SPRAWOZDANIE Z AUDYTU
|
Nazwa zadania audytowego: Ocena efektywności systemu redystrybucji środków w ramach pomocy społecznej.
Nr zadania audytowego: 5/5
Nazwa i adres jednostki audytowanej: Wydziały Świadczeń Socjalnych, Polityki Społecznej oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
Zespół audytorów i nr up.:
Piotr Wąsaty – koordynator zadania, nr up. 7/2005
Marek Żywicki – inspektor RAW, nr up. 8/2005
|
Wykonał: Marek Żywicki
Zatwierdził: Piotr Wąsaty
|
Data i podpis: ..............................
Data i podpis: ..............................
|
STRESZCZENIE
Zakres przedmiotowy niniejszego zadania audytowego obejmował ustawowe zadania gminy i powiatu z zakresu ogólnie rozumianej pomocy społecznej. W związku z tym zakres podmiotowy audytu obejmował Wydział Świadczeń Socjalnych (ŚS), Wydział Polityki Społecznej (PS) oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (MOPR). Głównymi zadaniami wymienionych jednostek jest udzielanie pomocy potrzebującym, poprzez przyznawanie świadczeń w drodze decyzji administracyjnych. Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi zakres przedmiotowego audytu są:
· ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.04.64.593),
· ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.03.228.2255),
· ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U.01.71.734).
Zadanie audytowe zostało przeprowadzone poprzez wnikliwe badania dokumentacji, rozmowy z pracownikami dokumentowane w kwestionariuszu kontroli wewnętrznej, samoocenę – dokumentowaną w kwestionariuszu samooceny. Badania zostały przeprowadzone w audytowanych jednostkach w obecności przedstawiciela audytowanego. Przeprowadzono testy przeglądowe oraz rzeczywiste. Próby do badań zostały wylosowane z wykorzystaniem metod statystycznych. W wyniku przeprowadzonych badań zespół audytorów ustalił, że system działa nierównomiernie. Istnieją obszary funkcjonujące efektywnie obok innych, gdzie stwierdzone uchybienia wpływają negatywnie na ocenę systemu. Główne ustalenia audytu przedstawiono w podziale na audytowane jednostki:
1. MOPR
Głównym stwierdzonym uchybieniem jest prowadzenie dokumentacji spraw z naruszeniem Instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych;
Audytorzy pozytywnie ocenili funkcjonujący system, który działa sprawnie i zapewnia szybkie i zgodne z przepisami podejmowanie decyzji, bez zwłoki w stawianiu środków do dyspozycji beneficjentom.
2. Wydział ŚS
Do głównych uchybień audytorzy zaliczyli:
a) brak wewnętrznych procedur regulujących podział zadań i kompetencji zgodnie z organizacją w wydziale;
b) nieprzestrzeganie Regulaminu Organizacyjnego w zakresie kompetencji poszczególnych referatów Wydziału ŚS (por. punkt 1.2.3., podpunkt ac. str. 12)
c) decyzje z 2005r. dotyczące świadczeń na nowy okres zasiłkowy podejmowano średnio po 41 dniach, co w ocenie audytorów świadczy o małej efektywności systemu, szczególnie w okresach nasilonego napływu wnioskodawców.
3. Wydział PS
Z uwagi na zakres tematyczny przedmiotowego audytu analizie poddane zostały zadania związane ze sprawowaniem przez Prezydenta nadzoru nad działalnością statutową MOPR w Opolu. W ocenie zespołu audytorów należałoby opracować i wdrożyć praktykę przeprowadzania działań kontrolnych w zakresie prawidłowości wydawania decyzji z upoważnienia Prezydenta Miasta.
I. CEL
Celem niniejszego audytu była ocena efektywności systemu pomocy społecznej, w szczególności:
1. weryfikacji beneficjentów,
2. skuteczności i szybkości przydzielania pomocy,
3. kosztów administracyjnych systemu,
4. wykorzystania stanowisk pracy w audytowanych wydziałach i w MOPR,
5. kontroli wewnętrznej w wydziałach i MOPR, kontroli beneficjentów ex ante i kontroli beneficjentów ex post.
II. ZAKRES
Podmiotowy:
audyt został przeprowadzony w pionie Zastępcy Prezydenta Miasta Opola JANUSZA KWIATKOWSKIEGO;
Przedmiotowy:
ustawowe zadania gminy i powiatu w zakresie pomocy społecznej.
III. OBIEKTY AUDYTU
1. Analiza konstrukcji systemu pomocy społecznej;
2. Analiza i ocena efektywności systemu;
3. Ocena systemu weryfikacji i kontroli beneficjentów.
IV. ANALIZA RYZYKA
Wymienione obiekty audytu zostały ustalone na podstawie wyodrębnionych przez zespół audytorów obszarów ryzyka, w zakresie tematycznym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:
1. niewydolnością systemu z przyczyn organizacyjnych, skutkującą obniżeniem jakości świadczonych usług (np. długie oczekiwanie beneficjenta w kolejce) i wydłużeniem czasu przekazania środków beneficjentowi - OBIEKT 1;
2. niewłaściwym wykorzystaniem zasobów ludzkich (brak rotacji i elastyczności, nierównomierne obciążenie zadaniami na stanowiskach pracy, kompetencje nieadekwatne do wykonywanych zadań, nieefektywny system zastępstw) – OBIEKT 2;
3. nieuzasadnionymi kosztami administracyjnymi systemu – OBIEKT 2;
4. newralgicznymi elementami systemu generującymi ryzyko niewłaściwej identyfikacji beneficjenta, a w konsekwencji przekazania środków niewłaściwym osobom - OBIEKT 3;
5. błędami pracowników merytorycznych w ocenie wniosków – OBIEKT 3;
6. brakiem skutecznej kontroli wykorzystania środków przekazanych beneficjentowi – OBIEKT 3.
Obiekty audytu |
Jednostka Audyto-wana |
Kategorie ryzyk |
|
Istotność |
Jakość zarządza– nia |
Kontrola wew. |
Czynniki zewn. |
Opera- cyjne |
|
0,20 |
0,20 |
0,25 |
0,15 |
0,20 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Obiekt 1
|
|
4 |
4 |
4 |
2 |
3 |
87,5 % |
Obiekt 2
|
|
3 |
4 |
3 |
3 |
4 |
85,0 % |
Obiekt 3
|
|
4 |
3 |
4 |
1 |
2 |
73,8 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że najwyższym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 1 (87,5%), nieco niższym obiekt 2 (-2,5%), a najniższym obiekt 3 (-13,7%). Audytorzy uznali bowiem, że mimo najwyższego stopnia istotności (4 pkt.) kryteria ogólne obiektu 3 – m.in. kryteria dot. beneficjentów - są ściśle uregulowane w aktach prawnych. Przyjmując powyższe założenie i podejście systemowe należy uznać, że najwyższe prawdopodobieństwo powstania nieprawidłowości istnieje po stronie organizacyjnej, na którą decydujący wpływ ma kierownictwo Urzędu (kategorie: