W związku z ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716 ze zm.) -
PREZYDENT MIASTA OPOLA i n f o r m u j e, że
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy, z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe – tj.:
- budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi;
- budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi (co najmniej połowa lokali to lokale mieszkalne);
- budynkami, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2, wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych;
przekształca się w prawo własności tych gruntów.
Potwierdzenie przekształcenia – z urzędu
Potwierdzeniem przekształcenia będzie zaświadczenie wydane przez Prezydenta Miasta Opola, z urzędu, w ciągu 12 miesięcy licząc od 1 stycznia 2019 r.
Zaświadczenia będą wydawane sukcesywnie.
Potwierdzenie przekształcenia – na wniosek
Właściciel może złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia. W tym przypadku należy wraz z wnioskiem wnieść opłatę skarbową w wysokości 50 zł. Termin na wydanie zaświadczenia wynosi:
- co do zasady 4 miesiące od dnia otrzymania wniosku, albo
- 30 dni od dnia otrzymania wniosku uzasadnionego potrzebą dokonania czynności prawnej.
Czy zaświadczenie należy złożyć do sądu/ewidencji gruntów?
Nie. Zaświadczenia są z urzędu przekazywane zarówno do Wydziału IV Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Opolu, jak i do Wydziału Geodezji i Kartografii Urzędu Miasta Opola.
Opłaty
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego jest odpłatne.
Roczna opłata przekształceniowa odpowiada wysokości opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste jaka obowiązywałaby w 2019 r.
Opłatę należną za rok 2019 wnosi się w terminie do dnia 29.02.2020 r., a pozostałe opłaty w terminie 31 marca każdego roku, począwszy od 2020 r.
Opłatę wnosi się przez okres 20 lat.
Całą opłatę można też wpłacić jednorazowo – płatność "z góry". Właściciel gruntu może w każdym czasie zgłosić na piśmie zamiar jednorazowego wniesienia opłaty w kwocie pozostającej do spłaty.
Całkowita spłata
Po wniesieniu wszystkich opłat albo opłaty jednorazowej właściwy organ wydaje zaświadczenie, które właściciel gruntu załącza do wniosku o wykreślenie w dziale III księgi wieczystej wpisu roszczenia o opłatę.
Od wniosku o wykreślenie ww. wpisu pobiera się opłatę stałą w wysokości:
- 250 zł - w przypadku wniesienia opłaty jednorazowej;
- 75 zł - w pozostałych przypadkach.
Wniosek o wykreślenie roszczenia wraz z dowodem uiszczenia ww. opłat oraz zaświadczeniem o wniesieniu wszystkich opłat albo opłaty jednorazowej należy złożyć w Sądzie Rejonowym w Opolu w Wydziale VI Ksiąg Wieczystych.
Dodatkowych informacji udzielają:
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami
(pl. Wolności 7-8, pok. 129) – gdy nieruchomość gruntowa stanowi własność Gminy Opole;
- Biuro Nieruchomości Skarbu Państwa
(ul. Piastowska 17, budynek Instytutu Śląskiego, pok. 513) – gdy nieruchomość gruntowa stanowi własność Skarbu Państwa.