|
Uchwała nr XVII/136/03 Rady Miasta Opola z dnia 21 sierpnia 2003 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta Opola. |
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717) - Rada Miasta Opola uchwala, co następuje:
§ 1
- Prezydent Miasta w oparciu o materiały merytoryczne wydziałów Urzędu Miasta opracowuje i przekazuje do zaopiniowania komisjom stałym Rady Miasta w terminie do 31 maja projekt założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
- Projekt założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny winien zawierać:
- podstawowe kierunki polityki społecznej i gospodarczej w poszczególnych obszarach działalności miasta, tj. w zakresie:
- gospodarki i promocji miasta,
- infrastruktury komunalnej i inwestycji miejskich,
- oświaty,
- zdrowia,
- polityki prorodzinnej i spraw społecznych,
- bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- kultury, sportu i turystyki;
- ocenę możliwości finansowych miasta w zakresie pozyskania dochodów i przychodów;
- wnioski z wieloletnich symulacji wydatków majątkowych miasta.
- Projekt założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny opiniują komisje stałe Rady Miasta.
- Prezydent Miasta po zapoznaniu się z opiniami komisji stałych Rady Miasta przekazuje Radzie Miasta projekt uchwały w sprawie założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
- Rada Miasta podejmuje w terminie do 30 czerwca uchwałę w sprawie założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny.
§ 2
- W oparciu o przyjęte założenia kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny Prezydent Miasta w terminie do 10 lipca wydaje założenia budowy projektu budżetu na rok następny, obejmujące w szczególności:
- planowane wskaźniki ekonomiczne;
- metodologię budowy projektów budżetu jednostek organizacyjnych miasta;
- sposób wyznaczania wielkości wydatków bieżących, w tym płacowych oraz wydatków inwestycyjnych;
- założenia do uchwał okołobudżetowych.
- Prezydent Miasta na podstawie przyjętych założeń kierunków polityki społecznej i gospodarczej miasta na rok następny oraz założeń budowy projektu budżetu na rok następny wydaje jednostkom organizacyjnym i wydziałom Urzędu Miasta wytyczne w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu w terminie do 15 lipca.
§ 3
- Wnioski o ujęcie zadań w budżecie składane mogą być w terminie do 15 sierpnia. Wnioski składać mogą kluby radnych, radni, komisje stałe Rady Miasta, mieszkańcy Opola, organizacje pozarządowe i inne podmioty.
- Wnioski powinny zawierać nazwę zadania (czynności), jego krótką charakterystykę, uzasadnienie realizacji i w miarę możliwości wnioskodawcy jego szacunkowy koszt.
- Wszystkie wnioski w zakresie wysokości kosztów podlegają weryfikacji przez merytoryczne wydziały Urzędu Miasta.
§ 4
- Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta w terminie do 30 września zbiorczą analizę materiałów planistycznych. Analiza ta powinna obejmować:
- prognozę dochodów budżetu miasta według ważniejszych źródeł, w porównaniu z wykonaniem roku poprzedniego i aktualnym planem roku bieżącego;
- zestawienie tabelaryczne wydatków wynikających ze zgłoszonych wniosków;
- projekt wydatków w szczegółowości do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i inwestycyjnych;
- zestawienie wniosków, które nie zostały uwzględnione w projekcie wydatków, wraz z uzasadnieniem nieprzyjęcia ich do budżetu;
- prognozę spłat kredytów;
- przychody i rozchody związane z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej;
- wykaz realizowanych inwestycji miasta oraz wysokość nakładów inwestycyjnych, ze wskazaniem zadań kontynuowanych;
- w przypadku realizowanych programów wieloletnich wykaz inwestycji realizowanych w ramach tych programów;
- prognozy planów finansowych funduszy;
- zestawienie planowanych dotacji przyznawanych z budżetu miasta;
- projekty uchwał okołobudżetowych, w szczególności:
- w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
- w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe środkami miejskiego transportu zbiorowego,
- w sprawie podatków i opłat lokalnych;
- wykaz projektów możliwych do realizacji z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych funduszy.
- Do analizy, o której mowa w ust. 1, dołącza się informację o jednostkach organizacyjnych miasta oraz innych podmiotach realizujących zadania w imieniu miasta.
