logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 
 
 
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
 
 
Nazwa zadania audytowego: Ocena systemu gospodarki nieruchomościami
Nr zadania audytowego: 2/2007
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola, Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii (GNGiK)
Zespół audytorów i nr up.:
Marek Żywicki, nr up. 1/2007
Olga Sima, nr up. 2/2007
 
 
Wykonał: Marek Żywicki,
 
Zatwierdził: Radosław Stanek
 
 
Data i podpis: ..............................
 
Data i podpis: ..............................
 
 
 
 
STRESZCZENIE
 
Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii (GNGiK) wykonuje m.in. zadania gospodarowania nieruchomościami gminnymi i powiatowymi, w szczególności zbywanie i nabywanie nieruchomości, przekazywanie w użytkowanie wieczyste, w użytkowanie, w trwały zarząd, w dzierżawę lub użyczenie.
Zespół audytowy przeprowadził kilkanaście badań i testów (wywiady z audytowanymi dokumentowane w kwestionariuszach kontroli wewnętrznej, testy przeglądowe, zgodności i rzeczywiste). Wyniki badań wykazały, że funkcjonowanie badanego systemu jest zgodne z obowiązującymi przepisami, a audytorzy nie stwierdzili uchybień w zakresie legalności. Na podstawie uzyskanych wyników audytorzy stwierdzili, że konstrukcja wewnętrznych uregulowań Naczelnika Wydziału GNGiK nie jest sprzeczna z przepisami obowiązującymi w tym zakresie a ich postanowienia realizowane są w praktyce. Stwierdzono nieliczne uchybienia formalne, które nie miały wpływu na prawidłowość funkcjonowania obszaru poddanego audytowi.
Badania audytorów wykazały niski poziom funkcjonalności i wyposażenia pomieszczeń pracy, w których obsługuje się klientów, co negatywnie wpływa na oceną jakości obsługi i może narażać na obniżenie efektywności pracy i utratę reputacji Urzędu w tym zakresie.
 
I.         CEL
Celem niniejszego audytu była ocena funkcjonowania systemu gospodarki nieruchomościami w Urzędzie Miasta Opola.
 
II.      ZAKRES:
·          Podmiotowy:
audyt został przeprowadzony w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i   
Kartografii.
 
·          Przedmiotowy:
realizacjazadań w zakresie gospodarowania nieruchomościami wynikające z Ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta.
 
III.    OBIEKTY AUDYTU
  1. Legalność prowadzenia ewidencji nieruchomości.
 
  1. Prawidłowość i efektywność przeprowadzania procesów zbywania nieruchomości.
 
IV.   ANALIZA RYZYKA
Wymienione obiekty audytu zostały ustalone na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
·          brakiem, lub niezgodnym z przepisami prowadzeniem ewidencji nieruchomości,
·          nieprawidłowością w obszarze organizacji przetargów na zbycie nieruchomości,
·          niezgodnym z przepisami przebiegiem procesu przekazywania nieruchomości w trwały zarząd;
·          nieprawidłowym przeprowadzaniem procesów sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzatargowej na rzecz najemców czy użytkowników wieczystych;
·          niezgodnym z przepisani przebiegiem wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości.
 
 
Obiekty audytu
Jednostka Audyto-wana
Kategorie ryzyk
Końcowa ocena ryzyka
Istotność
Jakość zarządza– nia
Kontrola wew.
Czynniki zewn.
Opera- cyjne
0,20
0,20
0,25
0,15
0,20
1
2
3
4
5
6
7
8
Obiekt 1
 
 
3
3
4
3
2
76,25%
Obiekt 2
 
 
4
3
4
2
3
82,50 %
 
W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że obiekty charakteryzują się różnym poziomem ryzyka. Wyższym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 2 (82,50%), nieco niższym obiekt 1 (76,25%). Audytorzy stwierdzają, że na materializację ryzyk w obu obiektach największy wpływ mają czynniki istotności, jakości zarządzania i kontroli wewnętrznej. Prawidłowe funkcjonowanie obiektów związane jest ze skutecznym doborem kadr, wykonywaniem przez nich obowiązków, posiadanych kwalifikacji i cech osobowościowych. Audytorzy w analizie ryzyka zwrócili także uwagę na fakt, iż Wydział GNGiK należy do komórek organizacyjnych, które bezpośrednio obsługują klientów, stąd przyznano wysoką punktację w kategorii kontrola wewnętrzna.
W badaniach audytowych należy zatem traktować obiekty łącznie. Biorąc pod uwagę badany system i dostępne zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy postanowili poddać audytowi ww. obiekty.
 
Metodyka:
1.   Testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanego systemu i jego podsystemów oraz potwierdzenie istnienia (lub nie) kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:
a)       zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
b)       uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki
w oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej.
2.   Testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:
a)       porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub kontrowersyjnych, wymagających wyjaśnienia;
b)       rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników;
c)       sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną.
3.   Testy rzeczywiste wydajności (efektywności) – identyfikacja kompletności, dokładności i ważności informacji zawartych w dokumentach służbowych.
 
V. TERMIN
Zadanie audytowe przeprowadzono w okresie od 25.06.- 26.07.2007 r.
 
VI. USTALENIA
 
1.    Obiekt 1
Legalność prowadzenia ewidencji nieruchomości.
 
1.1. Kryteria szczegółowe
1.1.1. Zgodnie z art. 180 ustawy o finansach publicznych jednostka samorządu terytorialnego opracowuje informację o stanie mienia komunalnego, stanowiącego załącznik do projektu budżetu.
 
1.1.2. Jednostki samorządu terytorialnego gospodarują nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki (art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami – Dz.U.04.261.2603).
Na podstawie art. 20 ustawy o gospodarce nieruchomościami tworzy się m.in. gminne i powiatowe zasoby nieruchomości.
Zgodnie z art. 24 cytowanej ustawy, do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy. Gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust.1, pkt 1, w tym na ewidencjonowaniu nieruchomości.
Podstawą tworzenia gminnych zasobów nieruchomości są studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin uchwalane na podstawie przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 24 ust. 3).
 
