INFORMACJA
DOTYCZĄCA REALIZACJI INICJATYWY UCHWAŁODAWCZEJ MIESZKAŃCÓW
MIASTA OPOLA
Uprawnienia mieszkańców miasta Opola oraz ich organizacji w zakresie kierowania do Rady Miasta Opola wniosków o podejmowanie uchwał w przedmiocie nie zastrzeżonym do właściwości innych organów i podmiotów reguluje uchwała Nr XXVI/221/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 lutego 2004 r. w sprawie uchwalenia statutu miasta Opola z późniejszymi zmianami.
- Zgodnie z § 23 Statutu Miasta Opola z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić:
1) Prezydent Miasta,
2) komisja Rady,
3) klub radnych,
4) grupa co najmniej trzech radnych,
5) przewodniczący Rady,
6) grupa co najmniej 300 mieszkańców miasta, mających stałe zameldowanie w Opolu i czynne prawo wyborcze,
7) Rada Dzielnicy.
2. W celu zrealizowania inicjatywy uchwałodawczej mieszkańcy mogą zawiązać Komitet Inicjatywy Uchwałodawczej.
3. Komitet przygotowuje projekt uchwały w formie pisemnej a następnie organizuje zbieranie podpisów mieszkańców popierających inicjatywę uchwałodawczą, zachowując następujące wymogi:
1) w imieniu komitetu występuje pełnomocnik komitetu, wskazany w pisemnym oświadczeniu podpisanym przez osoby tworzące komitet,
2) w miejscu zbierania podpisów mieszkańców miasta musi być wyłożony do wglądu projekt uchwały,
3) mieszkaniec miasta udziela poparcia projektowi uchwały wpisując na listę:
- swoje imię i nazwisko,
- adres stałego zameldowania w Opolu,
- numer PESEL,
- oświadczenie o czynnym prawie wyborczym,
- własnoręczny podpis.
4. Projekt uchwały z uzasadnieniem oraz wykazem osób popierających projekt (co najmniej 500 mieszkańców) składa Przewodniczącemu Rady Miasta Opola pełnomocnik komitetu.
5. Projekt uchwały z uzasadnieniem oraz wykazem osób popierających projekt (co najmniej 500 mieszkańców) podlega weryfikacji co do zgodności z wymogami procedury inicjatywy uchwałodawczej przez Biuro Rady Miasta.
6. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
1) tytuł,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) termin i tryb wejścia w życie,
5) uzasadnienie wraz z oceną skutków finansowych.
7. Projekt uchwały powinien być zredagowany w sposób zgodny z wymogami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie