klientów. W ocenie audytorów należy podjąć zdecydowane działania w celu podniesienia poziomu infrastruktury, poprzez zapewnienie klientom bardziej komfortowych warunków, wymianę wysoko wyeksploatowanych mebli, odnowienia pomieszczeń, wydzielenie i informatyzację miejsc przyjmowania interesantów.
Poruszona przez Naczelnika Wydziału GNGiK sprawa rozdziału funkcji na dwie odrębne komórki organizacyjne jest tematem złożonym, wykraczającym poza zakres przedmiotowy audytu. Stanowisko zespołu audytowego w tym zakresie wymaga odrębnego, systemowego rozpatrzenia z uwzględnieniem analizy ryzyka w ramach także i innych komórek organizacyjnych. Audytorzy zaliczyli ten zakres do obszarów ryzyka zidentyfikowanych w Urzędzie Miasta Opola, który będzie poddawany badaniom podczas kolejnych zadań audytowych oraz w procesach planowania zadań audytowych na kolejne lata.
2.4. Rekomendacje
A. Wzmocnić kontrole wewnętrzną w celu eliminowania uchybień formalnych, stwierdzonych przez audytorów poprzez rewizję uregulowań zawartych w wewnętrznych procedurach Wydziału GNGiK.
B. Podjąć działania mające na celu podniesienie funkcjonalności i wyposażenia pomieszczeń pracy, w których odbywa się obsługa klientów.
VII. UWAGI I WNIOSKI
Na podstawie opisanych w niniejszym sprawozdaniu ustaleń oraz analizy przyczyn i skutków uchybień rekomenduje się wykonanie następujących działań zmierzających do eliminowania w przyszłości stwierdzonych uchybień:
A. Wzmocnić kontrole wewnętrzną w celu eliminowania powstawania uchybień formalnych, stwierdzonych przez audytorów poprzez rewizję uregulowań zawartych w wewnętrznych procedurach Wydziału GNGiK.
B. Podjąć działania mające na celu podniesienie funkcjonalności i wyposażenia pomieszczeń pracy, w których odbywa się obsługa klientów.
Pouczenie:
1. Zgodnie z § 24 Kierownik jednostki, w której było przeprowadzane zadanie, podejmując na podstawie sprawozdania działania mające na celu usunięcie uchybień lub wprowadzenie usprawnień, wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zaleceń zawartych w sprawozdaniu i wskazuje termin ich realizacji oraz informuje o tym audytora wewnętrznego.
2. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego nie zostaną podjęte działania mające na celu usunięcie uchybień, kierownik jednostki informuje o tym Ministra Finansów oraz audytora wewnętrznego, uzasadniając brak podjęcia działań (art. 56, ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; Dz.U.05.249.2104).
|
Wykonano w 4 egzemplarzach, które otrzymują:
1. Egz. nr 1 – Prezydent Miasta
2. Egz. nr 2 - Zastępca Prezydenta Miasta
3. Egz. nr 3 – Naczelnik GNGiK
4. Egz. nr 4 – a/a