1.2. Ustalenie stanu faktycznego
Celem badań w przedmiotowym obiekcie było ustalenie, czy ustawowy obowiązek dotyczący ewidencjonowania zasobu nieruchomości jest realizowany oraz w przypadku jego prowadzenia – prawidłowość i legalność jego konstrukcji.
W związku z powyższym, audytorzy przeprowadzili testy przeglądowe - zapoznali się z obowiązującymi w tym zakresie aktami prawnymi, dokumentami służbowymi, przeprowadzili wywiad z audytowanym, który został udokumentowany w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej (KKW) oraz z ustaleniami kontroli:
·         Delegatury NIK w Opolu, przeprowadzonej w 2005r. w zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa;
·         Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu, przeprowadzonej w 2006r., w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami komunalnymi.
W wyniku analizy dokumentacji zespół audytorów ustalił następujące fakty:
          i.          W Wydziale GNGiK prowadzone są następujące rejestry (zgodnie z zarządzeniem wewnętrznym nr 1/2006 Naczelnika Wydziału GNGiK, załącznik nr2):
a)            Rejestr sprzedanych mieszkań w małych domach mieszkalnych;
b)            Rejestr sprzedanych mieszkań w budynkach wielomieszkaniowych;
c)            Rejestr sprzedanych/zwróconych garaży;
d)            Rejestr sprzedanych lokali użytkowych;
e)            Rejestr nabytych gruntów do gminnego zasobu nieruchomości;
f)              Rejestr nieruchomości przejmowanych w drodze zasiedzenia;
g)            Rejestr nieruchomości przejmowanych w drodze komunalizacji na wniosek;
h)            Rejestr zmian nieruchomości;
i)               Rejestr sprzedanych gruntów;
j)              Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – działki budowlane;
k)             Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – małe i duże domy mieszkalne;
l)               Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – Spółdzielnie Mieszkaniowe;
m)           Rejestr sprzedanych gruntów na rzecz wieczystych użytkowników – garaże i inne obiekty usługowe;
n)            Rejestr – wykaz dzierżawców;
o)            Rejestr nieruchomości oddanych w trwały zarząd;
p)            Rejestr innych osób prawnych;
q)            Rejestr darowizn;
r)              Rejestr wydanych decyzji dot. opłat adiacenckich;
s)             Rejestr cen i wartości nieruchomości;
t)             Ewidencja gruntów i budynków.
         ii.          Wyniki kontroli Delegatury NIK w Opolu wykazały m.in., że w Urzędzie Miasta Opola nie była prowadzona odrębna ewidencja nieruchomości Skarbu Państwa; w związku z tym zalecono podjęcie działań zmierzających do usprawnienia czynności związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa poprzez prowadzenie i aktualizowanie na bieżąco zestawień nieruchomości Skarbu Państwa dla potrzeb gospodarowania i rozliczania należnych korzyści Skarbu Państwa i Gminy Opole;
       iii.          Wyniki kontroli RIO w Opolu wykazały m.in. nieprowadzenie przez Gminę Opole ewidencji gminnego zasobu nieruchomości dla Miasta Opola; w związku z tym zalecono aby zaprowadzić ewidencję gminnego zasobu nieruchomości dla Miasta Opola;
      iv.          Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie określa na czym ma polegać ewidencjonowanie nieruchomości oraz nie określa sposobu tworzenia i prowadzenia ewidencji nieruchomości; nie określa także zakresu informacji koniecznej zawartości przedmiotowej ewidencji;
        v.          W oparciu o ustalenia kontroli Wydziału KWiA 24/06, kontroli zewnętrznych NIK i RIO oraz audytorzy ustalili, że w treści Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola  nie określeno komórki organizacyjnej zobowiązanej do utworzenia i prowadzenia ewidencji gminnego zasobu nieruchomości;
      vi.          W wykazie ewidencji i rejestrów prowadzonych w Urzędzie Miasta Opola (załącznik do regulaminu Organizacyjnego) nie stwierdzono ewidencji gminnego zasobu nieruchomości;
     vii.          W okresie grudzień 2006r. – luty 2007r. przeprowadzona została kontrola przez zespół pracowników Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu w przedmiotowym zakresie; na podstawie wniosków pokontrolnych z cytowanej kontroli (wystąpienie pokontrolne z dnia 21.06.2007r., KWiA-I-0913/17/1/06) zespół audytowy stwierdził następujące ustalenia z kontroli:
a)            W Urzędzie Miasta nie był realizowany obowiązek ewidencjonowania gminnego zasobu nieruchomości (zgodnie z art. 23 ustawy o gospodarce nieruchomościami);
b)            W wewnętrznych uregulowaniach Urzędu Miasta nie wskazano komórki organizacyjnej, merytorycznie odpowiedzialnej za ewidencjonowanie gminnego zasobu nieruchomości;
c)            Nieujęcie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości w wykazie ewidencji obowiązujących w Urzędzie Miasta Opola; w związku z tym Prezydent Miasta wydał zalecenia mające na celu usunięcie przedmiotowego uchybienia. W wystąpieniu pokontrolnym wydano zalecenia następującej treści:
W uzgodnieniu ze Skarbnikiem Miasta Opola niezwłocznie podjąć skoordynowane i skuteczne działania mające na celu:
     - wskazanie w Regulaminie Organizacyjnym wydziału realizującego zadania
       w zakresie ewidencjonowania gminnego zasobu nieruchomości,
     - wyjaśnienie i wyeliminowanie wszystkich rozbieżności i nieprawidłowości
        w ewidencjonowaniu nieruchomości,
     - uregulowanie stanu prawnego nieruchomości,
     - zapewnienie, aby realizowane zadania dotyczące ewidencjonowania nieruchomości gminnych, wykazywania ich w urządzeniach księgowych, sporządzania informacji o stanie mienia komunalnego tworzyły system spójny, umożliwiający porównywanie danych zawartych w tych ewidencjach i informacjach oraz dający pełną i rzetelną wiedzę o gminnym zasobie nieruchomości.
Jednocześnie Prezydent Miasta określił termin wykonania cytowanych wyżej zaleceń w nieprzekraczalnym terminie do 31 grudnia 2007r.
W związku z powyższym zespół audytowy przeprowadził analizę sytuacji, uwzględniając analizę ryzyka. W analizie uwzględniono następujące fakty:
·         Przeprowadzenie w ostatnim okresie 3 kontroli przedmiotowego obszaru (NIK-2005, RIO-2006, WKWiA-2006/07)
·         Stwierdzenie przez zespoły kontrolne brak ewidencji gminnego zasobu nieruchomości;
·         Stosunkowo krótki okres jaki upłynął od zakończenia ostatniej z kontroli – czerwiec br.
W wyniku przeprowadzonej analizy, zespół audytowy postanowił o wyłączeniu ze swoich badań obszaru związanego z ewidencją zasobu nieruchomości w Urzędzie. Podczas narady otwierającej przedmiotowe zadanie audytowe poinformowano przedstawicieli jednostki audytowanej oraz Zastępcę Prezydenta Miasta o takiej decyzji audytorów.
 
1.3. Analiza przyczyn i skutków uchybień
W związku z opisana sytuacją w punkcie 1.2 niniejszego sprawozdania, zespół audytowy nie dokonał analizy przyczyn i skutków uchybień. Jednocześnie przedmiotowy obszar został ujęty w analizie ryzyka trakcie prac nad planem audytu wewnętrznego Urzędu Miasta Opola na rok 2008.
 
