Akty prawne
-
Protokół dodatkowy I z 1977 roku do Konwencji Genewskich z 1949 r. dotyczący ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych,
-
Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 4, poz. 16 z 1992 r.
z późn. zm.),
-
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
-
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
(Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
-
Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. Nr 81, poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414,
z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 113, poz. 1207 i Nr 154, poz.1801),
-
Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne
(Dz.U. Nr 115 poz. 1229 z 2001 z późn. zm.),
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin
(Dz.U. Nr 96 poz. 850 z 2002 r),
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 września 1993 r. w sprawie obrony cywilnej (Dz.U. Nr 93, poz. 429 z 1993 r.),
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z 5 lutego 2002 r. w sprawie świadczeń na rzecz obrony (Dz. U. Nr. 18, poz. 168, z dnia 6 marca 2002 r.),
-
Ustawa o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r.(tekst jednolity Dz.U. Nr 7, poz. 58 z 10 stycznia 2002 r.),
-
Ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. o stanie wojennym oraz
o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sil Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 156, poz. 1301 z 25 września 2002 r.),
-
Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym
(Dz. U. Nr 113, poz. 985 z 20 lipca 2002 r.),
-
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r.
w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji
w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji
w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji. (Dz. U. Nr 87, poz. 796),
-
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r.
w sprawie oceny poziomów substancji w powietrzu.
(Dz. U. Nr 87, poz. 798),
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 r.
w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. (Dz. U. Nr 58.poz.535),
-
Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej
(Dz.U. Nr 62 poz. 558 z 22 maja 2002 r.),
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania. (Dz. U. Nr 215, poz. 1818 z 17 grudnia 2002 r)
Te ostatnie zapisy są na dzień dzisiejszy najważniejsze w stosunku do sytuacji kryzysowych.
Aktualności
W dniu 8 lipca odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego, któremu przewodniczył Prezydent Miasta Opola Pan Ryszard Zembaczyński. Tematem posiedzenia było:
Istota procesu zarządzania kryzysowego jako działania zorganizowanego.
W trakcie posiedzenia PZRK poruszone zostały następujące problemy:
- Charakterystyka i rozpoznawanie zagrożeń ludności w czasie pokoju i kryzysu
a) zagrożenie powodziowe:
- prognozowanie skutków katastrofalnych opadów,
- monitoring hydrologiczno-meteorologiczny,
- zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne na terenach zalewowych.
b) zagrożenie chemiczne:
- charakterystyka źródeł zagrożeń chemicznych,
- prognozowanie skutków awarii chemicznej,
- ograniczanie skutków awarii chemicznej.
c) zagrożenie radiacyjne:
- źródła zagrożeń radiacyjnych,
- monitoring zagrożeń radiacyjnych,
- prognozowanie zagrożeń po awariach w elektrowniach jądrowych,
- metody ochrony przed skutkami awarii w elektrowniach jądrowych.
d) inne rodzaje zagrożeń:
- katastrofy budowlane,
- katastrofy komunikacyjne,
- zagrożenia epidemiologiczne,
- zbiorowe zakłócenia porządku publicznego,
- terroryzm.
e) Państwowy Monitoring Środowiska
- Organizacja i zadania systemu wykrywania i alarmowania oraz sytemu powszechnego ostrzegania na szczeblu powiatu
a) zadania systemu wykrywania i alarmowania,
b) podsystem wczesnego ostrzegania,
c) analiza i ocena zagrożeń,
d) ostrzeganie i alarmowanie o: klęskach żywiołowych, skażeniach promieniotwórczych, skażeniach toksycznymi środkami przemysłowymi, radiacyjnych itp.,
e) organizacja systemu alarmowania na szczeblu powiatu.
- Obieg informacji oraz rola środków masowego przekazu
w sytuacjach kryzysu. Standardy i procedury wymiany informacji
a) wykorzystanie mediów do edukacji społeczeństwa w celu wdrożenia zasad postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń,
b) włączenie mediów w plany przygotowania do działań podczas zdarzeń nadzwyczajnych,
c) centralizacja informacji przepływającej z miejsca zdarzenia do mediów,
d) organizacja ośrodka informacji,
e) przygotowanie osób do kontaktu z mediami.
- Ewakuacja ludności – planowanie i organizacja
a) akty prawne regulujące organizację ewakuacji,
b) ogólne zasady ewakuacji ludności,
c) organy planujące i organizujące ewakuację,
d) organizacja i zadania zespołu do spraw ewakuacji ludności,
e) zabezpieczenie logistyczne procesu ewakuacji,
f) kierowanie przebiegu informacji.
- Psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych (przygotowanie ludności i grup ratowniczych do działań w sytuacjach zagrożeń)
a) rodzaje sytuacji trudnych ich charakterystyka oraz wpływ na psychikę,
b) zachowanie się ludzi w akcjach ratunkowych, zjawisko paniki,
c) zjawisko stresu biologicznego i psychicznego,
d) czynniki warunkujące zachowanie ludzi w sytuacjach zagrożenia i kryzysowych,
e) kierowanie, dowodzenie, przywództwo w sytuacjach kryzysowych.