logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


 

 

SPRAWOZDANIE Z AUDYTU

 

 

Nazwa zadania audytowego: Ocena efektywności systemu redystrybucji środków w ramach pomocy społecznej.

Nr zadania audytowego: 5/5

Nazwa i adres jednostki audytowanej: Wydziały Świadczeń Socjalnych, Polityki Społecznej oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

Zespół audytorów i nr up.:

Piotr Wąsaty – koordynator zadania, nr up. 7/2005

Marek Żywicki – inspektor RAW, nr up. 8/2005

 

 

Wykonał: Marek Żywicki

 

Zatwierdził: Piotr Wąsaty

 

 

Data i podpis:  ..............................

 

Data i podpis:  ..............................

 

 

 

STRESZCZENIE

 

 

Zakres przedmiotowy niniejszego zadania audytowego obejmował ustawowe zadania gminy i powiatu z zakresu ogólnie rozumianej pomocy społecznej. W związku z tym zakres podmiotowy audytu obejmował Wydział Świadczeń Socjalnych (ŚS), Wydział Polityki Społecznej (PS) oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (MOPR). Głównymi zadaniami wymienionych jednostek jest udzielanie pomocy potrzebującym, poprzez przyznawanie świadczeń w drodze decyzji administracyjnych. Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi zakres przedmiotowego audytu są:

·       ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.04.64.593),

·       ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.03.228.2255),

·       ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U.01.71.734).

Zadanie audytowe zostało przeprowadzone poprzez wnikliwe badania dokumentacji, rozmowy z pracownikami dokumentowane w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej, samoocenę – dokumentowaną w kwestionariuszu samooceny. Badania zostały przeprowadzone w audytowanych jednostkach w obecności przedstawiciela audytowanego. Przeprowadzono testy przeglądowe oraz rzeczywiste. Próby do badań zostały wylosowane z wykorzystaniem metod statystycznych. W wyniku przeprowadzonych badań zespół audytorów ustalił, że system działa nierównomiernie. Istnieją obszary funkcjonujące efektywnie obok innych, gdzie stwierdzone uchybienia wpływają negatywnie na ocenę systemu. Główne ustalenia audytu przedstawiono w podziale na audytowane jednostki:

1.   MOPR

Głównym stwierdzonym uchybieniem jest prowadzenie dokumentacji spraw z naruszeniem Instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych;

Audytorzy pozytywnie ocenili funkcjonujący system, który działa sprawnie i zapewnia szybkie i zgodne z przepisami podejmowanie decyzji, bez zwłoki w stawianiu środków do dyspozycji beneficjentom.

2.   Wydział ŚS

Do głównych uchybień audytorzy zaliczyli:

a)   brak wewnętrznych procedur regulujących podział zadań i kompetencji zgodnie z organizacją w wydziale;

b)   nieprzestrzeganie Regulaminu Organizacyjnego w zakresie kompetencji poszczególnych referatów Wydziału ŚS (por. punkt 1.2.3., podpunkt ac. str. 12)

c)   decyzje z 2005r. dotyczące świadczeń na nowy okres zasiłkowy podejmowano średnio po 41 dniach, co w ocenie audytorów świadczy o małej efektywności systemu, szczególnie w okresach nasilonego napływu wnioskodawców.

3.   Wydział PS

Z uwagi na zakres tematyczny przedmiotowego audytu analizie poddane zostały zadania związane ze sprawowaniem przez Prezydenta nadzoru nad działalnością statutową MOPR w Opolu. W ocenie zespołu audytorów należałoby opracować i wdrożyć praktykę przeprowadzania działań kontrolnych w zakresie prawidłowości wydawania decyzji z upoważnienia Prezydenta Miasta.

 

 

I.    CEL

 

Celem niniejszego audytu była ocena efektywności systemu pomocy społecznej, w szczególności:

1.   weryfikacji beneficjentów,

2.   skuteczności i szybkości przydzielania pomocy,

3.   kosztów administracyjnych systemu,

4.   wykorzystania stanowisk pracy w audytowanych wydziałach i w MOPR,

5.   kontroli wewnętrznej w wydziałach i MOPR, kontroli beneficjentów ex ante i kontroli beneficjentów ex post.

 

 

II. ZAKRES

 

Podmiotowy:

audyt został przeprowadzony w pionie Zastępcy Prezydenta Miasta Opola JANUSZA KWIATKOWSKIEGO;

 

Przedmiotowy:

ustawowe zadania gminy i powiatu w zakresie pomocy społecznej.

 

 

III.            OBIEKTY AUDYTU

 

1.   Analiza konstrukcji systemu pomocy społecznej;

2.   Analiza i ocena efektywności systemu;

3.   Ocena systemu weryfikacji i kontroli beneficjentów.

 

 

IV.             ANALIZA RYZYKA

 

         Wymienione obiekty audytu zostały ustalone na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:

1.   niewydolnością systemu z przyczyn organizacyjnych, skutkującą obniżeniem jakości świadczonych usług (np. długie oczekiwanie beneficjenta w kolejce) i wydłużeniem czasu przekazania środków beneficjentowi - OBIEKT 1;

2.   niewłaściwym wykorzystaniem zasobów ludzkich (brak rotacji i elastyczności, nierównomierne obciążenie zadaniami na stanowiskach pracy, kompetencje nieadekwatne do wykonywanych zadań, nieefektywny system zastępstw) – OBIEKT 2;

3.   nieuzasadnionymi kosztami administracyjnymi systemu – OBIEKT 2;

4.   newralgicznymi elementami systemu generującymi ryzyko niewłaściwej identyfikacji beneficjenta, a w konsekwencji przekazania środków niewłaściwym osobom - OBIEKT 3;

5.   błędami pracowników merytorycznych w ocenie wniosków – OBIEKT 3;

6.   brakiem skutecznej kontroli wykorzystania środków przekazanych beneficjentowi – OBIEKT 3.

 

 

Obiekty audytu

Jednostka Audyto-wana

Kategorie ryzyk

 

Istotność

Jakość zarządza– nia

Kontrola wew.

Czynniki zewn.

Opera- cyjne

 

0,20

0,20

0,25

0,15

0,20

 

1

2

3

4

5

6

7

8

Obiekt 1

 

 

 

 

 

4

4

4

  

 

 

2

 

 

 

3

87,5 %

Obiekt 2

 

 

 

 

3

4

3

3

4

 

 

85,0 %

Obiekt 3

 

 

 

 

4

3

4

1

2

 

 

73,8 %

 

 

         W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że najwyższym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 1 (87,5%), nieco niższym obiekt 2 (-2,5%), a najniższym obiekt 3 (-13,7%). Audytorzy uznali bowiem, że mimo najwyższego stopnia istotności (4 pkt.) kryteria ogólne obiektu 3 – m.in. kryteria dot. beneficjentów - są ściśle uregulowane w aktach prawnych. Przyjmując powyższe założenie i podejście systemowe należy uznać, że najwyższe prawdopodobieństwo powstania nieprawidłowości istnieje po stronie organizacyjnej, na którą decydujący wpływ ma kierownictwo Urzędu (kategorie:

Nazwa dokumentu: Sprawozdanie
Podmiot udostępniający: Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Osoba, która wytworzyła informację: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki
Osoba, która odpowiada za treść: Piotr Wąsaty, Marek Żywicki
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Lisiecka
Data wytworzenia informacji: 2006-02-14 08:15:01
Data udostępnienia informacji: 2006-02-14 08:15:01
Data ostatniej aktualizacji: 2006-02-14 08:56:01

Wersja do wydruku...

corner   corner