 
1.4. Rekomendacje:
Zespół audytorów nie wydał rekomendacji.
 
2. Obiekt 2
Prawidłowość i efektywność przeprowadzania procesów zbywania nieruchomości.
 
2.1. Kryteria szczegółowe
2.1.1. Sprzedaż nieruchomości lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej (art. 28 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Zgodnie z art. 32 nieruchomość gruntową oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu. W przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym i prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu przysługuje m.in. osobie, która jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony (art. 34 ust.1 pkt 3).
 
2.1.2. Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania przetargów związanych ze zbyciem nieruchomości został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości – Dz.U.04.207.2108.
 
2.1.3. Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii opracował i wdrożył w 2006r. wewnętrzne procedury dotyczące funkcjonowania wydziału w zakresie gospodarki nieruchomościami. Zgodnie z zarządzeniem nr 1/2006 z dnia 12 czerwca 2006r. Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii w sprawie organizacji pracy Wydziału (zm. Zarządzeniem wewnętrznym nr GNGiK.0147-3/06 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii z dnia 27 września 2006 r.) obowiązują następujące procedury:
  1. Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 3 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
  2. Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców – Załącznik Nr 4 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 25 kwietnia 2006 r.,
  3. Procedura przygotowania działek budowlanych do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 5 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
  4. Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych – Załącznik Nr 6 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
  5. Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych – Załącznik Nr 7 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
  6. Procedura wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości - Załącznik Nr 8 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006  r.
Zgodnie z cytowanym zarządzeniem wewnętrznym Naczelnika Wydziału GNGiK pracą Wydziału kieruje Naczelnik Wydziału, który koordynuje i nadzoruje realizację zadań z pomocą:
a)     Zastępcy Naczelnika, który jednoczesnie pełni funkcję Geodety Miejskiego i w zakresie wykonywanych działań podlega bezpośrednio Prezydentowi Miasta;
b)     Kierowników Referatów, w zakresie gospodarki nieruchomościami
 
2.2. Ustalenie stanu faktycznego
2.2.1. W ramach przedmiotowego audytu, zespół audytowy przeprowadził badania mające na celu stwierdzenie organizacji pracy wydziału. W tym celu dokonano analizy obowiązujących przepisów wewnętrznych (por. pkt 2.1.3) oraz przeprowadzono wywiad z Naczelnikiem Wydziału, udokumentowanym w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej. W wyniku tych badań zespół audytowi ustalił:
  1. Wydział GNGiK dzieli się na referaty:
    • W zakresie gospodarki nieruchomościami:
a)                Gospodarki Gruntami
b)                Prywatyzacji
·       W zakresie geodezji i kartografii:
a)                 Ewidencji Gruntów i Budynków
b)                 Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
  1. Szczegółowy wykaz zadań w podziale na referaty:
·       Referat Gospodarki Gruntami realizuje m.in. następujące zadania:
a)                 Prowadzenie gminnego zasobu nieruchomości;
b)                 Prowadzenie powiatowego zasobu nieruchomości;
c)                 Prowadzenie postępowania w zakresie gospodarowania nieruchomościami gminnymi i powiatowymi, w szczególności zbywanie lub nabywanie nieruchomości, przekazywanie w trwały zarząd lub użyczenie, a także przejmowanie zbędnych nieruchomości;
d)                 Zamiana nieruchomości gminnych i powiatowych;
e)                 Przekazywanie i przejmowanie w formie darowizny nieruchomości gminnych i powiatowych;
f)                  Dzierżawa i użyczanie nieruchomości gminnych i powiatowych w szczególności pod kioskami, pawilonami i parkingami;
g)                 Wykonywanie prawa pierwokupu
h)                 Przekazywanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i przejmowanie nieruchomości od Skarbu Państwa;
i)                   Oddawanie w trwały zarząd i wygaśnięcie trwałego zarządu nieruchomości gminnych i powiatowych, dla komunalnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej;
j)                   Sprzedaż gruntów bezprzetargowo na rzecz dzierżawców posiadających 10 – letnie umowy dzierżawy;
k)                 Ustanawianie służebności gruntowych;
·       Referat Prywatyzacji realizuje m.in. następujące zadania:
a)                 Sprzedaż lokali mieszkalnych w domach wielomieszkaniowych oraz w malych domach mieszkalnych na rzecz najemców i w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu;
b)                 Sprzedaż lokali użytkowych na rzecz najemców lub wolnych w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w wieczyste użytkowanie gruntu;
c)                 Sprzedaż budynków na rzecz najemców lub wolnych w drodze przetargu wraz ze sprzedażą lub oddaniem w wieczyste użytkowanie gruntu;
d)                 Sprzedaż lub oddanie garaży najemcom wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntów;
e)                 Sprzedaż na własność lub oddanie w użytkowanie wieczyste działek budowlanych w drodze przetargu;
f)                  Sprzedaż na własność gruntów gminnych na rzecz użytkownikow wieczystych;
g)                 Przekazywanie nieruchomości na własność, w użytkowanie wieczyste lub uzytkowanie na rzecz innych osób prawnych;
h)                 Przejmowanie nieruchomości w drodze komunalizacji na wniosek gminy;
i)                   Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego osób fizycznych ustanowionego na gruntach gminnych w prawo własności;
j)                   Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego osób prawnych ustanowionego na gruntach gminnych w prawo własności;
·       Referat Ewidencji Gruntów i Budynków realizuje m.in. następujące zadania:
a)                 Prowadzenie i aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków;
b)                 Modernizacja operatu ewidencji gruntów i budynków;
c)                 Prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości
d)                 Podziały i scalenia nieruchomości;
·       Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, w tym m.in.:
a)                 Gromadzenie i prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
b)                 Udostępnianie map i informacji z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
c)                 Zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej
d)                 Ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych
e)                 Prowadzenie powiatowej bazy danych wchodzącej w skład krajowego systemu informacji o terenie w zakresie danych obligatoryjnych części kartograficznej operatu ewidencji gruntów i budynków i mapy zasadniczej;
f)                  Rozgraniczenia nieruchomości.
  1. Zasady kontroli wewnętrznej zostały określone w odrębnym zarządzeniu wewnętrznym Nr GNGiK.0147-2/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii z dnia 12 czerwca 2006r.
  2. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi podczas wywiadu z audytowanym, dokumentowanym w KKW, zespół audytowy ustalił:
a)                 W wydziale pracuje łącznie 27 osób na 26,5 etatu;
b)                 Funkcjonujące procedury wewnętrzne nie określają każdorazowo osobę odpowiedzialną za zadanie; procedury odwołują się do stanowisk pracy;
c)                 W latach 2006 i I kwartale 2007r. przeprowadzono następujące ilości transakcji, kolejno w zależności od jej typu:
Ø         kupna-sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków w drodze przetargu – 2006 -11, 2007 – 1;
Ø         kupna-sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków w drodze bezprzetargowej – 2006 -320, 2007 – 65;
Ø         kupna-sprzedaży działek budowlanych w drodze przetargu – 2006 – 11, 2007 – 4;
Ø         kupna-sprzedaży działek w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych – 2006 -7, 2007 – 4;
Ø         kupna-sprzedaży nieruchomości gruntowych w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych – 2006 -112, 2007 – 27;
Ø         wykup gruntów do gminnego zasobu nieruchomości – 2006 – 58, 2007 – 5;
d)                 w bieżącej pracy wykorzystywane są następujące programy komputerowe:
Ø         SIGID – ewidencja użytkowników wieczystych;
Ø         SIT – System Informacji o Terenie;
Ø         EGB 2000 – część opisowa gruntów i budynków;
Ø         Przeglądarka intranetowa do programu EGB 2000;
Ø         GEO – INFO V – część kartograficzna ewidencji gruntów i budynków;
Ø         OŚRODEK – program do rejestrowania zgłoszeń i zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
Ø         OSNOWA – rejestracja osnowy geodezyjnej;
 
