|
Załącznik do Zarządzenia Nr OR.I-0152- 13/2005 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29 marca 2005 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA OPOLA
(tekst ujednolicony)
uwzględniający zmiany wprowadzone zarządzeniami Prezydenta Miasta Opola:
-
Nr OR.I-0152-30/2005 z dnia 23 maja 2005 r. w sprawie zmiany Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola,
-
Nr OR.I-0152-42/2005 z dnia 1 lipca 2005 r. w sprawie zmiany Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola,
-
Nr OR.I-0152-71/2005 z dnia 1 września 2005 r. w sprawie zmiany Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola.
Opole, lipiec 2005 r.
SPIS TREŚCI
- Postanowienia wstępne
- Postanowienia ogólne
- Zadania wspólne wydziałów
- Zadania wydziałów
- Biuro Rady Miasta (Symbol BRM)
- Wydział Organizacyjny (Symbol OR)
- Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju (Symbol EiPR)
- Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu (Symbol KWiA)
- Wydział Budżetu (Symbol B)
- Wydział Finansowo-Księgowy (Symbol FK)
- Biuro Projektu FS (Symbol JRP)
- Wydział Gospodarki i Promocji Miasta (Symbol GiPM)
- Wydział Inwestycji Miejskich (Symbol IM)
- Wydział Urbanistyki, Architektury i Budownictwa (Symbol UAB)
- Biuro Urbanistyczne (Symbol BU)
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii (Symbol GNGiK)
- Wydział Inżynierii Miejskiej (Symbol Inż.M)
- Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa (Symbol OŚR)
- Wydział Komunikacji (Symbol KM)
- Wydział Spraw Obywatelskich (Symbol SO)
- Wydział Oświaty (Symbol OŚ)
- Wydział Kultury, Sportu i Turystyki (Symbol KSiT)
- Wydział Administracyjno-Gospodarczy (Symbol AG)
- Urząd Stanu Cywilnego (Symbol USC)
- Wydział Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych (Symbol ZKOL)
- Biuro Spraw Międzynarodowych (symbol BSM)
- Wydział Lokalowy (Symbol L)
- Wydział Polityki Społecznej (Symbol PS)
- Wydział Świadczeń Socjalnych (Symbol ŚS)
- Referat Informatyki (Symbol I)
- Referat Kontroli Finansowej, Egzekucji i Sprawozdawczości (Symbol KFEiS)
- Referat Nieruchomości Skarbu Państwa (Symbol NSP)
- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (symbol ZO)
- Asystent Prezydenta (Symbol AP)
- Rzecznik Prasowy Prezydenta (Symbol RPP)
- Miejski Rzecznik Konsumentów (Symbol MRK)
- Zasady podpisywania pism i decyzji
- Wykonywanie zadań wynikających z aktów prawnych
- Organizacja narad
- Planowanie pracy
- Załatwianie indywidualnych spraw obywateli
- Postanowienia końcowe
I. Postanowienia wstępne
§ 1
Regulamin Organizacyjny zwany dalej Regulaminem określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miasta Opola.
§ 2 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Mieście - rozumie się przez to gminę OPOLE oraz miasto na prawach powiatu.
- Radzie - rozumie się przez to Radę Miasta OPOLA.
- Prezydencie - rozumie się przez to Prezydenta Miasta OPOLA.
- Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Miasta Opola.
- Wydziale - rozumie się przez to również wymienioną w Regulaminie samodzielną jednostkę organizacyjną, dla której ustalono inną nazwę.
- Naczelniku Wydziału - rozumie się przez to również kierownika samodzielnej jednostki organizacyjnej Urzędu, dla której ustalono inną nazwę.
- Bezpośrednim przełożonym - rozumie się przez to naczelnika wydziału i inne wyższe stanowiska kierownicze.
- Szkole - rozumie się przez to publiczną szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną, prowadzone przez miasto Opole.
2. Używane skróty:
1) FS – Fundusz Spójności, 2) JRP – Jednostka Realizująca Projekt, 3) NFOŚiGW – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 4) WFOŚiGW – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 5) GUS – Główny Urząd Statystyczny 6) PFRON - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych 7) MENiS – Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
II. Postanowienia ogólne
§ 3
- Prezydent jest organem wykonawczym gminy, sprawuje funkcję organu wykonawczego miasta na prawach powiatu, kieruje bieżącymi sprawami miasta i reprezentuje je na zewnątrz.
- Urząd realizuje zadania:
- własne gminy i miasta na prawach powiatu,
- z zakresu administracji rządowej zlecone ustawami,
- powierzone na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,
- wynikające z ustaw szczególnych.
§ 4
- Pracą Urzędu kieruje Prezydent.
- Wykonując wyznaczone przez Prezydenta zadania, Zastępcy Prezydenta zapewniają w powierzonym im zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań miasta i kontrolują działalność wydziałów oraz miejskich jednostek organizacyjnych realizujących te zadania.
- Sekretarz Miasta zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz prowadzi inne powierzone sprawy miasta w zakresie ustalonym przez Prezydenta.
- Skarbnik Miasta organizuje i nadzoruje opracowanie projektu budżetu i zapewnia prawidłową jego realizację. Czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej.
- Prezydent realizuje swoje zadania również za pośrednictwem pełnomocników: ds. Ochrony Informacji Niejawnych i ds. Realizacji
Projektu FS.
- Podział nadzoru nad wydziałami Urzędu, Prezydent określa w drodze zarządzenia.
§ 5
Do zadań Prezydenta jako kierownika Urzędu należy:
- zapewnienie realizacji zadań Urzędu określonych Regulaminem Organizacyjnym,
- dokonywanie podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności między swych Zastępców, Sekretarza i Skarbnika Miasta, koordynowanie ich działalności i przy ich pomocy nadzorowanie i kierowanie pracą naczelników wydziałów,
- realizacja zadań polityki kadrowej, dbanie o należyty dobór pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji,
- zapewnienie wykonania zadań wynikających z aktów prawnych,
- zapewnienie skutecznej kontroli realizacji ustalonych zadań i przestrzegania przepisów prawa,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między naczelnikami wydziałów,
- wydawanie przepisów prawnych kierownictwa wewnętrznego (regulaminy, instrukcje, wytyczne, zarządzenia wewnętrzne),
- organizacja i zapewnienie funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta.
§ 6
- Do zadań Sekretarza Miasta w szczególności należy:
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu,
- nadzorowanie organizacji pracy Urzędu,
- zapewnienie we współdziałaniu z Biurem Rady Miasta, przygotowania materiałów wnoszonych pod obrady Rady,
- zapewnienie merytorycznej i administracyjnej obsługi Prezydenta,
- zapewnienie prawidłowej realizacji uchwał Rady i zarządzeń Prezydenta,
- nadzorowanie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym skarg i wniosków,
- przyjmowanie ustnego oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy,
- koordynowanie prac związanych z wyborami,
- wykonywanie innych czynności powierzonych przez Prezydenta.
- Do zadań Skarbnika Miasta w szczególności należy:
- przygotowanie materiałów do projektu budżetu,
- prowadzenie gospodarki finansowej miasta polegającej zwłaszcza na wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi i zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez miasto,
- analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji miasta,
- dokonywanie kontroli wewnętrznych i zewnętrznych w zakresie kontroli finansowej, ustalanie obiegu dokumentów finansowych,
- prowadzenie księgowości i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający ochronę mienia będącego w posiadaniu miasta oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,
- udzielanie kontrasygnaty oraz informowanie Rady o odmowie złożenia kontrasygnaty,
- ścisła współpraca z Pełnomocnikiem ds. Realizacji Projektu FS w zakresie spraw finansowo-księgowych związanych z realizacją Projektu pn. "Poprawa jakości wody w Opolu" finansowanego ze środków FS,
- określenie zakresu zadań dla swojego zastępcy.
§ 7
1. W skład Urzędu wchodzą następujące wydziały:
-
Biuro Rady Miasta
-
Organizacyjny
-
ds. Europejskich i Planowania Rozwoju
-
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
-
Budżetu
-
Finansowo–Księgowy
-
Biuro Projektu FS
-
Gospodarki i Promocji Miasta
-
Inwestycji Miejskich
-
Urbanistyki, Architektury i Budownictwa
-
Biuro Urbanistyczne
-
Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii
-
Inżynierii Miejskiej
-
Ochrony Środowiska i Rolnictwa
-
Komunikacji
-
Spraw Obywatelskich
-
Oświaty
-
Kultury, Sportu i Turystyki
-
Administracyjno-Gospodarczy
-
Urząd Stanu Cywilnego
-
Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych
-
Biuro Spraw Międzynarodowych
-
Lokalowy
-
Polityki Społecznej
-
Świadczeń Socjalnych
oraz referaty i stanowiska pracy wyłączone z wydziałów:
-
Referat Informatyki
-
Referat Kontroli Finansowej, Egzekucji i Sprawozdawczości
-
Referat Nieruchomości Skarbu Państwa
-
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
-
Asystent Prezydenta
-
Rzecznik Prasowy Prezydenta
-
Miejski Rzecznik Konsumentów.
2. Stanowiska kierownicze w Urzędzie stanowią:
-
naczelnicy wydziałów i ich zastępcy,
-
kierownicy referatów.
§ 8
- Wydziały Urzędu prowadzą sprawy związane z realizacją zadań i kompetencji Prezydenta.
- Pracą wydziałów kierują naczelnicy.
- Naczelnicy ponoszą odpowiedzialność za sprawne i zgodne z prawem wykonywanie zadań przypisanych wydziałom.
