Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 26
im. Książąt Opolskich
w Opolu
-
Szkoła Podstawowa nr 26 w Opolu jest szkołą publiczną.
-
Siedziba szkoły znajduje się w Opolu przy ulicy Groszowickiej 12.
-
Szkoła nosi imię Książąt Opolskich.
-
Szkoła jest jednostką budżetową.
-
W szkole mogą być tworzone środki specjalne.
-
Organem prowadzącym jest Miasto Opole
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Opolu.
Podstawą organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią, ustalone przez dyrektora i zaopiniowanie przez Radę Pedagogiczną:
-
szkolny plan nauczania,
-
arkusz organizacji Szkoły,
-
tygodniowy rozkład zajęć.
ORGANIZACJA SZKOŁY
Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią, ustalone przez Dyrektora i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną:
-
szkolny plan nauczania,
-
arkusz organizacji Szkoły,
-
tygodniowy rozkład zajęć.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział. Liczbę uczniów w oddziale określają odrębne przepisy.
W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą organu prowadzącego Szkołę, możliwe jest tworzenie oddziałów mniej licznych w zależności od warunków demograficznych, środowiskowych i wychowawczych placówki.
Zasady tworzenia i organizacji oddziałów sportowych, oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych określają odrębne przepisy.
Przedmiot działania i kompetencje.
Cele i zadania Szkoły
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
Szkoła realizuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania, w zakresie przyjętych i zatwierdzonych planów nauczania.
Szkoła realizuje ustalone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania,
podstawę programową zajęć edukacyjnych, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich
indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także możliwości psychofizyczne.
Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły podstawowej poprzez:
-
atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania,
-
udział w zajęciach pozalekcyjnych.
1. Szkoła poprzez działalność wychowawczo – dydaktyczno i dobrą współpracę z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym wspomaga wszechstronny rozwój ucznia poprzez:
-
rozbudzanie jego ciekawości poznawczej,
-
inspirowanie do wyrażania własnych uczuć i przeżyć,
-
uczenie samodzielności w podejmowaniu i rozwiązywaniu zadań,
-
pobudzanie motywacji do ciągłego uczenia się i samorozwoju,
-
kształtowanie indywidualnych zdolności twórczych,
-
uwrażliwienie na piękno, dobro i prawdę,
-
postępowanie według przyjętych norm i zasad moralnych,
Szkoła zapewnia uczniom mniejszości narodowej podtrzymywanie swojej tożsamości poprzez:
-
naukę języka niemieckiego od klasy pierwszej jako przedmiotu dodatkowego w wymiarze określonym w odrębnych przepisach.
-
pracę nauczycieli obcokrajowców ( Niemcy ),
Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w wybranych dziedzinach poprzez:
-
organizowanie zajęć pozalekcyjnych,
-
organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych,
-
kierowanie do kół i klubów działających na terenie miasta,
Organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje:
W szkole działają organy:
W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
-
Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów Szkoły.
-
Zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców określa Regulamin działalności Rady Rodziców uchwalony przez ogólne zebranie rodziców.
-
Regulamin, o którym mowa w ust. 3 nie może być sprzeczny ze Statutem.15
-
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
-
Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin działalności uchwalony przez Radę.
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
-
uchwalanie i nowelizacja regulaminu własnej działalności,
-
zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
-
zatwierdzanie wyników, klasyfikacji i promocji uczniów,
-
uchwalanie programu wychowawczego Szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole,
-
ustalanie organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły,
-
przygotowanie projektu Statutu Szkoły lub jego zmian,
-
delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Szkoły,
-
występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej,
Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznania się z programem nauczania i wychowania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym i możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-
prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Szkoły w porozumieniu z Dyrektorem,
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego,
-
opiniowanie programu wychowawczego Szkoły,
Majątek szkoły:
- grupa I budynki i budowle: 1,222,385,04
- grupa II ogrodzenie i przyłącza 19,008,72
- grupa III piec gazowy 6,846,00
- grupa IV zestaw komputerów 3,981,60
- grupa VII kserokopiarka 2,250,00
środki trwałe 75,927,96