 
2.2.2. Zespół audytowy przeprowadził badanie w ramach testów przeglądowych w przedmiotowym audycie dotyczące analizy wewnętrznych procedur funkcjonujących w Wydziale GNGiK. Badanie zostało przeprowadzone w dniu 18 lipca 2007r. Celem badania była analiza dokumentów pod kątem poprawności i zgodności wewnętrznych procedur z obowiązującymi aktami prawa powszechnego oraz innymi wewnętrznymi uregulowaniami funkcjonującymi w Urzędzie Miasta Opola. Analizie poddano następujące dokumenty:
a)     Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 3 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
b)     Procedura przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców – Załącznik Nr 4 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006  r.,
c)     Procedura przygotowania działek budowlanych do sprzedaży w drodze przetargu – Załącznik Nr 5 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
d)     Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych – Załącznik Nr 6 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
e)     Procedura przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych – Załącznik Nr 7 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006 r.,
f)       Procedura wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości - Załącznik Nr 8 do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika WGNGiK z dnia 12 czerwca 2006  r.
W wyniku badania audytorzy ustalili, co następuje:
                  i.     Przedmiotowe dokumenty stanowią wewnętrzne uregulowania wykonywania poszczególnych zadań WGNGiK;
                ii.     Dokumenty regulują proces postępowania przygotowawczego w ramach zadań poszczególnych referatów, tj. postanowienia ogólne, czynności techniczne rejestracji wniosku oraz tryb postępowania opisujący proces czynności do wykonania;
               iii.     Proces przyjmowania, dekretowania, jak również przekazywania wniosków odpowiednim osobom (Naczelnikowi WGNGiK, Kierownikom odpowiednich referatów, pracownikowi merytorycznemu) jest precyzyjnie opisany;
              iv.     W przypadku każdej z wyżej wymienionych procedur, tryb postępowania przygotowawczego, jak również zakres wymaganej dokumentacji został szczegółowo określony;
               v.     Jako osobę odpowiedzialną i wykonującą poszczególne czynności postępowania przygotowawczego (zlecanie innym wydziałom, jednostkom sporządzenia/przygotowania wymaganych dokumentów, gromadzenie dokumentów, zlecania innym jednostkom wykonania wskazanych działań, przekazywania dokumentów, itd.) wskazano „pracownika merytorycznego”; nie określono imiennie ani stanowiskowo pracownika.
Na podstawie dokonanej analizy zespół audytowy stwierdził, iż przedmiotowe dokumenty w sposób precyzyjny i jasny organizują realizację poszczególnych transakcji. Analiza zawartych postanowień w procedurach nie wykazała sprzeczności z przepisami prawa i wewnętrznymi uregulowaniami Urzędu Miasta. Niemniej zespół audytowy zwrócił uwagę na brak przypisania poszczególnych czynności do konkretnych stanowisk (osób). Poddane analizie wewnętrzne uregulowania zawierają w swej treści mechanizmy kontroli wewnętrznej. W opinii audytorów poziom tych kontroli zapewnienia w stopniu zadowalającym prawidłowe i zgodne z przepisami realizowanie zadań określonych w wewnętrznych procedurach. Niemniej zespół audytowy zaleca dokonanie weryfikacji treści procedur pod kątem skuteczności mechanizmów kontrolnych w obecnej sytuacji prawnej, organizacyjnej i kadrowej.
 
2.2.3. Zgodnie z przedmiotowym zakresem badanego obiektu, zespół audytowy przeprowadził badania – testy rzeczywiste – legalności postępowania w zakresie funkcjonujących procedur w Wydziale GNGiK.
 
  1. Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu pod kątem wykonywania procedury przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze przetargu stanowiącej Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
·           skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży i przekazanie jej do Wydziału Inwestycji Miejskich, Referatu Przetargów i Zamówień Publicznych,
·           po rozstrzygnięciu przetargu i przekazaniu przez Wydział Inwestycji Miejskich protokołu z przetargu zawarcie z nabywającym umowy kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego,
b) czynności techniczne:
·           rejestracja przygotowanego przez Wydział Lokalowy wniosku w Dzienniku korespondencji,
·           przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK - za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
·           rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
·           ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
·           wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
·           wystąpienie do Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zaopiniowanie sprzedaży lokalu w budynku zabytkowym,
·           opracowanie projektu podziału nieruchomości,
·           wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
·           zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny nieruchomości,
·           opracowanie i przedłożenie prezydentowi Miasta informacji w sprawie sprzedaży nieruchomości w celu ustalenia przez Prezydenta ceny wywoławczej oraz formy przetargu i podpisania wykazu o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży,
·           wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
·           przekazanie pełnej dokumentacji do Wydziału Inwestycji Miejskich,
·           po wyłonieniu nabywcy i przekazaniu przez Wydział Inwestycji Miejskich protokołu z przetargu, zawiadomienie nabywcy o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży,
·           zawarcie umowy kupna-sprzedaży,
·           powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø       ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø       dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø       uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø       zlecenie wykonania wyceny;
Ø       powiadomienie nabywcy o miejscu i dacie zawarcia umowy;
Ø       Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø       Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Lokalowego (L), Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badaniu poddano wszystkie tego typu transakcje z okresu 2006 r. oraz I kwartału 2007 r. – łącznie 12 pozycji. W rezultacie badania audytorzy stwierdzili, że proces sprzedaży przebiegał zgodnie z zapisami obowiązującej procedury, poza brakami dekretacji na wniosku strony:
1)       Naczelnika wydziału – 2/12 przypadków;
2)       Kierownika Referatu Prywatyzacji – 10/12 przypadków.
Powyższe braki formalne nie miały jednak wpływu na prawidłowość postępowania i nie miały znaczącego wpływu na ocenę badanego obszaru.
 