- Do zadań naczelników należy w szczególności :
- planowanie i organizacja pracy wydziału,
- dokonywanie podziału czynności, uprawnień i odpowiedzialności między pracowników wydziału,
- wnioskowanie w sprawie upoważnienia pracowników wydziału do wydawania - w imieniu Prezydenta - decyzji indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją dochodów i wydatków budżetowych w powierzonym zakresie,
- terminowe i prawidłowe pod względem merytorycznym załatwianie spraw i przygotowywanie materiałów dla potrzeb Rady i Prezydenta,
- wydawanie z upoważnienia Prezydenta decyzji indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
- zapewnienie sprawnego przyjmowania stron w wydziale,
- udział w sesjach Rady i posiedzeniach komisji,
- wnioskowanie w sprawach przyjmowania, zwalniania, awansowania i wyróżniania pracowników, zapewnienie dyscypliny pracy w wydziale, udzielanie pracownikom urlopów wypoczynkowych,
- udzielanie pracownikom kary porządkowej w formie upomnienia,
- organizacja systemu kontroli wewnętrznej w wydziale.
§ 9
- Interesantów w Urzędzie przyjmuje się w dniach i godzinach pracy Urzędu.
- Senatorów, posłów i radnych przyjmuje się w godzinach pracy Urzędu poza wszelką kolejnością.
§ 10
Celem właściwego przekazu informacji oraz informowania obywateli o zasadach pracy Urzędu, w jego siedzibie znajduje się:
- tablica informacyjna o godzinach pracy Urzędu i dniach przyjęć interesantów przez Prezydenta, jego Zastępców w sprawach skarg i wniosków,
- tablice informacyjne o rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie oraz tabliczki przy drzwiach lokali biurowych wyszczególniające: nazwisko i imię pracownika, stanowisko służbowe,
- tablica ogłoszeń urzędowych,
- tablica ogłoszeń "Zamówienia Publiczne i Przetargi",
- tablica "Wykaz jednostek podległych, ich siedziby i godziny pracy",
- Biuro Obsługi Obywatela, udzielające interesantom informacji i pomocy w zakresie załatwiania spraw w Urzędzie i jednostkach podległych.
§ 11
- Rejestr wpływów specjalnych w Urzędzie prowadzą:
- kancelaria ogólna w Wydziale Administracyjno-Gospodarczym,
- sekretariaty w zakresie obsługiwanych stanowisk pracy.
- Wydział Organizacyjny prowadzi następujące centralne rejestry:
- rejestr zarządzeń Prezydenta,
- rejestr skarg i wniosków,
- rejestr aktów prawa miejscowego,
- rejestr aktów wewnętrznych,
- rejestr wydawanych upoważnień i pełnomocnictw.
- Biuro Obsługi Obywatela spełnia również funkcję biura podawczego.
- Wydziały prowadzą spisy spraw i rejestry zgodnie z instrukcją kancelaryjną stanowiącą załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz.U. Nr 112, poz. 1319 z późn. zm.) oraz obowiązującymi przepisami szczególnymi.
- Obieg dokumentów księgowych określa instrukcja obiegu dokumentów księgowych wprowadzona zarządzeniem Prezydenta.
- Wydział Organizacyjny prowadzi zbiory Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Monitora Polskiego B, Dziennika Urzędowego Województwa Opolskiego i udostępnia je nieodpłatnie do powszechnego wglądu.
III. Zadania wspólne wydziałów
§ 12
Do wspólnych zadań wydziałów Urzędu należy:
- inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych, zapewniających właściwą i terminową realizację przypisanych zadań,
- organizowanie wykonywania zadań określonych w aktach prawnych organów nadrzędnych, uchwał Rady i zarządzeń Prezydenta,
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania decyzji strategicznych przez Radę i Prezydenta,
- przygotowywanie i realizacja przedsięwzięć i projektów związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków pomocowych,
- przygotowywanie projektów uchwał i innych materiałów wnoszonych pod obrady Rady i Komisji,
- prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej oraz stosowanie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zgodnie z udzielonym upoważnieniem,
- rozpatrywanie wniosków senatorów, posłów, radnych, zapytań i interpelacji radnych, opinii i wniosków komisji Rady, wniosków i postulatów ludności oraz przygotowywanie propozycji ich załatwienia,
- współdziałanie w zakresie prowadzenia postępowań zmierzających do utworzenia jednostek pomocniczych oraz współpraca z ich organami,
- uczestniczenie w kontrolach kompleksowych miejskich jednostek organizacyjnych oraz wydziałów, prowadzonych przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu,
- współudział w systemie kontroli wewnętrznej obowiązującym w Urzędzie,
- inicjowanie oraz współdziałanie z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie organizowania szkolenia pracowników Urzędu,
- współdziałanie z administracją rządową oraz jednostkami państwowymi, spółdzielczymi, prywatnymi, organizacjami, stowarzyszeniami, mieszkańcami, w realizacji zadań wydziałów,
