Od dnia 1 stycznia 2016 roku Opolanie mogą korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej. Pomoc prawna jest udzielana w 5 wyznaczonych punktach na terenie miasta, a usługi świadczą m.in. radcy prawni, adwokaci czy doradcy podatkowi.
Od dnia 2 stycznia 2019 r. z nieodpłatnej pomocy prawnej można skorzystać w punktach, po wcześniejszym umówieniu wizyty. Dyżur telefoniczny w celu przyjmowania zgłoszeń telefonicznych pełniony jest w każdy piątek w godzinach pracy Urzędu Miasta Opola, pod numerem telefonu (77) 54-11-356. Zgłoszenia telefoniczne będą umawiane na kolejny tydzień.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej w Opolu w 2019 r.:
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Opolu, ul. Armii Krajowej 36, 45-071 Opole , w godzinach:
- w poniedziałek w godz. od 8:30 do 12:30,
- we wtorek w godz. od 8:00 do 12:00,
- w środę w godz. od 8:00 do 12:00,
- w czwartek w godz. od 8:30 do 12:30,
- w piątek w godz. od 10:00 do 14:00;
Dyżur w ostatni poniedziałek każdego miesiąca od godz. 10:30 do 12:30 przeznaczony będzie na wizyty domowe. W tym punkcie przyjmuje radca prawny.
- Miejska Biblioteka Publiczna Filia nr 4, ul. Książąt Opolskich 48-50, w godzinach:
- w poniedziałek od 11:00 do 15:00,
- we wtorek od 11:00 do 15:00,
- w środę w godz. od 11:00 do 15:00,
- w czwartek w godz. od 12:00 do 16:00,
- w piątek w godz. od 11:00 do 15:00;
W tym punkcie przyjmuje adwokat.
- Dom Złotej Jesieni – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – Dom Dziennego Pobytu,
ul. Majora Hubala 4, w godzinach:
- od poniedziałku do piątku w godz. od 15:00 do 19:00,
Punkt obsługuje Stowarzyszenie OPPEN Obywatel Prawo Pomoc Edukacja Nowatorstwo.
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – Ośrodek Interwencji Kryzysowej, ul. Małopolska 20a (wejście od Ośrodka Readaptacji Społecznej „Szansa”), w godzinach:
- w poniedziałek w godz. od 15:00 do 19:00,
- we wtorek w godz. od 15:00 do 19:00,
- w środę w godz. od 8:00 do 12:00,
- w czwartek w godz. od 15:00 do 19:00,
- w piątek w godz. od 8:00 do 12:00;
Uwaga! W dniu 31 października (czwartek) punkt będzie czynny w godzinach od 14:00 do 18:00.
Punkt obsługuje Stowarzyszenie OPPEN Obywatel Prawo Pomoc Edukacja Nowatorstwo.
- Urząd Miasta Opola, ul. Budowlanych 4, pokój nr 9, w godzinach:
- od poniedziałku do piątku w godz. od 13:00 do 17:00.
Punkt obsługuje Fundacja POMOC POKRZYWDZONYM VICTIM.
Kto może skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej?:
Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej i która złoży stosowne oświadczenie.
Kto może udzielić nieodpłatnej pomocy prawnej?
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana będzie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego oraz osobę, która ukończyła wyższe studia prawnicze.
Z jakiej pomocy prawnej uprawniony będzie mógł skorzystać?
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym oraz o przysługujących prawach i obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym,
- wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego,
- przygotowanie projektu pisma w tych sprawach, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w różnych rodzajach postępowań,
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Obowiązek informacyjny
Na podstawie art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (dalej: RODO), informuję, że:
Administrator danych:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Miasto Opole, ul. Rynek-Ratusz, 45-015 Opole.
Inspektor ochrony danych:
Jeśli ma Pani/Pan pytania dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
w zakresie działania Urzędu Miasta Opola, a także przysługujących Pani/Panu uprawnień, może się Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych w Urzędzie Miasta Opola za pomocą adresu iod@um.opole.pl lub telefonicznie: 77 5411328.
Cele przetwarzania danych osobowych oraz podstawa prawna przetwarzania:
Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO, w związku z art. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej i wyłącznie w celu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej.
Odbiorcy danych:
Pani/Pana dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.
Okres przechowywania danych osobowych:
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres trzech lat od końca roku kalendarzowego, w którym oświadczenie zostało sporządzone.
Prawo dostępu do danych osobowych:
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, prawo do ograniczenia ich przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego:
Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO.
Konsekwencje niepodania danych osobowych:
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym ale dobrowolnym, a ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej.
Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, profilowanie:
Pani/Pana dane nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.