    ii.              Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej pod kątem wykonywania procedury przygotowania lokali mieszkalnych i użytkowych oraz budynków do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców stanowiącej Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
        skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego, użytkowego wraz z przynależnym gruntem.
b) czynności techniczne:
·       rejestracja przesłanego za pośrednictwem zarządcy nieruchomości wniosku najemcy o kupno lokalu mieszkalnego lub użytkowego, do wniosku zarządca załącza aktualną umowę najmu, zaświadczenie o samodzielności lokalu, uproszczoną inwentaryzację kondygnacji, na której jest usytuowany i oznaczony lokal oraz kondygnacji, na której oznaczone są pomieszczenia przynależne,
·       przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK-za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
·       rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
·       ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
·       wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
·       wystąpienie do Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zaopiniowanie sprzedaży lokalu w budynku zabytkowym,
·       opracowanie projektu podziału nieruchomości,
·       wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
·       zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny nieruchomości,
·       opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta wykazu o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży,
·       wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
·       po przesłaniu przez najemcę oświadczenia o formie zapłaty, przygotowanie protokołu uzgodnień określającego warunki sprzedaży i przekazanie do podpisania Prezydentowi Miasta,
·       wezwanie najemcy do podpisania protokołu,
·       zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży w terminie wyznaczonym przez nabywcę, nie przekraczającym jednak terminu ważności wyceny, 
·       powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø       ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø       dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø       uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø       zlecenie wykonania wyceny;
Ø       oświadczenie najemcy o formie zapłaty;
Ø       Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø       Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Lokalowego (L), Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badanie zostało przeprowadzone na wybranej próbie 60 z 385 transakcji kupna – sprzedaży (320 w 2006r. oraz 65 w 2007r.). Badana próba stanowiła 15,6% populacji. W wyniku badania audytorzy stwierdzili, iż wszystkie spośród przebadanych akt posiadają:
-           umowę najmu na czas nieokreślony,
-           wycenę nieruchomości dokonana przez rzeczoznawcę majątkowego noszącą nazwę operatu szacunkowego,
-           oświadczenie najemcy o formie zapłaty za wykup mieszkania,
-           akceptację Prezydenta Miasta sprzedaży nieruchomości,
-           powiadomienie o zawartej transakcji kupna – sprzedaży wydziały Lokalowy, Budżetu i Finansowo – Księgowy.
Audytorzy stwierdzili, że dekretowanie wniosku następuje zgodnie z procedurą. Najemca składa wniosek o sprzedaż lokali u zarządcy nieruchomości, który następnie jest przekazywany z aktualną umową najmu, zaświadczeniem o samodzielności lokalu, uproszczoną inwentaryzacją kondygnacji. Audytorzy ustalili także, iż jedna teczka dotycząca sprzedaży nieruchomości zawierała opinię wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa o przeznaczeniu przedmiotowej nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. W pozostałych sprawach znajdowało się zaświadczenie UAB o samodzielności lokalu, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami.
 
  1. Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu pod kątem wykonywania procedury przygotowania działek budowlanych do sprzedaży w drodze przetargu stanowiącej Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
·       skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży w drodze przetargu działek budowlanych;
b) czynności techniczne:
·       rejestracja przesłanego wniosku strony zainteresowanej kupnem działki budowlanej lub polecenia Prezydenta Miasta przez pracownika obsługi kancelaryjnej w Dzienniku korespondencji,
·       przekazanie do dekretacji naczelnikowi WGNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji WGNGiK - za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
·       rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt;
c) postępowanie przygotowawcze:
·       ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
·       wystąpienie o odpis z rejestru gruntów do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków,
·       wystąpienie do Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
·       wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego i wytycznych zabudowy,
·       wystąpienie do Sądu Rejonowego Wydziału VI Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej obejmujący przygotowaną do sprzedaży nieruchomości,
·       zlecenie jednostce wykonawstwa geodezyjnego opracowania projektu podziału nieruchomości,
·       wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
·       zlecenie rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny działki,
·       opracowanie (w oparciu o zgromadzona dokumentację) i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta informacji w sprawie sprzedaży nieruchomości w celu ustalenia przez Prezydenta Miasta ceny wywoławczej oraz formy przetargu,
·       wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
·       przekazanie pełnej dokumentacji (kopii) dotyczącej nieruchomości do Wydziału Inwestycji Miejskich – Referatu Przetargów i Zamówień Publicznych,
·       wyłonienie w drodze przetargu nabywcy i przekazanie przez Wydział Inwestycji Miejskich protokołu z przetargu,
·       zawiadomienie nabywcy o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży, najpóźniej w terminie 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu,
·       zawarcie notarialnej umowy kupna-sprzedaży,
·       powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø       ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø       dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø       uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø       zlecenie wykonania wyceny;
Ø       dołączenie do akt odpisu księgi wieczystej;
Ø       akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø       zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Lokalowego (L), Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badaniu poddano wszystkie tego typu transakcje z okresu 2006 r. oraz I kwartału 2007 r. – łącznie 15 pozycji. W rezultacie badania audytorzy stwierdzili, że proces sprzedaży przebiegał zgodnie z zapisami obowiązującej procedury, poza nielicznymi brakami formalnymi, dotyczącymi nie zawiadomienia Wydziału L o zawartej transakcji (7 z 15 przypadków).
Powyższe braki formalne nie miały jednak wpływu na prawidłowość postępowania i nie miały znaczącego wpływu na ocenę badanego obszaru.
 
