Zespół Placówek Specjalnych przy zakładach opieki zdrowotnej w Opolu
l. Charakterystyka jednostki organizacyjnej. forma organizacyjno – prawna Zespół Placówek Specjalnych przy zakładach opieki zdrowotnej w Opolu jest jednostką budżetową , posiada rachunek bankowy i prowadzi gospodarkę finansową i materiałową określoną odrębnymi przepisami.
II. Charakterystyka podstawowych zadań i usług realizowanych przez jednostkę.
Zespół Placówek Specjalnych przy zoz w Opolu jest specyficzną placówką oświatową. Zajęcia dydaktyczne oraz proces terapeutyczny i wychowawczo- opiekuńczy są zorganizowane na terenie czterech zakładów opieki zdrowotnej , w ośmiu oddziałach leczniczych.
W placówce przebywają dzieci:
Zespół składa się z 10 oddziałów szkolnych , 2 oddziałów przedszkolnych , 5 oddziałów zespołów zajęć pozalekcyjnych . Na terenie czterech w/w zakładów opieki zdrowotnej znajduje się 177 miejsc (łóżek ) dla chorych dzieci, którymi szkoła opiekuje się w ciągu całego roku kalendarzowego. Rocznie przez Placówkę przewija się kilka tysięcy dzieci, które w zależności od rodzaju schorzeń przebywają w oddziałach leczniczych od kilku tygodni do kilku miesięcy .
CELE I ZADANIA ZESPOŁU
Osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów w dostępnym im zakresie za pomocą specjalnych metod.
Sprawowanie opieki nad uczniami .odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
- Wspomaganie procesu leczenia szpitalnego w sposób dostępny nauczycielom i wychowawcom ,zgodnie z aktualnymi metodami pracy , pedagogiki leczniczej i rewalidacji.
Zadania Zespołu Placówek Specjalnych przy zakładach opieki zdrowotnej w Opolu :
- sprawowanie opieki pedagogicznej nad dziećmi przebywającymi na leczeniu szpitalnym z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości psychofizycznych w : przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum , grupie wychowawczej .zespole pozalekcyjnych zajęć wychowawczych :
- zapewnienie ciągłości uczenia się ,zapobieganie powstawaniu zaległości w nauce
- kształtowanie pozytywnego stosunku do szkoły , niwelowanie lęków i fobii szkolnych
- zmniejszanie stresu jaki powoduje choroba i izolacja od środowiska
- budzenie szacunku do życia człowieka , kultury i piękna jako wartości nadrzędnych
- szerzenie wiedzy o wartości zdrowia fizycznego i psychicznego
- kształtowanie nawyków higieny oddziaływanie prozdrowotne i proekologiczne
- rozwijanie zainteresowań uczniów z zastosowaniem aktualnych metod pracy,pedagogiki leczniczej i rewalidacji
- organizowanie specjalistycznej opieki psychologiczno- pedagogicznej ( rehabilitacja,re-walidacja)
Istnieje duże zapotrzebowanie ze strony środowiska medycznego na usługę pedagogiczną. ni.
Organy szkoły
Organami Zespołu są:
1. Dyrektor - mgr Jolanta Horbowy-Buska
2. Rada Pedagogiczna
Dyrektor Zespołu kieruje działalnością szkoły, odpowiada za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
Kompetencje dyrektora dotyczą w szczególności:
- opracowania szczegółowej organizacji nauczania , wychowania (arkusz organizacji szkoły)
- zapewnienia warunków dla pełnej realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych
- nadzorowania realizacji planu pracy szkoły
-
sprawowania nadzoru pedagogicznego , ustalania oceny pracy nauczycieli
-
decydowania o organizacji zajęć pozalekcyjnych
- decydowania o przydziale godzin nauczania i czynności dodatkowych dla nauczycieli
-
nawiązywanie stałej współpracy i współdziałania z personelem medycznym, w szczególności w zakresie zapewnienia warunków dla możliwie pełnej realizacji zadań Zespołu wynikających z planu pracy szkoły
-
realizowania uchwał rady pedagogicznej lub ich wstrzymania Jeśli są niezgodne z prawem
-
dysponowania środkami finansowymi oraz ich prawidłowe wykorzystanie
-
zatrudniania ,urlopowania, zwalniania, zawieszania w czynnościach nauczycieli
-
przyznawania nagród dyrektora
-
wymierzania kar porządkowych nauczycielom
-
wnioskowania w sprawie odznaczeń , nagród i wyróżnień
-
inicjowania szkoleń i doskonalenia zawodowego nauczycieli
-
realizacji zadań , zgodnie z zarządzeniami organu nadzorującego szkołę
W Zespole Placówek Specjalnych działa Rada Pedagogiczna :
- kolegialny organ w zakresie realizacji zadań statutowych, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki
-
w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Zespołu bez względu na wymiar czasu pracy,
przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Zespołu
- zebrania plenarne rady odbywają się na zakończenie każdego semestru lub w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub z inicjatywy przewodniczącego
-
w posiedzeniach rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym zainteresowani przedstawiciele personelu medycznego, na zaproszenie przewodniczącego rady lub z własnej inicjatywy za jego zgodą
-
- rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności .zebrania rady są protokołowane
- uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej "6 członków rady, którzy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej
Kompetencje rady pedagogicznej :
- zatwierdzanie : planów pracy szkoły , wniosków , propozycji prowadzonych w szkole eksperymentów
- opiniowanie : organizacji pracy Zespołu , w tym tygodniowych rozkładów zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych , projektu planu finansowego Zespołu , wniosków dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom nagród , odznaczeń i innych wyróżnień, propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych .wychowawczych i opiekuńczych
- występowanie z wnioskami służącymi doskonaleniu organizacji procesu nauczania ,oceny
pracy nauczycieli i wychowawców ,działalności Zespołu Jego dyrektora Kompetencje i zasady współdziałania organów szkoły :
Każdy z organów Zespołu ma możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich kompetencji określonych w statucie.
W razie zaistnienia sytuacji konfliktowych pomiędzy organami Zespołu , dyrektor
powołuje komisję do rozpatrzenia i rozwiązania tego konfliktu ,składającą się z przedstawicieli organów Zespołu w równej liczbie, bądź organu prowadzącego i nadzorującego.
Majątek szkoły
Zespół Placówek Specjalnych nie posiada własnych budynków, pomieszczeń. Zakłady opieki zdrowotnej udostępniają placówce pomieszczenia wraz z wyposażeniem nieodpłatnie. Szkoła ze względu na brak własnych pomieszczeń nie ma możliwości prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. W związku z tym Placówka nie może tą drogą uzyskiwać dodatkowych środków finansowych na pokrycie bieżących potrzeb. Szkoła posiada jedynie inwentarz gospodarczy i biurowy o wartości 31.631,72 zł ( stan na dzień 31.12.2002 r.).