logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 
 
 
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
 
 
Nazwa zadania audytowego: Ocena systemu pozyskiwania i obsługi inwestorów
Nr zadania audytowego: 6/2006
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola, Wydział: GiPM
Zespół audytorów i nr up.:
Piotr Wąsaty – Kierownik Referatu Audytu Wewnętrznego, nr up. 14/2006
Marek Żywicki – audytor wewnętrzny, koordynator zadania, nr up. 13/2006
Olga Sima – młodszy referent, nr up.15/2006
 
 
Wykonał: Marek Żywicki,
 
                Olga Sima
 
Zatwierdził: Radosław Stanek
 
 
Data i podpis: ..............................
 
Data i podpis: ..............................
 
Data i podpis: ..............................
 
 
 
 
STRESZCZENIE
 
 
         Zadanie audytowe Ocena pozyskiwania i obsługi inwestorów zostało przeprowadzone zgodnie z planem audytu na 2006r.
W procesie pozyskiwania i obsługi inwestorów uczestniczy kilka wydziałów urzędu Miasta Opola:
- Gospodarki i Promocji Miasta (GiPM);
- Urbanistyki, Architektury i Budownictwa (UAB);
- Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii (GNGiK);
- Biuro Urbanistyczne (BU);
- Inżynierii Miejskiej (InżM).
W wyniku przeprowadzonych wywiadów z audytowanymi, oraz badań zespół audytowy stwierdził, że system pozyskiwania i obsługi inwestorów jest w trakcie tworzenia i przez to funkcjonuje nierównomiernie. W opinii audytorów zainicjowane działania Naczelnika Wydziału GiPM, tworzenie Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego oraz profesjonalna obsługa inwestorów uzyskały pozytywna ocenę. W związku z tym ocena audytorów i wydane rekomendacje mają charakter doradczy i porządkujący, mający na celu uzyskanie poprawy aktualnej sytuacji w przedmiotowym obszarze.
Audytorzy stwierdzili, że podstawowym problemem utrudniającym obsługę inwestorów to brak sformalizowanego sposobu i metody koordynacji w systemie pozyskiwania i obsługi inwestorów. Badania wykazały brak wpływu GiPM na obsługę inwestorów w innych komórkach organizacyjnych UM Opola oraz ryzyko nieefektywnej obsługi inwestora w pozostałych wydziałach uczestniczących w tym procesie, m.in. z powodu niewyznaczenia osób odpowiedzialnych i nieokreślenia tego typu czynności w zakresach czynności pracowników. W toku audytu stwierdzono brak współpracy i komunikacji pomiędzy pozostałymi wydziałami uczestniczącymi w obsłudze inwestorów. W opinii audytorów utrudnieniem w badanym obszarze jest brak Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) terenów promowanych przez Wydział GiPM oraz brak jednolitej metody i formy prezentacji oferty inwestycyjnej. Zespół audytowy ocenił także zawartość stron internetowych w zakresie informacji dotyczącej promocji nieruchomości pod inwestycje. Informacje prezentowane są w sposób niejednolity, a wersja angielskojęzyczna jest dodatkowo niekompletna. Audytorzy pozytywnie ocenili działania Naczelnika GiPM w zakresie wielkości środków przeznaczonych na promocję w budżecie miasta na 2007r. Audytorzy wydali łącznie 10 rekomendacji.
 
 
I.    CEL
Celem niniejszego audytu było zbadanie skuteczności działania systemu pozyskiwania oraz jakości obsługi inwestorów.
 
 
II.ZAKRES:
1.Podmiotowy:
Audyt został przeprowadzony w wydziałach Urzędu, posiadających w swoich kompetencjach pozyskiwanie oraz obsługę inwestorów (GiPM, UAB, GNGiK).
 
2.Przedmiotowy:
Efektywność i jakość realizacjizadania jednostek w zakresie pozyskiwania i obsługi inwestorów wynikające z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta, Strategii Rozwoju Miasta Opola i przepisów prawa powszechnego.
 