    iv.           Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej pod kątem wykonywania procedury przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych stanowiącej Załącznik Nr 7 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
        skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży działek gruntu na rzecz użytkowników wieczystych.
b) czynności techniczne:
·           rejestracja wniosku użytkownika wieczystego zainteresowanego nabyciem prawa użytkowania wieczystego gruntu na własność w Dzienniku korespondencji,
·           przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK-za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
·           rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
·           wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
·           zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny działki. Rzeczoznawca majątkowy określa wartość prawa własności i wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu,
·           opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta wykazu o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego,
·           wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
·           obliczenie ceny sprzedaży działki,
·           powiadomienie nabywcy o cenie,
·           po zaakceptowaniu ceny działki przez nabywcę, przygotowanie protokołu uzgodnień,
·           zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży,
·           powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø       ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø       dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø       uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø       zlecenie wykonania wyceny;
Ø       Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø       Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badanie zostało przeprowadzone na wybranej próbie 35 z 139 transakcji kupna – sprzedaży (112 w 2006r. oraz 27 w 2007r.). Badana próba stanowiła 25,2% populacji. W wyniku badania audytorzy stwierdzili, iż wszystkie spośród przebadanych akt posiadają:
-           Potwierdzenie użytkowania wieczystego,
-           wycenę nieruchomości dokonana przez rzeczoznawcę majątkowego noszącą nazwę operatu szacunkowego,
-           akceptację Prezydenta Miasta,
-           powiadomienie o zawartej transakcji wydziału Budżetu i Finansowo – Księgowego.
Audytorzy stwierdzili, że dekretowanie wniosku następuje zgodnie z procedurą. Stwierdzono 4 przypadki braku dekretu Naczelnika Wydziału. W dokumentacji każdej badanej sprawy znajdowała się opinia wydziału UAB o objęciu nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, operat szacunkowy oraz akceptację Prezydenta Miasta. We wszystkich badanych teczkach audytorzy stwierdzili zawiadomienia wydziału B oraz pisma – wnioski o wystawienie faktury VAT do FK (zgodnie z § 3 pkt 9 procedury przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkowników wieczystych).
Stwierdzone powyżej nieliczne braki formalne dotyczące braku dekretu Naczelnika Wydziału nie miały wpływu na prawidłowość przeprowadzania postępowań.
 
  1. Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej pod kątem wykonywania procedury  przygotowania działek do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości posiadanych stanowiącej Załącznik Nr 6 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
            skompletowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży działek nie spełniających wymogów działki budowlanej, na poszerzenie nieruchomości już posiadanych.
b) czynności techniczne:
·            rejestracja wniosku strony zainteresowanej kupnem działki w Dzienniku korespondencji,
·            przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Prywatyzacji GNGiK-za potwierdzeniem w Dzienniku korespondencji,
·            rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
·           ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
·           wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
·           wystąpienie do Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
·           wystąpienie do Sądu Rejonowego Wydziału VI Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej obejmujący przygotowywaną do sprzedaży nieruchomość,
·           opracowanie projektu podziału nieruchomości,
·           wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
·           zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny działki,
·           opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta wykazu o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży w drodze bezprzetargowej,
·           wywieszenie podpisanego przez Prezydenta wykazu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta na okres 21 dni,
·           powiadomienie nabywcy o cenie,
·           po zaakceptowaniu ceny działki przez nabywcę, przygotowanie protokołu uzgodnień,
·           zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży,
·           powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Lokalowy, Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się Wydziału z obowiązującej procedury.
W tym celu został przygotowany arkusz, w którym wyszczególniono poszczególne obligatoryjne elementy:
Ø         potwierdzenie możliwości poszerzenia nieruchomości;
Ø         dekretacja Naczelnika Wydziału GNGiK i Kierownika Referatu Prywatyzacji;
Ø         uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø         odpis z ksiąg wieczystych;
Ø         powiadomienie nabywcy o cenie;
Ø         akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø         Powiadomienie o transakcji wydziału L, B i FK.
W 2006 r. oraz w pierwszym kwartale 2007 r. miasto Opole sprzedało 11 działek w drodze bezprzetargowej na poszerzenie nieruchomości. W związku z taką liczbą transakcji audytorzy dokonali przeglądu wszystkich teczek przedmiotowych nieruchomości. Każda teczka posiadała:
-           potwierdzenie możliwości poszerzenia nieruchomości o wnioskowany grunt,
-           dekretację wniosku o sprzedaż działki przez Naczelnika GNGiK oraz Kierownika RP,
-           opinię UAB o przeznaczeniu nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
-           odpis z ksiąg wieczystych nieruchomości,
-           powiadomienie nabywcy o proponowanej przez miasto cenie nieruchomości,
-           akceptację Prezydenta Miasta sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej,
Procedura nakłada na GNGiK obowiązek powiadomienia o zawartej transakcji Wydziały Lokalowy, Budżetu i Finansowo-Księgowy. Jedynie w 3 przypadkach poinformowano przedmiotowe wydziały, w 1 przypadku wydział Budżetu. Natomiast w 6 sprawach powiadomiono wydziały Budżetu i Finansowo-Księgowy nie uwzględniając Lokalowego.   
 