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy wydziałów oraz podejmowanie działań na rzecz usprawniania załatwiania indywidualnych spraw obywateli,
- prowadzenie spraw obronności kraju, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w zakresie ochrony tajemnicy państwowej i służbowej,
- rozpatrywanie skarg kierowanych do Prezydenta i wydziału, badanie ich zasadności, analizowanie źródeł i przyczyn ich powstania, podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg, przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień oraz opracowywanie niezbędnych informacji o załatwieniu skarg i wniosków,
- reagowanie na krytykę i wykorzystywanie jej dla doskonalenia pracy wydziału,
- wykonywanie określonych przez Prezydenta zadań związanych z wyborami do Senatu, Sejmu i samorządu, organizacją referendum,
- wykonywanie czynności nadzoru nad przypisanymi wydziałom miejskimi jednostkami organizacyjnymi, w tym w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
- współdziałanie w zakresie przygotowywania okresowych ocen jednostek podporządkowanych Radzie,
- współdziałanie z samorządami załóg i związkami zawodowymi w zakresie ich statutowej działalności,
- udzielanie informacji publicznej,
- opracowywanie analiz ekonomicznych, informacji i sprawozdań oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do zgodności działania jednostek podporządkowanych Radzie z zadaniami określonymi w budżecie miasta i w ich planach finansowych,
- prowadzenie postępowania przygotowawczego do powołania, łączenia, podziału i likwidacji miejskich jednostek organizacyjnych,
- opracowywanie opinii, wniosków i innych materiałów dotyczących inwestycji i remontów oraz zamówień publicznych i przetargów w zakresie właściwości rzeczowej wydziału dla potrzeb Wydziału Inwestycji Miejskich i Wydziału Administracyjno-Gospodarczego,
- współdziałanie z Referatem Przetargów i Zamówień Publicznych w Wydziale Inwestycji Miejskich w zakresie realizowanych przez niego zadań,
- współdziałanie między sobą w zakresie zadań realizowanych przez Urząd,
- wprowadzanie i aktualizacja informacji zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej.
IV. Zadania wydziałów Biuro Rady Miasta (Symbol BRM)
§ 13
- Biuro Rady Miasta dzieli się na stanowiska pracy.
- Do zakresu działania Biura należy:
- przygotowanie i merytoryczna obsługa sesji, posiedzeń komisji stałych i doraźnych, klubów radnych oraz spotkań z wyborcami,
- organizowanie inicjowanych przez Radę Miasta lub przewodniczącego Rady Miasta obchodów świąt państwowych i rocznic,
- sporządzanie projektów ramowych planów sesji Rady Miasta, planów kontroli oraz planów pracy komisji,
- prowadzenie zbioru, rejestru i skorowidza uchwał Rady Miasta,
- prowadzenie ewidencji i zbiorów opinii i wniosków komisji oraz zapytań radnych,
- informowanie lokalnej prasy, radia i telewizji o sesjach i innych działaniach Rady Miasta,
- merytoryczna, organizacyjna i techniczna obsługa przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady Miasta,
7a) prowadzenie spraw osobowych radnych,
7b) przyjmowanie i gromadzenie oświadczeń majątkowych radnych,
- wykonywanie zadań związanych z wyborami w zakresie należącym do Rady na podstawie przepisów ordynacji wyborczej oraz innych ustaw (ławnicy),
- wykonywanie zadań związanych z referendum gminnym i gminną konsultacją społeczną w zakresie określonym uchwałą Rady Miasta,
- wykonywanie czynności związanych z nadawaniem przez Radę Miasta honorowych tytułów i odznak,
- sporządzanie dokumentacji pracy Rady Miasta i organów działających w Radzie Miasta oraz odpowiednie przygotowanie i przekazywanie tych akt do archiwum zakładowego,
- opracowywanie projektów uchwał Rady Miasta wnioskowanych przez przewodniczącego Rady Miasta, komisje, kluby i grupy radnych,
- organizowanie załatwiania skarg i wniosków należących do właściwości Rady Miasta,
- programowanie i organizowanie szkoleń radnych,
- organizowanie i dokumentowanie spraw załatwianych w ramach interpelacji, dyżurów, interwencji i zapytań radnych oraz ich spotkań z wyborcami,
- obsługa oraz dokumentowanie pracy komisji dyscyplinarnej drugiej instancji orzekającej za naruszenie obowiązków przez mianowanych pracowników samorządowych,
- obsługa środków budżetowych przysługujących Radzie Miasta w dziale 750 rozdziale 75022 budżetu miasta Opola.
Wydział Organizacyjny (Symbol OR)
§ 14
1. Wydział Organizacyjny dzieli się na stanowisko pracy i referaty:
1) Organizacyjny, 2) Kadr, 3) ds. Obsługi Prezydentów, 4) Prawny.
1a. Do zadań stanowiska pracy należy:
1) obsługa organizacyjna zastępców Prezydenta, 2) koordynacja działań związanych z przeprowadzaniem aukcji elektronicznych.
2. Do zadań Referatu Organizacyjnego należy:
-
prowadzenie spraw związanych z organizacją Urzędu,
-
opracowywanie i aktualizacja Regulaminu organizacyjnego Urzędu,
-
prowadzenie ewidencji i zbiorów zarządzeń Prezydenta,
-
prowadzenie ewidencji i zbiorów aktów wewnętrznych, tj. zarządzeń i decyzji kierownika Urzędu,
-
organizacja przygotowania projektów uchwał Rady,
-
prowadzenie rejestru aktów prawa miejscowego,
-
sporządzanie trybów realizacji uchwał Rady i przygotowywanie okresowych sprawozdań z realizacji uchwał Rady,
-
organizacja obsługi obywateli w Biurze Obsługi Obywatela,
-
organizacja załatwiania skarg i wniosków obywateli oraz prowadzenie ich ewidencji,
-
sprawowanie nadzoru nad sposobem załatwiania skarg i wniosków oraz dokonywanie okresowych analiz,
-
obsługa rzecznika dyscyplinarnego i komisji dyscyplinarnej I instancji,
-
wykonywanie zadań związanych z wyborami w zakresie wynikającym z ordynacji wyborczej oraz innych ustaw.
3. Do zadań Referatu Kadr należy:
-
prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
-
przygotowanie i obsługa postępowania konkursowego wyłaniającego kandydatów na kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
-
przygotowywanie i ewidencjonowanie upoważnień i pełnomocnictw,
-
prowadzenie etatyzacji Urzędu,
-
kontrola przestrzegania porządku i dyscypliny pracy,
-
organizacja i nadzór nad praktykami odbywanymi w Urzędzie,
6a) nadzorowanie realizacji procedury szkoleń pracowników,
-
opracowywanie i aktualizacja regulaminu pracy Urzędu.
4. Do zadań Referatu ds. Obsługi Prezydentów należy:
-
prowadzenie sekretariatów Prezydenta i Zastępców Prezydenta,
-
obsługa organizacyjna Prezydenta i Zastępców Prezydenta.
5. Do zadań Referatu Prawnego należy:
-
udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
-
reprezentowanie miasta w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
-
opiniowanie projektów uchwał Rady i zarządzeń Prezydenta
-
redagowanie wspólnie z właściwymi wydziałami aktów prawa miejscowego.
Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju (Symbol EiPR)
§ 15
1. Wydział ds. Europejskich i Planowania Rozwoju dzieli się na następujące referaty:
-
Strategii Rozwoju Miasta,
-
Programów Pomocowych,
-
Monitorowania Projektów.
2. Do zakresu działania Referatu Strategii Rozwoju Miasta należy:
-
okresowa analiza i monitoring sytuacji społeczno-gospodarczej miasta,
-
współpraca z partnerami społecznymi, przedstawicielami samorządów terytorialnych, gospodarczych i administracji rządowej oraz ekspertami zewnętrznymi w zakresie przygotowania, aktualizacji i realizacji strategii rozwoju miasta oraz programów rozwojowych,
-
współpraca z wydziałami Urzędu w przygotowaniu strategii rozwoju miasta, programów rozwoju miasta, lokalnego programu operacyjnego,
-
przygotowywanie kompleksowych analiz, ocen oraz rekomendacji zmian wynikających z realizacji programów rozwojowych,
-
monitorowanie wdrażania strategii i realizacji programów rozwoju miasta,
-
przygotowywanie, upowszechnianie analiz, ekspertyz społecznych i gospodarczych, regionalnych, krajowych i unijnych,
-
aktualizacja internetowego serwisu informacyjnego w zakresie sytuacji społeczno-gospodarczej wynikającej z procesów integracyjnych i członkostwa Polski w Unii Europejskiej (U.E.).
3. Do zadań Referatu Programów Pomocowych należy:
-
koordynowanie i monitorowanie możliwości pozyskiwania źródeł zewnętrznych dla przedsięwzięć i projektów,
-
inicjowanie, planowanie przedsięwzięć i projektów związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków pomocowych,
-
wnioskowanie o wprowadzenie do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego propozycji projektów planowanych do realizacji z dofinansowaniem ze środków zewnętrznych,
-
współpraca z przedstawicielami instytucji krajowych i międzynarodowych w zakresie pozyskiwania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych,
-
nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, przygotowywanie negocjacji z przedstawicie-lami instytucji krajowych i międzynarodowych udzielających pomocy finansowej,
-
współpraca z regionalnymi instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą w zakresie przygotowania i koordynowania przygotowania wspólnych projektów rozwojowych dofinansowywanych ze środków pomocowych,
-
współpraca z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego w zakresie przygotowania projektów dofinansowywanych z funduszy strukturalnych oraz obsługa internetowego systemu przygotowania projektów.
3. Do zadań Referatu Monitorowania Projektów należy:
-
koordynacja realizacji zadań wynikających z procesu integracji i członkostwa Polski w U.E.,
-
współpraca z Komitetem Regionów i instytucjami U.E. oraz ministerstwami i instytucjami polskimi w zakresie realizacji zadań samorządu lokalnego wynikających z procesu integracji i członkostwa Polski w U.E.,
-
współpraca z ośrodkami naukowymi, środowiskami gospodarczymi, grupami społecznymi i organizacjami pozarządowymi Polski oraz innych krajów europejskich w zakresie zdobywania wiedzy i doświadczeń wynikających z członkostwa Polski w U.E.,
-
przygotowywanie projektów stanowiska Prezydenta w zakresie spraw europejskich,
-
koordynowanie i monitorowanie realizacji projektów w ramach funduszy strukturalnych oraz bilateralnych i multilateralnych programów pomocowych,
-
koordynacja i nadzór wykonywania zobowiązań wynikających z umów zapewniających zewnętrzne dofinansowanie projektów rozwojowych,
-
koordynowanie obsługi systemu informatycznego SIMIK,
-
zapewnienie sprawnej informacji i korespondencji dotyczącej spraw europejskich pomiędzy wydziałami Urzędu.
Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu (Symbol KWiA)
§ 16
- Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu dzieli się na:
- stanowiska pracy,
- Referat Audytu Wewnętrznego,
- Do zadań stanowisk pracy w Wydziale należy:
- planowanie i realizowanie działalności kontrolnej wobec wszystkich podmiotów wykonujących zadania publiczne w ramach samorządu gminnego lub korzystających ze środków publicznych,
- sporządzanie i realizowanie, zatwierdzonego przez Prezydenta, rocznego planu kontroli,
- przeprowadzanie kontroli doraźnych zleconych przez Prezydenta, z własnej inicjatywy Wydziału lub na wniosek wydziałów i jednostek miejskich, za zgodą Prezydenta,
- koordynacja działalności kontrolnej wydziałów i jednostek gminnych,
- przygotowywanie ocen miejskich jednostek organizacyjnych,
- stała analiza potencjalnych zagrożeń wewnętrznych dla właściwej realizacji zadań statutowych Urzędu oraz inicjowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych na rzecz zapobiegania i przeciwdziałania wszelkim nieprawidłowościom, a w szczególności zjawiskom korupcyjnym oraz innym przestępstwom urzędniczym, mogącym występować w obrębie struktury Urzędu i podległych jednostek, w związku z realizacją ich ustawowych zadań,
- pomoc, o charakterze doradczym, w opracowywaniu i wdrażaniu systemu kontroli wewnętrznej w Urzędzie,
- przechowywanie i wstępna analiza na potrzeby Prezydenta, oświadczeń majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia na podstawie art. 24h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
- współdziałanie z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w zakresie zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń,
- ocena i weryfikacja wiarygodności zewnętrznych podmiotów gospodarczych ubiegających się o współpracę z Urzędem i jednostkami podległymi, w celu ujawniania partnerów niesolidnych i niewiarygodnych, z którymi współpraca może narazić gminę na straty,
- rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących naczelników wydziałów, a także innych, powierzonych przez Prezydenta, z uwagi na ich szczególną tematykę lub charakter,
- współdziałanie z komisjami Rady Miasta oraz organami zewnętrznej kontroli w zakresie ich działalności kontrolnej wobec Urzędu i podległych jednostek.
- Do zadań Referatu Audytu Wewnętrznego należy:
- opracowywanie i bieżące uaktualnianie analizy potrzeb audytu w Urzędzie,
- opracowywanie rocznego planu audytu gminy,
- realizowanie planowanych zadań audytowych, ujętych w rocznym planie audytu, w szczególności w odniesieniu do gospodarki finansowej oraz doraźnych, w zależności od zaistniałych potrzeb,
- opracowywanie i przedkładanie Prezydentowi rekomendacji dotyczących audytowanych podmiotów,
- opracowywanie i przedkładanie Prezydentowi sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni,
- opiniowanie projektów aktów prawnych Prezydenta dotyczących systemów zarządzania i organizacji.
- Do zadań stanowisk pracy w Wydziale oraz zadań Referatu Audytu Wewnętrznego należy kontrola przestrzegania procedur, o których mowa w art. 35a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zmianami) obejmująca w każdym roku co najmniej 5 % wydatków podległych i nadzorowanych przez Miasto jednostek sektora finansów publicznych.
Wydział Budżetu (Symbol B)
§ 17
- Wydział Budżetu dzieli się na następujące referaty:
-
Wymiaru Podatków,
-
Planowania, Analiz i Sprawozdawczości,
-
Planowania w Oświacie,
-
Spółek i Nadzoru Właścicielskiego.
- Do zadań Referatu Wymiaru Podatków należy:
- zbieranie i przygotowywanie dokumentacji w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego od osób fizycznych i prawnych miasta,
- sprawdzanie pod względem formalnoprawnym wszystkich deklaracji podatkowych, prowadzenie rejestrów wymiarowych oraz rejestrów przypisów i odpisów zobowiązań podatkowych,
- nanoszenie zmian w ewidencji podatników,
- zebranie i przygotowanie całej dokumentacji do wniosków podatników w sprawach ulg i zwolnień od podatków, rozkładanie płatności na raty, odraczanie terminów płatności, umarzanie zaległości podatkowych oraz prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów a także zwrotów opłaty skarbowej,
- potwierdzanie zaświadczeń i innych dokumentów w zakresie stanu majątkowego i figurowania w ewidencji podatników miasta,
- prowadzenie całej dokumentacji i sprawozdawczości dot. otrzymania bonów paliwowych.
