logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 

 

 

SPRAWOZDANIE Z AUDYTU

 

 

Nazwa zadania audytowego: Budowa węzła komunikacyjnego – ul. Niemodlińska – ZPORR Z/2.16/1.1/1/04

Nr zadania audytowego: 2/6

Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola, Wydziały: EiPR, IM, B, FK oraz MZD

Zespół audytorów i nr up.:

Piotr Wąsaty – Kierownik Referatu Audytu Wewnętrznego, nr up. 5/2006

Marek Żywicki – audytor wewnętrzny, koordynator zadania, nr up. 6/2006

 

 

Wykonał: Marek Żywicki

 

Zatwierdził: Piotr Wąsaty

 

 

Data i podpis:  ..............................

 

Data i podpis:  ..............................

 

 

 

STRESZCZENIE

 

         Zadanie audytowe pn. Budowa węzła komunikacyjnego – ul. Niemodlińska – ZPORR Z/2.16/I/1.1/1/04 zostało przeprowadzone zgodnie z planem audytu na rok 2006. Przedmiotem zadania audytowego była ocena zgodności realizacji projektu z wymogami programowymi Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz umową o dofinansowanie przedmiotowego projektu.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie:

a)     całkowita wartość projektu wynosi 18.548.120,54 zł,

b)     wydatki kwalifikowalne 16.948.120,54 zł,

c)     dofinansowanie 12.707.700,78 zł, co stanowi 74,98 % wydatków kwalifikowalnych.

Stwierdzono, że projekt realizowany jest w następujących Wydziałach Urzędu Miasta:

i.        ds. Europejskich i Planowania Rozwoju (EiPR);

ii.       Finansowo – Księgowy (FK);

iii.     Inżynierii Miejskiej (Inż.M);

iv.    Budżetu (B);

v.      Inwestycji Miejskich (IM) oraz

Miejskim Zarządzie Dróg – miejskiej jednostce budżetowej, która w przedmiotowym projekcie pełni rolę inwestora zastępczego dla inwestycji. Z uwagi na zakres, jakość i ilość gromadzonej w komórkach organizacyjnych dokumentacji, badania zostały przeprowadzone w MZD oraz Wydziałach: EiPR, FK, IM.

         Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na prawidłowe funkcjonowanie systemu jako całości. Niemniej audytorzy stwierdzili niewielkie uchybienia formalne, z których część została usunięta podczas audytu. W opinii audytorów, stwierdzone uchybienia wynikają głównie z nie w pełni skutecznej kontroli wewnętrznej, szczególnie w Wydziale EiPR. Do najważniejszych uchybień audytorzy zaliczyli:

1)     przedłużające się prace nad podręcznikiem procedur, a co za tym idzie brakiem formalnego wdrożenia jego w życie (zakończenie całej inwestycji określono na 30 listopada 2006r.);

2)     częste przekroczenia terminów umownych składania dokumentów w Instytucji Pośredniczacej – IP (dot. harmonogramów płatności – opóźnienia od 1 do 15 dni oraz sprawozdań z realizacji projektu – opóźnienia 1 dzień) oraz w Banku Gospodarstwa Krajowego SA – BGK (dot. harmonogramów przekazywania transz pożyczki – opóźnienia do 2 dni);

W związku z uzyskanymi wynikami badań audytorzy realizowanemu projektowi przyznali ocenę ogólną B (w skali A – E).

 

 

I.    CEL

Celem niniejszego audytu jest ocena realizacji projektu zgodnie z wytycznymi programu, zawartą umową i wynikającymi z nich obowiązkami beneficjenta.

 

 

II. ZAKRES

 

Podmiotowy:

audyt został przeprowadzony w Wydziale EiPR, IM, FK oraz MZD.

 

Przedmiotowy:

zadania beneficjenta wynikające z umowy o dofinansowanie projektu, wytycznych ZPORR i przepisów prawa powszechnego.

 

 

III.            OBIEKTY AUDYTU

 

1.      Analiza i ocena procedur realizacji projektu pod kątem legalności i efektywności;

2.      Analiza wydatków poniesionych na realizację projektu, na podstawie wniosków o płatność; badanie pełne (100%);

3.      Ocena dostępności i bezpieczeństwa dokumentacji projektu.

 

 

IV.             ANALIZA RYZYKA

 

         Wymienione obiekty audytu zostały ustalone na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=461&id=46695). Identyfikacja i analiza ryzyka jest podstawą planowania w audycie. W analizie audytorzy przyjęli zarówno ryzyka naturalne (ryzyka wystąpienia błędów bez względu na zastosowane kontrole), jak i ryzyka kontroli (ryzyka, że zastosowane mechanizmy kontrolne nie wykryją lub nie zapobiegną powstawaniu błędów). Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:

1.      niewłaściwą interpretacją wytycznych, lub prosty błąd w ich stosowaniu – OBIEKT 1,

2.      niewłaściwym rozdziałem zadań pomiędzy stanowiska pracy – OBIEKT 1,

3.      nieefektywnym funkcjonowaniem systemu zarządzania i kontroli wewnętrznej, skutkującym nieprzejrzystą ścieżką audytu – OBIEKT 1,

4.      brakiem należytej weryfikacji wniosków o płatność, a w efekcie błędne kwalifikowanie kosztów projektu – OBIEKT 2,

5.      błędami w procesie doboru wykonawców – OBIEKT 2,

6.      niewłaściwym funkcjonowanie systemu księgowego (brak wyodrębnionych kont lub dokonywanie na kontach projektu operacji dotyczących innych zadań beneficjenta) – OBIEKT 2,

7.      niewłaściwym prowadzeniem dokumentacji pod względem formalnym (oznaczenia dokumentacji) i logicznym (wyodrębnienie i dostępność dokumentacji projektu) – OBIEKT 3.

 

 

 

 

 

Analiza ww. ryzyk została przedstawiona w poniższej tabeli.

 

Obiekty audytu

Jednostka Audyto-wana

Kategorie ryzyk

Końcowa ocena ryzyka

Istotność

Jakość zarządza– nia

Kontrola wew.

Czynniki zewn.

Opera- cyjne

0,20

0,20

0,25

0,15

0,20

1

2

3

4

5

6

7

8

Obiekt 1

 

UM, MZD

3

4

4

 

 

3

 

 

2

81,3 %

Obiekt 2

 

UM, MZD

4

2

3

3

2

 

 

70,0 %

Obiekt 3

 

UM, MZD

2

2

3

3

3

 

 

65,0 %

 

 

         W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że najwyższym ryzykiem charakteryzuje się OBIEKT 1 (81,3%), niższym OBIEKT 2 (70,0%), a najniższym OBIEKT 3 (65,0%). Audytorzy uznali bowiem, że realizowany projekt charakteryzuje się wysokim ryzykiem naturalnym (zgodnie z Wytycznymi MF). Kluczowe znaczenie w przedmiotowym obiekcie ma dobór kadry o odpowiednich kwalifikacjach, efektywny podział obowiązków, a więc: jakość zarządzania (ocena 4) i skuteczna kontrola wewnętrzna (ocena 4), w tym także kontrola funkcjonalna w zakresie oddziaływania projektu na środowisko naturalne. Obie kategorie ryzyk mają wpływ na efekt końcowy projektu i jednocześnie oddziałują pośrednio na budżet Gminy Opole (zgodnie z umową o dofinansowanie, kwota dofinansowania wynosi do 12.707.700,78 PLN). OBIEKT 2 charakteryzuje się najwyższą istotnością, ponieważ materializacja ryzyk związanych z tą kategorią daje bezpośredni efekt finansowy (niewłaściwa kwalifikacja kosztów - odmowa finansowania). Należy przy tym zwrócić uwagę, że niewłaściwa kwalifikacja kosztów jest także wynikiem nieskutecznej kontroli wewnętrznej (OBIEKT 1). W badaniach audytowych należy zatem traktować oba obiekty łącznie. Osobnym obszarem badania będzie jakość i dostępność dokumentacji projektu. Istnieje bowiem ryzyko popełnienia nieprawidłowości o charakterze formalnym, związanym z wymogami instytucji zarządzającej w zakresie prowadzenia dokumentacji (np. oznaczenie segregatorów). Dostępność i poprawność dokumentacji będzie poddana automatycznej weryfikacji w trakcie badań nad obiektami 1 i 2. Zatem biorąc pod uwagę badany system oraz zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy postanowili poddać audytowi wszystkie ww. obiekty.

METODYKA

 

1.      testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanego systemu i jego podsystemów oraz potwierdzenie istnienia (lub nie) kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:

·            zapoznanie się z dokumentami służbowymi,

·           uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki
   w oparciu o kwestionariusze kontroli wewnętrznej,

·            obserwację wykonywanych działań,

2.      testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:

·          porównanie określonych zbiorów danych z kryteriami ustalonymi przez audytorów (na podstawie przepisów prawa, umowy o dofinansowanie projektu i wytycznych instytucji zarządzającej);

·          sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną;

3.      testy rzeczywiste legalności (atrybuty) i wydajności (efektywności) tj. sprawdzenie prawidłowości funkcjonowania podsystemów (np. pod kątem legalności i efektywności regulowania zobowiązań Beneficjenta) ze wskazaniem procentowego udziału błędnych operacji.

 

 

VI.TERMIN

 

Zadanie audytowe przeprowadzono w okresie od 8.03. - 28.04.2006r.

 

 

VII.          KRYTERIA OGÓLNE

 

         Podstawowym dokumentem programowym jest ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (NPR, Dz.U.04.116.1206). Dokument ten został przygotowany na podstawie wytycznych zawartych w rozporządzeniu nr 1260/99/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999.). Zgodnie art. 8. cytowanej ustawy, w celu realizacji NPR tworzy się m.in. regionalne programy operacyjne. Zgodnie z art. 17 ust.5 NPR, właściwy minister, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, przyjmuje, w drodze rozporządzenia, programy współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, mając na uwadze ustalenia negocjacji z Komisją Europejską. Jednym z siedmiu programów operacyjnych, które służą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006 jest Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004–2006 (Dz.U. Nr 166, poz. 1745). Dokumentem wdrażającym strategię i priorytety programu, zawierającym szczegółowe informacje na temat działań realizowanych w ramach ZPORR jest Uzupełnienie ZPORR, przyjęte rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004–2006  (Dz.U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.). W Uzupełnieniu ZPORR zawarte są dla poszczególnych priorytetów i działań takie informacje jak:

a)      cele działania i sposoby ich realizacji,

b)      opisy kryteriów wyboru projektów,

c)      katalog beneficjentów i Instytucji Wdrażających,

d)      wielkość i forma pomocy,

e)     poziom współfinansowania projektów z uwzględnieniem udziału środków pochodzących z Unii Europejskiej, środków z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego,

f)        podstawowe zasady przepływów finansowych,

g)      wskaźniki monitorowania,

h)      plan finansowy na poziomie działań.

Zgodnie z art. 46. w ramach realizacji programów sporządza się następujące sprawozdania:

     1) okresowe - nie częściej niż raz na 3 miesiące;

     2) roczne;

     3) końcowe.

Sprawozdania sporządza m.in. beneficjent (art. 47). Wzory oraz terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 grudnia 2004r. w sprawie wzorów sprawozdań, sporządzanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.04.284.2843 z późn. zm.).

Na podstawie art. 28 ustawy o NPR, Minister Gospodarki i Pracy rozporządzeniem z dnia 14 października 2004 r. (Dz.U.04.225.2285), a następnie z dnia 14 lipca 2005r. (Dz.U.05.137.1153 z późn. zm.) w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 określił wzory umów oraz harmonogramów składania wniosków o płatność i prognozy wydatków.

Z uwagi na zakres przedmiotowy audytu, zespół audytorów zaliczył do kryteriów także przepisy ustaw:

·          z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.04.19.177 z późn.zm.);

·          z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.02.101.926 z późn.zm.).

 

 

VIII. USTALENIA

 

 

1.     Obiekt 1

 

Analiza i ocena procedur realizacji projektu pod kątem legalności i efektywności

Ocena: B

 

1.1. Kryteria szczegółowe

 

1.1.                                                               1. Podstawą prawną realizowania projektów współfinansowanych ze środków UE jest ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (NPR, Dz.U.04.116.1206). Ustawa określa cele rozwoju społeczno - gospodarczego kraju, w tym wspierane cele rozwoju regionalnego, oraz sposoby ich osiągania (art 3). Zgodnie z art. 8, w celu realizacji Planu tworzy się:

a)   sektorowe programy operacyjne;

b)   regionalne programy operacyjne;

c)   inne programy operacyjne;

Właściwy minister przygotowuje, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, uzupełnienie programu uszczegóławiające system realizacji programu.

     Uzupełnienie programu, dla programów finansowanych z publicznych środków         krajowych zawiera:

         1)       listę i opis działań;

         2)       wstępną ocenę działań wykazującą ich spójność z celami priorytetów                operacyjnych;

         3)       wskaźniki monitorowania odnoszące się do programu, priorytetów                          operacyjnych i działań;

         4)       rodzaje potencjalnych beneficjentów;

         5)       szacunkowy plan finansowy odnoszący się do programu, priorytetów                      operacyjnych i działań;

         6)       szczegółowe zasady udzielania dofinansowania i jego maksymalną                          wysokość w ramach działań.

         Do uzupełnienia programu właściwy minister załącza:

·          zasady kwalifikacji wydatków, określane w odniesieniu do terminów ich ponoszenia, podmiotu, który je ponosi oraz kategorii wydatków związanych z realizacją projektu,

·          zasady wyboru projektów w ramach działań, uwzględniające skalę i trwałość korzyści społecznych, gospodarczych i przestrzennych oraz efektywność wykorzystania środków finansowych.

Zgodnie z art. 26 podmiot ubiegający się o dofinansowanie ze środków strukturalnych w ramach programów (w tym ZPORR) składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach. Dofinansowanie projektów zgłoszonych do realizacji w ramach programów przyznaje instytucja zarządzająca albo działająca w jej imieniu instytucja wdrażająca. Właściwy minister w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia tryb składania i wzory wniosków o dofinansowanie realizacji projektu z funduszy strukturalnych oraz wzory umów o dofinansowanie projektów mając na uwadze efektywne i skuteczne wykorzystanie środków służących realizacji programów (art. 28).  Przebieg, sposób i efekty realizacji Planu podlegają monitorowaniu (art. 38). Zgodnie z art. 46 z realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3, oraz kontraktów sporządza się sprawozdania okresowe - nie częściej niż raz na 3 miesiące, roczne oraz końcowe.

 

1.1.2.  Audytowany projekt

Nazwa dokumentu: Sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki
Osoba, która odpowiada za treść: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2006-05-29 14:01:36
Data udostępnienia informacji: 2006-05-29 14:01:36
Data ostatniej aktualizacji: 2006-05-29 14:04:00

Wersja do wydruku...

corner   corner