  1. Celem badania było sprawdzenie legalności postępowania w sprawie wykupu gruntu do gminnego zasobu nieruchomości pod kątem wykonywania procedury wykupu gruntów do gminnego zasobu nieruchomości Załącznik Nr 8 do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 1/2006 Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii. Zgodnie z tą procedurą czynności związane ze sprzedażą dzieli się na:
a) czynności przygotowawcze:
        skompletowanie dokumentacji niezbędnej do wykupu gruntów do gminnego zasobu.
b) czynności techniczne:
·         rejestracja wniosku strony zainteresowanej wykupem lub polecenia Prezydenta w Dzienniku Korespondencyjnym,
·         przekazanie do dekretacji naczelnikowi GNGiK, a następnie kierownikowi Referatu Gospodarki Gruntami-za potwierdzeniem w Dzienniku Korespondencji,
·         rejestracja wniosku w spisie spraw oznaczonych zgodnie z rzeczowym wykazem akt,
c) postępowanie przygotowawcze:
·       ustalenie stanu prawnego nieruchomości,
·       wystąpienie o odpis z rejestru gruntów do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków,
·       wystąpienie do Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej o sporządzenie mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
·       wystąpienie do UAB o ustalenie przeznaczenia nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego,
·       wystąpienie o opinię do Wydziału Inżynierii Miejskiej, w przypadku nieruchomości pod drogę,
·       wystąpienie do Sądu Rejonowego w Opolu VI Wydział Ksiąg Wieczystych o odpis z księgi wieczystej,
·       zlecenie jednostce wykonawstwa geodezyjnego opracowanie projektu podziału nieruchomości, w przypadku, gdy wniosek o wykup obejmuje część nieruchomości gruntowej,
·       wystąpienie do Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków o wypis i wyrys dla wydzielonej nieruchomości,
·       zlecenie rzeczoznawcy wykonanie wyceny nieruchomości,
·       prowadzenie negocjacji w sprawie ceny i warunków transakcji wykupu,
·       opracowanie i przedłożenie do podpisu Prezydentowi Miasta informację w sprawie wykupu nieruchomości w celu akceptacji warunków transakcji przez Prezydenta,
·       uzyskanie oświadczenie Skarbnika o posiadanych środkach przeznaczonych na wykup,
·       zawarcie umowy notarialnej kupna-sprzedaży,
·       przygotowanie polecenia wypłaty za nabytą nieruchomość,
·       powiadomienie o zawartej transakcji Wydział Budżetu i Wydział Finansowo-Księgowy, a w przypadku wykupu gruntu pod drogę Wydział Inżynierii Miejskiej i Miejski Zarząd Dróg,
·       w przypadku braku zgody na zbycie nieruchomości na cele publiczne wystąpienie z wnioskiem do Referatu Gospodarki Nieruchomościami Skarbu Państwa o wywłaszczenie nieruchomości.
Badanie polegało na sprawdzeniu wywiązywania się pracowników Wydziału z obowiązującej procedury. Audytorzy wyznaczyli następujące elementy postępowania, które zostały poddane badaniu:
Ø       ustalenie stanu prawnego nieruchomości;
Ø       dekretacja wniosku przez Naczelnika Wydziału i Kierownika Referatu Gospodarki Gruntami;
Ø       uzyskanie opinii Wydziału Urbanistyki i Architektury (UAB);
Ø       odpis księgi wieczystej;
Ø       oświadczenie Skarbnika Miasta o zabezpieczeniu srodków na wykup
Ø       Akceptacja Prezydenta Miasta;
Ø       Zawiadomienie o zawartej transakcji Wydziału Budżetu (B) i Finansowo – Księgowego (FK).
Badanie zostało przeprowadzone na wszystkich transakcji wykupu w latach 2006 (58 wykupów) oraz I kwartału 2007 (5 wykupów). W wyniku badania audytorzy stwierdzili, iż wszystkie spośród przebadanych akt posiadają:
-           Potwierdzenie użytkowania wieczystego,
-           wycenę nieruchomości dokonana przez rzeczoznawcę majątkowego noszącą nazwę operatu szacunkowego,
-           akceptację Prezydenta Miasta,
-           powiadomienie o zawartej transakcji wydziału Budżetu i Finansowo – Księgowego.
Audytorzy stwierdzili, że transakcje wykupu są prawidłowo udokumentowane (zgodnie z procedurą) poza nielicznymi przypadkami braku dekretu Naczelnika Wydziału (2 przypadki) oraz Kierownika Referatu Gospodarki Gruntami (4 przypadki). W dokumentacji każdej badanej sprawy znajdowały się wymagane (wymienione wyżej) dokumenty. Stwierdzone nieliczne braki formalne nie miały wpływu na prawidłowość przeprowadzania postępowań.
 
2.2.4. W toku audytu zespół audytowy przeprowadził badanie mające na celu uzyskanie informacji o sposobie obsługi klienta. Badanie polegało na wizji lokalnej pomieszczeń, w których odbywa się obsługa klientów. Na podstawie przeprowadzonej wizji audytorzy i wywiadu z pracownikami Wydziału GNGiK, uzyskali następujące wyniki:
  1. wydział zorganizował system informacji dla potencjalnych klientów – umieścił następujące tablice informacyjne:
    • na I piętrze - „Gospodarka nieruchomościami” (2 tablice);
    • na II piętrze – „MODGiK”;
    • na III piętrze – „Geodezja i Kartografia”;
  2. opracowano wewnętrzne druki ułatwiające obsługę i jednolitość w dokumentacji;
  3. do kontaktu z klientami wykorzystuje się łącznie 15 linii telefonicznych;
  4. wydział jest zlokalizowany na 3 kondygnacjach budynku przy pl. Wolności 7/8;
  5. zajmuje łącznie 14 pokoi, kolejno na piętrach:
·       I – 8 pokoi – Referaty Gospodarki Gruntami oraz Prywatyzacji, z czego w 7 odbywa się obsługa stron; w każdym pokoi pracuje od 3 do 4 osób
·       II – 2 pokoje – MODGiK;
·       III – 4 pokoje – Referat Ewidencji Gruntów i Budynków; wydzielono jeden pokój do obsługi stron, gdzie pracuje jedna osoba; z informacji przekazanych przez Naczelnika Wydziału GNGiK wydzielone stanowisko obsługi pracuje jednak w ograniczonym zakresie i dotyczy to części opisowej ewidencji gruntów i budynków;
  1. w 6 pokojach (z 7), w których odbywa się obsługa klientów na I piętrze umieszczono odrębny stół oraz krzesło; w pozostałym pokoju (nr 102 - 3 osobowym), ze względu na znikomą powierzchnię nie ma możliwości umieszczenia miejsca dla klienta;
  2. ze względu na zachowanie tajemnicy klienci obsługiwani są pojedynczo, a dla oczekujących zapewniono miejsce siedzące oraz stolik na korytarzu (2 miejsca siedzące na 7 pokoi, w których załatwiane są sprawy stron);
  3. z informacji uzyskanych przez Naczelnika Wydziału GNGiK wynika, że istnieją sytuacje kiedy w jednym pomieszczeniu obsługuje się łącznie dwie i więcej osób, co jest spowodowane pracą w jednym pokoju osób zajmujących się odmiennymi sprawami;
  4. stan wyposażenia pokoi (biurka, krzesła, szafy) zostały ocenione przez audytorów na niskim poziomie, wymagającym zmiany; meble biurowe wykazują wysoki stopień zużycia, co może niekorzystnie wpływać na reputację wydziału w ocenie klientów;
  5. w ocenie audytowanych ilośc drukarek jest niewystarczajaca, co utrudnia sprawną obsługę obywateli;
  6. dodatkowo Naczelnik Wydziału poinformowała, że obecnie jest przeprowadzany remont na I piętrze. Remontowana jest prawa strona skrzydła, co w efekcie doprowadzi do zmniejszenia powierzchni pokoi (finalnie powierzchnia jaką będzie zajmował wydział zmniejszy się). Fakt zmniejszenia powierzchni pracy oraz planowane zatrudnienie dodatkowych dwóch osób, doprowadzi do dalszego pogorszenia warunków pracy i obsługi obywatela. Zmiany w obowiązujących przepisach skutkują znacznym zwiększaniu ilości wykonywanych zadań, które dodatkowo będą wymuszać kolejne zwiększeniezatrudnienia.
2.2.5. Naczelnik Wydziału GNGiK przekazała audytorom informację (udokumentowaną podczas wywiadu w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej), że z uwagi na realizację zadań na podstawie różnych aktów prawa oraz wielkość wydziału, wskazane jest rozdzielenie Wydziału na Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Wydział Geodezji i Kartografii, co usprawni pracę i ułatwi nadzór nad całością prowadzonych spraw. Jednocześnie Naczelnik Wydziału zaproponowała zasilić Wydział dodatkowymi etatami w referatach zajmujących się gospodarowaniem nieruchomościami ze względu na wzmożony ruch inwestycyjny. W wyniku badań zespół audytorów potwierdził, że Referat Ewidencji Gruntów i Budynków oraz Miejski Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje swoje zadania stosując przepisy innego aktu prawnego niż Referaty Gospodarki Gruntami i Prywatyzacji. Zakres obowiązków Wydziału w obecnej konstrukcji organizacyjnej jest szeroki i wymagający specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności wśród pracowników. W związku z poruszeniem przez Naczelnika Wydziału GNGiK potrzeby rozdziału Wydziału na dwa odrębne, w opinii audytorów, ocena tego stanu wymaga odrębnego przeanalizowania i wykracza poza zakres przedmiotowego zadania audytowego. Wobec powyższego audytorzy przyjęli tę informację jako obszar ryzyka w Urzędzie Miasta Opola, dotyczący także i innych komórek organizacyjnych, który będzie poddany wnikliwej analizie podczas prac audytorskich w ramach kolejnych zadań audytowych oraz w procesie planowania na najbliższe lata.
 