III.           OBIEKTY AUDYTU
 
1.                 Analiza i ocena uwarunkowań organizacyjnych systemu pozyskiwani i obsługi inwestorów;
2.                 Analiza i ocena efektywności pozyskiwania i obsługi inwestorów;
 
 
IV.             ANALIZA RYZYKA
 
         Wymienione obiekty audytu zostały ustalone na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
1.                 niedostatecznym dostępem inwestorów do jednostek zajmujących się ich obsługą,    spowodowany brakiem informacji i promocji – OBIEKT 1
2.                 brakiem współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi i jednostkami Urzędu         Miasta – OBIEKT 1
3.                 brak kompetencji potrzebnych do efektywnej obsługi i pozyskiwania inwestorów –     OBIEKT 1
4.                 brak dostępu do potrzebnych danych oraz dokumentacji – OBIEKT 1;
5.                 zbyt długi czas obsługi inwestorów – OBIEKT 2
6.                 obsługiwanie inwestorów przez osoby nieuprawnione do podejmowania wiążących     decyzji, a w efekcie konieczność ponownego negocjowania wcześniej          uzgodnionych kwestii – OBIEKT 2.
Analiza ww. ryzyk została przedstawiona w poniższej tabeli.
 
Obiekty audytu
Jednostka Audyto-wana
Kategorie ryzyk
Końcowa ocena ryzyka
Istotność
Jakość Jakosć zarządza– nia
Kontrola wew.
Czynniki zewn.
Opera- cyjne
0,20
0,20
0,25
0,15
0,20
1
2
3
4
5
6
7
8
Obiekt 1
 
EiPR, GiPM
3
4
3
3
3
80,00 %
Obiekt 2
 
EiPR, GiPM
4
3
3
2
4
 
 
81,25 %
 
W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że oba obiekty charakteryzują się podobnym poziomem ryzyka. Wyższym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 2 ( 81,25%), nieco niższym obiekt 1 (80%). Audytorzy stwierdzają, że na materializację ryzyk w obu obiektach największy wpływ mają czynniki istotności, operacyjne i jakości zarządzania. Prawidłowe funkcjonowanie obu obiektów związane jest ze skutecznym doborem kadr, prawidłowym wykonywaniem przez nich obowiązków, posiadanymi kwalifikacjami i cechami osobowościowymi, dlatego też obiekty te cechują się wysokim poziomem ryzyka związanego z jakością zarządzania.
W badaniach audytowych należy zatem traktować oba obiekty łącznie. Biorąc pod uwagę badany system i dostępne zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy postanowili poddać audytowi wszystkie ww. obiekty.
 
        
Przewidywana metodyka:
1. Testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanego systemu i jego podsystemów oraz potwierdzenie istnienia (lub nie) kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·          zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
·          uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki
w oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej.
2. Testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·          porównanie określonych zbiorów danych z kryteriami ustalonymi przez audytorów;
·          sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną;
3. Testy rzeczywiste wydajności (efektywności).
 
 
VI.TERMIN
 
Zadanie audytowe przeprowadzono w okresie od 2.11.2006-11.01.2007 r.
 
VII. USTALENIA
1.     Obiekt 1
Analiza i ocena uwarunkowań organizacyjnych systemu pozyskiwania i obsługi inwestorów;
 
1.1. Kryteria szczegółowe
Zadania związane z pozyskiwaniem i obsługą inwestorów zostały określone w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola (załącznik do zarządzenia Prezydenta Miasta Opola Nr OR.I-0152-94/06 z dnia 1 sierpnia 2006r.). Inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działań związanych z promocja gospodarczą i inwestycyjną miasta oraz prowadzenie spraw związanych z przystąpieniem do specjalnych stref ekonomicznych powierzono Wydziałowi GiPM (§ 22, pkt 2.1 Regulaminu Organizacyjnego). Jednocześnie w cytowanym paragrafie określono, że realizacja tych celów powinna odbywać się we współpracy, z wydziałami Urzędu Miasta. Do kryteriów audytorzy zaliczyli organizację Urzędu Miasta pod kątem istnienia sprawnej komunikacji pomiędzy wydziałami zaangażowanymi w obsługę inwestorów. W analizie przedmiotowego obiektu audytorzy uwzględnili również organizację służb obsługi inwestorów w innych miastach o porównywalnych wielkościach oraz miastach partnerskich Opola.
 
1.2. Ustalenie stanu faktycznego
1.2.1.       Zespół audytorów przeprowadził wywiady z Naczelnikami GiPM, BU, UAB, GNGiK oraz Inż.M., które zostały udokumentowane w KKW. W wyniku przeprowadzonych rozmów uzyskano następujące informacje dotyczące organizacji procesu obsługi inwestorów, kolejno w Wydziałach:
 
a) Wydział GiPM
W GiPM nie wyodrębniono stanowiska pracy zajmującego się obsługą inwestorów ze względu na niewielką ilość pracowników w Wydziale. Obowiązki w zakresie pozyskiwania inwestorów określone zostały w indywidualnych zakresach czynności Kierownika Referatu Promocji Miasta i jednego pracownika tego referatu . Obejmują one:
         przygotowywanie ofert inwestycyjnych miasta ukierunkowanych na inwestorów krajowych i zagranicznych,
         nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami, prowadzenie rozmów informacyjno-sondażowych, mailing ofert inwestycyjnych oraz bezpośrednią obsługę.
Naczelnik GiPM nie posiada w opisie stanowiska pracy obowiązków związanych z obsługą i pozyskiwaniem inwestorów. Natomiast dokonuje podziału czynności, uprawnień, oraz odpowiedzialności pomiędzy pracownikami Wydziału poprzez tworzenie opisów stanowisk pracy poszczególnych pracowników co bezpośrednio wpływa na realizację obowiązków Referatu Promocji Miasta.
Wydział współpracuje z wydziałami Urzędu Miasta w zakresie:
         ustalenia terenów przeznaczonych do promocji (UAB, GNGiK, BU),
         uzyskania informacji o tym czy teren posiada Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (UAB),
         ustalenia wpływu planowanej inwestycji na środowisko (OŚR),
         uzyskania informacji na temat własności terenu (GNGiK),
         ustalenia mediów na terenie (InżM),
         uczestnictwa przedstawicieli ww. wydziałów w spotkaniach z potencjalnymi inwestorami,
         składania wniosków do MPZP.
Podstawowym problemem w obsłudze inwestora w zakresie kontaktów z innymi wydziałami to brak sformalizowanego sposobu koordynacji. Brak sformalizowania zasad współpracy skutkuje brakiem wpływu GiPM na obsługę inwestorów w innych wydziałach. GiPM uzyskuje informacje z wydziałów o braku wystarczającej liczby osób, które mogłyby indywidualnie obsłużyć inwestora. 
Opracowane przez Wydział GiPM oferty inwestycyjne są wynikiem agregowania informacji z innych wydziałów (m.in. poprzez uzyskanie dostępu do danych o infrastrukturze oraz systemu ewidencji gruntów). Jednocześnie zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Opola NR OR.I-0152 – 86/2005 z dnia 7 listopada 2005 r. w sprawie wprowadzenia procedury realizacji uchwał podjętych przez Radę Miasta Opola w sprawie opracowań urbanistycznych: Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta Opola, GiPM otrzymuje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – ustalenie części tekstowej studium oraz rysunek określający kierunki zagospodarowania przestrzennego a także MPZP.
Wydział ściśle współpracuje z Departamentem Współpracy z Zagranicą i Promocji Regionu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego; działania te obejmują: wspólne wyjazdy o charakterze promocyjnym np. na Open Days do Brukseli, na różnego rodzaju targi, współpracę w zakresie projektu 

Załączniki do pobrania: 2007-06-15 10:05:39 - Tabela nr 3 (45.00 kB)

Ilość odwiedzin: 6754
Nazwa dokumentu: sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki, Olga Sima
Osoba, która odpowiada za treść: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki, Olga Sima
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2007-06-15 10:00:40
Data udostępnienia informacji: 2007-06-15 10:00:40
Data ostatniej aktualizacji: 2007-06-21 15:17:22

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner