logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
 
 
Nazwa zadania audytowego: Wykonywanie obowiązków związanych z pozyskiwaniem środków pomocowych
Nr zadania audytowego: 5/08
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola – Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
Zespół audytorów i nr up.:
Marek Żywicki – koordynator zadania audytowego, nr up. 5/2008
Łukasz Nowak – asystent audytora, nr up. 6/2008
 
Wykonał: Marek Żywicki
 
Zatwierdził: Radosław Stanek
 
 
Data i podpis: ..............................
 
Data i podpis:  ..............................
 
 
 
STRESZCZENIE
 
         Zadanie audytowe pn. Wykonywanie obowiązków związanych z pozyskiwaniem środków pomocowych zostało przeprowadzone zgodnie z planem audytu na rok 2008. Audytorzy przeprowadzili badania przedmiotowego obszaru w dwóch płaszczyznach: organizacyjnym i efektywnościowym. Wyniki badań nie wskazały uchybień w wyżej wymienionych obszarach. Na podstawie uzyskanych rezultatów testów, audytorzy ocenili model organizacyjny funkcjonujący w Referacie Programów Pomocowych w Wydziale ds. Europejskich i Planowania Rozwoju (EiPR) jako optymalny, czego potwierdzeniem są wyniki badań skuteczności w pozyskiwaniu środków Unii Europejskiej. Uzyskane wysokie pozycje w rankingach również potwierdzają wyniki badań audytowych. W wyniku audytu audytorzy wydali jedną rekomendację, która dotyczyła zapewnienia pracownikom dostępu do szkoleń i samokształcenia w celu utrzymania odpowiedniego poziomu pracy.
        
 
I.    CEL
 
Celem niniejszego audytu była diagnoza podejmowanych czynności pozyskania środków pomocowych Unii Europejskiej oraz ocena skuteczności ich pozyskiwania.
 
II.ZAKRES
 
Podmiotowy:
·         audyt został przeprowadzony w Wydziale EiPR, Referacie Programów Pomocowych;
 
Przedmiotowy:
·         identyfikacja systemu pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej oraz ocena skuteczności podejmowanych działań w celu ich uzyskania.
 
 
Obiekty audytu :
  1. Analiza konstrukcji organizacyjnej systemu pozyskiwania środków pomocowych UE w Urzędzie Miasta Opola;
  2. Ocena skuteczności podjętych działań w celu pozyskania środków pomocowych w roku 2007 i I połowie 2008r.
 
Analiza ryzyka:
Wymienione wyżej obiekty audytorzy wyłonili na podstawie zidentyfikowanych obszarów ryzyka w przedmiotowym zadaniu. W analizie audytorzy przyjęli zarówno ryzyka naturalne (ryzyko wystąpienia błędów bez względu na zastosowane kontrole), jak i ryzyka kontroli (ryzyko, że zastosowane mechanizmy kontrolne nie wykryją lub nie zapobiegną powstawaniu błędów). Zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
1.   nieskutecznym podziałem zadań i kompetencji w Referacie Programów Pomocowych,
2.   nieskutecznymi mechanizmami kontroli w funkcjonujących wewnętrznych procedurach regulujących wykonywanie obowiązków w zakresie aplikowania o środki pomocowe,
3.   brakiem lub nieskutecznym monitoringiem przepisów i zasad w ramach poszczególnych programów operacyjnych,
4.   niską jakością dokumentów aplikacyjnych,
5.   brakiem lub nieskuteczną kontrolą wewnętrzną,
 
 
 
 
Obiekty audytu
Jednostka Audytowana
Kategorie ryzyk
Końcowa ocena ryzyka
Istotność
Jakość zarządza– nia
Kontrola wew.
Czynniki zewn.
Opera- cyjne
0,20
0,20
0,25
0,15
0,20
1
2
3
4
5
6
7
8
 
Obiekt 1
 
 
Referat Programów Pomocowych
2
3
4
3
2
71,25%
 
Referat Programów Pomocowych
 
 
 
 
 
 
Obiekt 2
 
3
3
4
2
2
72,50%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         W wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka dotyczących wyłonionych obiektów audytorzy ustalili, że badane obiekty charakteryzują się podobnym ryzykiem. Jednak większym ryzykiem charakteryzuje się Obiekt 2. Najwyższą punktację przypisano kategoriom kontroli wewnętrznej, istotności i jakości zarządzania. Audytorzy stoją na stanowisku, że materializacja ryzyk w tych kategoriach niesie największe ryzyko braku akceptacji złożonych dokumentów aplikacyjnych a co za tym idzie braku dofinansowania i w konsekwencji niezrealizowania planowanych inwestycji. Stąd wynika potrzeba wysokiej kultury zarządzania i wysokiego poziomu wiedzy fachowej pracowników – audytorzy kategorii ryzyka jakość zarządzania przyznali punktacje na poziomie 3. W analizie audytorzy wysoko ocenili ryzyka związane z kategorią kontroli wewnętrznej, uznali bowiem, że skuteczność aplikowania środków pomocowych w badanym systemie zależy w dużym stopniu od poziomu i efektywności zastosowanych mechanizmów kontrolnych na każdym etapie procesu aplikowania.
Biorąc pod uwagę badany system i dostępne zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy postanowili poddać audytowi ww. obiekty.
 
 
METODYKA
 
1.      testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanych systemów oraz 
 potwierdzenie istnienie kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·            zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
·            uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki,
·            obserwację wykonywanych działań,
2.      testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procesów w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:
·            porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub kontrowersyjnych, wymagających wyjaśnienia,
·            rekonstrukcję wydarzeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników,
·            sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną;
3.      testy rzeczywiste wydajności (efektywności) – identyfikacja kompletności, dokładności i ważności informacji zawartych w dokumentach służbowych.
 
 
VI.TERMIN
 
Zadanie audytowe przeprowadzano w okresie sierpień – wrzesień 2008r.
 
 
VII.KRYTERIA OGÓLNE
         Fundusze strukturalne są instrumentami Polityki Strukturalnej Unii Europejskiej. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarek krajów należących do Unii Europejskiej (UE). W ten sposób wpływa się na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. W latach 2000-2006 istniały cztery Fundusze strukturalne, realizujące cele polityki spójności UE: 
  • Europejski Fundusz Społeczny,
  • Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej,
  • Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,
  • Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa.
Ponadto istnieje Fundusz Spójności będący instrumentem finansowym UE, nienależącym do Funduszy strukturalnych i wdrażany na poziomie wybranych państw a nie regionów. Jego celem jest ułatwienie integracji słabiej rozwiniętych krajów poprzez budowę sieci transportowych oraz obiektów ochrony środowiska o znaczeniu ponadregionalnym.  
W latach 2007-2013, w wyniku reformy polityki spójności, liczba Funduszy strukturalnych została ograniczona do dwóch: Europejski Fundusz Społeczny oraz Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Do głównego nurtu programowania został włączony również Fundusz Spójności, który w latach 2007-2013 będzie podlegał podobnym zasadom, jak Fundusze strukturalne. Z kolei Fundusze wspierające inwestycje w zakresie rolnictwa i rybołówstwa zostały włączone odpowiednio do Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej.
Dokumentem określającym kierunki i wysokość wsparcia finansowego ze strony Funduszy na realizację zamierzeń rozwojowych w Polsce w latach 2007-2013 jest Narodowa Strategia Spójności (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia). Narodowa Strategia Spójności (NSS) to dokument strategiczny określający priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w Polsce w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007 – 2013. Łączna suma środków zaangażowanych w realizację NSS w latach 2007-2013 wyniesie około 85,6 mld euro, z czego 67,3 mld euro będzie pochodziło z budżetu UE. Obok działań o charakterze prawnym, fiskalnym i instytucjonalnym cele NSS będą realizowane za pomocą programów (tzw. programów operacyjnych), zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, programów regionalnych (tzw. regionalnych programów operacyjnych), zarządzanych przez Zarządy poszczególnych województw i projektów współfinansowanych ze strony instrumentów strukturalnych, tj.: 
  • Program Infrastruktura i Środowisko – 27,9 mld euro, finansowany z EFRR i FS;  
  • Program Kapitał Ludzki – 9,7 mld euro, finansowany z EFS;
  • Program Innowacyjna Gospodarka – 8,3 mld euro, finansowany z EFRR;
  • Program Rozwój Polski Wschodniej – 2,3 mld euro, finansowany z EFRR;
  • Program Pomoc Techniczna - 0,5 mld euro, finansowany z EFRR;
  • Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej - 0,7 mld euro, finansowany z EFRR;
  • 16 regionalnych programów (1 dla każdego z województw) – 16,6 mld euro, finansowane z EFRR;
Zasady aplikowania w wyżej wymienionych programach operacyjnych zostały określone osobno dla każdego z programów. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, na podstawie analizy stanu przygotowań w poszczególnych instytucjach, aktualizuje harmonogramy uruchomienia programów operacyjnych na lata 2007-2013.
 
 
VIII. KRYTERIA I USTALENIA
 
 
1.                Obiekt 1 - Analiza konstrukcji organizacyjnej systemu pozyskiwania środków pomocowych UE w Urzędzie Miasta Opola; (znajduje się w załączniku do sprawozdania).
 
2.                Obiekt 2 - Ocena skuteczności podjętych działań w celu pozyskania środków pomocowych w roku 2007 i I połowie 2008r. (znajduje się w załączniku do sprawozdania).
 
 
IX. UWAGI I WNIOSKI
                                                      
             Na podstawie opisanych w niniejszym sprawozdaniu ustaleń, analizy przyczyn i skutków audytorzy wydali jedną rekomendację:
 
A. W celu utrzymania odpowiedniego poziomu kwalifikacji i umiejętności w zakresie pozyskiwania środków pomocowych podjąć kroki umożliwiające szerszy dostęp pracowników Referatu Programów Pomocowych do udziału w specjalistycznych szkoleniach.
 
 
 
Wykonano w 3egzemplarzach, które otrzymują:
1)      Egz. nr 1 – Prezydent Miasta Opola
2)      Egz. nr 2 - Naczelnik Wydziału EiPR
3)      Egz. nr 3 – a/a
 

Nazwa dokumentu: sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Marek Żywicki, Łukasz Nowak
Osoba, która odpowiada za treść: Marek Żywicki, Łukasz Nowak
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2008-10-10 08:55:40
Data udostępnienia informacji: 2008-10-10 08:55:40
Data ostatniej aktualizacji: 2008-10-10 08:58:28

Wersja do wydruku...

corner   corner