- Do zadań Referatu Planowania, Analiz i Sprawozdawczości należy:
- przygotowanie procedury i materiałów do uchwalania budżetu miasta,
- sporządzanie układu wykonawczego dochodów i wydatków budżetu miasta,
- sporządzanie harmonogramów planu dochodów i wydatków budżetu miasta,
- prowadzenie planów zaangażowania środków,
- sporządzanie sprawozdań i informacji opisowych o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze i rocznego,
- sporządzanie planów i sprawozdań dotyczących zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i zadań realizowanych na podstawie porozumień,
- prowadzenie prac nad projektem budżetu miasta i projektów uchwał o zmianach w budżecie.
- Do zadań Referatu Planowania w Oświacie należy:
- przyjmowanie planów finansowo - rzeczowych od wszystkich jednostek oświatowych, sprawdzanie i sporządzanie zbiorczych planów wg rozdziałów budżetowych dla Referatu Planowania, Analiz i Sprawozdawczości,
- sporządzanie analiz płac, zatrudnienia, wydatków bieżących, rozliczenia normatywów zapasów materiałowych, opracowanie półrocznych i rocznych sprawozdań opisowych oraz innych materiałów analitycznych,
- sprawdzanie sprawozdań jednostkowych z wykonania budżetu: miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych oraz sporządzanie zbiorczych sprawozdań wg rozdziałów klasyfikacji budżetowej,
- wystawianie dyspozycji, przelewów, dotacji dla poszczególnych jednostek oświatowych, kontrolowanie przekazanych dotacji i rozliczanie zgodnie z uchwałą budżetową Rady oraz planami jednostkowymi,
- prowadzenie sprawozdawczości oświatowej MENIS oraz GUS - kompletowanie, weryfikacja, opracowywanie zestawień zbiorczych,
- przygotowanie danych źródłowych dla Systemu Analiz Samorządowych pilotowanych przez Związek Miast Polskich oraz koordynowanie ankietowania i monitorowania zlecanego przez podmioty zewnętrzne,
- współdziałanie z Referatem Kontroli Finansowej, Egzekucji i Sprawozdawczości przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu gminy Opole.
5. Do zadań Referatu Spółek i Nadzoru Właścicielskiego należy:
-
obsługa spółek zarządzających mieniem komunalnym w zakresie rozliczeń finansowych,
-
dekretowanie oraz księgowanie wyciągów bankowych, faktur związanych z zarządzaniem mieniem komunalnym,
-
weryfikacja sprawozdań finansowych spółek zarządzających mieniem komunalnym,
-
sporządzanie comiesięcznych sprawozdań z dochodów i wydatków mienia komunalnego zarządzanego przez spółki,
-
przygotowywanie materiałów planistycznych oraz sporządzanie analiz w części finansowej do budżetu miasta Opola,
-
analiza sprawozdań finansowych spółek z udziałem miasta Opola,
-
uczestnictwo w walnych zgromadzeniach spółek z udziałem miasta Opola,
-
prowadzenie spraw związanych z obsługą kredytów i pożyczek zaciąganych przez miasto Opole oraz poręczeń udzielonych przez miasto Opole,
-
prowadzenie spraw związanych z emisją obligacji komunalnych,
-
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi przy ocenie gospodarki finansowej miejskich jednostek organizacyjnych,
-
przygotowywanie sprawozdań dotyczących kredytów i pożyczek dla Referatu Planowania, Analiz i Sprawozdawczości,
-
współdziałanie z Referatem Kontroli Finansowej, Egzekucji i Sprawozdawczości przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu gminy Opole.
Wydział Finansowo-Księgowy (Symbol FK)
§ 18
1. Zastępca Skarbnika Miasta:
-
kieruje wydziałem,
-
pełni funkcję Głównego Księgowego Urzędu Miasta Opola,
-
prowadzi księgowość i sprawozdawczość finansową Urzędu Miasta Opola zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
-
dokonuje kontroli dokumentów (faktur, rachunków, przelewów z wyjątkiem list płac) potwierdzane złożeniem podpisu.
2. Wydział Finansowo-Księgowy dzieli się na następujące referaty:
-
Księgowości Dochodów Budżetowych,
-
Księgowości Wydatków Budżetowych,
-
Księgowości Podatkowej,
-
Rozliczeń Budżetowych,
-
Płac.
3. Do zadań Referatu Księgowości Dochodów Budżetowych należy:
-
prowadzenie ewidencji księgowej dochodów na kontach syntetyczno-analitycznych, dzienników obrotów i sald objętych planem budżetu, zgodnie z zakładowym planem kont,
-
dekretowanie dokumentów księgowych (faktury, polecenia przelewów) w zakresie dochodów budżetowych,
-
prowadzenie ewidencji księgowej, rozliczanie i sporządzanie deklaracji podatku VAT,
-
ewidencja dochodów i windykacja należności z nieruchomości Skarbu Państwa i miasta Opola,
-
sporządzanie sprawozdań finansowych w zakresie dochodów dotyczących jednostki budżetowej - Urząd Miasta Opola, a w szczególności bilansu Urzędu Miasta Opola,
-
współdziałanie z Referatem Kontroli Finansowej, Egzekucji i Sprawozdawczości przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu gminy Opole.
