PLAN AUDYTU WEWNĘTRZNEGO NA ROK 2005
1. Informacje o Urzędzie Miasta Opola istotne dla przeprowadzenia audytu wewnętrznego:
1.1 Akty prawne regulujące prawne aspekty działania Urzędu Miasta
Opola:
o ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591)
o ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U.03.15.148)
o ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.98.21.94)
o ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.02.76.964)
o ustawa z dnia14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.00.98.1071)
o ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U.03.203.1966)
o Statut Miasta Opola
o Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Opola
1.2 Budżet Miasta Opola
o W roku 2003 dochody budżetu miasta wyniosły 288.819.398 PLN.
o W roku 2004 dochody budżetu miasta zaplanowano w wysokości 308.044.312 PLN.
o W roku 2005 prognoza dochodów budżetu miasta wynosi 430.121.750 PLN (prognoza dochodów i przychodów łącznie: 542.362.786 PLN)
1.3 Jednostki organizacyjne
Zadania miasta Opola realizowane były – wg stanu na 15.10.2002 r. przez 113 jednostek organizacyjnych gminy, z tego: 98 jednostek budżetowych - w tym Urząd Miasta Opola - 5 instytucji kultury (w tym Estrada Opolska w likwidacji), 1 zakład budżetowy, 1 gospodarstwo pomocnicze, 3 zakłady opieki zdrowotnej i 6 spółek prawa handlowego, których większościowym udziałowcem bądź akcjonariuszem jest Gmina Opole.
1.4 Zatrudnienie
Na dzień 15 października 2004 roku w UM Opola zatrudnionych było 433 osoby (427 etatów).
2. Analiza ryzyka
2.1. Charakterystyka obszaru poddawanego audytowi wewnętrznemu:
Miasto Opole obejmuje obszar 96 km i realizuje prawa i obowiązki miasta na prawach powiatu. Według stanu na 31.12.2001 r. Miasto Opole zamieszkiwało 128.574 mieszkańców, z czego 60.468 (47%) to mężczyźni, a 68.123 (53%) to kobiety. Blisko 67% mieszkańców miasta to osoby w wieku produkcyjnym.
Audytowi wewnętrznemu poddany jest cały obszar działania gminy Opole. W szczególności audytowi wewnętrznemu podlegają, w zakresie powiązanym z gminą Opole, obszary: rolnictwo i łowiectwo, leśnictwo, transport i łączność, gospodarka mieszkaniowa, działalność usługowa, administracja publiczna, dotacje urzędów naczelnych organów władzy państwowej, bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, udziały w podatkach dochodowych od osób fizycznych i prawnych, oświata i wychowanie, ochrona zdrowia, opieka społeczna, edukacyjna opieka wychowawcza, gospodarka komunalna i ochrona środowiska, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, ogrody zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody, kultura fizyczna i sport.
Z punktu widzenia ryzyka powyższe obszary charakteryzują się wysokim stopniem kompleksowości (organizacja UM, systemy zarządzania, nadzór nad mieniem komunalnym, kontrola finansowa, kontrola wewnętrzna, budżet), różnym poziomem stabilności związanym między innymi z podejmowaniem działań nowatorskich i reorganizacyjnych (systemy zarządzania i kontroli, zamówienia publiczne, absorpcja środków unijnych), dużą wrażliwością na
kwestie polityczno-społeczne (organizacja UM, budżet, systemy kontroli i zarządzania, pomoc społeczna, inwestycje), stosunkowo niskim poziomem funkcjonalnej kontroli wewnętrznej oraz dużą istotnością finansową.
2.2. Metody analizy ryzyka
2.2.1 Analizę ryzyka przeprowadzono w oparciu o metodę matematyczną.
Obszary ryzyka wyodrębniono metodą tradycyjną, polegającą na zdefiniowaniu najważniejszych systemów organizacji w oparciu o jej regulamin oraz profesjonalną wiedzę audytora.
2.2.2 Dla priorytetu kierownictwa użyto następujących wag:
Bardzo wysoki – 0,40
Wysoki – 0,30
Średni – 0,15
Niski – 0,0
2.2.3 Ustalono następujące wagi dla kryteriów ryzyka:
Materialność, kontrola wewnętrzna – 0,20
Wrażliwość, poziom delegowania, stabilność, kompleksowość – 0,15
2.2.4 Przyznanie punktów dla przyjętych w tym modelu kategorii odbywa się na podstawie profesjonalnego osądu audytorów.
Algorytm obliczeń:
-