 
2.3. Analiza przyczyn i skutków uchybień
         Przeprowadzone przez audytorów badania wykazały, że system gospodarki nieruchomościami funkcjonuje w Urzędzie Miasta zgodnie z przepisami obowiązującymi w badanym obszarze. Wewnętrzne procedury opracowane i wdrożone przez Naczelnika Wydziału GNGiK precyzyjnie opisują przebieg procesów związanych z obrotem nieruchomościami a ich treść nie jest w sprzeczności z przepisami powszechnymi. Przeprowadzone badania wykazały, że Wydział realizuje swoje zadania w sposób legalny i rzetelny. Stwierdzone przez audytorów uchybienia miały charakter formalny i incydentalny a ich wystąpienie w niewielkim stopniu wpływało na obniżenie oceny zrealizowanych w Wydziale GNGiK transakcji w obrocie nieruchomościami. Audytorzy wysoko ocenili zarówno fakt istnienia wewnętrznych procedur, jak i ich funkcjonowanie w praktyce. W opinii audytorów stwierdzone uchybienia formalne w dokumentowaniu postępowań objętych badaniem, nie wynikają z przyczyn systemowych a jedynie z braku w tych przypadkach pełnej rzetelności w wykonywaniu pracy, na co audytorzy zalecają zwrócić uwagę i zwiększyć poziom kontroli funkcjonalnej. W związku z tym zespół audytowy rekomenduje wzmocnienie mechanizmów kontroli wewnętrznej w celu wyeliminowania występowania uchybień w przyszłości. Audytorzy rekomendują rewizję zapisów wewnętrznych procedur w celu aktualizacji ich do bieżących wymogów prawnych i aktualnego podziału zadań i sytuacji kadrowej w Wydziale.
         W toku audytu audytorzy poddali badaniu jakość obsługi klientów w Wydziale GNGiK, jako elementu mającego bezpośredni wpływ na ocenę efektywności funkcjonowania oraz na reputację. Materializacja ryzyka związanego z utratą reputacji będzie skutkować na ocenę funkcjonowania Urzędu Miasta jako całości. Ustalenia audytorów w tym zakresie wskazują na stosunkowo wysokie ryzyko narażenia się na zarzut braku odpowiedniego poziomu obsługi ze względu na niską funkcjonalność pomieszczeń i jakość sprzętu w pokojach, w których odbywa się obsługa klientów. W ocenie audytorów należy podjąć zdecydowane działania w celu podniesienia poziomu infrastruktury, poprzez zapewnienie klientom bardziej komfortowych warunków, wymianę wysoko wyeksploatowanych mebli, odnowienia pomieszczeń, wydzielenie i informatyzację miejsc przyjmowania interesantów.
         Poruszona przez Naczelnika Wydziału GNGiK sprawa rozdziału funkcji na dwie odrębne komórki organizacyjne jest tematem złożonym, wykraczającym poza zakres przedmiotowy audytu. Stanowisko zespołu audytowego w tym zakresie wymaga odrębnego, systemowego rozpatrzenia z uwzględnieniem analizy ryzyka w ramach także i innych komórek organizacyjnych. Audytorzy zaliczyli ten zakres do obszarów ryzyka zidentyfikowanych w Urzędzie Miasta Opola, który będzie poddawany badaniom podczas kolejnych zadań audytowych oraz w procesach planowania zadań audytowych na kolejne lata.                
2.4. Rekomendacje
A. Wzmocnić kontrole wewnętrzną w celu eliminowania uchybień formalnych, stwierdzonych przez audytorów poprzez rewizję uregulowań zawartych w wewnętrznych procedurach Wydziału GNGiK.
B.   Podjąć działania mające na celu podniesienie funkcjonalności i wyposażenia pomieszczeń pracy, w których odbywa się obsługa klientów.
VII.      UWAGI I WNIOSKI
        Na podstawie opisanych w niniejszym sprawozdaniu ustaleń oraz analizy przyczyn i skutków uchybień rekomenduje się wykonanie następujących działań zmierzających do eliminowania w przyszłości stwierdzonych uchybień:
 
A. Wzmocnić kontrole wewnętrzną w celu eliminowania powstawania uchybień formalnych, stwierdzonych przez audytorów poprzez rewizję uregulowań zawartych w wewnętrznych procedurach Wydziału GNGiK.
 
B.   Podjąć działania mające na celu podniesienie funkcjonalności i wyposażenia pomieszczeń pracy, w których odbywa się obsługa klientów.
Pouczenie:
 
1.       Zgodnie z § 24 Kierownik jednostki, w której było przeprowadzane zadanie, podejmując na podstawie sprawozdania działania mające na celu usunięcie uchybień lub wprowadzenie usprawnień, wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zaleceń zawartych w sprawozdaniu i wskazuje termin ich realizacji oraz informuje o tym audytora wewnętrznego.
 
2.       Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego nie zostaną podjęte działania mające na celu usunięcie uchybień, kierownik jednostki informuje o tym Ministra Finansów oraz audytora wewnętrznego, uzasadniając brak podjęcia działań (art. 56, ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; Dz.U.05.249.2104).
 
 
Wykonano w 4 egzemplarzach, które otrzymują:
1.     Egz. nr 1 – Prezydent Miasta
2.     Egz. nr 2 - Zastępca Prezydenta Miasta
3.     Egz. nr 3 – Naczelnik GNGiK
4.     Egz. nr 4 – a/a
 

Ilość odwiedzin: 8730
Nazwa dokumentu: sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Marek Żywicki, Olga Sima
Osoba, która odpowiada za treść: Marek Żywicki, Olga Sima
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2008-01-03 12:21:01
Data udostępnienia informacji: 2008-01-03 12:21:01
Data ostatniej aktualizacji: 2008-01-03 12:25:12

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner