Miejski Rzecznik Konsumentów w Opolu
Urszula Leśkiewicz
Adres do korespondencji : 45-015 Opole, Rynek - Ratusz
Od 1.02.2013 r. siedziba Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
Opole, ul. Budowlanych 4, pokój nr 14 (I piętro)
telefon 077 / 44-35-770, 44-35-771 (fax)
e-mail: mrk@um.opole.pl
UWAGA!
Przyjmowanie konsumentów w celu udzielenia porady lub pomocy prawnej odbywa się w następujące dni i godziny:
Poniedziałek, Środa, Piątek : 8.00 - 15.00
W zakresie reklamacji towarów i usług (poza usługami finansowymi, ubezpieczeniowymi i turystycznymi) pomocy prawnej konsumentom udziela także Opolski Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu, ul. 1 Maja 1, II piętro, pok. 23,
tel. 77 / 4545089, 4545088
Rzecznik nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową albowiem za konsumenta uważa się osobę fizyczną, która nabywa od przedsiębiorcy towar lub usługę ale w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą lub zawodową .
Zadania oraz uprawnienia Rzecznika:
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Współdziałanie z właściwym miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
- Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych
Uwaga!
Właściwość miejscowa rzecznika :
Z uwagi na fakt, iż Miasto Opole jest miastem na prawach powiatu -realizując zadanie powiatu jakim jest "ochrona konsumentów" - rzecznik udziela porad prawnych jedynie mieszkańcom Miasta Opola.
Na posiedzeniu w dniu 5 września 2011 r. Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów podjęła uchwałę nr 1/2011 o treści: „Członkowie Rady przyjmują zasadę, że Rzecznicy Konsumentów podejmują działania na rzecz konsumentów zamieszkujących w mieście bądź powiecie, który jest miejscem działania rzecznika. Przy podejmowaniu decyzji o interwencji w sprawie konsumenta Rzecznik bierze pod uwagę miejsce zamieszkania konsumenta a nie jego miejsce zameldowania”. Stanowisko wyrażone w ww. uchwale podzielił Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie z dnia 9 grudnia 2011 r..
Za mieszkańca powiatu / miasta na prawach powiatu uważana jest osoba fizyczna przebywająca na terytorium powiatu / miasta na prawach powiatu z zamiarem stałego pobytu.
Stanowisko takie prezentowane jest zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie.
Nadto zameldowanie na pobyt stały powinno być traktowane jedynie jako jeden z dowodów wskazujących na przebywanie danej osoby na terenie powiatu/ miasta na prawach powiatu z zamiarem stałego pobytu.
Konsumenci z innych powiatów winni zgłaszać się po poradę prawną do rzeczników funkcjonujących w Starostwach Powiatowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania konsumentów bez względu na miejsce zawarcia umowy.
PYTANIA I ODPOWIEDZI
AKTUALNOŚCI UOKiK
BEZPŁATNA INFOLINIA KONSUMENCKA
JAK SKUTECZNIE ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ TOWARU
WZORY PISM i UMÓW
WYBRANE AKTY PRAWNE dot. ochrony konsumentów
PORADY
SEZONOWE WYPRZEDAŻE
Użyteczne linki:
- Wykaz rzeczników konsumentów w woj. opolskim
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl
- Federacja Konsumentów http://www.federacja-konsumentow.org.pl
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich http://www.skp.pl
- Rzecznik Ubezpieczonych http://www.rzu.gov.pl
- Rzecznik Praw Pacjenta w Opolu http://www.nfz-opol.pl
- Rzecznik Praw Obywatelskich http://www.brpo.gov.pl
- Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii http://www.ure.gov.pl
- Urząd Komunikacji Elektronicznej http://www.uke.gov.pl
- Arbiter Bankowy http://www.zbp.pl
- Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej http://www.giih.gov.pl
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu http://www.opole.wiih.gov.pl