- Informacja o jednostkach organizacyjnych miasta powinna zawierać:
- krótką charakterystykę realizowanych zadań;
- wielkość zatrudnienia w roku bieżącym i następnym;
- wskaźniki określające planowany koszt realizacji zadań w porównaniu do kosztów roku bieżącego.
- Informacja o podmiotach realizujących zadania w imieniu miasta powinna zawierać krótką charakterystykę realizowanych zadań oraz zamierzeń inwestycyjnych:
- spółek o 100% udziale gminy;
- jednostek zarządzających mieniem komunalnym;
- pozostałych podmiotów.
§ 5
- Rada Miasta odbywa dyskusję nad zbiorczą analizą materiałów planistycznych na sesji w październiku.
- Podczas dyskusji nad zbiorczą analizą materiałów planistycznych mogą być składane wnioski do projektu budżetu w trybie właściwym dla projektów uchwał Rady Miasta. Zgłoszone wnioski powinny wskazywać źródła ich finansowania.
- Podczas sesji październikowej Rada Miasta powinna przyjąć uchwały okołobudżetowe. W przypadku braku podstaw prawnych do ich uchwalenia, procedurę wznawia się na najbliższej sesji po ukazaniu się odpowiednich aktów prawnych.
§ 6
- Prezydent Miasta po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 5 ust 2, opracowuje projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego i najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia Radzie Miasta i Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
- Dołączone do projektu uchwały budżetowej objaśnienia powinny zawierać:
- omówienie poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem metod ich szacowania;
- omówienie źródeł przychodów zakładów budżetowych i środków specjalnych oraz wydatków tych jednostek;
- omówienie wydatków budżetowych;
- informację o finansowaniu zadań inwestycyjnych obejmującą: nazwę inwestycji (zadania), zakres inwestycji, planowany termin rozpoczęcia i zakończenia, źródła finansowania, ogólny koszt inwestycji, zakres finansowy już zrealizowany i zakres planowany do zrealizowania w roku budżetowym.
- Wraz z projektem uchwały budżetowej Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta stanowisko do wszystkich wniosków zgłaszanych podczas dyskusji nad zbiorczą analizą materiałów planistycznych.
§ 7
- Projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi podlega zaopiniowaniu przez wszystkie komisje stałe Rady Miasta.
- Komisje Rady Miasta w terminie do 30 listopada odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
- Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana jest wskazać źródło finansowania.
- Zbiorczą opinię wydaje Komisja Finansów na posiedzeniu z udziałem przewodniczących pozostałych komisji.
- Prezydent Miasta po zapoznaniu się ze zbiorczą opinią Komisji Finansów i wnioskami pozostałych komisji stałych Rady Miasta przedkłada Radzie Miasta uwzględnione wnioski w formie autopoprawki do projektu uchwały budżetowej najpóźniej na 7 dni przed wyznaczoną datą sesji budżetowej. Nieuwzględnione w autopoprawce wnioski wymagają uzasadnienia Prezydenta Miasta.
§ 8
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Opola.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z tym że ust. 5 § 1 wchodzi w życie od 1 stycznia 2004 r. i ma zastosowanie do uchwalenia budżetu miasta na 2005 rok.
§ 10
Traci moc uchwała Nr XXV/372/00 Rady Miasta Opola z dnia 25 maja 2000 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta Opola wraz ze zmianami zawartymi w uchwałach: Nr XLVI/592/01 Rady Miasta Opola z dnia 27 września 2001 roku i Nr XV/130/03 Rady Miasta Opola z dnia 26 czerwca 2003 roku.
(-) Przewodniczący Rady Miasta Opola Ryszard Ciecierski
Skrócony opis: | Uchwała nr XVII/136/03 Rady Miasta Opola z dnia 21 sierpnia 2003 r.w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu mia | Osoba, która wytworzyła informację: | Marcin Baraniewicz | Osoba, która odpowiada za treść: | Marcin Baraniewicz | Osoba, która wprowadzała dane: | Marcin Baraniewicz | Data wytworzenia informacji: | 2005-01-03 14:51:57 | Data udostępnienia informacji: | 2005-01-03 14:51:57 | Data ostatniej aktualizacji: | 2005-01-03 15:00:07 |
Wersja do wydruku...
|