4. Do zadań Referatu Księgowości Wydatków Budżetowych należy:
-
prowadzenie ewidencji księgowej wydatków na kontach syntetyczno-analitycznych, dzienników obrotów i sald objętych planem budżetu, zgodnie z zakładowym planem kont,
-
dekretowanie dokumentów księgowych (rachunki, listy płac,) w zakresie wydatków budżetowych, funduszy celowych i środków specjalnych,
-
ewidencja środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz ich umorzenia (księgowanie z podziałem na grupy, prowadzenie ewidencji w książkach inwentarzowych, sprawozdawczość),
-
prowadzenie całości ewidencji księgowej funduszy celowych (Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, PFRON),
-
prowadzenie inwentaryzacji pozostałych środków trwałych, wyposażenia i paliw,
-
sporządzanie sprawozdań finansowych w zakresie wydatków dotyczących jednostki budżetowej - Urząd Miasta Opola, a w szczególności bilansu Urzędu Miasta Opola,
-
współdziałanie z Referatem Kontroli Finansowej, Egzekucji i Sprawozdawczości przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu gminy Opole.
5. Do zadań Referatu Księgowości Podatkowej należy:
-
prowadzenie urządzeń księgowych podatków i opłat lokalnych, a w szczególności:
-
podatek od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych,
-
podatek od środków transportu,
-
podatek rolny,
-
podatek leśny,
-
podatek od posiadania psów,
-
opłata skarbowa,
-
opłata targowa.
-
windykacja wyżej wymienionych należności,
-
sporządzanie sprawozdań okresowych jednostkowych i zbiorczych, dotyczących wykonania budżetu miasta Opola, a w szczególności sporządzanie bilansu z wykonania budżetu miasta Opola,
-
prowadzenie księgowości dochodów budżetowych w zakresie:
-
subwencji,
-
dotacji celowych,
-
udziałów w podatkach realizowanych przez Urzędy Skarbowe,
-
dochodach samorządowych wszystkich jednostek organizacyjnych gminy,
-
uzyskanych pożyczek i kredytów oraz ich spłat.
-
wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach i opłatach,
-
współdziałanie z Referatem Kontroli Finansowej, Egzekucji i Sprawozdawczości przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu gminy Opole.
6. Do zadań Referatu Rozliczeń Budżetowych należy:
-
dokonywanie i rejestrowanie rozliczeń gotówkowych i bezgotówkowych gminy Opole (przekazywanie środków dotacji zadań zleconych i własnych oraz ich rozliczanie),
-
przyjmowanie, sprawdzanie i rozliczanie pod względem formalno-rachunkowym dokumentów księgowych (faktury, zaliczki, polecenia przelewów, delegacje, dodatki mieszkaniowe oraz inne),
-
przyjmowanie, rejestrowanie i rozliczanie umów zawartych przez gminę Opole,
-
rozliczanie i pobieranie opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
-
prowadzenie całości spraw związanych z gospodarką kasową Urzędu.
7. Do zadań Referatu Płac należy:
-
sporządzanie list wypłat wynagrodzeń oraz innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy pracownikom Urzędu Miasta,
-
naliczanie wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy, zasiłków z ubezpieczenia chorobowego, wypadkowego i budżetu państwa,
-
rozliczanie umów zleceń lub o dzieło z osobami fizycznymi,
-
rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i fundusz pracy (deklaracje, dokumenty rozliczeniowe, raporty miesięczne)
-
rozliczanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (zbiorcze deklaracje miesięczne, imienne informacje i rozliczenia),
-
sporządzanie poleceń przelewów w zakresie naliczanych wynagrodzeń oraz załączników do poleceń księgowania według obowiązującej klasyfikacji budżetowej,
-
wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniach oraz zaświadczeń dla celów emerytalnych, rentowych i ustalania kapitału początkowego pracownikom Urzędu Miasta i Miejskiego Zarządu Budynków,
-
sporządzanie list wypłat diet radnych,
-
sporządzanie sprawozdawczości w zakresie wykonywania funduszu płac.
Biuro Projektu FS (Symbol JRP)
§ 19
1. Naczelnik Biura Projektu FS kieruje Biurem oraz pełni funkcję Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu FS i w tym zakresie podlega bezpośrednio Prezydentowi.
-
Do zadań Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu FS należy w szczególności:
-
odpowiedzialność za prawidłową realizację całego Projektu
Nazwa dokumentu: | Regulamin Organizacyjny Urzędu | Podmiot udostępniający: | Wydział organizacyjny | Osoba, która wprowadzała dane: | Grzegorz Marcjasz | Data wytworzenia informacji: | 2003-06-19 09:36:44 | Data udostępnienia informacji: | 2003-06-19 09:36:44 | Data ostatniej aktualizacji: | 2005-09-13 10:15:47 |
Wersja do wydruku...
|